درس سى و هشتم : وجوب جهاد ، تحت ولايت فقيه إلهى از خود گذشته و به خدا پيوسته

درس سى و هشتم : وجوب جهاد ، تحت ولايت فقيه إلهى از خود گذشته و به خدا پيوسته


أعُوذُ بِاللَهِ مِنَ الشّيْطَانِ الرّجِيمِ 
بِسْمِ اللَهِ الرّحْمَنِ الرّحِيمِ 
وَ صَلّى اللَهُ عَلَى سَيّدِنَا مُحَمّدٍ وَ ءَالِهِ الطّيّبِينَ الطّاهِرِينَ 
وَ لَعْنَةُ اللَهِ عَلَى أعْدَآئِهِمْ أجْمَعِينَ مِنَ الْأنَ إلَى قِيَامِ يَوْمِ الدّينِ 
وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوّةَ إلّا بِاللَهِ الْعَلِىّ الْعَظِيمِ 


بحث مهمّی كه بايد در اينجا مطرح شود اين است كه : آيا أصل تشكيل حكومت إسلامی و تصدّی ولیّ فقيه يك أمر لازمی است يا لازم نيست ؟ و آيا أمر برپاداشتن ولايت فقيه بر مؤمنين و مسلمين واجب نيست ؟ و تعيين حاكم شرع در زمان غيبت كه إمام معصوم در پرده استتار است محلّی ندارد ؟ و آيا اين أمر اختصاص به خود آن حضرت دارد ؟ و در صورت غيبت ، تصدّی مقام إمامت و آمريّت و ولايت برای هر كس أيّا ما كانْ غصب مقام إمامت و وصايت و خلافت محسوب می‏شود ؟ و بنابراين ، تشكيل حكومت بهر نحو ، حكومتی در مقابل حكومت او و ولايتی در مقابل ولايت اوست ؟ و نه تنها اين أمر ، أمر مُستحسنی نيست ، بلكه مذموم هم می‏باشد ؛ چون غصب مقام خلافت و غصب مقام وصايت است ؟ 
و بر همين أساس ، بسياری از أخباريّين قائل شده‏اند كه در زمان غيبت ولايتی نيست و حدود هم نبايد جاری شود و تشكيل نماز جمعه هم حرام است . و بعضی از فقهاء هم كه در وجوب نماز جمعه تشكيك كرده‏ اند و احتمال حرمت داده ‏اند بر همين أساس است كه نماز جمعه اختصاص به إمام معصوم يا إذن خاصّ از قِبَل او دارد . بنابراين ، بدون تصدّی وی يا منصوب از قِبل وی حرام است و تشكيل نماز جمعه جائز نيست . 
در اينصورت يا أصلاً نماز جمعه خواندن حرام است ، يا اگر كسی احتياطاً نماز جمعه را بخواند بايد نماز ظهر را هم بخواند ؛ چون با وجود قطع به اشتغال ذمّه يقين به فراغ حاصل نشده است . و فراغ ذمّه در جائی حاصل می‏شود كه إنسان در طرفين شبهه احتياط كند و آن ، نماز جمعه و نماز ظهر است . 
و بعضی پا را از اين فراتر گذاشته و گفته‏اند : طبق رواياتی كه در دست است ، در زمان غيبت فساد در عالم زياد می‏شود و منكرات رو به فزونی گذاشته ، ظلم و جور عالم را فرا می‏گيرد ؛ و قيام حضرت وقتی است كه زمين پر از شرك و ظلم شده باشد ؛ آنوقت يَمْلَأُ اللَهُ بِهِ الْأَرْضَ قِسْطًا وَ عَدْلًا بَعْدَ مَا مُلِئَتْ ظُلْمًا وَ جَوْرًا . بنابراين ، هرچه فساد بيشتر شود فرج نزديكتر می‏شود . 
حتّی بعضی از عوام می‏گويند : چه بهتر اينكه فساد بيشتر شود تا حضرت زودتر ظهور كنند . و هر قدمی يا قلمی كه برای إصلاح برداشته شود ، جز اينكه قدمی عليه آنحضرت است نخواهد بود ؛ زيرا ظهور آنحضرت را به تأخير می‏اندازد . و ما كه عاشق زيارت آنحضرت هستيم بايد كاری كنيم كه آنحضرت زودتر ظهور كنند ؛ و با عمل صالح ما و أمر بمعروف و نهی از منكر در خارج صلاح پيش می‏آيد ، و هر چه صلاح پيش بيايد ظهور آنحضرت به تأخير می‏افتد . 
تا جائی كه ميگويند : هر مقدار كه رؤسای ظلم و جور بيشتر بر ما تعدّی كنند و كفر عالم را فرا بگيرد و پرچم يهود و نصاری بر سر ما باشد مسأله‏ای نيست ، چون بَعْدَ مَا مُلِئَتْ ظُلْمًا وَ جَوْرًا خواهد بود . پس بايد اين را به فال نيك گرفت زيرا ظهور حضرت نزديك است . 
در همين زمان پهلوی بعضی می‏گفتند : اين بی‏حجابی كه آمد ظهور حضرت را نزديك كرد ؛ و إنسان داعی ندارد و نبايد اُصولاً بر خلاف اين مَمشی رفتار كند و مردم را أمر به حجاب نموده ، يا برای حجاب زنها قيام نمايد ؛ زيرا كه اين كارها ظهور را به تأخير می‏اندازد . 
أمّا مرحوم آية الله حاج آقا حسين قمّی رحمة الله عليه از عراق آمدند و با محمّدرضا پهلوی معاهده بستند كه حجاب بايد آزاد شود ، و مردم از بی‏حجابی إجباری در أمان باشند ، رحمةالله عليه رحمةً واسعه . 
ايشان سيّد غيور و پابرجائی بود ، وايستادگی كرد و زنها را از إسارت آنها بيرون آورد . چندين سال بود كه زنها چادر بسر نكرده بودند و بعضی هم چادرها را با كفن‏های خود بسته بودند ؛ چون می‏دانستند تا هنگامی كه بميرند روزی نخواهد آمد كه دومرتبه حجاب برگردد . و آن مرد ايستادگی كرد و پنج مادّه را از تصويب دولت گذراند كه يكی از آن پنج مادّه آزادی حجاب بود ، تا اينكه زنها آزاد باشند و أفرادی كه می‏خواهند چادر سرشان كنند مجبور به بی‏حجابی نباشند . 
اكنون شاهد اينجاست كه در همان زمان عدّه‏ای مخالفت می‏كردند و می‏گفتند : اين سيّد آمده است ظهور إمام زمان را به تأخير اندازد ! يا أخيراً كه در همين مجالس دومرتبه زمزمه بی‏حجابی بود ، أشرف پهلوی گفته بود : من نمی‏گذارم زحمات پدرم هدر برود ؛ و همان كاری كه شده بود (مدارس و دانشگاهها بی‏حجاب شدند) دو مرتبه بايد انجام شود ! و وزارت فرهنگ هم برای إقدام به اين كار دست به كار شده بود ؛ و بعضی هم واقعاً خوشحال بوده و می‏گفتند : اين كار به ظهور إمام زمان كمك می‏كند و تعجيل در ظهور می‏شود ! 
و من خود از واعظی شنيدم كه يكساعت در بالای منبر بحث می‏كرد و به أدلّه مُتقنه شرعيّه إثبات می‏كرد كه دنيا مال دنياپرستان است . أئمّه را به دنيا داری ، به رياست ، به آمريّت ، به حاكميّت چكار ؟! دخالت در اُمور سياسی و اجتماعی مردم و رياست بر مردم و أمر و نهی أصلاً مربوط به قضيّه إمامت نيست . و قضيّه إمامت و ولايت در مسير ديگری است . و قيام حضرت سيّد الشّهداء عليه السّلام أصلاً برای مبارزه با يزيد نبوده است ، به هيچ وجه من الوجوه ، حضرت از طرف پروردگار مأموريّتی داشتند كه بيايند و در كربلا كشته بشوند ؛ و بر أساس ميعادی كه خداوند با آن حضرت در عهد ألست نهاده بود ، حضرت در همان مسير حركت كردند و به فوز شهادت رسيدند ! 
حقّاً بايد از نفهمی و جهالت به خدا پناه برد ؛ كه چقدر إنسان بايد جاهل باشد ، چقدر بايد از قرآن و سنّت دور افتد كه طرز تفكّرش درست همان طرز تفكّری باشد كه دشمنان برای ما ترسيم كرده‏اند ، و خواسته‏ اند ما را به اين طرز تفكّر متفكّر كنند ! 
اين مسكينان نمی‏دانند كه ظهور حقيقی إمام زمان عليه السّلام تنها ظهور شخصی و جسمی و عينی نيست . ظهور إمام زمان يعنی ظهور دين ، يعنی ظهور صدق ، يعنی ظهور عدالت ، يعنی ظهور توحيد . و به هر درجه‏ای كه دين در ميان مردم ظهور پيدا كند آن حضرت ظهور پيدا كرده‏ است ؛ و به هر درجه‏ای كه مردم راست بگويند و بر أساس عدالت رفتار كنند ، حقيقت آن حضرت ظهور پيدا كرده است ؛ و به هر درجه‏ای كه مردم گرفتار معصيت و جنايت شوند ، حقيقت آن حضرت بيشتر غائب شده است . آنوقت با اين أعمال ، عوض اينكه خود را به ظهور نزديك كنند دور می‏كنند ؛ و بر خلاف كتاب و سنّت عمل می‏كنند . و فقط به عشق اينكه ما عاشق إمام زمان هستيم به يك دعای ندبه و گريه كردن اكتفا می‏كنند ؛ بعد دست به هر كاری كه بگوئيد می‏زنند و از گرانفروشی و احتكار و از سائر اُمور مادّی و طبيعی كه نهی شده است دست بردار نيستند ؛ و دلخوشند به اينكه اين كافی است . 
با اينكه اين كافی نيست . دعای ندبه بايد خوانده شود ؛ ولی بايد با دعای ندبه فكر خود را به حقيقت إمام زمان نزديك كرد ، نه اينكه دور كرد و به گريه ظاهری اكتفا نمود و خود را در پوشش جهالت در مسيری حركت داد كه خلاف رضای آن حضرت است . 
علی كلّ تقدير ، اين منطقی است كه الآن هم ممكن است بعضی كم و بيش به آن پايبند باشند و بگويند : هر قيامی قبل از قيام حضرت قائم عجّل الله تعالی فرجه الشّريف صورت بگيرد ، آن قيام باطل است ، أيّا ما كان ؛ و هيچكس دست به كار خير و عدالت نبايد بزند ـ ولو به نحو موجبه جزئيّه ـ چون خلاف نظريّه آن حضرت است . 
اكنون بحث ما در اين جهت است كه أوّلاً : كلّياتی كه در قرآن مجيد و سنّت است بما چه می‏گويد ؟ و ثانياً : وظيفه ما در زمان غيبت چيست ؟ و ثالثاً : روايات و آيات و تواريخ مستندی كه در اين قضيّه داريم چه می‏باشد ؟ و آيا واقعاً مطلب همين است كه اينها می‏گويند يا نه ؟! بلكه إيجاد حكومت إسلام و ولايت فقيه و تبعيّت از فقيه عادل أعلم از ضروريّات دين است و هر كسی كه در اين أمر اهتمام نورزد نماز و روزه‏اش قبول نيست ؛ حجّ و أمر به معروف و نهی از منكرش قبول نيست ؛ و تشكيل حكومت إسلام از أهمّ وظائف مسلمين است . 
ما در قرآن مجيد آياتی بر وجوب أمر به معروف و نهی از منكر و قيام به قسط داريم ؛ و اين آيات إطلاق داشته و اختصاصی به زمانی دون زمانی ندارد . پس إطلاق آنها شامل زمان غيبت ، و نسبت به يك يك أفراد مسلمان خواهد بود كه آنها نبايد با يهود و نصاری آشنايی و مودّت و دوستی داشته باشند و آنها را به خود راه بدهند . 
يَأَيّهَا الّذِينَ ءَامَنُوا لَاتَتّخِذُوا بِطَانَةً مّن دُونِكُمْ لَايَأْلُونَكُمْ خَبَالًا وَدّوا مَا عَنِتّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَآءُ مِنْ أَفْوَ هِهِمْ وَ مَا تُخْفِی صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ . (1) 
و يا مانند آيه : يَأَيّهَا الّذِينَ ءَامَنُوا كُونُوا قَوّ مِينَ لِلّهِ شُهَدَآءَ بِالْقِسْطِ وَ لَايَجْرِمَنّكُمْ شَنَئَانُ قَوْمٍ عَلَی‏ أَلّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتّقْوَی‏ وَ اتّقُوا اللَه إِنّ اللَه خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ . (2) 
ای كسانی كه إيمان آورديد ، شما بايد برپادارندگان و برافرازندگان در راه خدا و برای خدا باشيد ! قوّام در راه خدا و هر چه فی سبيل الله است (أعمّ از نماز و روزه و أمر بمعروف و نهی از منكر و جهاد و صدقات و زكوات و نكاح و كسب و كار) باشيد ؛ و هر چيزی كه در راه خدا إمضاء شده ، بر عهده شماست . 
يعنی قيام به حقّ كنيد و لواء حقّ را برافرازيد ، تا مردم در زير لوای شما و در تحت قيام شما از بهره‏ های معنوی متمتّع باشند . شما بايد نسبت به تمام مردم عالم ، شهداء بالقسط و گواهان به عدل و ناظر و گواه باشيد (گواهی لَهِ خود و عليه ديگری نداده ، گواه به صدق و به حقّ باشيد) . و اگر أفرادی با شما دشمنی ورزيدند موجب اين نشود كه شما از راه عدالت انحراف پيدا كنيد و حكم عليه آنها و لَهِ دوستان خود بدهيد . در هر حال بايد حكم به عدالت كنيد ، خواه به دشمنان خود و خواه به دوستان خود . اين طريق و مسير به تقوی نزديكتر است و شما را در پاكيزگی و مصونيّت از حوادث نفسانی و شيطانی بهتر نگاه می‏دارد . 
يَأَيّهَا الّذِينَ ءَامَنُوا كُونُوا قَوّ مِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَآءَ لِلّهِ وَلَوْ عَلَی‏ أَنْفُسِكُمْ أَوِ الْوَ لِدَيْنِ وَالْأقْرَبِينَ إِن يَكُنْ غَنِيّا أَوْ فَقِيرًا فَاللَهُ أَوْلَی‏ بِهِمَا فَلاَتَتّبِعُوا الْهَوَی‏ أَن تَعْدِلُوا وَ إِن تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنّ اللَه كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا . (3) 
باز در اين آيه بنحو عموم می‏فرمايد : يَأَيّهَا الّذِينَ ءَامَنُوا ، ای كسانيكه إيمان آورديد ، شما برافرازندگان و برپادارندگان حقّ و قسط در ميان مردم باشيد و پرچم عدالت را در دست بگيريد ؛ و نه تنها خود قائم به قسط بوده ، بلكه قوّام به قسط باشيد . يعنی نه اينكه شما فقط در بين خود و خانواده خود عدالت و قسط را عملی كنيد ، بلكه بايد همه أفراد قيامشان به شما باشد و در قسط و عدل نگهدار و پاسدار و نگهبان باشيد . شما بايد گواه باشيد ؛ گواه لِلّه ، گواه بحقّ ، گواه به صدق ؛ و اگرچه گواهی و شهادت عليه شما يا نزديكانتان باشد ، گواهی به حقّ بدهيد . اگر ديديد شخصی فقير است ، به واسطه فقر بر او دل نسوزانيد و حكم شهادت لَهِ او ندهيد و نگوئيد اين شخصِ بيچاره و ضعيفی است . حكم را بر أساس حقّ قرار بدهيد . خدا أولی است بر آن فقير و غنیّ ؛ و ولايتش بر آنها بيشتر است از خود آنها . او بيشتر ملاحظه حقّ را دارد و حكم به حقّ می‏كند . پس متابعت از هوای خود نكنيد و هميشه در راه عدالت حركت كنيد . در أدای شهادت صريح و روشن حقيقت را بيان كنيد ؛ نه اينكه به قسمی مجمل و مبهم باشد كه بالمآل لَهِ شخص محبوب خود قرار گيرد . يا اينكه با وجود علم و اطّلاع از واقعيّت بكلّی از شهادت إعراض كنيد و شهادت ندهيد . و بدانيد كه خداوند به أعمال و نيّات شما مطّلع و خبير است . و در آنچه انجام خواهيد داد مورد بازخواست قرار خواهيد گرفت . 
در اين آيات ، عنوان يَأَيّهَا الّذِينَ ءَامَنُوا بدون إشكال خطاب به عامّه مكلّفين است ، أعمّ از مرد و زن . 
در سوره مائده در سه مورد : ذيل آيات 44 و 45 و 47 به ترتيب وارد است : وَ مَن لّمْ‏يَحْكُم بِمَآ أَنزَلَ اللَهُ فَأُولَنِكَ هُمُ الْكَفِرُونَ ـ وَ مَن لّمْ‏يَحْكُم بِمَآ أَنزَلَ اللَهُ فَأُولَنِكَ هُمُ الظّلِمُونَ ـ وَ مَن لّمْ‏يَحْكُم بِمَآ أَنزَلَ اللَهُ فَأُولَنِكَ هُمُ الْفَسِقُونَ . 
كسانيكه حكم نكرده ‏اند به آنچه خداوند نازل فرموده است اين جماعت همه كافرند ؛ همه ظالمند ؛ همه فاسقند . 
آيا در زمان غيبت اين عناوين (كفر ، فسق ، ظلم) بر كسی كه حكم بِما أنزَلَ اللَه نكند ديگر صادق نيست ؟! و آيا مردم در زمان غيبت از تكليف رها شده ، مثل هَمَجٌ رَعآء و مانند حيوانات ، بَلْ هُمْ أضَلّ می‏شوند ؟ و آيا خداوند آنها را مانند بهائم قرار داده است ؛ و اگر بخلاف ما أنزَلَ اللَه حكم كنند مورد مؤاخذه قرار نمی‏گيرند ؟! 
و خلاصه آيا قرآن در آخر الزّمان مرده يا منسوخ شده است ؟ و آداب جاهلی و سنن ملّی و آراء و أفكار شهوانی ، قرآن را نسخ كرده‏اند ؟ و آيات مَنْ لّمْ‏يَحْكُم بِمَآ أَنزَلَ اللَهُ ديگر در اينجا صادق نيست ؟ و إنسان در هر جا منظره‏ای از قباحت و فساد و ظلم و ستم ـ شخصی يا اجتماعی ـ ديد بايد سكوت اختيار كند ، چون اين قيام و أمر به معروف بر خلاف مسير و نظر إمام به حقّ است ؟! 
عجبا ! اگر اينطور باشد ، آن إمام ديگر إمام به حقّ نيست ؛ آن إمام ظلم است . آن إمامی كه نخواهد إنسان قيام به عدل و قيام به حقّ كند ، إغاثه مظلوم كند ، بلكه دوست داشته باشد ظالم بر ظلم خود إدامه دهد ، يا به ظالم كمك كند ، يا در دستگاههای ظالمانه وارد بشود و اين أمر با روح آن إمام ملايمت داشته باشد ، آن إمام ديگر إمام زمان نيست ؛ او شيطانی است رجيم در تمام عوالم إلی يَوْمِ الوَقتِ المَعْلوم ، و اين فرد بشر را إغوا می‏كند . 
پيغمبر أكرم صلّی الله عليه و آله و سلّم وقتی از جنگ تبوك برگشتند (جنگ تبوك خيلی طول كشيد و مشكلاتی داشت ، گرچه انجام نشد ، ولی طول سفر در تابستان و حركت از مدينه تا به شام موجب بسياری از مرارت‏ها و مشكلات شد.) خبر دادند كه ديگر جنگی واقع نمی‏شود ؛ يعنی ديگر جنگی در زمان حيات خود پيغمبر واقع نمی‏شود ، و همين طور هم شد و غزوه تبوك آخرين غزوه ‏ايست كه رسول خدا انجام دادند . و در اين وقت مسلمين شروع كردند به فروش أسلحه‏های خود و می‏گفتند : جهاد پايان يافت ؛ و مردم متمكّن هم بواسطه تمكّن خود آن سلاحها را می‏خريدند . چون اين جريان به گوش رسول خدا رسيد آنها را از اين عمل نهی كرده و فرمودند : لَاتَزَالُ عِصَابَةٌ مِنْ أُمّتِی يُجَاهِدُونَ عَلَی الْحَقّ حَتّی يَخْرُجَ الدّجّالُ (4) . دائماً جماعتی از اُمّت من در راه حقّ جهاد می‏نمايند تا زمانی كه دجّال خروج كند . 
طبری در تاريخ خود نقل و روايت می‏كند از أبومِخْنَف از عَقَبة بن أبی العيزار كه او روايت كرده است كه حضرت سيّدالشّهداء عليه السّلام أصحاب خود و أصحاب حُرّ را در بَيْضة مخاطب قرار داده و به اين خطبه مشغول شدند : 
فَحَمِدَ اللَه وَ أَثْنَی عَلَيْهِ ، ثُمّ قَالَ : أَيّهَا النّاسُ ! إنّ رَسُولَ اللَهِ صَلّی اللَهُ عَلَيْهِ وَ ءَالِهِ قَالَ : مَنْ رَأَی سُلْطَانًا جَآئِرًا مُسْتَحِلاّ لِحُرُمِ اللَهِ نَاكِثًا لِعَهْدِ اللَهِ مُخَالِفًا لِسُنّةِ رَسُولِ اللَهِ صَلّی اللَهُ عَلَيْهِ وَ ءَالِهِ ، يَعْمَلُ فِی عِبَادِ اللَهِ بِالْإثْمِ وَ الْعُدْوَانِ ، فَلَمْ يُعَيّرْ عَلَيْهِ بِفِعْلٍ وَ لَا قَوْلٍ ، كَانَ حَقّا عَلَی اللَهِ أَنْ يُدْخِلَهُ مَدْخَلَهُ . (5) 
پس حمد خداوند را بجای آورد و ثنا بر او فرستاد و پس از آن فرمود : ای مردم ! رسول خدا صلّی الله عليه و آله و سلّم فرمود : هر كسی بنگرد سلطان ستمگری را كه حرام خدا را حلال شمرد ، و عهد خدا را بشكند ، و خلاف سنّت رسول خدا صلّی الله عليه و آله رفتار كند ، و در ميان بندگان خدا به گناه و ستم عمل كند و آن شخص بيننده سكوت اختيار كند و نه از راه كردار و نه گفتار او را سرزنش ننمايد و در مقام إنكار و عيب گوئی بر نيايد ، بر خدا واجب است او را به همان جائی ببرد كه آن سلطان جائر را می‏برد . 
خطبه حضرت إدامه دارد ، و فقط بَدْو آن خطبه كه شاهد كلام ما بود در اينجا ذكر شد . 
أفرادی كه می‏گويند در زمان غيبت إنسان نبايد به هيچ وجه من الوجوه قيامی و إقدامی كند به چند روايت تمسّك می‏كنند : 
أوّل روايتی است كه كلينی در «روضه كافی» عن محمّد بن يحيی ، عن أحمد بن محمّد ، عن الحسين بن سعيد ، عن حَمّاد بن عيسی ، عن الحسين بن المختار ، عن أبی بصير ، عن أبی‏عبدالله عليه السّلام روايت می‏كند كه : 
قَالَ : كُلّ رَايَةٍ تُرْفَعُ قَبْلَ قِيَامِ الْقَآئِمِ فَصَاحِبُهَا طَاغُوتٌ يُعْبَدُ مِنْ دُونِ اللَهِ عَزّوَجَلّ . (6) 
سلسله سند را به حضرت صادق عليه السّلام می‏رساند كه آن حضرت فرمود : 
«هر پرچمی كه قبل از قيام قائم برافراشته گردد ، صاحب آن پرچم طاغوت است ؛ و مردم او را عبادت می‏كنند و دست از عبادت پروردگار عزّوجلّ برداشته ، او را معبود خود قرار می‏دهند .» يعنی آن صاحب پرچم ، طاغوت است و در مسير غير پروردگار حركت می‏كند ؛ و خود را معبود مردم قرار داده است و أفرادی كه به او می‏گروند عابد او هستند و عبادتشان هم در غير راه خدا قرار دارد . 
و اين رايت هم اختصاص به يك رايت ندارد (كُلّ رَايَةٍ) هر پرچمی برافراشته گردد (كُلّ اضافه به راية شده است ، رايت هم نكره است و إفاده عموم می‏كند) . بنابراين ، اين حكم تا قبل از قيام قائم إدامه دارد . اين است مفاد اين روايت . 
حال از سند كه بگذريم آيا خود اين متن قابل قبول است ، يا اينكه منظور خاصّی را در بر دارد ؟ از قرينه قَبْلَ قِيَامِ الْقَآئِمْ می‏توان استفاده كرد كه آن رايتی كه برداشته شود ، نه هر رايتی است كه در راه قائم و در مسير دين و در مسير قرآن و در مسير ولايت و در مسير رضايت خود حضرت قائم برافراشته گردد ؛ بلكه آن رايتی است كه در مقابل رايت قائم است . 
چون قائم عليه السّلام فقط يك قيام دارد و آن قيام بحقّ است ؛ و آن قيام وقتی تحقّق پيدا ميكند كه به موقع انجام شود و بجای خود و به منصّه خود نشسته باشد . و هر كسی قبل از قيام قائم رايتی را ـ و لو بنام دين ـ برافرازد ، اگر در غير مسير حضرت قائم باشد بعنوان خودپسندی و شخصيّت طلبی و يا لاأقلّ بعنوان خودمحوری تحقّق خواهد يافت ؛ و ولايتی را كه به خود نسبت می‏دهد در مقابل ولايت قائم عليه السّلام است نه مندكّ و فانی در ولايت و قيام قائم ، و نه در مسير و ممشای آن حضرت . 
پس هر رايتی كه در مقابل قيام قائم باشد فَصَاحِبُها طَاغُوتٌ . چون قيام قائم إنسان را با از بين رفتن شخصيّت و استكبار و خودمنشی كه در أفراد موجود است بسوی پروردگار حركت می‏دهد ؛ و اين رايت أفراد را بسوی خود دعوت می‏كند و هر جائی كه محوری و مركزی از شخصيّت طلبی باشد ، آن طاغوت است و يُعْبَدُ مِنْ دُونِ اللَهِ عَزّوَجَلّ . 
مجلسی در «مرآت العقول» (7) اين روايت را موثّق دانسته است . 
روايت ديگر در «بحار الأنوار» علّامه مجلسی است در أحوالات حضرت باقر عليه السّلام كه از «مناقب» ابن شهر آشوب روايت می‏كند : 
يُرْوَی أَنّ زَيْدَ بْنَ عَلِیّ لَمّا عَزَمَ عَلَی الْبَيْعَةِ قَالَ لَهُ أَبُوجَعْفَرٍ عَلَيْهِ السّلاَمُ : يَا زَيْدُ ؛ إنّ مَثَلَ الْقَآئِمِ مِنْ أَهْلِ هَذَا الْبَيْتِ قَبْلَ قِيَامِ مَهْدِيّهِمْ مَثَلُ فَرْخٍ نَهَضَ مِنْ عُشّهِ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَسْتَوِیَ جَنَاحَاهُ ؛ فَإذَا فَعَلَ ذَلِكَ سَقَطَ فَأَخَذَهُ الصّبْيَانُ يَتَلاَعَبُونَ بِهِ . فَاتّقِ اللَه فِی نَفْسِكَ أَنْ تَكُونَ الْمَصْلُوبَ غَدًا بِالْكُنَاسَةِ ! فَكَانَ كَمَا قَالَ.» (8) 
ابن شهرآشوب می‏گويد : «روايت شده است : هنگامی كه زيد بن علیّ بن الحسين عليهم السّلام عازم بر خروج شد و می‏خواست از مردم برای قيام خود بيعت بگيرد و عليه حكومت اُموی و هشام بن عبدالملك جهاد كند ، حضرت أبوجعفر إمام باقر عليه السّلام ، يعنی برادرشان به او فرمودند : ای زيد ! مَثَل كسی از اين أهل بيت كه قبل از قيام مهدیّ آنها قيام كند ، مَثَل جوجه‏ای را می‏ماند كه از لانه و آشيانه خود پرواز كند قبل از اينكه بالهای اين جوجه استوار شده و قدرت بر پرواز داشته باشد ؛ در اين صورت آن جوجه می‏افتد ؛ و وقتی جوجه افتاد بچّه‏ ها او را می‏گيرند و با او بازی می‏كنند . بنابراين ، خدا را در ريخته شدن خون خود در نظر بدار كه مبادا تو را فردا در كناسه و مزبله كوفه بر دار زنند ! و مطلب هم همين طور بود كه حضرت فرمود.» 
يعنی زيد در كوفه خروج كرد و سه روز (چهارشنبه و پنج شنبه و جمعه) مردم را دعوت به بيعت كرد ، و أفرادی دور او جمع شدند و روز قيام هم چهارشنبه بود . در روز جمعه هنگامی كه لشكر شام ظاهر شد ، تمام أفرادی كه با او بيعت كرده بودند فرار كردند و تنها سيصد نفر با او ماندند و همه كشته شدند ؛ و تيری هم به خود زيد إصابت كرد و بواسطه آن تير در ميدان افتاد و جنازه او را در كناسه كوفه بر دار آويختند و چهار سال جنازه‏اش بر بالای دار بود . 
به اين روايت استدلال می‏كنند كه : بنابراين ، قيامی هم كه زيد نمود قيام باطلی بوده است و حضرت آنرا منع كرده‏اند ؛ و چون بر خلاف دستور و منع حضرت بوده است ـ همانطوری كه حضرت فرمودند ـ كشته و مصلوب شد و در مزبله كوفه به دار آويخته شد . و اين جمله حضرت كه : إنّ مَثَلَ الْقَآئِمِ مِنْ أَهْلِ هَذَا الْبَيْتِ قَبْلَ قِيَامِ مَهْدِيّهِمْ مَثَلُ فَرْخٍ نَهَضَ مِنْ عُشّهِ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَسْتَوِیَ جَنَاحَاهُ ؛ «مَثَل كسی كه از أهل اين بيت قيام كند قبل از مهدیّ آنها ، مَثَل جوجه‏ ای است كه بال در نياورده از لانه خود بپرد و بيفتد و بچّه ‏ها او را بگيرند و با او بازی كنند» همين معناست . يعنی هر كسی قبل از قيام مهدیّ نهضت كند به همين كيفيّت مبتلا خواهد گشت ، و لذا هيچ كس قبل از قيام مهدیّ ـ علی نحو الْإطلاق ـ نبايد نهوض كند . پس إطلاق اين روايت شامل همه زمانها می‏شود حتّی زمان غيبت ، و هيچ كس حقّ نهوض ندارد ؛ و إلّا مانند پرواز جوجه‏ای است كه بال و پرش استوار نشده ، كه دچار آفات و مصائب می‏شود و دشمنان حمله می‏كنند و او را از پا درمی‏ آورند . 
وليكن اين روايت با إطلاق خود در صدد بيان اين معنی نيست كه هر كسی از هر حقّی دفاع كند ، مَثَل او مثل فَرْخ است ؛ حضرت در اينجا می‏فرمايد ما يك مهدیّ داريم و بس ! مهدیّ آخرالزّمان يكی است ، و اوست كه قيام می‏كند ؛ و مهدیّ نوعی هم نيست ، بلكه مهدیّ شخصی است . مهدیّ يك شخص از خاندان ماست كه در روايات هم تمام خصوصيّاتش آمده است ، كه پس از إمام يازدهم به ولايت و إمامت می‏رسد ، و پيامبر هم به اسم او تصريح فرموده است ، كه او مهدیّ آخرالزّمان است . آن مهدیّ ، كسی است كه قيام می‏كند و تمام دنيا را زير پرچم عدل خود می‏گيرد و با سيف ، تمام دشمنان را از بين می‏برد و هيچ كس در مقابل او تاب مقاومت ندارد . حالا اگر كسی از أهل اين بيت (يعنی از خاندان ما أهل بيت) بخواهد قيام كند و كار او را بكند ، نخواهد توانست . آن مهدیّ وقتی قيام می‏كند كه بالهايش استوار شده باشد ؛ و وقتی بخواهد از آشيانه بپرد ، يك مرتبه پرواز می‏كند و بر روی آسمانها و بر فراز قلّه كوهها سير می‏كند ؛ نه اينكه روی زمين بيفتد و بچّه‏ها او را بگيرند و با او بازی كنند . و هركس قبل از آن قيام بخواهد كار او و قيام او را بكند و دشمنان را در هم بكوبد و لوای مهدیّ را خود بدست گيرد ، يعنی خود مهدیّ بشود ، آن شخص مهدیّ نخواهد بود ؛ زيرا مهدويّت نوعيّه نيست ، بلكه مهدويّت شخصيّه است و قائم به اوست . 
بنابراين ، ای برادر من ! با كمال علم و دانش و درايت و حقيقتی كه داری ، و با اينكه نيّتت نيّت صحيح (قيام عليه باطل) است ، من نصيحت می‏كنم كه اين كار بر صلاح نخواهد بود ؛ زيرا در وراء هر مسأله يك مسأله غامض‏تری وجود دارد و هر ظاهری يك باطنی دارد و آن باطن هم باطنی دارد . و اين قيام تو گرچه بعنوان جلوگيری از ظلم و فساد و كوتاه كردن دست تعدّی دشمنان است و نيّتت هم نيّت حقّ است ، وليكن با توجّه به مسائل ديگر كه از آن غافلی ، خون تو و أفراد ديگر ريخته خواهد شد و بدون نتيجه مسأله فيصله پيدا خواهد نمود . بنابراين ، اين كار را نكن ! و من می‏بينم كه فردا تو را می‏كشند و در كوفه هم به دار می‏زنند ، فَاتّقِ اللَه فِی نَفْسِكَ ! 
اين روايت به اين خوبی كجا دلالت می‏كند كه هيچ كس نخواهد توانست در زمان غيبت إيجاد حكومت إسلامی كند ؟! كجا دارد كه هيچ كس حقّ دفع از ظلم را ندارد ؟ كجا دارد كه هيچ كس نمی‏تواند أمر بمعروف و نهی از منكر كند ؟! إنّ مَثَلَ الْقَآئِمِ مِنْ أَهْلِ هَذَا الْبَيْتِ ، يعنی هر كس از أهل اين بيت قيام كرد ؛ مثل محمّد (صاحب نفس زكيّه) و إبراهيم غَمْر ، كه اين دو نفر پسران عبدالله بن محض بودند و قيام كردند وحضرت إمام جعفر صادق عليه السّلام آنها را نصيحت كرد كه اين كار را نكنيد ؛ و هر دو به بدترين وضعی كشته شدند . 
آنها هم مردم را به عنوان مهدويّت به خود دعوت می‏كردند و می‏گفتند : ما آن مهدیّ هستيم كه پيغمبر خبر داده است . و عبدالله بن محض كه پسر حسن بن حسن بن علیّ بن أبی‏طالب عليه السّلام (يعنی پسر حسن مُثنّی) بود ، آن هم مردم را به بيعت با اينها به عنوان مهدويّت دعوت می‏كرد ، و خودش با محمّد به عنوان مهدیّ بيعت نمود . 
حضرت می‏گويند : اين كارها را نكنيد ؛ آن مهدیّ يك شخص خاصّ است . اگر شما تمام دنيا را هم جمع كنيد كه بعنوان مهدويّت با شما بيعت كنند ، شما مهدیّ نخواهيد شد ؛ چون مهدیّ آن فرد خاصّ است و إنسان بايد دنبال آن مهدیّ برود . 
بر أساس اين گفتار روايتی است در «فرآئد السّمْطَين» و «عيون أخبار الرّضا» كه وقتی حضرت إمام محمّد باقر عليه السّلام می‏خواستند ولايت را به حضرت صادق عليه السّلام بسپارند ، زيد بن علیّ بن الحسين يعنی برادرشان حاضر بود و گفت : ای برادر جان ! اگر تو كار حضرت إمام حسن عليه السّلام را می‏كردی كه چون می‏خواست از دنيا برود ، إمامت و ولايت را به برادر خود منتقل كرد نه به پسر خود ، كار پسنديده‏ای بود . حضرت فرمود : اين كار به دست ما نيست ؛ اختيار اين أمر به دست ما نيست ؛ من كه نمی‏خواهم از طرف خودم ولايت را به فرزندم جعفر بدهم ؛ اين مطلب از قبل معيّن شده است و از اختيار من خارج است . 
«فرآئد السّمطين» و «عيون أخبار الرّضا» با سند متّصل خود از أبو نَضْرَة حديث مينمايند كه : چون حالت احتضار به حضرت أبوجعفر محمّد بن علیّ عليه السّلام دست داد ، فرزند خود صادق عليه السّلام را فرا خواند تا عهد و ميثاق إمامت را به او واگذار نمايد . برادرش زيدبن علیّ گفت : 
لَوِ امْتَثَلْتَ فِی تِمْثَالِ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا السّلاَمُ لَرَجَوْتُ أَلّا تَكُونَ ءَاتَيْتَ مُنْكَرًا . «تو در اين پيمان اگر مثل انتقال إمامت از حسن به حسين عليهما السّلام (كه از برادر به برادر ديگر بود ، نه به فرزند) عمل می‏نمودی ، من اميدوار بودم كه عمل زشت و منكری را در اينجا بجا نياورده باشی.» 
حضرت إمام باقر عليه السّلام در پاسخ فرمود : يَا أَبَا الْحُسَيْنِ ! إنّ الْأَمَانَاتِ لَيْسَ بِالْمِثَالِ وَ لَا الْعُهُودَ بِالسّوْمِ ؛ وَ إنّمَا هِیَ أُمُورٌ سَابِقَةٌ عَنْ حُجَجِ اللَهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَی . (9) 
«ای أبوالحسين (كنيه زيد برادر آنحضرت أبوالحسين بود) مواثيق و عهود إمامت و أمانت‏های ولايت را راهی به قياس و به مَثَل عمل نمودن نيست ؛ و پيمانها و التزامهای آن به معامله و عرض متاع و ثَمن نمی‏ماند ؛ بلكه تنها مربوط به اُمور سابقه و وصيّت‏ها و التزامهائی است كه از حجّت‏های خداوند تبارك و تعالی رسيده است.» 
در اينحال حضرت ، جابر بن عبدالله أنصاری را طلب كردند و به او گفتند : ای جابر ، آنچه خودت بالعيان از صحيفه فاطمه مشاهده كرده‏ ای برای ما بيان كن ! 
جابر عرض كرد : آری يا أباجعفر ؛ من وارد شدم بر سيّده و خانم خودم فاطمه دختر رسول خدا صلّی الله عليه و آله تا آنكه وی را به ميلاد حسين عليه السّلام تهنيت گويم ؛ در آنجا صحيفه ‏ای در دست او ديدم از جنس دُرّ سفيد (دُرّةٌ بَيْضآء) . 
گفتم : ای خانم و سيّد و سرور بانوان ! اين صحيفه‏ای را كه من با تو می‏بينم چيست ؟ 
گفت : در آن أسامی أئمّه ، از فرزندان من می‏باشد . عرض كردم : آنرا به من بده تا ببينم . 
گفت : ای جابر اگر منع و نهيی نبود به تو می‏دادم ؛ وليكن نهی شده است از اينكه كسی او را مسّ كند مگر پيغمبر يا وصیّ پيغمبر يا أهل بيت پيغمبر ، و أمّا تو إجازه داری از ظاهر آن نگاه به درون آن بيندازی . 
جابر گفت : من آنرا خواندم . سپس شرح می‏دهد كه : در آن أسماء دوازده إمام عليهم السّلام ، و قبل از آنان پيغمبر أكرم صلّی الله عليه و آله و سلّم كه نام وی أبوالقاسم محمّد بن عبدالله المصطفی و مادرش آمنه است ، تا به آخر كه اسم آنحضرت أبوالقاسم محمّد بن الحسن است كه حجّت قائم و مادرش جاريه‏ای است به نام نرجس ، صلوات الله عليه أجمعين ، موجود بود . 
در اين روايت حضرت باقر عليه السّلام در حضور زيد ، جابر را إحضار كردند و جابر برای زيد اين روايت را از صحيفه فاطمه بيان كرد ، تا برای حضرت زيد موجب اطمينان شود كه عهود و مواثيق بواسطه انتخاب و اختيار نيست و از سابق بوده است . 
همه اين مطالب دلالت می‏كند بر اينكه زيد مردی بزرگوار و عامل بالقسط ، و قيامش قيام به قسط بوده است ؛ وليكن درجه و مقام حضرت باقر عليه السّلام را نداشته ، و آنچه از علوم بر حضرت باقر منكشف شده بود ، بر زيد منكشف نشده بود ؛ و تمام اشتباهاتی را هم كه زيد مرتكب شد فقط بر اين أساس بود كه مقام حضرت باقر را نداشت . 
زيد مردی كامل ، جامع ، فقيه و عالم به قرآن و از زهّاد و عبّاد بود ، و در راه خدا قيام كرد و حضرت صادق بر او گريه كردند ؛ ولی مقام حضرت باقر و صادق عليهما السّلام و مقام إمامت را نداشت ؛ و همين فرقِ بين او و حضرت صادق و باقر عليهما السّلام بود . 
زيد ، عالم و حضرت باقر و صادق أعلم بودند ؛ و چون با وجود أعلم إقدام به قيام كرد ، قيامش ثمره نداد و موجب كراهت هم شد . 

اللَهُمّ صَلّ عَلَی مُحَمّدٍ وَ ءَالِ مُحَمّد 

 

 


پی‏نوشتها: 



1) صدر آيه 118 ، از سوره 3 : ءَال عمران 
2) آيه 8 ، از سوره 5 : المآئدة 
3) آيه 135 ، از سوره 4 : النّسآء 
4) مغازی» واقدی ، طبع دار المعرفة الإسلاميّة ، ج 2 ، ص 1057 
5) لمعات الحسين» ص 18 ؛ و «تاريخ طبری» طبع 1358 ، ج 4 ، ص 304 ؛ و «نفس المهموم» ص 219 ؛ و «بحار الأنوار» طبع حروفی ، ج 78 ، ص 128 از «أعلام الدّين» و در ملحقات «إحقاق الحقّ» ج 11 ، ص 634 از «البيان و التّبيين» ج 3 ، ص 255 ، و از «أهل البيت» ص 448 آورده است ، و در «كشف الغمّة» ص 185 ذكر كرده است ؛ و ابن أثير در «كامل» ج 3 ، ص 280 گويد : اين خطبه را به عنوان نامه‏ای آنحضرت در ابتدای ورود به كربلا به أهل كوفه نوشتند . و در عاشر «بحارالأنوار» طبع كمپانی ، ص 188 و 189 از سيّد بن طاووس نقل شده است . و در نسخه طبری و مجلسی فَلَمْ يُغَيّرْ با غين معجمه ضبط شده است . 
6) روضه كافی» ص 295 ، حديث 452 
7) مرءَاة العقول» طبع سنگی ، ج 4 ، ص . 378 آنگاه مجلسی گفته است : قَوْلُهُ عَلَيْهِ السّلامُ : طَاغُوتٌ ، قال الجوهریّ : الطّاغوتُ ، الْكاهِنُ وَ الشّيْطانُ وَ كُلّ رَأْسٍ فی الضّلالِ ؛ قَدْ يَكونُ واحِدًا كَقَوْلِهِ تَعالَی : يُرِيدُونَ أَن يَتَحَاكَمُوا إِلَی الطّغُوتِ وَ قَدْ أُمِرُوا أَن يَكفُرُوا بِهِ ؛ وَ قَدْ يَكونُ جَمِيعًا ؛ قالَ اللَهُ تَعالَی : أَوْلِيَآؤُهُمُ الطّغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ . 
وَ طاغوت إنْ جَآءَ عَلَی وَزْنِ لاهوتٍ فَهُوَ مَقْلوبٌ لِأَنّهُ مِنْ طَغَی وَ لاهوتٌ غَيْرُ مَقْلوبٍ لِأَنّهُ مِنْ لَاه بِمَنْزِلَةِ الرّغَبوتِ وَ الرّهَبوتِ ؛ وَ الْجَمْعُ الطّواغيتُ . 
8) بحار الأنوار» طبع آخوندی ، ج 46 ، ص 263 
9) فرآئد السّمطين» طبع بيروت ، ج 2 ، ص 140

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

پیام هفته

تهاجم فرهنگی به جامعه اسلامی
قرآن :  زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاء وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَاللّهُ عِندَهُ حُسْنُ الْمَآبِ (سوره آل عمران، آیه 14)ترجمه: دوستىِ خواستنيها [ى گوناگون‏] از: زنان و پسران و اموال فراوان از زر و سيم و اسب‏هاى نشاندار و دامها و كشتزار [ها] براى مردم آراسته شده، [ليكن‏] اين جمله، مايه تمتّع زندگى دنياست، و [حال آنكه‏] فرجام نيكو نزد خداست. (آراستن لذات حرام دنیوی کار ظالمان و دشمنان جامعه اسلامی است)

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید