درس سى و چهارم : ولايت فقيه بر قدرت عقلى و قدرت خارجى متّكى است

درس سى و چهارم : ولايت فقيه بر قدرت عقلى و قدرت خارجى متّكى است


أعُوذُ بِاللَهِ مِنَ الشّيْطَانِ الرّجِيمِ 
بِسْمِ اللَهِ الرّحْمَنِ الرّحِيمِ 
وَ صَلّى اللَهُ عَلَى سَيّدِنَا مُحَمّدٍ وَ ءَالِهِ الطّيّبِينَ الطّاهِرِينَ 
وَ لَعْنَةُ اللَهِ عَلَى أعْدَآئِهِمْ أجْمَعِينَ مِنَ الْأنَ إلَى قِيَامِ يَوْمِ الدّينِ 
وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوّةَ إلّا بِاللَهِ الْعَلِىّ الْعَظِيمِ 


عرض شد : همانطور كه ولايت فقيه در مقام ثبوت دارای شرائط خاصّی است كه بدون آن شرائط أصل ولايت متحقّق نميگردد ؛ در مقام إثبات هم دارای موازين و طرقی است كه بدون رعايت آنها ولايت ثابت نمی‏شود . از جمله اينكه ، شارع مقدّس از جهت آراء أكثريّت ، هيچگونه راهی برای آن مقرّر نفرموده است . 
زيرا همانطور كه شارع مقدّس می‏تواند أصل چيزی را به دست خود جعل كند ، راه وصول به آن را هم او بايد جعل نمايد . يعنی همانطور كه أصل هر چيز به جعل شارع است ، طريق موصل به آن چيز هم بدست اوست . او می‏تواند راهی را بسته و راه ديگری را باز كند . 
و اينكه آراء أكثريّت را طريق موصل به سوی اين حقيقت قرار نداده است ، بدين جهت است كه آراء أكثريّت غالباً توأم با فساد و بطلان و عدم علم و جهل و إعمال أغراض شخصيّه و منويّات مادّی و طبيعی و نيّات شهوی است . و اينها اُموری است كه إنسان را از واقع و حقيقت دور می‏كند ؛ و نمی‏توان اينها را مرآت و آئينه برای يك أمر معنوی و حقيقی و واقعی قرار داد . 
بر همين أساس است كه پيغمبر را هم كه مبعوث فرموده است ، راه وصول به آنرا آراء أكثريّت مردم قرار نداده است . زيرا ما بالوجدان می‏بينيم كه هميشه أكثريّت مردم عليه پيغمبران قيام می‏كردند و خونها می‏ريختند ؛ پيغمبران را ارّه می‏نمودند و آنها را در ديگه ای بزرگ روغن داغ شده می‏انداختند ، و به دربدری و هجرت مبتلی می‏كردند ؛ و همين آراء أكثريّت است كه اين فاجعه‏ها را بار آورده و می‏آورد . 
و أمّا در ولايت فقيه ، ولو اينكه عنوان انتصاب إلهی به معنی أوّلی كه در إمامت است نمی‏باشد ، ولی در اينجا هم شارع مقدّس آراء أكثريّت را طريق قرار نداده ، بلكه طريق را منحصر در تشخيص أهل خبره دانسته است . و آنها را اصطلاحاً أهل حلّ و عقد می‏گويند ؛ زيرا آنان در مقام إثبات می‏توانند فقيهی را كه أعلم و أورع و أشجع و أقوی و خبير به مصالح اُمور و سائر جهات است بشناسند و به مردم معرّفی كنند و با او بيعت نمايند ، تا اينكه بواسطه همين بيعت ، حكومت او صورت گيرد . 
و اين بيعت أهل حلّ و عقد است كه سرنوشت مردم را تعيين می‏كند ؛ و إشكال ما هم به لواداران و قائلين به اعتبار قول أكثريّت در دنيا اين بود كه : طبق منطق عقل ، بايد أفرادی كه دارای درايت بيشتر و علم زيادتری هستند ، سهميّه بيشتری در رأی داشته باشند . يك عالم دانشمند را كه در تمام مدّت عمر خون دل خورده و در وصول به حقيقت به سر حدّ إدراك و تشخيص رسيده است ، با يك شخص جاهل عامی مساوی قرار دادن ، تضييع حقّ علم و تضييع حقّ جامعه است ؛ عظمت و شخصيّت و مقام والای اين عدّه را در حكم حيوانات قرار دادن ، و آنها را به شمارش در آوردن و مانند گوسفندان و سائر حيوانات با انگشت شمردن است ! 
فرق است بين عالمی كه از نقطه نظر انديشه و تفكّر قویّ می‏تواند بر يك ملّتی حكومت كند ، با آن فردی كه هيچ راه تشخيص ندارد و دست راست را از چپ نمی‏شناسد . او را مساوی و هم عِدل قرار دادن با يك شخص عامی و جاهل در مصالح عاليه مملكتی ، در إسلام و حتّی سائر مكاتب غلط است ؛ و هر كس اين كار را انجام دهد ، ميزان واقعيّت و حقيقت را تا سرحدّ إحساسات به سقوط كشانده است ؛ و اين عمل (تعداد نمودن و شمردن) يك را به إضافه دو و عالم را به إضافه جاهل نمودن است ؛ و پيوسته نتيجه تابع أخسّ مقدّمتين است . 
يعنی هر حكومتی كه بر اين أساس تشكيل گردد ، حكومت بر أساس تخيّلات و توهّمات و اعتباريّات است ، و هيچوقت اين حكومت ، بر أساس حقّ و درايت و مصلحت واقعيّه عامّه در خارج متحقّق نخواهد شد . 
نقضی كه ما بر آنها كرديم اين بود كه : راه حلّ برای آنهائی كه دارای چنين مكتبی (رأی أكثريّت) هستند ، اينست كه اگر بنا شود آراء أكثريّت مردم را در مثل اين چنين مقامی دخالت داد ، بايد با عنوان ضريب وارد شد . مثلاً به جاهل ضريب يك ، به دانشجو ضريب ده ، به طلّاب متبحّر و متعقّل ضريب صد ، و به عالم دانشمند ضريب بالاتر و بالاتر داد ؛ حتّی ممكن است در بعضی موارد به ده هزار و صدهزار و يك ميليون برسد . 
اين إشكالی است بر لواداران تمدّن و حَضارت كه در دنيا خود را پيشقدم دانسته ، و در عين حال آراء را بر طبق أكثريّت می‏دانند . و بايد به آنان گفته شود كه : شما بايد بر أساس مكتب خودتان در چنين راهی حركت كنيد ؛ نه اينكه فلان فيلسوف و دانشمند را با يك شخص عامی و عادی در يك رتبه قرار بدهيد ! 
اين نقضی بود بر آنها ، و راه حلّی بود برای كيفيّت تنظيم رأی أكثريّت در عالم فرض و تصوّر ؛ نه اينكه اين أمر از نظر إسلام إمضاء شده ، و يك طريق مجعول شرعی است . 
أبداً ، و بهيچوجه اين طريق مورد نظر و قبول نمی‏باشد ؛ زيرا پيمودن اين طريق ، خود مشكلاتی را در خارج در پی خواهد داشت ؛ و در شرع هم ، چنين كاری معيّن نشده ، و طريق ممدوح و إمضاء شده‏ای نيست . 
در إسلام راه ، منحصر در تشخيص أهل حلّ و عقد می‏باشد ؛ و ما می‏بينيم در حكومتهای إسلامی و در حكومت أميرالمؤمنين عليه السّلام ، حقّ انتخاب قاضی به أهل حلّ و عقد تفويض شده است . 
در عهد نامه‏ای كه أميرالمؤمنين عليه السّلام به مالك أشتر نوشته‏ اند آمده است : 
ثُمّ اخْتَرْ لِلْحُكْمِ بَيْنَ النّاسِ أَفْضَلَ رَعِيّتِكَ فِی نَفْسِكَ مِمّنْ لَا تَضِيقُ بِهِ الأُمُورُ . 
تو كه بر مردم حاكمی ، بايد قاضی انتخاب كنی ! پس ، از ميان أفرادی كه در همانجا سكونت دارند كسانی را برای فصل خصومت برگزين . 
زيرا قضاوت و رفع اختلاف ميان مردم به آراء عمومی مربوط نيست . 
در آن حيطه كه حكم در انحصار إسلام است ، أميرالمؤمنين عليه السّلام أفرادی را برای تعيين قانون به عنوان مجلس مقنّنه معيّن نكرده‏اند ؛ چون حكم ، حكم حاكم است . ديگر در مقابل او حكمی نيست كه احتياج به تعيين داشته باشد . 
أميرالمؤمنين عليه السّلام ، در اين نامه أفراد را به هفت دسته تقسيم می‏كنند : كُتّاب ، عاملان ديوان ، تجّار ، أهل صناعات ، جيش ، قضات و أهل مشورت ، و كسانی كه زمين گيرند (مَسْكَنَه) يعنی مردمی كه بايد به آنها رسيدگی شود ، از ضعفاء و بيچارگان ، و أفرادی كه دارای عيب و علّت می‏باشند . 
حضرت به مالك می‏فرمايند : در ميان اين هفت قسم ، قضات را بايد خودت معيّن كنی . يعنی اينچنين نيست كه حقّ قضاوت را هم بتوان به آراء أكثريّت واگذار نمود (چنانكه امروزه در ميان آمريكائيها قضات را هم با آراء أكثريّت معيّن می‏كنند). 
توفيقُ الفكيكی در شرح نامه أميرالمؤمنين عليه السّلام به مالك أشتر ، از اين جهت خيلی نگران است و می‏گويد : 
«يكی از جهات عظمت نامه أميرالمؤمنين عليه السّلام همين است كه اختيار قاضی را به خود حاكم سپرده است كه او ولیّ ، و والی حكم حكومت در إسلام است . و آمريكائيها كه انتخاب قضات را به رأی أكثريّت می‏سپارند ، و مثل أفراد پارلمان مقنّنه برای آنها رأی أكثريّت می‏گيرند ، همين مفاسدی كه در مجالس مقنّنه بواسطه آراء أكثريّت و توصيه‏ ها و كارتها و پلاكارتها وجود دارد برای قوّه قضائيّه نيز وجود خواهد داشت ؛ و أفرادی كه آنها را انتخاب می‏كنند ، متوقّعند كه : آن كسی كه روی كار آمده ، نظراتشان را تأمين نموده ، توقّع آنها را برآورده كند . و قضاتی هم كه در آنجا روی كار می‏آيند بر همين أساس انتخاب می‏شوند . لذا از وقتی كه بر مسند قضاوت نشستند بايد در تمام مدّت عمرشان ، 
تقاضاهای آن كسانی را كه آنها را روی كار آورده‏اند ، بر آورند . و اين روش ، مفسده بسيار بزرگی در آنجا إيجاد كرده است كه قضاوت را از درجه شرافت و اعتبار خود ساقط نموده است ؛ و قضات هم مثل سائر أفرادی كه برای رسيدن به مقام و مسند تنافس می‏كنند ، برای بدست آوردن مقام قضاوت پيشدستی و شتاب می‏كنند . و به اين طريق ، آن نتيجه‏ های فاسده بر اين مترتّب می‏شود» . 
ولی اين عظمت إسلام است كه حقّ قضاوت را به أكثريّت واگذار ننموده است ، و همينطور حقّ وكالت در مجلس شوری را (كه آن را مجلس مقنّنه دانستن غلط است) و مجلس شوری يعنی مجلس أهل حلّ و عقد ؛ و سپردن آن نيز به دست أكثريّت غلط است . أهل حلّ و عقد يعنی أفرادی كه جامعه به آنها نيازمند است تا در اُمور با آنها مشورت كند و از فكر آنها استمداد نمايد . و آراء أكثريّت نمی‏تواند راه و أماره به سوی أهل حلّ و عقد بوده باشد . 
اگر كسی إشكال كند : در صورتی كه آراء أكثريّت نباشد چگونه ميشود أهل حلّ و عقد را شناخت و راه رسيدن به آنها چيست ؟ لابدّ بايد جماعت ديگری باشند كه ما را به اين أفراد إرائه طريق كنند ! باز نقل كلام می‏كنيم به اين أفراد ، كه آن أشخاصی كه می‏خواهند اينها را به ما نشان بدهند چه كسانی هستند ؟ لابدّ بايد گفت عدّه ديگری هستند كه بايد آن أفراد را به ما نشان بدهند و هَلُمّ جَرّاً كه اين عبارت است از تسلسل ، و تسلسل هم باطل است . 
پاسخ اينست كه : مسأله از اين قرار نيست . آراء أهل حلّ و عقد كه برای تعيين رئيس حجّيّت دارد ، حكم به نتيجه است نه إرائه طريق . أهل حلّ و عقد ، خود به خود در هر جامعه‏ای شناخته شده‏اند و خود بخود هستند ؛ و راه وصول به آنها علم وجدانی هر فرد است . أهل حلّ و عقد ، يك سيمای خاصّ و يك عنوان مشخّص خارجی جدای از سائر طبقات دارند . 
ما با عنوانِ «فَسْئَلُوا أَهْلَ‏الذّكْرِ إِن كُنتُمْ لَاتَعْلَمُونَ» (1) بايد به آنها رجوع كنيم . 
همانطور كه در ساختمان منزل به معمار رجوع می‏كنيم ، و در أمراض به أطبّا حاذق مراجعه می‏نمائيم ، و در قضيّه اقتصاد با تجّارِ وارد مشورت می‏كنيم ، همچنين در مسائل حكومت و ولايت فقيه بايد به أفراد أهل حلّ و عقد مراجعه كنيم ؛ و آنها هم مثل همان أفراد متخصّص ، أفراد معلوم و شناخته شده در ميان جامعه هستند كه ديگر نيازی به انتخاب آنان بوسيله مردم و آراء أكثريّت نيست . 
مثلاً در يك شهر ، مردم فلان معمار را می‏شناسند كه در فنّ خود سرآمد همگنان خود است ، لذا به او مراجعه می‏كنند . و نيز می‏شناسند كه فلان طبيب بهترين جرّاح است ؛ زيرا وی طیّ زحماتی كه در عمليّات مختلف جرّاحی كشيده ، تبحّر و تخصّص و حذاقت و تعهّد و عدالت خود را بنمايش گذاشته ، و هيچگاه در حين انجام وظيفه ، نظر شخصی با كسی نداشته است . وجود چنين شخصی خودبخود معرّف شخصيّت اوست ؛ لذا مردم به او مراجعه می‏كنند . و همچنين در سائر حِرَف و صنايع . 
در مسائل و أحكام دينی و ولايت نيز مسأله از اين قبيل است . و اين مطلب بُغرنجی نيست كه ما آن را به صورتهای ديگری در بياوريم ، و برای حلّ آن نياز به فورمول بندی خاصّی نظير جذر أصمّ ، و يا معادله جبری رياضی درجه سوّم باشيم ! 
مردم در مشكلات خود به أفرادی مراجعه می‏كنند كه فنّشان بهتر ، علمشان بيشتر ، بصيرتشان در علم دين زيادتر ، دقّتشان در مطالب عميق‏تر ، و فكر آنها پاكتر و صادق‏تر باشد . همين فكر و طهارت باطنی و علم آنها أماره است برای ولايت فقيه ؛ كه بايد به چنين أفرادی مراجعه نموده ، و نظر آنها را در مورد حكومت إسلامی (كه بقيّه فقهاء بايد در تحت حكومت او باشند) جويا شده ، و با مصلحت انديشی آنان ، با هر كسی كه آنها انتخاب نمودند بيعت بنمايند . 
بنابراين ، راه وصول به أهل خبره همان علم وجدانی مردم است كه حضرت صادق عليه السّلام در حديثی كه به روايت حضرت إمام حسن عسكریّ عليه السّلام بيان شد ، می‏فرمايند : وَاضْطَرّوا بِمَعَارِفِ قُلُوبِهِمْ ... تمام أفراد ، به علم وجدانی و معرفت قلبی خود مجبور و مضطرّند كه آن را قبول كنند . 
ديگر در اينجا إنسان نمی‏تواند بگويد : حال كه من علم و اطّلاع ندارم ، چه كنم و به چه كسی مراجعه كنم ؟! مانند اينكه بعضی در مقام اعتذار می‏گويند : ما موفّق به خواندن نماز شب نمی‏شويم ؛ چه كنيم كه توفيق بجا آوردن آنرا پيدا كنيم ؟ اين عذرها بی مورد است . عزيز من اگر مقصد داری ، از خواب برخيز و وضو بگير و نماز شب بخوان ؛ و إلّا تمام اينها بهانه است ! 
اگر كسی به شما بگويد : أوّل أذان صبح يك نفر درِ خانه شما می‏آيد و مقصد و نظر شما را (مثلاً از نقطه نظر مادّی) تأمين می‏كند ؛ يا فلان كتابی را كه نفيس و ناياب است و شما ساليان درازی است كه به دنبال آن می‏گرديد به شما ميدهد ؛ يا انگشتری گرانبها به شما می‏دهد كه به اندازه خراج يك شهر قيمت دارد ؛ يا اينكه قرضهای شما را می‏دهد و أمثال اينها ؛ آيا در تمام طول شب خواب به چشم شما راه پيدا می‏كند ؟! يا اينكه می‏گوئيد : كيست كه مرا بيدار كند و در پشت در حاضر كند تا اينكه آن شخصی كه می‏آيد پشت در منتظر نماند و متأثّر نشود و بر نگردد؟! يا از اين گذشته ، أصلاً إنسان آن شب خوابش نمی‏برد ، از عشق اينكه در آن لحظه معيّن درب را به روی آن شخص بگشايد ! 
اينجا ديگر چون و چرا ندارد ؛ و به همان دليل كه إنسان تمام شب را نمی‏خوابد و أوّل أذان آماده است كه درب را به روی آن شخصی كه می‏آيد باز كند ، به همان دليل بايد برخيزد و نماز شب بخواند . 
از اينجا معلوم ميشود كه در آنجا بهانه آورده و روی نفس خود سرپوش گذاشته ، و تجاهل مينمايد كه خدايا من توفيق ندارم . مثل اينكه واقعاً إنسان خيال می‏كند كه ملئكه مقرّب (مانند جبرائيل و إسرافيل) بايد از بالای آسمان بيايند و زير بازوی إنسان را بگيرند و بلند كنند ؛ در حالی كه اينطور نيست . خدا به إنسان يك أمر می‏كند ، اگر إنسان به دنبال اين أمر رفت ، ميشود توفيق ؛ و اگر نرفت خودش اين بدبختيها را به سر خود در آورده است . 
و أهل خبره هم كه أهل حلّ و عقدند ، تمام مردم از ته دلشان ، از درون و ضمير خودشان ، از معارف قلوبشان ، از علم وجدانی خودشان راه برای تشخيص آنها دارند . اگر به آنها مراجعه كنند به واقع می‏رسند ؛ و اگر بر روی علم وجدانی خويش سرپوش گذاشتند و بر أساس آراء و أفكار عامّه رفتار كردند ، و بر طبق آن علم ظنّی و وجدانی و قلبی خود عمل نكردند ، و روی هوی و هوس و بدنبال گفتارهای مردم (كه مثلاً زيد از عَمرو بهتر است) رفتند ، در اين صورت حقّ در پس پرده استتار قرار گرفته ، و در اين وهله جدا كردن بين حقّ و باطل بواسطه اُمور تصنّعيّه أبداً إمكان نخواهد داشت . 
أمّا اگر با همان بينش دل و تشخيص وجدان و معارف قلوب به دنبال حقّ رفتند ، آن أهل حلّ و عقدی كه حقيقةً در مقام ثبوت سزاوار برای اين مقام هستند به آنها معرّفی خواهند شد . و اگر به سراغ آنها نرفتند ، أفراد ديگری خود را جا می‏زنند . 
كما اينكه در طول بيش از هزار سال ، هزاران نفر خود را بنام إمام و بعنوان خلافت بر أريكه إمارت و إمامت و ولايت جا زده‏اند . و اين بواسطه أفرادی بنام أهل حلّ و عقد و تحت همين عنوان بود ؛ و مردم جاهل و أفراد عامی هم با همين شكل و سيما ـ چنانكه امروزه نيز در دنيا متداول است ـ به دنبالشان رفتند . 
پس راه برای وصول به أهل حلّ و عقد همين إلهام و إدراكات عادی و ضروری إنسان است ؛ و شناختن و رسيدن به آنان راه خاصّی جز اين طريق ندارد . فعليهذا آراء أكثريّت موصل به آنها نيست . 
كسانيكه در مجلس شوری به عنوان خبره و أهل حلّ و عقد جمع شده و به ولايت فقيه كمك ميكنند ، أفراد مستقلّی نيستند كه دارای نظر و فكر و قانون خاصّی باشند و در مقابل قانون ولیّ فقيه بتوانند قانون ديگری جعل كنند ؛ و ولیّ فقيه ، خود را مجبور بداند كه بر طبق آراء آنها رأی بدهد ، يا اينكه تحت أمر آنان باشد ؛ و يا اينكه در بعضی موارد با آنها مماشات كند . تمام اينها غلط است . 
اُصولاً در إسلام مجلسی به اين صورت و كيفيّت نيست ؛ بلكه آنچه در إسلام است مجلس أهل حلّ و عقد است ؛ و آن هم لازم نيست كه تعدادشان زياد بوده و به اصطلاح در حدّ نصاب مقرّر امروزی باشند . بلكه همينكه عدّه‏ای از أفراد خبره ، پخته ، متفكّر ، غيور و متديّن جمع شوند كافی است كه اين مجلس را إداره كنند . 
أصل تفكيك قُوا (يعنی قوای ثلاثه كه قوای مقنّنه و قضائيّه و مجريه باشد) از أرسطو بوده است . و علّتش هم اين بود كه او می‏ديد أفرادی كه در رأس كار می‏باشند و حكومت و ولايت مردم در دست آنهاست ، پادشاهانی جائر و ستمكار هستند ؛ و بطور كلّی بر تمام اُمور مسلّط می‏باشند (هم در اُمور إجرائيّه و هم در اُمور قضائيّه و هم در اُمور سُنن و آدابی كه به مردم می‏آموزند) خودشان أمر می‏كنند و خودشان در ميان مردم قانون جعل می‏كنند ؛ و خلاصه ، فَعّالٌ لِما يَشآءُ وَ حاكِمٌ لِما يُريدُ فی جَميعِ شُئُونِهِمْ وَ ءَاثارِهِمْ هستند ؛ لذا أرسطو اين پيشنهاد را كرد تا در هر جائی كه حكومت به دست سلطان جائر است ـ كه نوعاً در همه جا و هميشه چنين بوده و می‏باشد ـ آن سلطان جائر و ظالم نتواند فعّال ما يشآء بوده و هر ظلم و ستمی كه ميخواهد إعمال كند . 
چون سلطنت و مقام و بالا گرفتن أمر و خود را در عالمی از تخيّل پنداری و ارتقاء اعتباری ديدن ، شخصيّت أوّليّه إنسان را عوض می‏كند ؛ و إنسان پاك را بكلّی خراب و ضايع می‏نمايد . بسياری از پادشاهان در أوّل أمر إنسانهای صالح و خوبی بودند ؛ و نيز بسياری از حكّام أفراد شايسته‏ای بوده‏اند ؛ ولی هنگامی كه جوّ عوض می‏شد ، آمريّت آنها را در يك فضای موهوم اعتباریِ شيطانی در می‏آورد ، بطوری كه خودشان را صاحب نفوذ و قدرت و ولايت واقعيّه بر مردم می‏ديدند ؛ و در نتيجه آن صفات خوب و شايسته را از دست داده و تبديل به پادشاهان و حكّام جائر و ظالمی می‏شدند . و اُصولاً قاعده سلطنت و حكومت اين است . 
علّت اينكه إسلام می‏گويد : حكومت حتماً بايد به دست إمام معصوم باشد كه با چنين خصوصيّاتی از طرف پروردگار معيّن شده است ، و غير از اين هيچ راهی نيست ، همين است . 
آری ، أرسطو برای اينكه ظلم و ستم حكّام را تعديل كند گفت : بايد اين سه قوّه را از يكديگر تفكيك نمود . يك قوّه مقنّنه‏ای باشد كه در اُمور متداوله در ميان مردم برای آنها بر طبق مصالح عموم تصميم‏گيری كند . 
عدّه ديگری هم جدای از آنان در ميان مردم فصل خصومت كنند و نزاعها را مرتفع كنند . 
و يك عدّه هم در ميان مردم مجری أحكام و مسائل باشند و حكم نظارت در إجرای مسائل مردم را داشته باشند . 
به اين نحو ، اين سه قوّه را از هم جدا نمود تا به يكديگر مربوط نباشند ، به حيثی كه هر يك از آنها در ديگری أثر داشته باشد ؛ و آنها هم هر كدام مستقلّ و در تحت نظر حاكم باشند و حاكم نتواند بر آنها سيطره كامل پيدا كند . و اگر هم أحياناً حاكم بر آنها سيطره‏ای پيدا كرد تسلّط جزئی باشد ، نه سيطره كلّی و استبداد محض كه تمام ملّت را به طرف شهوات خود كشيده ، و طعمه خود گرداند . 
اين رأيی است كه در نيمه قرن هجدهم ميلادی توسّط مونتِسكيو كه رُنسانس فرانسه را به وجود آورد ، تشريح و تدوين شد . و از آن به بعد هم ظاهراً اين سه قوّه در تمام دنيا تا آنجا كه به خاطر هست (مگر در بعضی جاها كه در نظر نيامده است) مورد قبول قرار گرفت . 
و البتّه باز هم استبداد عملاً از بين نرفت ، و نظر أرسطو تأمين نشد ؛ بلكه در هر جائی كه حاكمی روی كار آيد ، با اين سه قوّه به منازعه برمی‏خيزد ؛ آنها را حذف می‏كند و در تحت قدرت و نفوذ و حكم خود فرو می‏برد ؛ و خود از بالای اين سه قوّه بر همه أفراد ملّت حكومت می‏كند . 
منتسكيو آمد و اين سه قوّه را تدوين كرد ؛ و آن بصورت يك أمر متداول و معروفی بين جامعه‏ ها در آمد . 
و حتّی مرحوم آيةالله حاج ميرزا محمد حسين نائينی رضوان الله عليه ، در كتاب «تنبيهُ الاُمّةِ و تنزيهُ الملّة» اين رأی را پسنديده و بر مخترع و مبتكر آن آفرين گفته است ؛ وی اين فكر را ناشی از نبوغ او دانسته ، و معتقد است اين چنين فكری جلوی ظلم و ستمهای حكّام جور را می‏گيرد و آنان را در حكومت تعديل می‏كند . و بعد در جمله‏ای (دنبال همين مطلب) می‏گويد : اين مطلب هم باعث سرشكستگی و غبطه ما مسلمانها شده است ؛ و بايد در اينجا نيز اعتراف به سرشكستگی خود كنيم كه با وجود اين همه أحكام متقن و محكم و مستدلّ موجوده ، چرا نبايد به دنبال آن رفته و از اين أحكام دقيق تبعيّت كنيم ؟! تا اينكه خارجی‏ها بيايند و قوانين را جعل و بر ما تحميل كنند و ما هم ناچار بايد آن قوانين را به عنوان قوانين متقنه بپذيريم ! (2) 
البتّه اين كلام مرحوم نائينی در كتاب «تنزيهُ الملّة» بر أساس استدلال بر صحّت و إتقان حكومت مشروطه بنا نهاده شده است ؛ زيرا اين كتاب به منظور تصحيح قوانين مشروطيّت نوشته شده ، و در آن سعی شده است كه قوانين آن را با أحكام إسلام تطبيق دهد . و أصل آن كتاب بر أساس حكومت جائره حكّام جور است ؛ بدين بيان : حال كه ما نمی‏توانيم پادشاهی و سلطنت را براندازيم و ريشه حكّام جائر و ظالم را از ميان جامعه إسلامی برداريم ، ناچار بايستی در مرحله پائين‏تر به أقلّ ظلم اكتفا كنيم ؛ و أقلّ ظلم به اينست كه پادشاهی كه فعلاً بر مردم مسلّط است و بی‏دريغ بر خون و مال و جان مردم دست می‏يازد و امتيازات به خارجيها می‏دهد ، و هيچ موجودی در مقابل أمر و نهی او دارای أمر و نهی نيست ، لاأقلّ بيائيم و با اين تفكيك قوا حكومت او را قدری تحديد و محدود به حدّش كنيم ؛ و او را از آن عنان گسيختگی بيرون بياوريم ؛ و در اين صورت ، هيچ راه چاره‏ای غير از اين نيست كه آن قوای ثلاثه را از هم جدا كنيم و مجلسی تشكيل دهيم تا مردم در آن جمع شوند و در اُمور خود با يكديگر مشورت كنند ، و بر أساس رأی أكثريّت حكم صادر كنند . 
قوّه مجريه و قضائيّه هم بايد از يكديگر جدا باشند . و چون هر كدام از اين قوا ، استقلال داشته و از قوای ديگر جدا هستند و در تحت حكومت همان حاكم ، نسبةً مستقلّ می‏باشند ؛ بنابراين ، مردم می‏توانند نفس راحتی كشيده و تا حدودی به حقّ خود برسند ؛ و بدين صورت از آن ظلم و استبداد محض ، قدری كاسته شود . 
أصل بناء اين رساله روی اين زمينه است ؛ و إلّا خود ايشان هم معترفند كه اين حكومت غلط است . و بطور كلّی حكومت جور ـ ولو بنحو موجبه جزئيّه ـ با مذهب تشيّع سازگار نيست . و لذا كراراً و مراراً در اين كتاب می‏فرمايد كه : با وجود حكومت إسلام و بالأخصّ حكومت شيعه ، زير بار ظلم رفتن و إمضاء كردن حكومت جائره در برابر حكومت فقيه عادل معنی ندارد ؛ و مكتب إسلام و تشيّع از أوّل اين مرام را إبطال می‏كند . 
ولی چه كنيم كه اكنون اينها آمده‏اند و حكومت را در دست گرفته‏اند ، و از بين بردن آنها برای ما غير ممكن است و در درجه نازل ! ولی ما بعنوان : الضّروراتُ تُقَدّرُ بِقَدَرِها ، حكومتهای جائره آنها را محدود به اين حدود می‏كنيم . 
سخن ما اينست كه : گرچه مرحوم نائينی تجزيه قوا را می‏پسندند ، وليكن بر أساس أصل مكتب ، تجزيه قوا و استقلال آنها غلط است . 
در مكتب إسلام ، حاكم كه أصل حكم از او تراوش می‏كند ، بايد پاكترين ، پاكيزه ‏ترين ، عاقل‏ترين ، متفكّرترين ، إسلام‏شناس‏ترين ، پيغمبرشناس‏ترين ، و مجرّدترين أفراد اُمّت باشد . 
حكم از ناحيه او تنازل می‏كند و به شكل مخروطی پائين می‏آيد ؛ و هرچه پائين‏تر می‏آيد دائره مخروط بزرگتر می‏شود ، تا به سطح عامّه مردم می‏رسد . و همه قوای سه‏ گانه مندكّ در إراده و أمر اوست . قاضی بايد به رأی او نصب و به رأی او عزل شود . عزل و نصب قضاة و حكّام و أئمّه جمعه بايد بدست او باشد . مشاورين ، وزراء ، حكّام و ولات را او بايد تعيين نموده و به شهرها بفرستد . و بر همه آنان لازم است كه تمامی اُمورات خود را به او گزارش بدهند . و او در رأس اين مخروط بزرگ قرار دارد و تمام مسؤوليّتها هم به گردن اوست ! و اين مقامی است بسيار رفيع و جليل كه خداوند به دست چنين فردی سپرده است . 
و از طرفی هم تمام وزر و وبال و سنگينی گناه اُمّت به گردن اوست ! اگر فی الجمله تخطّيئی كند ، خداوند او را به چنان عذابی مبتلا می‏سازد كه هزاران هزار نفر از أفراد عادی را به آن عذاب گرفتار نمی كند . زيرا كه اگر يك لحظه و يك چشم بر هم زدنِ او باطل باشد ، آن باطل گسترش پيدا می‏كند و مخروطی شكل پائين می‏آيد و تمام أفراد اُمّت را می‏گيرد . 
أمّا اگر شخصی در گوشه‏ای از مملكت و در يكی از زاويه‏های اين مخروط اشتباهی كند ، آن گناه اختصاص به خود او دارد ، و ديگر آن اشتباه از پائين به بالا سرايت نمی‏كند . 
اين است مقام ولايت فقيه ، كه در روايات تا اين اندازه بر آن تأكيد شده است . و راه وصول به آن هم غير از أهل حلّ و عقد چيزی نيست . و اين إمامت و زعامت ، مقام بزرگی است كه نظام اُمّت به آن بستگی دارد . 
در يكی از حِكمی كه أميرالمؤمنين عليه السّلام در «نهج البلاغة» بيان فرموده‏ اند ـ طبق نسخه ملّا فتح الله كاشانی و مطابق نسخه شرح خوئی كه به قلم حاج ميرزا محمّد باقر كمره‏ای است ـ عبارت را اينطور بيان كرده است : وَ الْإمَامَةَ نِظَامًا لِلْأُمّةِ وَ الطّاعَةَ تَعظِيمًا لِلْإمَامَةِ . (3) 
«خداوند إمامت را نظام برای اُمّت ، و إطاعت اُمتّ را تعظيم برای مقام إمامت قرار داده است.» يعنی برای اينكه اُمّت دارای نظام شود إمامت را جعل فرمود ؛ و اگر إمامت جعل نشده بود و مردم رئيس و إمامی نداشتند ( رئيس و إمامی كه مشخّصات او را خداوند بيان كرده و بر پيروی از او فرمان داده است) نظام اُمّت از هم پاشيده می‏شد . و بر اُمّت واجب كرد كه از إمام إطاعت كنند ، به جهت بزرگداشت و تعظيم مقام إمامت ؛ زيرا اگر مقام إمام معظّم شمرده نشود ، فائده‏ای از إمامت حاصل و عائد مردم نخواهد شد ؛ و نظام اُمّت كه به إمامت است بی‏ بهره خواهد بود . 
در جائی إمامت أثر خود را می‏گذارد و مفهومش مصداق پيدا می‏كند و جای خود را باز می‏كند ، و به نتيجه متحقّق و متمكّن می‏گردد كه تمام أفراد اُمّت از او إطاعت كنند . 
اگر از إمام إطاعت كردند ، آن وقت إمامت نظام اُمّت را در دست می‏گيرد و اُمّت را بر أساس آن نظام به مصالح حقيقيّه خود و به كمال مطلوب می‏رساند . 
روايتی كه از «نهج البلاغة» نقل شد ، طبق نسخ معمولی است كه از «نهج البلاغة» در دست است ؛ و تا جائی كه ما مراجعه كرديم ، شايد در همه نُسخ وَ الْأَمَانَاتِ نِظَامًا لِلْأُمّةِ می‏باشد . أصل عبارت حضرت در صدر روايت اين است : فَرَضَ اللَهُ الْإيمَانَ تَطْهِيرًا مِنَ الشّرْكِ ... و يك يك فلسفه جعل و تقنين نماز و زكوة و جهاد و غيرها را بيان می‏كنند ، تا اينكه می‏فرمايند : وَالْأَمَانَاتِ نِظَامًا لِلْأُمّةِ ؛ أمانتها را نظام برای اُمّت قرار داده ، و إطاعت و فرمانبرداری را هم تعظيم برای مقام إمامت شمرده است . اين در نسخ معمولی و متداول موجوده است كه در دسترس بود . 
يكروز مرحوم دانشمند گرانقدر : حاج سيّدجواد مصطفوی‏رحمةالله عليه كه كتاب «الكاشفُ عَن ألفاظِ نَهجِ البلاغة» را نوشته‏اند ـ و الحقّ اين تأليف ، يكی از خدمتهای بزرگ ايشان به «نهج البلاغة» است و كتاب بسيار نفيسی است ـ به بنده فرمودند : در بعضی از نسخ خطّی «نهج البلاغة» به جای (وَ الْأَمَانَاتِ) ، (وَ الْإمَامَةَ نِظَامًا لِلْأُمّةِ) آمده است . و اين ، هم از نقطه نظر طبع و سياق ، و هم از جهت معنی بهتر است . 
بعد هم كه ما به نسخ مختلف «نهج البلاغة» مراجعه كرديم ، معلوم شد كه علاوه بر همان نسخ خطّی كه ايشان فرمودند ، در «شرح نهج البلاغه ملّا فتح‏الله» و در جلد بيست و يكم از «شرح نهج البلاغه خوئی» هم به لفظ «وَ الْإمَامَةَ» آمده است ؛ و اين هم صحيح است ؛ و سياق آن هم بسيار روشن است ؛ و می‏خواهد بفرمايد : خداوند إمامت را نظام برای اُمّت قرار داده ؛ و إطاعت اُمّت را تعظيم برای مقام إمامت شمرده است . 
أبوالفداء دِمشقی در جلد سوّم از تفسير خود ، كه معروف به «تفسير ابن كثير» است ، در تفسير آيه هشتاد از سوره إسرآء : وَ اجْعَل لِّی مِن لّدُنكَ سُلْطَنًا نَصِيرًا ، روايتی را در معنی آيه از قتاده نقل می‏كند . 
آيه اينست : وَ قُل رّبّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَ أَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَ اجْعَل لِّی مِن لّدُنكَ سُلطَنًا نّصِيرًا . (4) 
«بگو بار پروردگارا ! هميشه دخول مرا در همه اُمور و پيش‏آمدها و حوادث دخول صدق ، و خروج مرا خروج صدق قرار بده ، تا در تمام كارهايم (وروداً و خروجاً) متحقّق به حقّ و صدق باشم ؛ و برای من از نزد خودت سلطانی قرار بده كه مرا ياری كند.» سلطان يعنی قدرت (قدرت نفسانی) يعنی قدرتی كه مرا ياری كند ؛ قدرت شايسته و قدرت توانائی به من بده كه بتوانم أوامر تو را إجرا كنم . 
تو به من مقام نبوّت داده‏ای ، ولی من ضعف دارم ؛ يار و ياوری ندارم ، حكومت ندارم ، شمشير ندارم ، كسی حرف مرا نمی‏پذيرد ، نبوّت من ضامن إجرا ندارد ؛ دائماً بايد در حال تبليغ باشم و پيوسته اين مردم مشرك بر عناد و تعدّی خود می‏افزايند ؛ و آنچه من تبليغ كنم فائده‏ای ندارد و با مجرّد تبليغ كار تمام نمی‏شود ؛ بلكه اينها روز به روز بر شدّت و عصبيّت خود می‏افزايند و أصلاً إسلام در دنيا پا نمی‏گيرد . 
پس حتماً بايد شمشيری در دست و تازيانه و سَوطی در كار باشد تا بتوان أفراد متمرّد و متجاوز را گوشمالی داد . 
آزادی برای شخص متمرّد و متجاوز ، مانع آزادی أفراد بی‏گناه و مظلوم می‏باشد . و اين موجب می‏شود كه أبوسفيانها و أفراد همداستان و هم مسلك آنها ، سلمانها و أبوذرها را در ميان بيابانها متواری كنند ؛ خَبّاب بن أرَت‏ها را با بدن برهنه در ميان بيابانهای پر ريگ و سنگستان داغ حجاز بخوابانند و آنها را شكنجه كنند ؛ و بدنهای آنها را مجروح نمايند و بر روی زخمهای آنها نمك بپاشند ! بطوری بدنهای اينها عجيب بود كه بعد از چندين سال كه خبّاب بن أرَت را نزد عمر آوردند ، عمر از او خواست كه مواضع شكنجه را نشان دهد ؛ خبّاب بدنش را برهنه كرده ، پشت خود را نشان داد ؛ عمر از بلاهائی كه بر سر اينها آورده ‏بودند مبهوت شد . 
حضرت تقاضا می‏كند كه خدايا ، به من حكومتی بده تا بتوانم با آن حكومت ، اين دين و قانون تو را در ميان مردم إجرا كنم . 
ابن كثير ، در تفسير اين آيه می‏گويد كه قتاده گويد : 
إنّ نَبیّ اللَهِ صَلّی اللَهُ عَلَيْهِ [وَ ءَالِهِ‏] وَ سَلّمَ ، عَلِمَ أنْ لاطاقَةَ لَهُ بِهَذا الْأمْرِ إلّا بِسُلْطانٍ ؛ فَسَأَلَ سُلْطانًا نَصيرًا لِكِتابِ اللَهِ وَ لِحُدودِ اللَهِ وَ لِفَرآئِضِ اللَهِ وَ لِإقامَةِ دينِ اللَهِ . فَإنّ السّلْطانَ رَحْمَةٌ مِنَ اللَهِ ؛ جَعَلَهُ بَينَ أظْهُرِ عِبادِهِ . وَ لَوْلا ذَلِكَ لَأَغارَ بَعْضُهُمْ عَلَی بَعْضٍ ، فَلاََكَلَ شَديدُهُمْ ضَعيفَهُمْ . 
بدرستيكه پيغمبر خدا صلّی الله عليه و آله و سلّم دانست كه برای إجرای أمر نبوّت و إبلاغ رسالت خود ، طاقت ندارد مگر به سلطانی و قدرتی از طرف خداوند ، با حكومت و تشكيلاتی كه از طرف پروردگار به او عنايت شود (سلطنت از سلطان ، به معنی قدرت است ، نه به معنی پادشاهی و سرافسری) . وَ اجْعَل لِّی مِن لّدُنكَ سُلْطَنًا نّصِيرًا ، يعنی قُدْرَةً و اُبّهَةً . يعنی سلطانی كه مرا در اين راه نصرت و ياری كرده ، بتواند دين پروردگار را گسترش بدهد . 
پيغمبر می‏دانست كه حتماً بايد از طرف خدا سلطنت و قدرتی برسد ؛ لذا از خدا تقاضا كرد كه سلطان نصير ، يعنی سلطانی كه منصور باشد و شكست نخورد ؛ قدرتی كه عقب نشينی نكند ؛ يك إراده و اهتمام و ولايتی كه شاخص باشد و بر كفّار و متجاوزين غالب باشد ، عطا بفرمايد تا كتاب خدا را در خارج إجرا كند . 
اگر اين سلطان نباشد إجراء حدود إلهی ممكن نيست ؛ و پيغمبر اين سلطان را برای فرائض خدا ، و إقامه دين خدا از او تقاضا كرد . چون قدرت إلهی ، و سلطانی كه از طرف پروردگار به إنسان إجازه تشكيل حكومت بدهد ، رحمتی است از جانب خداوند كه اين سلطان را در ميان خلق نازل كرده ، تا پيغمبر با سلطان ، أحكام إلهی را كه حقّ است در ميان آنها إجرا كند . و اگر اينچنين نباشد ، بعضی از مردم بعضی ديگر را غارت می‏كنند ؛ و أفراد قویّ از ميان آنها ، أفراد ضعيف را لگدمال می‏كنند ، و أغنياء ، فقراء را طعمه خود می‏نمايند . 
سپس می‏گويد : وَ اختارَ ابنُ جَرير قَوْلَ الْحَسَنِ وَ قُتادَةِ وَ هُوَ الْأرْجَحُ ؛ لِأَنّهُ لابُدّ مَعَ الْحَقّ مِنْ قَهْرٍ لِمَنْ عاداهُ وَ ناوَأَهُ
و ابن جرير قول حسن و قتاده را (كه همين قول باشد) اختيار كرده است ، و أرجح همان است ؛ برای اينكه بايد هميشه با حقّ يك قوّه قاهره باشد ، تا آن أفرادی كه عداوت دارند و عليه حقّ قيام می‏كنند و سركشی و تمرّد و سرسختی می‏نمايند ، اين قوّه قاهره ، عليه آنها أثر مثبت بگذارد . 
وَ لِهَذَا يَقُولُ تَعَالَی : لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَتِ وَ أَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَبَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيِهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَ مَنَفِعُ لِلنّاسِ وَ لِيَعْلَمَ اللَهُ مَن يَنْصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنّ اللَه قَوِیّ عَزِيزٌ . (5) 
و برای همين است كه خداوند می‏فرمايد : و به تحقيق ما پيغمبران خود را با بيّنه (معجزات و براهين و حجج قطعيّه و أدلّه ساطعه) به سوی مردم فرستاديم ، و با آنها كتاب و ميزان نازل نموديم ؛ برای اينكه مردم قيام به قسط كنند و در ميان خود به عدالت رفتار نمايند ؛ و بر يكديگر ظلم و جور و ستم روا ندارند و حقّ همديگر را نبرند ؛ به نواميس يكديگر تجاوز نكرده ، و به أموال هم تعدّی نكنند ؛ و خلاصه قيام معنوی و قيام مادّی به قسط و عدل ـ من جميع الجهات ـ در ميان مردم تحقّق پيدا كند ؛ و مردم در ميان خود بر أساس عدل و داد رفتار كنند . 
و بعد می‏فرمايد : ما آهن را برای مردم فرو فرستاديم كه در آن ، بأس و شدّت و سختی است ؛ أمّا منافعی هم برای مردم دارد . و برای اينكه خداوند بداند و بشناسد و امتحان كند آنهائی را كه با اين آهن در سايه پيغمبر به آن حضرت كمك می‏كنند . 
يكی از فوائد نزول آهن (يعنی إيجاد و إجازه تصرّف در آن) در ميان مردم اين است كه مردم به حقّ قيام كنند ؛ شمشير و نيزه و تير درست كرده در دست بگيرند و به كمك و ياری پيغمبران بشتابند ؛ و در زير پرچم آنها با معاندين كارزار نموده آنان را كشته ، و متجاوزين را از بين ببرند ؛ و غدّه‏های سرطانی را كه تمام جامعه را مبتلا به سرطان می‏كند ، از بيخ و بُن بر كنند ! و اين فائده آهن است . 
و ما هيچ پيغمبری را نفرستاديم إلّا اينكه برای او ربّيّونی فرستاديم . يعنی أفراد پاك و پاكيزه و إلهی ، و تربيت شدگان بدست او و مربّيان بشر ، كه اينان در ركاب او مجاهده كرده و با كفّار جنگ نمودند . اينها همه از فوائد آهن است . 
آهن ، يعنی حكومت ؛ يعنی ولايت فقيه . پس اگر خداوند پيغمبر بياورد و آهن نداشته باشد ، پيغمبری را آورده است كه ضامن إجرا ندارد . مگر اينكه تشكيل حكومت دهد ؛ و حكومت يعنی آهن . 
سپس ابن كثير می‏گويد : 
وَ فِی الْحَدِيثِ : إنّ اللَه لَيَزَعُ بِالسّلْطَانِ مَا لَايَزَعُ بِالقُرْءَانِ [وَزَعَ يَزَعُ وَ يَزِعَ وَزْعًا فُلانًا وَ بِفُلانٍ : كَفّهُ وَ مَنَعَهُ‏] أیْ لَيَمْنَعُ بِالسّلْطَانِ عَنِ ارْتِكابِ الْفَواحِشِ وَ الْأثامِ ما لايَمْتَنِعُ كَثيرٌ مِنَ النّاسِ بِالْقُرْءَانِ وَ ما فيهِ مِنَ الوَعيدِ الْأكيدِ وَ التّهْديدِ الشّديدِ ، وَ هَذا هُوَ الْواقِعُ . (6) 
و در حديث وارد است : خداوند بواسطه قدرت حكومت و ولايت ، از ارتكاب فواحش و گناهان ، چنان از مردم جلوگيری ميكند كه قرآن با وجود آنكه در او وعيدهای أكيد و تهديدهای شديد است ، به تنهائی نمی‏تواند مردم را از آنها باز بدارد . 
يعنی آنچه كه در قرآن وجود دارد (از آيات جهنّم و عذاب و قيامت و نتيجه أعمال) تا هنگامی كه سلطان نباشد و آن آيات را در مردم إجرا نكند ، مردم خود بخود به آن درجه از عقل و درايت نرسيده‏اند كه به قرآن روی بياورند و عمل كنند ، تا به حقيقت و واقعيّت برسند ؛ بلكه احتياج به سلطان است تا اينكه اگر كسی مخالفت كرد و جنايتی را مرتكب شد ، بر طبق آيات قرآنيّه او را تأديب نموده و حدّ إلهی را در آن مورد جاری نمايد . 
پس ضامن إجراء قرآن ولايت قرآن است . ضامن إجراء قرآن نبوّت قرآن است . ضامن إجراء قرآن إمامت قرآن است . آن حقيقت روح رسول الله صلّی الله عليه و آله كه سلطنت اوست ، و حقيقت روح أميرالمؤمنين عليه السّلام ، و در هر زمانی حجّت آن عصر تا زمان إمام زمان ، عجّل اللهُ فرجَه ، و ولايت فقيه در پرتو ولايت إمام زمان عليه السّلام ، اينها هستند كه می‏توانند قرآن را در ميان مردم إجرا كنند . و گر نه ، خود به خود مردم قرآن را به كناری انداخته و به آن عمل نمی‏كنند ؛ و كثيری از مردم ، به قرآن اعتناء ندارند . 
بلكه أكثريّت مردم ، اگر رادع و مانع و ترس و تهديد خارجیِ ولائی فقيه نباشد ، به قرآن إعتنائی نمی‏كنند . قرآن آن هنگامی در ميان مردم معزّز و محترم است كه ضامن إجرا داشته باشد ؛ و ضامن إجرايش ولیّ فقيه است ، كه در اين روايت از آن تعبير به سلطان شده است . 

اللَهُمّ صَلّ عَلَی مُحَمّدٍ وَ ءَالِ مُحَمّد 

 


پی‏نوشتها: 



1) اين جمله در دوجای از قرآن كريم وارد شده است : أوّل ذيل آيه 43 ، از سوره 16 : النّحل . دوّم : ذيل آيه 7 ، از سوره 21 : الأنبيآء . 
2) ما عين عبارت او را از طبع دوّم اين كتاب ، ص 59 ، كه به عنوان «حكومت از نظر إسلام» است در اينجا می‏آوريم : الحقّ جودت استنباط و حسن استخراج أوّل حكيمی كه به اين معانی برخورده ، و مسؤوله و شورويّه و مقيّده و مشروطه و محدوده بودن نحوه سلطنت عادله ولايتيّه و ابتناء أساسش را بر آن دو أصل مبارك (حرّيّت و مساوات) و مسؤوليّت مترقّبه بر آنها و متوقّف بودن حفظ مقوّماتش را به اين دو ركن مقوّم ، از آنچه بيان نموديم استفاده و استنباط نموده ، و بطور قانونيّت و بر وجه اطّراد و رسميّت هم بچنين تماميّت مرتّبش ساخت ، و إمكان إقامه قوّه مسدّده و رادعه خارجيّه را بجای قوّه عاصمه عصمت و لاأقلّ ملكه تقوی و علم و عدالت از كيفيّت انبعاث إرادات نفسيّه از ملكات و إدراكات استخراج نمود ، و بوسيله تجزيه قوای مملكت و قصر شغل متصدّيان به فقط قوّه إجرائيّه تحت آراء قوّه مسدّده و مسؤول آن و آنان هم مسؤول آحاد ملّت بودن وجود خارجيش داد ، زهی مايه شرف و افتخارش ، و بسی موجب سربزيری و غبطه ما مردم است . 
3) نهج البلاغة» بخش حِكَم ، حكمت 252 ؛ و از طبع مصر با تعليقه شيخ محمّد عبده ، ج 2 ، ص . 191 و در ضبط ايشان با عبارت : وَ الْأَمَانَاتِ نِظَامًا لِلأُمّةِ وَالطّاعَةَ تَعْظِيمًا لِلْإمَامَةِ آمده است . 
4) آيه 80 ، از سوره 17 : الإسرآء 
5) آيه 25 ، از سوره 57 : الحديد 
6) تفسير ابن كثير» طبع دارالفكر بيروت ، ج 4 ، ص 342 ، ذيل آيه 80 از سوره إسرآء

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

پیام هفته

دوری از فساد
قرآن : ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما کَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذيقَهُمْ بَعْضَ الَّذي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ   (سوره روم ، آیه 41)ترجمه: فساد و پریشانی به کرده بد خود مردم در همه برّ و بحر زمین پدید آمد تا خدا هم کیفر بعضی اعمالشان را به آنها بچشاند، باشد که (از گنه پشیمان شده و به درگاه خدا) باز گردند.حدیث: امام صادق(ع) : سياتي علي النّاس زمان لا ينال الملك فيه الّا بالقتل و التّجبّر و لا الغني الّا بالغصب و البخل و لا المحبّه الّا باستخراج الدّين و اتباع الهوي؛... (اصول کافی ، ج2 - ص 91)ترجمه: به زودي زماني فرا مي رسد كه در آن به سلطنت رسيدن ممكن نيست، مگر با ...

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید