چيستي و چرايي اسلام سياسي

  • سه شنبه, 19 فروردين 1393 13:31
  • منتشرشده در مقالات
  • بازدید 3806 بار

مؤلف: سیدکاظم سیدباقری

در چند دهه گذشته، اسلام منبعي اساسي براي گستره ‏اي وسيع از فعاليت‏ها و مباحث سياسي و جنبش‏هاي مبارز گرديده است.

اصطلاح «اسلام سياسي»، مورد توافق بسياري از انديشمندان قرار گرفته و آن را پذيرفته‏ اند، و اين براي آن است تا شبيخون بي سابقه اسلام را به قلمرو سياسي دنيوي‏ گري (سكولاريسم) تبيين و تعريف كنند.

اين نگرش از انواع عبادت‏ها و باورهاي فردي و آيين‏ هاي عبادي مرسوم، كه در فرهنگ غربي در حيطه‏ اي خاص و زير نام مقوله بر جسته «اسلام» قرار مي‏گيرد، جدا و متمايز است.

در توضيحات كوتاهي كه در پي مي‏ آيد، اشاره خواهيم كرد كه چرا ما بايد درباره اين ساختار بنيادي بينديشيم.

دست‏كم در برخي موارد، اين ادّعا قابل تصديق است كه فعاليت‏ هاي معاصر مسلمانان، اسلام را در محور و مجراي بهره‏ گيري از اهداف سياسي، قرار مي‏ دهد. احزاب سياسي مثل حزب امل در مصر يا جبهه آزاديبخش اسلامي در الجزاير، كه خواسته‏ هايشان را براساس هويت اسلامي، تعريف مي‏ كنند، نمونه‏ هاي بارزي از اين روابط سودمند و نگرش راهگشا به مذهب اسلام‏ اند.

اما در اين نمونه‏ هاي به‏ ظاهر بي‏ ابهام و آشكار نيز يك مشكل باقي مي‏ ماند و آن اين است كه امروزه به كدام روش مي‏ توان بين قلمرو سياسي و غير سياسي زندگي اجتماعي فرق نهاد؟ بسياري از انديشمندان، بحث و استدلال كرده‏ اند كه اسلام سياسي، درگير توسعه غير منطقي اسلام سنتي است كه بيرون از قلمرو صحيح مذهبي، قرار دارد و به‏ طور تاريخي حيطه‏ اي وسيع در تصرف و اختيار آن بوده است.

با اين وصف، برخي، گرايش اسلام سياسي را در ارتباط با افزايش امروزين قدرت دولت و گستره وسيعي از زندگي اجتماعي مي‏ دانند كه در گذشته خارج از حوزه آن بوده است.

همان گونه كه مي‏ دانيم، از طريق اين فرايند رو به رشد و اساسي در ساختار جديد ملت‏ ها، مؤسسات آموزشي، عبادتگاهي و رفاهي در اجتماع و خانواده، در سطوح گوناگوني در هم ادغام شده‏ اند كه در درون دستگاه منظم دولت نوسازي قرار داشته است.

لذا در ورود و عدم ورود به قراردادهاي تجاري، فروش كالا در خيابان، تأديب فرزندان، اضافه كردن اتاقي به خانه‏ اي و در تولدها، ازدواج‏ها، مرگ‏ها و خلاصه در همه بزنگاه‏ها، دولت به عنوان يك مشاهده‏ گر و ضامن امنيت حضور دارد و محدوديت‏ها، پيش‏ شرط‏ ها و مراحل كار را مشخص و بيان مي‏ كند. در نتيجه، سياست مدرن و انواع قدرتي كه سياست توصيف مي‏ كند، شرط عمل براي بسياري از فعاليت‏ هاي فردي گرديده است. اما مذهب تا آن اندازه‏ اي كه نهادها، امكان پرورش فضيلت و پاكدامني مذهبي را فراهم مي‏ كنند، در درون ساختارهاي قانوني و اجرايي قرار مي‏ گيرد كه به دولت ملحق مي‏ شود.

برنامه‏ هاي سنتي مذهبي كه نگه‏دارنده آن فضيلت‏ ها هستند، اگر موفق از آب در آيند، لزوما سياسي خواهند بود.

براي نمونه، در مدرسه‏ هاي خصوصي و دولتي مصر، دوره تحصيلات، تحت نظارت دولت است؛ لذا افرادي كه مي‏ خواهند، تعليمات اسلامي را رشد و بالندگي دهند و يا حفظ كنند، ضرورتا در بازي قدرت سياسي وارد مي‏ شوند.

اين به معناي آن نيست كه همه جنبش‏ هاي اسلامي معاصر، تلاش مي‏ كنند تا قدرت را به دست آورند؛ بلكه بيشتر اين جنبش‏ ها، در امور موعظه و نصيحت، فعاليت‏ هاي تبليغاتي، صدقه و خيرات، ارايه مراقبت‏ هاي پزشكي، ساختن مسجد، نشر و گسترش آنچه در جامعه فضيلت عمومي لحاظ مي‏ شود درگيرند.

با اين همه، اين فعاليت‏ ها، درگير در قلمرو و گستره‏ اي مي‏ شوند كه ما آن را سياسي مي‏ ناميم؛ هم هنگامي كه آنها به وسيله دولت، در محدوديت قرار مي‏ گيرند ـ مثل داشتن جواز و پروانه در فروش اجناس ـ و هم زماني كه آنها غالبا با دولت يا نهادهاي پشتيبان دولت در اموري چون تعليم و تربيت، عبادتگاه‏ها و مراقبت‏هاي پزشكي در رقابت‏ اند كه الگوي غربي خانواده، عبادت، اوقات فراغت، مسئوليت اجتماعي و غيره را گسترش مي‏ دهند.

حتي موفقيت برنامه محافظه‏ كارانه براي حفظ شكل سنتي پرستش‏ هاي فردي، بستگي دارد به توانايي آن برنامه در درگير شدن با منابع قانوني، بوروكراتيك، انتظامي و فناوري قدرت مدرن كه جوامع معاصر را شكل مي‏ بخشد.

اين نگرش، از آن تفسير فراگيري كه اسلام را مركب از دين (religion) و سياست (politics) مي ‏داند، متمايز مي‏شود كه با مقوله‏ هاي تحليلي غربي، ناسازگار است.

گفتني است كه اين ادّعاي پرطرفدار، اين واقعيت را كه برخي انديشمندان مسلمان بين دولت و دين، فرق نهاده‏ اند، نفي نمي‏ كند. آن قلمروهاي ويژه‏ اي كه با اين اصطلاحات، معين و محدود مي‏ شود و ساختار ارتباطي بين دو واژه دين و دولت، پژواك‏ دهنده و نشانگر موقعيت خاص اروپا در ارتباط با دولت‏ هاي اروپايي و كليسا نيست.

توضيح اين مطلب آن است كه گاه اين واقعيت ناديده گرفته مي‏ شود كه جدا كردن قلمرو مذهب از حوزه سياست، حتي در جوامع غربي بسيار بيش از آنچه در گذشته پنداشته و تصور مي‏ شد، داراي مشكل و چالش بوده است. اين نكته در آثار و نوشته‏ هاي اخير انديشمندان غربي، ثابت و روشن گرديده است.

در واقع، آن گونه كه سال‏ها پيش، توكوويل [Tocqueville] دريافت، كليساي پروتستان، در سياست آمريكا، براي پديد آوردن محدوديت‏ ها و مرزهاي اخلاقي، نقشي مهم و اساسي بازي مي‏ كند و داراي اهميت فراوان مي‏ باشد.

بنابراين مذهب، در برخي فهم‏ ها و برداشت‏ها، براي دريافتن نقش نهادهاي اساسي و عمده سياسي، قابل درك و ملاحظه است. در اين گونه موارد، منظور من تلاش براي اعمال نفوذ گروه‏ هاي مذهبي كليسا و ديگر انجمن‏هاي طرفدار مذهب، نيست؛ بلكه هدفم آن مسيحيت نافذ و فراگيري است كه در سطوح گوناگون، عنصري سازنده براي نهادهاي سياسي غربي بوده است.

به هر حال، روشن است كه بيشترين تأييد و تصديق مربوط به اين امر است كه مفاهيم غربي مثل مذهب، سياست، دنيوي‏ گرايي [سكولاريسم [Secularism و امور اين جهاني، توسعه تاريخي خاصي را انعكاس مي‏ دهند و اين تجربه خاص و محدود، نبايد به عنوان يك سري مقوله‏ هاي جهانشمول يا قلمروهاي طبيعي كلي، مورد استفاده قرار گيرد و اجرا شود.

در نهايت آنكه هر چند انگيزه‏ هاي سياسي يا منافع طبقاتي، همچنان بايد به عنوان عناصر مهمي در گزارش‏ها و خوانش‏ هاي اسلامي معاصر لحاظ شوند، اما اين مفاهيم، ضرورتا در شرح و توصيف هر پديده‏ اي كه پژوهشگر و تحليل‏گر مسائل با آن رو به رو مي‏شود، مصداق ندارند.

گزاره‏ هايي مثل آنچه در پي مي‏ آيد، به‏ ضرورت، مدت‏ها در گزارش‏ها و روايت‏هاي بيداري اسلامي  الصحوة الاسلاميه وجود داشته است؛ مثل آن كه: «نخبگان به حاشيه رانده شده، با نابرابري‏هاي سياسي ـ اقتصادي و چالش‏هاي فرهنگي روبرو هستند و لذا اين مردان به شركت در كادرهاي بنيادگرايي، كشانده مي‏شوند تا با ساختارهاي ناسيوناليستي كه آن را به عنوان مفهومي غير اسلامي محكوم مي‏كنند، مبارزه كنند؛ زيرا اين مفاهيم، چندان اثربخش نمي‏ باشند.»

اين گونه تحليل‏ ها و ديدها، جنبش‏هاي اسلامي را به اظهار نظر و اعتراض به شرايط سياسي ـ اقتصادي تبديل مي‏ كند و آن شرايط به اين حركت‏ ها، پروبال مي‏ دهند. اصطلاح «نخبگان منزوي و به حاشيه رانده شده»، چيز جديدي به ما نمي‏ گويد؛ زيرا وقتي كه استدلال‏ ها و برنامه‏ هاي آنها به شايستگي به زبان سياسي ـ اقتصادي، برگردان مي‏ شوند، اموري كاملاً آشنا و عادي به نظر مي‏ رسند.

به عبارت ديگر، امري كه ناديده گرفته شده و تباه گرديده، هر نوع فهم و برداشت از محدود كردن حقوق و استدلال ديگر بازيگران است.

همان گونه كه گفتيم، آنچه ما درباره فرايند جهاني نابرابري‏هاي سياسي اقتصادي مي‏دانيم، امري ناديده، پنداشته شده است.

براي فهم اين پيچيدگي، به رويكرد و روشي بسيار ماهرانه نياز است تا كسي بخواهد بين اهداف سياسي مدرن و اهداف سياسي مذهبي، تمايزي ساده و سطحي استوار سازد. اصطلاحاتي چون اسلام سياسي (Political Islam) در اين موارد، نارسا مي‏باشند؛ زيرا اين گونه اصطلاحات، پرسش‏ها و دغدغه‏هاي ما، درباره انحرافي قطعي كه از پيش به وجود آمده، با تحريف كامل تجربه‏ هاي مذهبي، شكل مي‏ گيرد.

بدين‏رو كه دخالت‏ هاي تجزيه‏ آور يا ويراني‏ هاي ناگهاني كه منجر به فروپاشي مي‏ شوند و در جامعه به وسيله دولت‏ هاي نوسازي، تأييد و تصويب مي‏ شوند، هرگز در تجزيه و تحليل‏ها مورد ملاحظه قرار نمي‏ گيرند؛ اما در مقابل، كوشش‏هاي گوناگون مذهبي‏ها در پاسخ و واكنش به اين چالش‏ها و گسست‏ها، مشكوك تلقي مي‏گردد؛ بدون اين كه بين كساني كه نظر نقادانه خيرخواهانه دارند، از كساني كه چنين نيستند، فرقي نهاده شود. بدين‏رو تعجب برانگيز نيست كه خشونت نظامي و عدم تساهل جمعي، در بسياري از مطالعات بيداري اسلامي، مسئله مركزي و محوري قرار مي‏گيرد، اما ديگر اجبارها، فشارهاي گسترده و شكنجه‏ هايي كه به وسيله حكومت‏ ها اعمال مي‏گردند، ناديده گرفته مي‏ شوند.

 

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

مصرف گرایی بلای جامعه برانداز
قرآن : وَ لَنُذِیقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الأَدْنى دُونَ الْعَذابِ الأَکْبَرِ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ  (سوره سجده، آیه 21)ترجمه: به آنان از عذاب نزدیک (عذاب این دنیا) پیش از عذاب بزرگ (آخرت) مى چشانیم، شاید باز گردند.توضیح : مصرف گرایی بدون تولید مناسب سبب می شود تا قیمت ها در جامعه افزایش پیدا کند و گرانی (که در احادیث به عنوان یکی از عذابهای دنیوی عنوان شده) در جامعه شایع شود.حدیث: وَ لِلّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عِبَادٌ مَلاعِينُ مَنَاكِيرُ لا يَعِيشُونَ وَ لا يَعِيشُ النَّاسُ فِي أكْنَافِهِمْ وَ هُمْ فِي عِبَادِهِ بِمَنْزِلَة الْجَرَادِ لا يَقَعُونَ عَلَي شَيْ‏ءٍ إلاّ أتَوْا عَلَيْهِ. (اصول کافی،...

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید