درس چهاردهم : بحث پيرامون حديث : مَجَارِىَ الْأُمُورِ وَ الْأَحْكَامِ عَلَى أَيْدِى الْعُلَمَآءِ بِاللَهِ الْأُمَنَآءِ عَلَى حَلَالِهِ وَ حَرَامِهِ ؛ و حديث : اللَهُمّ ارْحَمْ خُلَفَآئِى

درس چهاردهم : بحث پيرامون حديث : مَجَارِىَ الْأُمُورِ وَ الْأَحْكَامِ عَلَى أَيْدِى الْعُلَمَآءِ بِاللَهِ الْأُمَنَآءِ عَلَى حَلَالِهِ وَ حَرَامِهِ ؛ و حديث : اللَهُمّ ارْحَمْ خُلَفَآئِى


أعُوذُ بِاللَهِ مِنَ الشّيْطَانِ الرّجِيمِ 
بِسْمِ اللَهِ الرّحْمَنِ الرّحِيمِ 
وَ صَلّى اللَهُ عَلَى سَيّدِنَا مُحَمّدٍ وَ ءَالِهِ الطّيّبِينَ الطّاهِرِينَ 
وَ لَعْنَةُ اللَهِ عَلَى أعْدَآئِهِمْ أجْمَعِينَ مِنَ الْأنَ إلَى قِيَامِ يَوْمِ الدّينِ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوّةَ إلّا بِاللَهِ الْعَلِىّ الْعَظِيمِ 


يكی از أدلّه صريحه ولايت فقيه ، روايتی است كه در «تُحَف العُقول» شيخِ ثِقه، أبو محمّد ، حسن بن علیّ بن الحسين بن شُعبه حَرّانیّ ، در باب روايات منقوله از إمام متّقی ، السّبطِ الشّهيد ، أبی عبد الله ، حسين بن علیّ عليهما السّلام ، در ضمن خطبه آن حضرت در أمر به معروف و نهی از منكر نقل می‏نمايد ، كه فرمودند : 
اعْتَبِروُا أَيّهَا النّاسُ بِمَا وَعَظَ اللَهُ بِهِ أَوْلِيَآءَهُ مِنْ سُوء ثَنَآئِهِ عَلَی الْأَحْبَارِ ! 
«ای مردم ! عبرت بگيريد از آنچه كه پروردگار به آن چيز ، أولياء خود را موعظه و نصيحت می‏كند ؛ و از علماء زشت كرداری كه بر خلاف ممشای حقّ حركت می‏كنند ، به بدی ياد می‏نمايد ؛ و آنها را به انتقاد و مذَمّت می‏كشد.» 
حضرت به سخنان خود إدامه داده تا اينكه می‏فرمايد : وَ أَنْتُمْ أَعْظَمُ النّاسِ مُصِيبَةً لِمَا غَلَبْتُمْ عَلَيْهِ مِنْ مَنَازِلِ الْعُلَمَآء لَوْ كُنْتُمْ تَسَعُونَ ذَلِكَ بِأَنّ مَجَارِیَ الْأُمُورِ وَ الْأَحْكَامِ عَلَی أَيْدِی الْعُلَمآء بِاللَهِ ، الْأُمَنآء عَلَی حَلاَلِهِ وَ حَرَامِهِ (1) . 
و همچنين در «تحف العقول» آمده است كه اين خطبه از أميرالمؤمنين عليه السّلام هم روايت شده است . 
أَنْتُمْ أَعْظَمُ النّاسِ مُصِيبَةً لِمَا غَلَبْتُمْ عَلَيْهِ مِنْ مَنَازِلِ الْعُلَمآء . 
غَلَبَ الرّجُلَ ، وَ غَلَبَ عَلَيْهِ ؛ يعنی : قَهَرَهُ وَ اعْتَزّبِهِ . اعْتَزّ عَلَی فُلانٍ : أَیْ تَعَظّمَ عَلَيْهِ وَ غَلَبَهُ . به كسی كه در خود يك حالِ بزرگی می‏بيند و خود را بزرگ می‏پندارد ، و نسبت به مقام كوچكتر ، خويشتن را در مقامِ بالاتر و دارای سَيطَره و إحاطه نسبت به آن كوچك تصوّر می‏كند ، می‏گويند : تَعَظّمَ . 
لِمَا غَلَبْتُمْ عَلَيْهِ . يعنی شما منازل علماء و درجات و مقامات آنها را در يك محلّ پائينی قرار داديد و بر آنها تَرفّع و تَعظّم نموديد ! و اين برای شما بسيار مصيبت اندوهناكی است ! شما عظيم ترين مصيبت را داريد به جهت بزرگ منشی و تَعظّم و برتری كه برای خود ، در برابر قَدر و مَنزِلت علماء قرار داده‏ايد ! اگر بر اين مطلب إحاطه داشته و در خود بگيريد و بگنجانيد و بفهميد و مطّلع بشويد كه : محلّ و مجرای اُمور و أحكام ، بدست علماء بالله است ، كه بر حلال و حرام او أمين هستند . 
در اينجا منظور از : مَجَارِیَ الْأُمُورِ وَ الْأَحْكَامِ ، مجاری اُمور و أحكام اجتماعی است ، كه راجع به سياست مُدُن و تربيت أفراد و نگهداری آنها از مفاسد و از دشمنان و رساندن آنان به سعادت كامل و به فعليّت در آوردن همه استعدادها ، و رهائی آنها از دست نيستی ، فقر ، مرض ، هلاكت ، جهالت ، و به طور نارَس و كال از دنيا رفتن ، و به فعليّت نرسيدنِ استعدادات و قوای آنها می‏باشد. 
مصيبت شما خيلی عظيم است ، بواسطه اين ترفّع و بزرگ منشی كه در خود ، نسبت به مَنزِلت و قدر و قيمت علماء قرار داده‏ايد . مجاری اُمور و أحكام ، علماء هستند . 
توضيح مطلب اينكه : علماء ، حكمت را دو قسمت می‏كنند : حكمت نظریّ و حكمت عملیّ . 
حكمت نظریّ : عبارت است از آنچه كه برای كمال نفس إنسانی ، از نقطه نظر سير معارف و تكميل قوای عاقله إنسان لازم است . 
حكمت عملیّ : راجع به أعمالی است كه إنسان برای كمال خود انجام می‏دهد و آن ، مقدّمه برای كمال عقلی است . 
و حكمت عملیّ را به سه بخش تقسيم می‏كنند . أوّل : علم تهذيب نفس، كه راجع به أخلاق است ؛ دوّم : سياست مُدُن ؛ سوّم : تدبير منزل . 
سياست مُدُن ، كه قسمت دوّم از حكمت عملی است ، بر دو قسم است: 
أوّل : حفظ روابط داخلی مردم ، و رساندن مايحتاج آنها به آنان ، و برقرار ساختن عدالت كامل در ميان آنها ، و دادن حقّ هر ذی حقّی را به او به نحو أتَمّ و أكمل ، بطوری كه در ميان جامعه حيف و ميل و تبعيضی وجود نداشته باشد ؛ هيچكس بدون جهت ، برتری بر ديگری إعمال نكند ؛ و تمام أفراد جامعه به سهميّه خود كه برای آنها ضرورت دارد برسند . و بعبارت ديگر:تأمين مايحتاج داخل جامعه؛ غاية الأمر ، هر جامعه‏ای نسبت به خودش . 
دوّم : دفع دشمنان خارجی است . زيرا أفراد هر جامعه‏ای برای اينكه ثابت و اُستوار بمانند ، بايد مجهّز به تجهيزات دفاعيّه باشند ، تا بتوانند در مقابل دشمنان خارجی به دفاع برخيزند ، و آنها را از حوزه خويش دفع كنند . و اگر مجتمعی در بالاترين درجه از نظر فرهنگی ، مالی ، و آسايش و راحتی هم باشد ، ولی قوّه دفاعيّه نداشته باشد و محيط خود را از گزند دشمن ، أيّامَا كَانَ ، حفظ نكند ، آن جامعه در شُرُف نابودی و زوال است ؛ و بدون شكّ از بين ميرود . 
و لذا در تمام جوامعی كه تا به حال در تاريخ سراغ داريم می‏بينيم : آنها علاوه بر اينكه در حفظ قوای داخل و تأمين سعادت داخلی كشورشان می‏كوشيدند ، قوای دفاعيّه برای مقابله با دشمن خارجی هم داشته‏اند تا بتوانند بوسيله آن ، دشمن را به هر كيفيّت و به هر صورتی كه هست ، از لحاظ سياست و نفوذ او در داخله محدوده و اجتماع خود ، دور نگهدارند و از حركت و حمله او جلوگيری كنند . حتّی بعضی از جامعه‏ها بيشتر از مقداری كه برای حفظ داخل می‏كوشند ، برای دفع دشمن خارجی و بيم از آسيب او در تلاشند ، و از مصارف داخل خود ، برای آن مايه می‏گذارند . 
بزرگان هميشه در اين قسمت از حكمت عملیّ (سياست مُدُن) هر دو مورد را مُراعات می‏كردند ؛ هم در قسمت جلب منافعی كه راجع به داخل مجتمع و محيط است ، و هم در قسمت دفع مَضارّ نسبت به دشمنان خارجی تا اينكه احتمالاً بر اين مجتمع وارد نشوند . 
و اين مسأله دفاع از خارج ، بسيار مهمّ‏است ؛ و در إسلام بعنوان حفظ بيضه إسلام ، معروف است ؛ و می‏گويند : بيضه إسلام از همه چيز ، أهمّيّتش بيشتر است . حفظ بيضه إسلام ، يعنی حفظ مجتمع إسلام و حكومت إسلام و سياست إسلام و إسلاميّتی كه إسلام بر او قائم است از گزند دشمنان ؛ كه از همه چيز واجب تر و لازم تر و مهمتر است ؛ و در سائر جوامع هم ، از آن تعبير به وطن شناسی می‏كنند . 
در عبارت شريفه : مَجَارِیَ الْأُمُورِ وَ الْأَحْكَامِ ، إشاره به همين معنی شده است . يعنی آن اُمور و أحكامی كه با آنها بيضه إسلام از گزند دشمن حفظ می‏شود . و چنانچه تمام اين أحكام و اُمور بر أساس مسير خود بدست علماء بالله و أمينانِ بر حلال و حرام او قرار گيرد ، إسلام پايدار خواهد ماند ؛ و إلّا اگر بيضه إسلام شكسته شود ، وحدتِ مسلمين از بين رفته ، و دين آسيب ديده از بين می‏رود . 
اينك برای توضيح اين روايت شريف ، مطلبی را كه شهيد ثانی در كتاب «مُنية المُريد» آورده است ، بيان می‏كنيم و سپس آن را شرح می‏دهيم : 
ايشان ـ البتّه نه به مناسبت شرح اين روايت ، بلكه در مطلب مستقلّی كه دارد ـ می‏فرمايد : مرجع جميع علوم به دو أمر است : أوّل : علم معامله ، دوّم : علم معرفت . (و شايد هم منظورشان از علم معامله و علم معرفت همان حكمت عملیّ و حكمت نظریّ باشد.) 
فَعِلْمُ الْمُعامَلَةِ هُوَ مَعْرِفَةُ الْحَلالِ وَ الْحَرامِ وَ نَظآئِرِهِما مِنَ الْأحْكامِ ، وَ مَعْرِفَةُ أخْلاقِ النّفْسِ المَذْمومَةِ وَ الْمَحْمودَةِ وَ كَيْفيّةِ عِلاجِها وَ الْفِرارِ مِنْها . 
«علم معامله ، معرفت حلال و حرام و سائر أحكامی است كه نظير اينها می‏باشد . و معرفت أخلاقِ مذمومه و محموده نفس ، كه إنسان أخلاق خوب و بد را تشخيص داده ، كيفيّت علاج و فرار از أخلاق مذمومه را بداند ، اينها همه داخل در علم معامله است.» 
وَ عِلْمُ الْمَعْرِفَةِ مِثلُ الْعِلْمِ بِاللَهِ تَعالَی وَ صِفاتِهِ وَ أسْمآئِه . 
«علم به خدا و صفات و أسماء پروردگار ، علم معرفت است.» 
از اين دو علم گذشته ، بقيّه علوم يا آلات برای اين علومند ، يا اينكه فی‏الجمله در بعضی از أعمال مورد استفاده قرار می‏گيرند ؛ نه اينكه كلّيّت داشته باشند . 
و پس از اينكه علوم منحصر شد در علم معامله و علم معرفت ، معلوم است كه : علم معامله هم فائده‏ای ندارد مگر برای عمل ؛ بلكه اگر عمل نباشد ، إنسان احتياج به آن علم ندارد ؛ و بلكه آن علم أصلاً بدون عمل هيچ ارزشی ندارد . 
علم معامله ، يعنی علمی كه برای عمل است . علم حلال و حرام و علم أخلاق ، فائده عملی دارند ، و اگر إنسان واجد اين علوم باشد ، ولی بدان عمل نكند هيچ فائده‏ ای ندارد . سپس می‏فرمايد : 
اينك كه مطلب به اينجا رسيد می‏گوئيم : آن كس كه مبانی علوم شرعيّه را برای خود محكم و مُتقَن می‏كند ، اگر از تفقّد جوارح خود بی اعتنا باشد ، و آنها را از معاصی حفظ نكند و به طاعات إلزام ننمايد ، و از فرائض به نوافل ترقّی نداده و از واجبات به سُنَن ارتقاء ندهد اتّكالًا عَلَی اتّصافِهِ بِالْعِلْم ، بجهت اتّكاء به علمی كه دارد ، و گمان دارد با همين ديگر مطلب تمام است ، و اگر چنين بپندارد كه اين علوم ، مقصود بالذّات هستند و اينك كه من عالم هستم ، به مقام كمال رسيده‏ام و ديگر نيازی به عمل نيست ، اين شخص : مَغْرورٌ فی نَفْسِهِ ، مَخْدوعٌ عَنْ دينِهِ ، تُلْبَسُ عَلَيْهِ عاقِبَةُ عَمَلِه . «او دارد خود را گول می‏زند ؛ در باطن خود گول خورده ، و در دين دچار حيله و مكر شده ، و دين خود را باخته و عاقبت أمر بر او مشتبه شده است.» يعنی اين ، شخصِ مريض و مغروری است كه قابل علاج نيست . 
سپس مرحوم شهيد ثانی اين عالِم مغرور را به يك شخص مريض تشبيه نموده ، شرح بسيار نافعی به دنبال اين مطلب می‏ آورد (2) . 
حال بر أساس فرمايش اين بزرگوار عرض می‏كنيم كه : بنابراين ، علماء به سه دسته تقسيم می‏شوند : 
أوّل : عالِمٌ بِاللَهِ ؛ وَ هُوَ الّذی تَشَرّفَ بِلِقآئِهِ تَعالَی وَ أدْرَكَ تَوْحيدَهُ الذّاتیّ وَ الصّفاتیّ وَ الْأفْعالیّ . 
«عالم بالله ؛ و آن كسی است كه مشَرّف به لقاء خدا شده و توحيد ذاتیّ و صفاتیّ و أفعالی پروردگار را إدراك كرده‏ است.» 
دوّم : عالِمٌ بِأَمْرِ اللَهِ ؛ وَ هُوَ الّذی تَعَلّمَ مِنَ العُلومِ الرّسْمِيّةِ التّفْكيرِيّةِ قَدْرًا يَعْلَمُ بِهِ الْأحْكامَ الْجُزْئِيّةَ فی الْعِباداتِ وَ الْمُعامَلاتِ وَ السّياساتِ وَ غَيْرِها . 
«عالم بأمْرِ الله ؛ و آن عالمی است كه با خواندن و نوشتن و مكتب رفتن و تعلّم و تفكّر مقداری از علوم رسميّه را بدست می‏آورد كه بوسيله آن ، أحكام جزئيّه را أعمّ از عبادات و معاملات و سياسات و غيرها فرا می‏گيرد . اين را می‏گويند : عالم بِأمرِ اللَهِ.» 
سوّم : عالِمٌ بِاللَهِ وَ بِأَمْرِ اللَه . 
«آن عالمی كه هم عالم بِالله و هم عالم بِأمرِ الله است . و آن عالمی است كه أنوار ملكوت در قلبش تجلّی كرده ، و از حبّ دنيا در حَضيض ناسوت ، خود را خارج نموده ، و سينه‏اش به نور إسلام مُنْشَرِح شده ، و قلبش برای قبول و تلقّی نَفَحاتِ سُبحانيّه ، از عالم جَبَروت اتّساع يافته‏است ، و از أهل توحيد شده و در عالم لاهوت وارد گرديده است.» 
اين عالِمی است كه عالم بِالله است ؛ وَ عَرَفَ رَبّهُ بِرَبّه ؛ خدا را به خدا شناخته است . وَ عَرَفَ الْخَلْقَ بِرَبّه ؛ و خلق خدا را به خدا شناخته است ؛ مخلوقات را به خدا شناخته است ؛ و نيز فانی در ذات خدا شده و باقی به بقاء خدا گرديده است ؛ و در ميان خلق خدا ، به حقّ سير كرده و أسفار أربعه او تمام شده است . وَ هُوَ الْعالِمُ بِاللَهِ وَ بِأَمْرِاللَه ؛ اين شخص ، هم عالم به خدا و هم عالم به أمر خداست . 
و اينان همان علمائی هستند كه حضرت سيّد الشّهداء عليه السّلام ، در اين خطبه إشاره فرمود كه : بِأَنّ مَجَارِیَ الْأُمُورِ وَ الْأَحْكَامِ عَلَی أَيْدِی الْعُلَمَآء بِاللَهِ ، الْأُمَنَآء عَلَی حَلاَلِهِ وَ حَرَامِهِ . 
علماء بِاللَه و اُمناء بر حلال و حرام خدا ، يعنی أفراد پاسداری كه در جنبه عالَم بقاء ، أسفارشان تمام شده است ؛ و علم به أحكام و سياسات پيدا كرده‏اند ، و در دو مرحله علم بالله و علم بأمر الله ، حائز مقام وحدت در كثرت و كثرت در وحدت می‏باشند . بنابراين علماء بالله و بأمرالله همان أفرادی هستند كه به مزيد لطف پروردگار اختصاص يافته‏ اند ؛ و پروردگار ، ايشان را در حرم قدس خود داخل كرده و از صافیِ علم زلال خود آنها را إشراب فرموده و از علوم اصطلاحيّه نيز آنها را عالم نموده و به آنها فهمانده است ، أمّا : بِنورٍ إلَهیّ عَنْ تَحْقيقٍ وَ شُهود . 
اينها علوم تفكيريّه و رسميّه را نه تنها از نقطه نظر خواندن و حفظ كردن و ياد گرفتن و پس دادن ، بلكه همين علوم تفكيريّه و علوم رسميّه را عَنْ تحقيقٍ و شهود ياد گرفته‏اند . و خداوند در قرآن مجيد می‏فرمايد : أَفَمَن شَرَحَ اللَهُ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَمِ فَهُوَ عَلَی‏ نُورٍ مّن رّبّهِ (3) . «آن كسی كه خداوند سينه او را برای إسلام منشرح ساخته است ، او با نوری از طرف پروردگار خودش يعنی با نور إلهی است.» 
يَأَيّهَا الّذِينَ ءَامَنُوا اتّقُوا اللَه وَ ءَامِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِن رّحْمَتِهِ وَ يَجْعَل لّكُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ وَ اللَهُ غَفُورٌ رّحِيمٌ (4) . 
«ای كسانی كه إيمان آورده‏ايد ! تقوای پروردگار را داشته باشيد و به پيغمبرش إيمان بياوريد ، تا خدا دو نصيب از رحمت خود به شما عنايت كند ؛ و به شما نوری بدهد كه بوسيله آن حركت كنيد.» شاهد ما در اينجاست : آن نوری كه خداوند به إنسان می‏دهد و إنسان با آن نور حركت می‏كند . 
يَأَيّهَا الّذِينَ ءَامَنُوا إِن تَتّقُوا اللَه يَجْعَل لّكُمْ فُرْقَانًا (5) . 
«ای كسانی كه إيمان آورده‏ ايد ، اگر تقوای خدا را پيشه كنيد ، خدا به شما فُرقان می‏دهد .» يعنی : ملكه‏ای ، حالی ، إدراكی به شما ميدهد كه شما با آن فرقان ، هر حقّ و باطلی را فوراً تشخيص می‏دهيد . حقّ با باطل برای شما ملتبِس نميشود ؛ اشتباه نمی‏كنيد ؛ در شبهات فرو نمی‏رويد ؛ هميشه حقّ مانند يك خورشيد درخشان ، و باطل هم مانند يك لُجّه تاريك و مكان ظلمانی ، برای شما مشخّص خواهد بود ؛ و هيچ وقت اين دو با همديگر مخلوط نشده ، مُلتبِس به يكديگر نميشوند . 
اين فرقان ، فرقانی است كه بين حقّ و باطل جدائی می‏اندازد . و پروردگار اين فرقان را به خود شما عنايت می‏كند ، اگر تقوی پيشه كنيد ! اين لازمه تقوی است . 
بنابراين ، علماء بالله و بأمرِ الله تنها كسانی هستند كه بر حلال و حرام خدا مأمونند . و اينها أفرادی هستند كه حضرت در اينجا می‏فرمايند : 
مَجَارِیَ الْأُمُورِ وَ الْأَحْكَامِ عَلَی أَيْدِی الْعُلَمَآء بِاللَهِ ، الْأُمَنَآء عَلَی حَلاَلِهِ وَ حَرَامِهِ . نه هر كسی كه چند روزی برود درس بخواند و چند صفحه‏ای هم از كتب ، بدون فهم و درايت و بدون رعايت حفظ كند ؛ و بدون توحيد و معرفت إلهیّ و بدون ورود در مقام عرفان إلهیّ ، اينها را ياد بگيرد ؛ بعد هم بيايد و بر كرسی تدريس بنشيند و برای مردم عوامی كه همه آنها نابينا و كورند ، فتوَی بدهد و أمر و نهی كند ؛ و با آنچه در ذهن خود حفظ كرده‏است ، آنها را مخاطب قرار دهد ، و نفهمد كه چه می‏گويد ؛ و آن أفراد بيچاره‏ای هم كه در تحت تعليم او واقعند ، نمی‏فهمند كه اين شخص آنان را به كجا می‏كشاند ! وَ أَضَلّوا كَثِيرًا وَ ضَلّوا عَن سَوَآء السّبِيلِ (6)
(ضَلّوا وَ أَضَلّوا) هم خودش گمراه است و هم تمام أفرادی را كه بدنبال او می‏روند ، گمراه می‏كند . اينها أفرادی نيستند كه حضرت در موردشان بفرمايد : مَجَارِیَ الْأُمُورِ وَ الْأَحْكَامِ عَلَی أَيْدِی الْعُلَمَآء باللَهِ . 
بلكه اينها أفرادی هستند كه أساساً فقيه نيستند ؛ اينها متسمّیِ به فقه هستند و بر خود نام فقيه نهاده‏اند و در مَسند حكم نشسته‏اند ، در حالتی كه مقصد أقصای اينها دنياست . مقصد أقصای اينها همين تدريس و تدرّس و رياست و حكومت ، و بر رِقاب مردم سوار شدن و نام و آوازه خود را در ميان مردم گسترش دادن است ؛ و هدف آنها به همينجا خاتمه پيدا می‏كند . 
فَأَعْرِضْ عَن مّن تَوَلّی‏ عَن ذِكْرِنَا وَ لَمْ يُرِدْ إِلّا الْحَيَوةَ الدّنْيَا ش ذَ لِكَ مَبْلَغُهُم مّنَ الْعِلْمِ إِنّ رَبّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلّ عَن سَبِيلِهِ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اهْتَدَی‏ (7) . 
عجيب آيه‏ای است ! نهايت بلوغ آنها از إدراك و فهم ، منحصر به حيات دنياست و از آن تجاوز نمی‏كنند ؛ و از شهوات و حبّ جاه و حبّ رياست نمی‏گذرند . مَبْلَغ ؛ يعنی محلّ بلوغِ فكر آنها به همينجا منتهی شده است ؛ از اينجا ديگر نمی‏توانند تجاوز كنند . حقّاً پروردگار تو داناتر است به آن كسانيكه از راه او منحرف و گمراه گشته ، و به آن كسانيكه راه را پيدا كرده و هدايت يافته‏اند . يعنی اين أفراد ، أفراد گمراهی هستند و راه را گم كرده‏ اند . 
قالَ شَيْخُنا الْاُسْتاذُ الْمُحَقّقُ الْمُدَقّقُ ، الْعَلاّمَةُ الْفَهّامَةُ ، الشّيْخُ الْحُسَيْنُ الْحِلّیّ ، تَغَمّدَهُ اللَهُ بِرَحْمَتِهِ فی مَجْلِسِ الدّرْسِ عِنْدَ بَحْثِهِ عَنْ وِلايَةِ الْفَقيه : 
«اُستاد بزرگ ما در نجف ، در بحث از ولايت فقيه به اين روايت شريفه كه رسيدند ، در ضمن مطالبی كه بيان داشتند فرمودند» : 
قالَ بَعْضُ الْعُلَمآء : مراد از علماء بالله در اين روايت ، قومی هستند از أهل معرفت كه دنيا را از دلهای خود كنده‏اند و از وَساوِس شيطان و نفس أمّاره مصون شده ‏اند . 
چرا ؟ برای اينكه كارهای خود را برای خداوند عزّوجلّ خالص كرده و إخلاص در عمل داشته‏ اند ، و أمر را به خدا سپرده‏ اند . كَما قالَ مَوْلانا وَ إمامُنا أميرُالْمُؤْمِنينَ سَلامُ اللَهِ عَلَيْهِ فی خُطْبَتِهِ : وَمَا بَرِحَ لِلّهِ عَزّتْ ءَالَآؤُهُ فِی الْبُرْهَةِ بَعْدَ الْبُرْهَةِ وَ فِی أَزْمَانِ الْفَتَرَاتِ عِبَادٌ نَاجَاهُمْ فِی فِكْرِهِمْ وَ كَلّمَهُمْ فِی ذَاتِ عُقُولِهِمْ فَاسْتَصْبَحُوا بِنُورِ يَقَظَةٍ فِی الْأَسْمَاعِ وَ الْأَبْصَارِ وَ الْأَفْئِدَةِ (8) ... 
و اين خطبه بسيار مفصّل و عجيبی است كه مرحوم شيخ تَغمّدهُ اللهُ بِرَحمَته ، آنرا در درس ، از أوّل تا به آخر برای ما بيان نمودند و بعد فرمودند : فَهَؤُلآ هُمُ الْعُلَمَآءُ بِاللَهِ حَقّا . علماء بالله حقّاً اين أفراد هستند كه حضرت بيان فرموده‏ اند . 
سپس ايشان فرمود : اين مقام ، مقام رفيع و شأن جليلی می‏باشد كه : لاتَصِلُ أيْدِينا إلَيْه . «دست ما به آن نميرسد.» نَعوذُ بِاللَهِ مِنْ شُرورِ أنْفُسِنا وَ نَتَمَسّكُ بِلُطْفِهِ وَ كَرَمِه
مرحوم اُستاد آية الله شيخ حسين حلّیّ مرد بسيار بزرگی بود ؛ بسيار مرد عجيبی بود ؛ از منفردين و متفرّدين در علم و تقوی و زهد و إعراض از رياست‏های دنيوی بود ؛ مرد محقّق و شاخصی بود كه همه علماء به علم و فهم و درايت او نيازمند بودند . هر وقت كسی از او مسأله‏ای را سؤال می‏نمود چه در درس يا در غير موقع درس ؛ مثلاً می‏پرسيد : فَتوَی و نظريّه شما راجع به اين مسأله چيست ؟ نگاهی می‏كرد و می‏گفت : مَنِ أحمق را به فتوَی دادن چه ! كار ما اين است كه برويم و به كتابها نگاه كنيم و مطلبی را بدست بياوريم و بيائيم با رفقا بحثی بكنيم ؛ كارمان اينست . 
اين مرد بزرگوار و با شخصيّت و با عظمت كه تحقيقاً از مرحوم آقای حاجّ سيّد محسن حكيم در دقّت نظر و وسعت اطّلاعات و تبحّر در علم فقه و اُصول برتر بود ـ و خود آقا سيّد محسن معترف به اين معنی بود ـ ايشان در هنگام تدريس (كه بعضی از آن دروس بتقرير اينجانب موجود است) بعضی از عبارات آقای حاجّ سيّد محسن حكيم رحمة الله عليه را بيان می‏كرد (البتّه به صورت قالَ بَعْضٌ و يا بَعْضُ مُعاصِرينا بدون آنكه اسمی از «مُستَمسَكُ العُروَة» بر زبان آورد) و كلام ايشان را بسيار خوب تجزيه و تحليل و ردّ كرده ، حقّ مطلب را أدا می‏نمود . 
و ليكن در عين حال در بعضی از مجالسِ آية الله حاج سيّد محسن حكيم حاضر می‏شد ؛ و اگر كسی (مثلاً نماينده‏ای ، وزيری ، متصرّفی) از بغداد می‏آمد و از مرحوم حكيم إجازه حضور ميخواست و يا سؤال و استفتائی داشت ، ايشان می‏رفت و در آن مجلس می‏نشست و مطلب او را گوش كرده وحلّ می‏نمود ، و جواب می‏داد ؛ مثل يكی از أفراد عادی بسيار معمولی . 
عبارت خود ايشان است كه در درس گفتند : وقتی مرحوم آقا سيّد أبوالحسن إصفهانیّ رحمة الله عليه رئيس نشده بود ، ما با رفقای خودمان قرار گذاشتيم كه نگذاريم ايشان رئيس بشود ؛ زيرا كه او شايسته رهبری إسلام نبود ؛ و ليكن بعد از اينكه مرحوم آقا سيّد أبوالحسن رئيس شد ، من همه رفقا را جمع كرده گفتم : ديگر دَم نزنيد ! زيرا امروز مخالفت با آقا سيّد أبوالحسن ، مخالفت با جعفربن محمّد عليهما السّلام است . و عملاً هم به اين مطلب ملتزم بودند . يعنی نسبت به هر كسی كه موقعيّت و رياستی پيدا می‏كرد و فرد شاخصی برای إسلام می‏شد ، قلباً متواضع بود ؛ و عملاً هم به او خدمت می‏كرد ؛ ولی قبل از اينكه رئيس بشود اينطور نبود . پدر ايشان در صحن مطهّر أميرالمؤمنين عليه السّلام در نجف أشرف إقامه جماعت می‏كرد و پس از فوت او ، إقامه جماعت ، اختصاص به مرحوم آقا شيخ حسين حلّی داشت ؛ أمّا ايشان اُستاد خود ، مرحوم نائينی را مقدّم داشتند ؛ و پس از مرحوم آية الله نائينی با آنكه از بهترين تلامذه او بود ، معذلك إقامه نماز را بجای مرحوم نائينی قبول نكرد و آية الله حاج سيّد محسن حكيم إقامه جماعت نمودند . و ايشان از اين عمل استنكاف می‏نمود و كراراً و مراراً ميگفت : كار من فقط تدريس است ؛ من طلبه هستم . نه فتوَی داد ، نه رساله‏ای منتشر نمود ؛ و نه نماز جماعت خواند . أمّا در درس و تحقيقات إلی ما شآء الله هر چه بگوئيد كم گفته‏ ايد . 
ايشان به اندازه يك صندوق تقريرات و تحقيقات و كتب مستقلّه در فقه و اُصول دارد . 
يك مرتبه در باره اجتهاد و دقّتی كه علماء بزرگ داشتند (كه تا چه حدّ از فتوَی دادن اجتناب می‏كردند ؛ و خود را در معرض فتوی قرار نميدادند ؛ و از خداوند علیّ أعلی می‏ترسيدند ؛ با اينكه مجتهد بودند ، أمّا باز از إفتاء خودداری می‏كردند ؛ و شدّت تقوايشان اين مطلب را إيجاب می‏كرد) فرمود : 
بعضی از اين احتياطهائی كه در رساله‏ها هست و الْأحوَطِ وجوبی است ، در أصل ، أحوطِ استحبابی است ؛ ليكن چون آن مجتهد می‏خواهد از إبراز فتوی خودداری كند ، و نمی‏خواهد خود را مسؤول عمل مردم نمايد ، لذا به نحو أحوط وجوبی بيان ميكند كه مردم به ديگری مراجعه كنند و او خود را از تحمّل مسؤوليّت خارج سازد . 
سپس فرمود : اُستاد ما مرحوم نائينی قَدّس الله نفسَه يك مرتبه در بالای منبرِ تدريس فرمود : يا أيُّها الطّلاّب ! مرحوم حاج مُلاّ علیّ كَنی (صاحب كتاب نفيس «قضآء» و معاصر شيخ أنصاری و از أعلام شاگردان و شايد همرديف شيخ أنصاری كه أوّل عالِم و أوّل مجتهد طهران بود ؛ واگر كسی بخواهد از علميّت او مطّلع بشود ، كتاب «قضآء» ايشان را ببيند . «قضآء» حاج ملّا علیّ كَنی معروف است.) ايشان به طهران رفت و تمام علماء طهران كه در مقابل او خاضع و خاشع و به أعلميّت او إذعان داشتند ، نزد او آمده و تقاضا كردند كه : شما متصدّی اُمور مردم باشيد ؛ و در أمر قضاء و مرافعات مردم به شما مراجعه كنند و شما نظر بدهيد و فصل خصومت نمائيد ! 
اُستاد می‏فرمود : مرحوم حاج ملّا علیّ كَنی گفت : «من اين كار را نمی‏كنم ؛ زيرا من در اجتهاد خود شكّ دارم» . تا اينكه پنجاه نفر از مجتهدين طهران و أطراف ، از كسانی كه ايشان آنها را مجتهد می‏دانست ، خدمت ايشان آمده و بر اجتهادشان شهادت دادند ؛ آنوقت ايشان اين پيشنهاد را پذيرفت . 
أمّا شما جالسين و حاضرينِ در مجلس درس ، اگر پنجاه نفر از مجتهدين هم شهادت بدهند كه شما مجتهد نيستيد ، باز قبول نمی‏كنيد و ادّعای اجتهاد می‏كنيد ! 
بايد توجّه داشت كه مسأله خيلی مهمّ است . اين مردِ با بصيرت در كوران تمام اين مسائل وارد بود و من تحقيقاً نمی‏توانم بگويم كه از نقطه نظر علمی شيخ حسين حلّی از علّامه حلّیّ كمتر بود . به اندازه‏ای اين مرد دقيق بود كه : مثلاً ما در نزد ايشان طهارت می‏خوانديم (من در خدمت ايشان علاوه بر اُصول ، يكدوره مكاسب و قدری هم از كتاب طهارت خواندم و تقريرات آنرا نوشتم) ايشان روايتی را از باب دياتِ «مِفتاحُ الكَرامة» شاهد بر مطلب آورد ! بايد توجّه نمود كه باب دياتِ «مفتاحُ الكَرامة» چه مناسبت با باب طهارت دارد ؟! 
ايشان عالمی بود مُتَضلّع ، خبير و منظّم . تمام كتابها ، چه كتابهای عامّه و چه كتابهای شيعه را مطالعه می‏كرد . بعد هر كتابی را كه مطالعه می‏نمود ، از مطالب آن برای خود فهرستی بر ميداشت . مثلاً از تمام «تاريخ بغداد» يك فهرست داشت . يك رديفِ ستونی از كتابخانه‏اش ـ كه مقدار كتابهايش هم خيلی زياد نبود ـ فقط فهرست آن كتبی بود كه مطالعه كرده و نتيجه آن كتابها را هرچه بود ، لَه يا عليه شيعه ، در آنجا نوشته بود ؛ و هرگاه إنسان به آن مراجعه ميكرد ، می‏فهميد كه كجای اين كتاب بر ضرر شيعه و كجايش به نفع شيعه است ، تا در موقع حاجت شفاهاً و يا كتباً در صورت تأليفِ كتابی در كلام ، مَبنیّ بر اعتقادات رَصين و متينِ شيعه ، از آن استمداد كند . 
ايشان در اينجا می‏فرمايد : فَهَؤُلآء ، هُمُ الْعُلَمآءُ بِاللَهِ حَقّا ؛ وَ هَذَا الْمَقامُ مَنْزِلٌ رَفيعٌ وَ شَأْنٌ جَليلٌ لاتَصِلُ أيْدينا إلَيْه . كجا دست ما به اينها ميرسد ؟! 
عبارت ايشان است : نَعوذُ بِاللَهِ مِنْ شُرورِ أنْفُسِنا وَ نَتَمَسّكُ بِلُطْفِهِ وَ كَرَمِه. 
ثُمّ قالَ : احْتَمَلَ بَعْضُ الْعُلَمآء أنْ يَكونَ الْمُرادُ مِنَ الْعُلَمآء بِاللَهِ فی قَوْلِهِ عَلَيْهِ السّلامُ : «مَجَارِیَ الْأُمُورِ وَ الْأَحْكَامِ عَلَی أَيْدِی الْعُلَمَآء بِاللَهِ» الْعارِفينَ بِهِ بِقَرينَةِ إضافَتِهِمْ إلَيْهِ سُبْحانَهُ ؛ وَ الْمُرادُ مِنَ الْمَجاری ، مَجارِی الْاُمورِ التَكْوينيّة . 
سپس می‏فرمايد : بعضی از علماء احتمال داده‏ اند كه : مراد از علماء بالله خصوص عارفين باشد به قرينه إضافه و نسبت دادن آنها به خداوند سبحان ، كه می‏فرمايد : علماء بالله . و مراد از مجاری هم ، مجاریِ اُمور تكوينی باشد نه تشريعیّ . بنابراين ، اين روايت دلالت می‏كند بر ولايت تكوينيّه علماء بِالله . 
ايشان در قسمت أوّل (كه مقصود از علماء بالله ، عارفين بالله باشد) إشكال نكردند . أمّا در باره مطلب دوّم (كه مراد از مجاری اُمور ، اُمور تكوينيّه باشد) فرمودند : يُبَعّدُهُ ما وَرَدَ فی ذَيْلِهِ : «الْأُمَنَآء عَلَی حَلاَلِهِ وَ حَرَامِهِ» . چون در ذيل روايت هست : «علماء بِالله كه أمين بر حلال و حرام او باشند» و ظاهر اين جمله همان علمائی هستند كه در مقام تشريع ، پاسدار اُمور مردم ميباشند (9) . 
اينهم يك روايت ، كه روايت بسيار عجيبی است و دلالتش هم خيلی خوب است . و اين كه حضرت می‏فرمايد : «أَنْتُمْ أَعْظَمُ النّاسِ مُصِيبَةً لِمَا غَلَبْتُمْ عَلَيْهِ مِنْ مَنَازِلِ الْعُلَمَآء لَوْ كُنْتُمْ تَسَعُونَ ذَلِكَ بِأَنّ مَجَارِیَ الْأُمُورِ وَ الْأَحْكَامِ عَلَی أَيْدِی الْعُلَمَآء بِاللَهِ ، الْأُمَنَآء عَلَی حَلاَلِهِ وَ حَرَامِهِ.» يعنی اُمور خود را رها كنيد ؛ و آنها را بدست علماء بالله و أمينانِ بر حرام و حلال خدا بسپاريد ، تا اينكه آنها إداره كنند . شما ترفّع كرديد ؛ تعظّم نموديد ؛ و با بزرگ منشی ، حقّ آنها را غصب نموديد و آنها را خانه نشين كرديد . 
يكی ديگر از رواياتی كه دلالت بر ولايت فقيه می‏كند ، روايتی است كه صدوق در «مَعانِی الْأخبار» ذكر كرده است كه : 
حَدّثَنا أبی ـ رَحِمَهُ اللَه ـ قالَ : حَدّثَنا عَلِیّ بْنُ إبراهيمَ بْنِ هاشِمٍ عَنْ أبيهِ ، عَنْ الْحُسَيْنِ بْنِ يَزيدَ النّوفِلیّ ، عَنْ عَلِیّ بْنِ داوُدَ الْيَعْقوبیّ ، عَنْ عيسَی بْنِ عَبْدِاللَهِ بْنِ مُحَمّدِ بْنِ عُمَرَ بْنِ عَلِیّ بْنِ أبی طالِبٍ ، عَنْ أبيهِ ، عَنْ جَدّهِ ، عَنْ عَلَیّ [ بْنِ أبی طالِبٍ‏] عَلَيْهِ السّلامُ قالَ : قَالَ رَسُولُ اللَهِ صَلّی اللَهُ عَلَيْهِ وَ ءَالِهِ [ وَ سَلّمَ‏] : اللَهُمّ ارْحَمْ خُلَفَآئِی ؛ اللَهُمّ ارْحَمْ خُلَفَآئِی ؛ اللَهُمّ ارْحَمْ خُلَفَآئِی ! 
مرحوم صدوق سلسله سند را به حضرت علیّ بن أبی طالب عليه السّلام می‏رساند كه آن حضرت فرمودند : «حضرت رسول أكرم صلّی الله عليه و آله و سلّم فرمودند : خدايا رحمتت را بر جانشينان من بفرست ، خدايا رحمتت را بر جانشينان من بفرست ، خدايا رحمتت را بر جانشينان من بفرست!» . 
قِيلَ لَهُ : يا رَسُولَ اللَه ! وَ مَنْ خُلَفَآؤُكَ ؟ «عرض كردند : خلفاء و جانشينان شما چه كسانی هستند؟!» 
قَالَ : الّذِينَ يَأْتُونَ مِنْ بَعْدِی يَرْوُونَ حَدِيثِی وَ سُنّتِی (10) . 
«رسول خدا فرمود : آن كسانيكه بعد از من می‏آيند و حديث و سنّت مرا روايت می‏كنند.» 
و نيز شيخ حرّ عامِلیّ ، اين روايت را از صدوق در «عُيونُ الأخبار» نقل كرده است (11) . 
بحث ما در اين روايت از دو جهت است : سنداً ، و دَلالَةً
أمّا از نظر سند : در سلسله سند اين روايت علیّ بن إبراهيم و پدرش إبراهيم بن هاشم هستند ، كه إبراهيم حسنٌ كالصّحيح و علیّ بن إبراهيم صحيحٌ. و هر دو نفر از أجلّ رُوات و أقدَم آنها و در جلالت و متانت مشهور و معروف هستند . 
حسين بن يزيد نَوفِلیّ نيز از أعلام است . شيخ طوسی در «رجالِ» خود او را از أصحاب حضرت إمام رضا عليه السّلام شمرده است ، و در «فهرست» هم او را عنوان كرده ، وَ قالَ : لَهُ كتابٌ . «و گفته است كه : او خود دارای كتاب بوده است» . همچنين نجاشیّ در «رجالِ» خود گفته است : «حسين بن يزيد نَوْفلِیّ : كانَ شاعِرًا أديبًا وَ سَكَنَ الرّیّ وَ ماتَ بِهَا وَ لَهُ كِتابُ التّقِيّة» . 
«مردی شاعر و أديب بوده است ، و در ریّ سكونت گزيده و در آنجا هم از دنيا رفته است ، و كتابی دارد بنام : تَقِيّه.» كه البتّه جزء همان اُصولِ أربعَمِأة (چهارصد كتابی كه شيعه داشت و بعد آنها را تبديل به كتب أربعه كردند) محسوب می‏شود . 
و أمّا علیّ بنُ داوُد يعقوبیّ ، رَجُلٌ مَعْروفٌ عِنْدَ الْأصْحاب . 
و عيسَی بن عبدِالله بن محمّد بن عُمَر بن أميرالمؤمنين عليه السّلام هم كه راوی اين روايت است ، شيخ در «رجالِ» خود او را از أصحاب حضرت صادق عليه السّلام شمرده ، و در «فهرست» هم آورده است . و نيز نجاشی در «رجال» خود گفته است : لَهُ كتابٌ يَرْويهِ جَمَاعةٌ . «او دارای كتابی است كه جماعتی آن كتاب را از او روايت كرده‏ اند.» 
اين بحث راجع به سند روايت ؛ كه ظاهراً سند ، سند خوبی است . حَسَنٌ كَالصّحيح ، و معتبر و قابل اعتماد است . 
و أمّا دلالت اين خبر : حضرت خلافت را نسبت می‏دهند به فقهائی كه حديث رسول و سنّت آن حضرت را روايت می‏كنند ، و برای تأكيد هم سه بار رسول خدا «اللَهُمّ ارْحَمْ خُلَفَآئِی» را تكرار كردند . بعد ، از ايشان سؤال كردند : مَنْ خُلَفَآؤُكَ ؟! حضرت فرمودند : آن كسانی كه پس از من می‏آيند : يَرْوُونَ حَدِيثِی وَ سُنّتِی . «حديث و سنّت من را روايت ميكنند.» آن فقهائی كه راوی حديث و سنّت رسول خدا هستند ، آنها خلفاء هستند . 
بنابراين ، به اين روايت می‏توان استدلال كرد بر : نَصْبِهِمْ لِلْوِلايَةِ و القَضآء وَ الْإفْتآء . چرا ؟ چون ظهور خلافت قِيامُ الْفَقيهِ مَقامَ النّبِیّ است . خلافت به عنوان إطلاق دلالت می‏كند بر اينكه : آن شخص خليفه ، قائم مقامِ منوبٌ عنه است . عنوان ، عنوان نيابت و خلافت است ، و حضرت می‏فرمايد : خُلَفَآئِی . «خلفاء من ، جانشينان من ، قائم مقامان من.» پس هر چيزی از مزايا و خواصّ ، كه برای پيغمبر ثابت است ، برای اين فقهاء ثابت است ، إلاّ ما خَرَجَ بِالدّليل . 
و آنچه كه به دليل خارج است ، خصائص إمامت است . آنچه كه راجع به خصوص إمامت است برای هيچيك از فقهاء شيعه نيست و از اختصاصات إمام است ، و أمّا بقيّه چيزها ـ غير از خصائص إمامت ـ را می‏توانيم از إطلاق اين روايت برای فقهاء إثبات كنيم ؛ كه از جمله آن مَناصب ، ولايت و قضاء و إفتاء است . ما ، هم می‏توانيم حكومت را برای اينها در اُمور ولائيّه اجتماعيّه مردم إثبات كنيم ، و هم قَضاء و فصل خصومت ، و هم إفتاء و بيان أحكام را برای مردم . 
و طبق همان مطلبی كه در باره حديث كُمَيل عرض كرديم ، اين روايت هم اختصاص به أئمّه ندارد ؛ بلكه اللَهُمّ ارْحَمْ خُلَفَآئِی ، با إطلاق دلالت لفظيّه واعتبار قرائن مقاميّه ، شامل جميع علمای ربّانیِ عارف بالله و عالم بأمر الله ميگردد . و قرينه‏ای كه آنها را مختصّ به أئمّه عليهم السّلام بنمايد وجود ندارد ؛ بلكه به عموميّت خودش باقی است . و خليفه رسول الله كه دارای عنوان خلافت باشد ، كسی است كه حديث و سنّت و أحوال حضرت رسول را روايت كند . اين شخص ، خليفه رسول الله است ؛ و اينها همان أفرادی هستند كه خود رسول خدا فرمود : «يَأْتُونَ مِنْ بَعْدِی ، يَرْوُونَ حَدِيثِی وَ سُنّتِی» . اين عبارات ، إطلاق داشته و اختصاص به أئمّه ندارد . و لذا اين روايت هم از رواياتی است كه شاهد بر ولايت و حكومت فقيه ، و قضاء ، و إفتاء اوست و می‏توان به آن استدلال كرد . 
اللَهُمّ صَلّ عَلَی مُحَمّدٍ وَ ءَالِ مُحَمّد 

 


پی‏نوشتها: 



1) تُحف العقول» طبع مكتبة الصّدوق ص 237 
2) منية المُريد» صفحه 16 و 17 از طبع رحلی سنگی 
3) صدر آيه 22 ، از سوره 39 : الزّمر 
4) آيه 28 ، از سوره‏57 : الحَديد 
5) صدر آيه 29 ، از سوره 8 : الأنفال 
6) ذيل آيه 77 ، از سوره 5 : المآئدة 
7) آيات 29 و 30 ، از سوره 53 : النّجم 
8) خطبه 220 ، باب خُطَب از «نهج البلاغة» ؛ و از طبع مصر با تعليقه شيخ محمّد عبده ، ج 1 ، ص 446 تا ص 448 
9) رسالةٌ بديعة» طبع أوّل ، الرّوايات الدّآلّة علی ولاية الفقيه ، روايت پنجم ، ص 101 تا 105 
10) مَعانی الأخبار» طبع حيدری سنه 1379 هجری قمریّ ، ص 374 و ص 375 
11) وسآئل الشّيعة» طبع بهادری ، ج 3 ، باب 11 ، از أبواب صفات قاضی ، ص 385

 

     
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

پیام هفته

مصرف گرایی بلای جامعه برانداز
قرآن : وَ لَنُذِیقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الأَدْنى دُونَ الْعَذابِ الأَکْبَرِ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ  (سوره سجده، آیه 21)ترجمه: به آنان از عذاب نزدیک (عذاب این دنیا) پیش از عذاب بزرگ (آخرت) مى چشانیم، شاید باز گردند.توضیح : مصرف گرایی بدون تولید مناسب سبب می شود تا قیمت ها در جامعه افزایش پیدا کند و گرانی (که در احادیث به عنوان یکی از عذابهای دنیوی عنوان شده) در جامعه شایع شود.حدیث: وَ لِلّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عِبَادٌ مَلاعِينُ مَنَاكِيرُ لا يَعِيشُونَ وَ لا يَعِيشُ النَّاسُ فِي أكْنَافِهِمْ وَ هُمْ فِي عِبَادِهِ بِمَنْزِلَة الْجَرَادِ لا يَقَعُونَ عَلَي شَيْ‏ءٍ إلاّ أتَوْا عَلَيْهِ. (اصول کافی،...

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید