دیدار حجت الاسلام محققی، مدیر عامل خبرگزاری رسا، با کارشناسان موسسه فرهنگی مطالعاتی صراط مبین

  • سه شنبه, 05 بهمن 1395 10:51
  • بازدید 3836 بار

حجت الاسلام محققی طی بازدید از موسسه فرهنگی مطالعاتی صراط مبین ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های فرهنگی و رسانه ای موسسه رسا، در ابتدا این دیدار اظهار داشت: موسسه فرهنگی و رسانه ای رسا، از سال 1382 فعالیت خود را آغاز نموده، بخشی از فعالیت های خود را معطوف به فعالیت های خبری نموده، با پیگیری تحقیقات میدانی، بخشی از فعالیت ها را در قالب نشریات مکتوب ترسیم نمود که از جمله آن می توان به ماه نامه رسائل اشاره نمود.

مدیر عامل خبرگزاری رسا افزود: ماه نامه رسائل به منظور پاسخ به دغدغه ها و مسائل اذهان نخبگان فرهنگی خارج از حوزه طراحی شده است. دراین راستا ارتباط عمیقی را با جریان های علمی حوزه هدف گذاری نموده است.
وی با اشاره به منویات و تاکیدات رهبر معظم انقلاب در راستای ترسیم تمدن نوین اسلامی و گفتمان سازی اسلامی، اظهار داشت: باید نرم افزار تحقق تمدن نوین اسلامی که فقه حکومتی و سبک زندگی اسلامی و  دشمن شناسی است. تدوین گردد.
حجت الاسلام متقی با اشاره به این که موسسه فرهنگی رسانه ای رسا، در راستای تکلیف شناسی، دوست شناسی و دشمن شناسی، سایت های سه گانه ای راه اندازی نموده است، اظهار داشت: سایت وسائل با رویکرد فقه حکومتی، سایت اسوه گی در رابطه با سبک زندگی  و نیز سایت تیه با موضوع دشمن شناسی و صهیون پژوهی از مهمترین سایت های مسئله شناسی موسسه رسا است.
وی گفتمان سازی در حوزه های سه گانه فعالیتی را مهمترین رویکرد موسسه فرهنگی رسانه ای رسا عنوان کرد و ابراز داشت: بر آنیم تا ضمن ارائه دستاوردهای حوزه های علمیه به جامعه هدف و توجه به مولفه های گفتمان سازی، جریان سازی های هدفمندی را در راستای هدف گذاری های صورت گرفته داشته باشیم.
مدیر عامل موسسه فرهنگی رسانه ای رسا در ادامه ضمن اشاره به ظرفیت های علمی حوزه های علمیه در عرصه حکومت داری دینی، خاطرنشان کرد: دستاوردهای حوزه های علمیه در بحث فقه حکومتی را می توان در سه عرصه آموزشی، پژوهشی و تبلیغی ترسیم نمود که شاکله کلی‌  آن را می توان در دروس خارج فقه علمای حوزه مشاهده نمود.
وی با بیان این که دروس خارج فقه علما از ظرفیت بزرگی برای تبیین  فقه حکومتی برخودار هستند، اظهار داشت: در بخشی از دروس حوزوی، نظریات و مباحث علمی دانشگاهی به فقه عرضه شده، ادله های فقهی آن موضوع خاص مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
حجت الاسلام متقی کمبود مسئله در میان بزرگان و اعظامی که به فقه حکومتی ورود پیدا کرده اند را یکی از دغدغه های این عرصه عنوان کرد و یادآور شد: به منظور تبین معارف فقهی باید نیازهای حاکمیت به صورت مسئله هایی به جامعه نخبگانی حوزه های علمیه منتقل شود.
وی ضمن تأکید بر بهره گیری از مباحث پژوهشی موسسه فرهنگی مطالعاتی صراط مبین، اظهار داشت: از مباحث فقه حکومتی ارائه شده در موسسه فرهنگی مطالعاتی صراط مبین، می توان ضمن پاسخگویی به مشکلات و دغدغه های حاکمیت بر اساس نظریات روز، مسئله شناسی های عمیقی را در این راستا احصا نمود.
مدیر عامل موسسه فرهنگی رسانه ای رسا با اشاره به این که سایت وسائل گفتمان سازی خوبی را در بعد آموزشی حوزه های علمیه ایجاد نموده است، ابراز داشت: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ درس خارج فقه حوزه در سراسر کشور شناسی شده، که می توان از آنها به منظور پاسخ به نیاز های حکومتی بهره گیری نمود.
وی پوشش رسانه ای ۳۰ کرسی درس خارج فقه حوزه را یکی از هدفگذاری های موسسه فرهنگی رسانه ای رسا عنوان کرد و ابراز داشت: موسسه رسا برای نخستین بار موفق به ترسیم فن خبر نویسی درس خارج فقه شده که این رویکرد مورد تایید اساتید معظم حوزه های علمیه قرار گرفته، که در ان ضمن برخورداری از فنون خبر نویسی، دقت های حوزوی در تحریر مباحث خارج فقه رعایت شده است.
مدیر مسئول خبرگزاری رسا فقدان برقراری ارتباط مستمر میان مراکز پژوهشی حوزوی و غیر حوزوی استان قم را یکی از دغدغه های مهم پژوهشی استان قم عنوان کرد و اظهار داشت: متاسفانه برخی از مراکز پژوهشی درون حوزوی، نتوانسته اند ارتباط موفقی را با جریان علمی و سنتی حوزه های علمیه برقرار نمایند.
حجت الاسلام متقی بر لزوم گفتمان سازی در حوزه های علمیه در مباحث مختلف دینی و فرهنگی تأکید نمود و اظهار داشت: امضا تفاهم نامه همکاری میان موسسه فرهنگی رسانه ای رسا و موسسه فرهنگی مطالعاتی صراط مبین، می تواند گامی موثر در عرصه سازی مسئله شناسی های دینی و فرهنگی باشد.
حجت الاسلام والمسلمین ارسطا نیز در این دیدار ضمن اشاره به مشکلات پیش روی طرح مسائل جدید فقهی، اظهار داشت: بعضا با اساتید بزرگواری در حوزه مواجه هستیم که وقتی مسائل جدید فقهی بر ایشان عرضه می شود، در قالب مسئلةٌ مسئلةٌ بحث را بر منابع فقهی عرضه می کنند و پاسخ آن را به دست می آورند.
وی افزود: این شیوه ضمن برخورداری از ویژگی های مهم و برجسته، فقه را با خطر قرار گرفتن در نظام و چارچوبی که دیگران ترسیم نموده اند،‌‌ مواجه می کند؛ غفلت از ترسیم چارچوب اسلامی و نظام سازی مبانی دینی، عواقب وخیمی را به همراه خواهد داشت.
عضو هیئت علمی گروه حقوق عمومی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: ورود کنندگان به مباحث فقه حکومتی علاوه بر برخورداری از قدرت اجتهاد؛ باید با آشنایی دقیق آنچه که در دنیای امروز تحت عنوان مسائل حقوق اساسی و حقوق عمومی مطرح است، بتوانند وارد بازخوانی منابع فقهی شده و نظامی را که می توان از منابع دینی برای ساختار فقه حکومتی استخراج نمود را استنباط کنند.
حجت الاسلام والمسلمین ارسطا یادآور شد: روال های مرسوم، فقیه را وا می دارد تا در زمینه ای به ایفای نقش بپردازد که چارچوب مسائل را دیگران برای او طراحی نموده اند؛ این خطر بزرگی است که نهایتاً ما را به دستاوردهای فقهی می رساند، که خود دستاوردهای اصیلی نبوده، اجزاء آن ناهمگون خواهد بود.
وی پیرو بودن اندیشمندان اسلامی و غفلت از عرصه تولید علم و دانش اسلامی را یکی از معضلات رویکرد فعلی عنوان کرد و اظهار داشت: در مسائل مختلف فقهی نیازمند فضلایی هستیم که در دو زمینه حوزوی و مباحث نوین دانشگاهی از لحاظ ثبوتی و اثباتی از جایگاه مستحکمی برخوردار باشند، تا زاویه ای را مورد بحث و بررسی قرار داده، فقه اجتماعی و اقتضائات فقه اجتماعی را تدوین نمایند.
ایشان همچنین گستره روایات مربوط به نگاه های اجتماعی را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: با توجه به این که در گذر زمان، فقهای اسلامی در مصدر امور نبوده، از زوایای اجتماعی مورد پرسش قرار نگرفته اند و این روایات مغفول مانده است.
عضو هیئت علمی گروه حقوق عمومی دانشگاه تهران با تأکید بر این که باید به فقه نظام ساز عنایت بیشتری داشته باشیم؛ یادآور شد: عنایت به فقه نظام ساز لازمه اش آن است که کسانی وارد میدان شوند که فقط فقیه حوزوی نباشند.
وی توجه به اقتضائات فقه اجتماعی را یکی از ملزومات نظام سازی فقه عنوان کرد و اظهار داشت: در فقه اجتماعی فقط با فرد مکلف روبرو نیستیم، بلکه با شخص حقوقی هم مواجه هستیم و این شخص حقوقی می تواند دولت، مردم، نهادها و یا موسسات باشد.
حجت الاسلام والمسلمین ارسطا در پایان خاطرنشان کرد: در فقه اجتماعی، فتوا باید قابلیت تکرار داشته باشد، زیرا هزاران نفر به این فتوا عمل می کنند.

دکتر دشتی مدیر عامل موسسه فرهنگی مطالعاتی صراط مبین، در ابتدای این دیدار ضمن تاکید بر رویکردهای پژوهشی و ترویجی موسسه فرهنگی مطالعاتی صراط مبین به برخی از دستاوردهای این موسسه اشاره نمود و اظهار داشت: پاسخگویی به شبهات و آسیب های حکومت اسلامی در حوزه هنجار، ساختار و کارکرد یکی از مهمترین رویکردهای پژوهشی موسسه فرهنگی مطالعاتی صراط مبین می باشد.
وی در ادامه ضمن اشاره به ترسیم نظام واره مسائل فرهنگی کشور در موسسه فرهنگی مطالعاتی صراط مبین، خاطرنشان کرد: تهیه پیش نویس سیاست های کلی نظام در سه حوزه امر به معروف و نهی از منکر، جامعه اسلامی و دولت اسلامی از دیگر فعالیت های پژوهشی این موسسه به شمار می رود.
وی با تأکید بر این که قریب به 100 مسئله در حوزه فرهنگ دینی توسط پژوهشگران موسسه شناسایی شده است، ابراز داشت: موسسه فرهنگی مطالعاتی صراط مبین، ضمن توجه به تحقیقات پیشین مراکز پژوهشی، با رویکردی آسیب شناسانه، فرا تحلیلی از موضوعات مطرح شده را به جامعه نخبگانی کشور ارائه می کند.
دکتر دشتی در پایان هدفگذاری پژوهشی به سمت حل مسئله و ارائه راه کارهای عملیاتی را از مهمترین ویژگی های پژوهش در موسسه صراط مبین عنوان کرد.

برای مطالعه مشروح این گفتگو اینجا کلیک کنید

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نگارخانه

نظر دادن

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید