درس بيست ويكم : نامه أميرالمؤمنين عليه السّلام به مالك أشْتَر ، و برخى روايات ديگر

درس بيست ويكم : نامه أميرالمؤمنين عليه السّلام به مالك أشْتَر ، و برخى روايات ديگر


أعُوذُ بِاللَهِ مِنَ الشّيْطَانِ الرّجِيمِ 
بِسْمِ اللَهِ الرّحْمَنِ الرّحِيمِ 
وَ صَلّى اللَهُ عَلَى سَيّدِنَا مُحَمّدٍ وَ ءَالِهِ الطّيّبِينَ الطّاهِرِينَ 
وَ لَعْنَةُ اللَهِ عَلَى أعْدَآئِهِمْ أجْمَعِينَ مِنَ الْأنَ إلَى قِيَامِ يَوْمِ الدّينِ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوّةَ إلّا بِاللَهِ الْعَلِىّ الْعَظِيمِ 


يكی از أدلّه‏ای كه ممكن است به آن بر ولايت فقيه استدلال نمود ، نامه أميرالمؤمنين عليه‏السّلام به مالك أشتر نَخَعِیّ است ، كه مشهور به عهد نامه أميرالمؤمنين به مالك أشتر است . و سيّد رضیّ رحمة الله عليه در «نهج البلاغه» در ضمن همان نامه‏ای كه أميرالمؤمنين عليه‏ السّلام به مالك أشتر نخعیّ نوشته‏اند ـ در وقتی كه او را به ولايت مصر منصوب كردند ـ آورده است ؛ كه فقراتی از آن دلالت بر اين معنی می‏كند : 
ثُمّ اخْتَرْ لِلْحُكْمِ بَيْنَ النّاسِ أَفْضَلَ رَعِيّتِكَ فِی نَفْسِكَ ، مِمّنْ لَا تَضِيقُ بِهِ الْاُمُورُ ، وَ لَا تُمْحِكُهُ الْخُصُومُ ، وَ لَا يَتَمَادَی فِی الزّلّةِ ، وَ لَا يَحْصَرُ مِنَ الْفَیْ‏ء إلَی الْحَقّ إذَا عَرَفَهُ ، وَ لَا تُشْرِفُ نَفْسَهُ عَلَی طَمَعٍ ، وَ لَا يَكْتَفِی بِأَدْنَی فَهْمٍ دُونَ أَقْصَاهُ ، وَ أَوْقَفَهُمْ فِی الشّبُهَاتِ ، وَ ءَاخَذَهُمْ بِالْحُجَجِ ، وَ أَقَلّهُمْ تَبَرّمًا بَمُرَاجَعَةِ الْخَصْمِ ، وَ أَصْبَرَهُمْ عَلَی تَكَشّفِ الْأُمُورِ ، وَ أَصْرَمَهُمْ عِنْدَ اتّضَاحِ الْحُكْمِ مِمّنْ لَا يَزْدَهِيهِ إطْرَآءٌ ، وَ لَا يَسْتَمِيلُهُ إغْرَآءٌ ؛ وَ أُولَئِكَ قَلِيلٌ (1) . 
«و سپس برای قضاوت در ميان مردم ، آن كس را انتخاب كن كه در نزد تو از تمام رعايای تو أفضل باشد . آن كس كه حوادث و واردات و وقايع خارجيّه ، او را در تنگنا در نياورده و در فشار روحی نيفكنده ، و منازعه و مخاصمه متنازعين و طرفين دعوی او را تنگ خُلق ننموده ، به لجاجت و إصرار بر رأيش نيندازند . و در لغزش و خطائی كه أحياناً از وی سر زند دوام نداشته باشد . و در ميان مرافعه و دعوی اگر حقّ بر او مكشوف افتاد ، از رجوع به حقّ تنگدل نگردد ؛ و نه تنها اينكه نفس وی در طمع به چيزی فرود نيايد و بر آن قرار نگيرد ، بلكه از مكان بالا نيز بر آن نظر نيفكند و إشراف هم پيدا نكند . و تا اينكه به آخرين درجه تحقيق و تأمّل ، در إدراك مسأله نرسد ، دست بر ندارد . و به نظر بَدویّ و رأی ابتدائی خود اكتفا ننمايد . و توقّف و درنگ و قضاوتش در اُمور متشابهه و شُبهاتيكه نصّی بوضوح در آن نرسيده است بيش از همه باشد ، و بهتر از همه بتواند طرفين دعوی را در جستجوی دليل و حجّتی كه لازم است إقامه كنند ، وادار نمايد . و ملالت و خستگی‏اش در هنگام مراجعه متخاصمين از همه كمتر باشد . و شكيبائی و صبرش در تحقيق و كشف اُمور و روشن شدن مطلب از همه افزون باشد . و در بريدن و قطع خصومت در وقتی كه حكم واضح شد و حقّ مشهود گشت از همه قاطعتر باشد . و از كسانی بوده باشد كه تمجيد و ثناگوئی بر او ، وی را در حكمش سبك و ملايم ننمايد . و ترغيب و تحريص بر حكمی إراده او را از آن حكم متمايل نگرداند . و آنچنان كسانی كه اين صفات در آنان است قليل می‏باشند.» 
بحث ما در اين روايت نيز در دو جهت است : أوّل از جهت سند ، و دوّم از جهت دلالت . 
أمّا از حيث سند : سند «نهج البلاغه» كافی است كه به سيّد رضیّ برسد . و با وجود ايشان احتياج به سند ديگری نداريم . بعضی گفته‏اند : سند «نهج البلاغة» مقطوع است ؛ و سيّد رضیّ مطالب آنرا مُرسلاً نقل نموده و آنها را به إمام عليه‏السّلام نرسانده است ، و لذا حجّيّت ندارد . 
اين كلام ، بسيار سخيف و بكلّی از درجه اعتبار ساقط است . زيرا سيّد رضیّ أعلَی مَقامًا وَ أرْفَعُ مَنْزِلَةً وَ أجَلّ شَأْنًا است از اينكه چيزی را به أميرالمؤمنين عليه السّلام بالقطع و اليقين نسبت دهد ، در حالتيكه برای او بالعلم و اليقين ثابت نشده باشد .

بنابراين ، إتقان سند «نهج البلاغة» ـ علاوه بر مضمون و متن منحصر بفرد آن ، كه تحقيقاً از مقام ولايت صادر گشته است ـ إتقان خود سيّد رضیّ است . بنابراين هر گاه مطلب به «نهج البلاغة» رسيد ، ديگر بحث از سند آن مثل بحث از سند قرآن است كه مقطوعٌ به است . 
أمّا از حيث دلالت : اُستاد ما : مرحوم آية الله العظمی آقای شيخ حسين حلّیّ رضوان الله عليه ، در بحث اجتهاد و تقليد كه بوسيله اينجانب تقرير شده ، و نسخه خطّی آن در نزد حقير موجود است ، اين حديث را از أدلّه رجوع به أعلم در باب أخذ فتوی نگرفته‏اند . 
بنده در تقريرات ، اينچنين نوشته ‏ام : قَوْلُهُ عَلَيْهِ‏ السّلامُ فی «نَهْجِ الْبَلاغَةِ» فی عَهْدِ مالِكٍ الْأشْتَرِ : «ثُمّ اخْتَرْ لِلْحُكْمِ بَيْنَ النّاسِ أَفْضَلَ رَعِيّتِكَ فِی نَفْسِكَ ...»
ايشان در دلالت اين حديث بر لزوم رجوع به أعلم در باب إفتاء و استفتاء دو إشكال می‏كنند : 
أوّلاً : مراد از حكم در اين فِقْرَه ، همان حكم در مقام ترافع و خصومت است ، نه مجرّد إفتاء . 
و ثانياً : مراد از أفضليّت در اينجا أعلميّت نيست ؛ بلكه مراد ، أفضليّت در أخلاق حميده و ملكات فاضله‏ ايست كه در مقام ترافع ، قاضی بدان محتاج است . و شاهد بر اين معنی تفسير خود حضرت است در اين كلمه كه ميفرمايد : مِمّنْ لَا تَضِيقُ بِهِ الْأُمُورُ وَ لَا تُمْحِكُهُ الْخُصُومُ ، وَ لَا يَتَمَادَی فِی الزّلّةِ ، وَ لَا يَحْصَرُ مِنَ الْفَیْ‏ء إلَی الْحَقّ إذَا عَرَفَهُ ؛ إلی آخر كلامه . كه اين جملات دلالت می‏كند بر اينكه قاضی بايد فردی خويشتن دار ، باسعه صدر ، مدبّر ، متأمّل ، صبور و با حوصله و تحمّل باشد ؛ تا اينكه واردات خارجيّه او را خسته نكند و او بتواند از عهده قضاوت بنحو أحسن بر آيد . 
سپس ايشان از اين إشكال جواب داده ، ميفرمايند : وليكن ممكن است گفته بشود مراد حضرت از اينكه ميفرمايد : أَفْضَلَ رَعِيّتِكَ ؛ أفضليّت من جميع الجهات باشد ؛ يعنی اين كلمه إطلاق دارد . و از جمله أفضليّتها ، أفضليّت در علم و فقاهت است . و اينكه حضرت أفضليّت را به آن صفات خاصّی كه در اين نامه ذكر شده است تفسير فرموده ‏اند ، موجب حَصْرِ دائره أفضليّت در آن صفات نيست . بلكه حضرت در مقام بيان اين مطلب هستند كه : أفضليّت شامل اين ملكات نيز می‏باشد . و أمّا أفضليّت در مقام علم و فقاهت بطور مسلّم مورد نظر است . پس قاضی بايد دارای أفضليّت از نظر علم و فقاهت هم باشد . 
احتمال بسيار قویّ ميرود : علّت اينكه حضرت پس از ذكر أفضليّت و بيان بعضی از مصاديق آن ، أفضليّتِ در فقه و علم را از مصاديق آن نشمرده‏اند ، اينجهت باشد كه آنرا أمری مفروغٌ عنه و بديهی دانسته‏اند ؛ يعنی واضح و بديهی است كه هر كسيكه أعلم و أفقه باشد ، أفضل است و اين احتياج به بيان ندارد وليكن سائر صفاتی را كه حضرت بيان ميكنند احتياج به تذكّر و بيان داشته است . 
ايشان اين احتمال را داده و پسنديده‏اند و مطلب را به همينجا خاتمه داده‏ اند . و إنصافاً اين مطلب ، عالی و تمام است ! و همينطور كه ايشان فرموده‏اند : مراد از أفضليّت در اينجا ، أفضليّت از همه جهات است ، و از جمله آنها أعلميّت است . پس أفرادی را كه ما برای قضاوت می‏گماريم بايد أعلم باشند و علاوه بايستی دارای سائر صفات مذكوره نيز باشند . 
و أمّا اينكه آيا می‏توان از اين روايت ، لزوم أعلميّت در مقام إفتاء و مرجعيّت و بيان أحكام را هم استفاده نمود يا نه؟ باز ايشان در إدامه مطلب ميفرمايند : اين روايت ، در مورد قضاء وارد شده است ، و هيچ وجهی برای تعدّی آن به مقام إفتاء نيست . و حضرت ، اين صفات را فقط در مورد قاضی بيان فرموده‏اند ، و مرحله قضاء ، غير از مرحله إفتاء است ؛ و لذا ايشان ديگر از اين مطلب بحثی نمی‏كنند . و لذا إشكال أوّلشان در لزوم رجوع به أعلم در مرحله إفتاء و استفتاء از اين روايت ، بجای خود باقی است . 
وليكن بايد گفت : ما از اين روايت همانطوری كه توانستيم استفاده أعلميّت در قضاوت كنيم ، می‏توانيم استفاده أعلميّت در مرجعيّت هم بنمائيم . يعنی اين روايت ميرساند كه : فقيهی كه ولايت أمر بدست اوست بايد هم أعلم از اُمّت ، و هم دارای همه آن صفات مذكوره باشد . 
تقريب اين استدلال به دو طريق است : يكی از راه دلالت مقاليّه ، و ديگر دلالت مقاميّه . 
أمّا دلالت مقاليّه ، به اينست كه بگوئيم : اينكه حضرت ميفرمايد : ثُمّ اخْتَرْ لِلْحُكْمِ بَيْنَ النّاسِ أَفْضَلَ رَعِيّتِكَ فِی نَفْسِكَ ؛ در جائی است كه برای رفع منازعه و خصومت ميان دو نفر ، أفضل از رعيّت و أعلم از اُمّت لازم باشد بطريق أولويّت قطعيّه ، برای آنكسی كه ولايت و زعامت تمام اُمور را در دست دارد ، و بايد به همه اُمور مردم إشراف و سيطره داشته باشد و رسيدگی كند ، و زمام اُمور آنان در دست اوست . چنين شخصی بطريق أولی بايد أعلم باشد. 
و اين دلالت ، دلالت منطوق است نه مفهوم ؛ مثل آيه مباركه ، كه ميفرمايد : فَلاَ تَقُل لّهُمَآ أُفّ وَ لَا تَنْهَرْهُمَا (2) . «پدر و مادر را از خود مرنجان و دور نكن ، حتّی اگر آنان به تو أمر و نهی نمودند . از آنان منزجرنباش ، حتّی به ايشان اُفّ هم نگو ؛ بلكه با كمال خضوع فرمان آنها را بپذير و إطاعت كن!» 
ما از لَا تَقُل لّهُمَآ أُفّ می‏فهميم كه : بطريق أولی : لاتَضْرِبْهُما ؛ يعنی آنها را نزن . در حاليكه لا تَضْرِبْهُما در ملفوظ ، به معنی تضمّنی يا مطابقی لَا تَقُل لّهُمآ أُفّ نيست ، ولی اين جمله را بدست هر كس از أفراد عرف بدهيد می‏فهمد : كسی را كه إنسان نبايد به او اُفّ بگويد ، بطريق أولی نبايد او را كتك بزند ؛ و اين مطلب ديگر احتياج به بيان ندارد ، بلكه از خودِ لَاتَقُل لّهُمَآ أُفّ استفاده می‏شود . و اين دلالت ، دلالت منطوق است نه مفهوم . 
پس فحوی (يعنی آنچه را كه كلام منطوق می‏رساند) و أولويّت در طرف موافق ، از خود كلام استفاده می‏شود ؛ بخلاف مفهوم مخالف كه آنرا دلالت مفهوم می‏گويند . 
أولويّت قطعيّه اين روايت كه الآن ما در صدد إثبات آن هستيم ، اُصولاً مفهوم كلام نيست ، بلكه منطوق است . مثلاً اگر گفتيم : إنْ طَلَعَتِ الشّمْسُ فَالنّهارُ مَوْجود ؛ از مفهوم مقارنه استفاده می‏شود كه : إنْ لَمْ تَطْلُعِ الشّمْسُ فَالنّهارُ لَيْسَ بِمَوْجود . يا اگر گفتيم : إنْ جآءَءزيْدٌ فَأَكْرِمْهُ ؛ استفاده می‏شود : إنْ لَمْ يَجِئْ زَيْدٌ فَلا يَجِبُ عَلَيْكَ إكْرامُه . اين دلالت ، دلالت مفهوم است ؛ ولو اينكه آن مفهوم هم بالأخره از حاقّ همين لفظ استفاده می‏شود ؛ وليكن در عرف و عادت نمی‏گويند : فُلانٌ نَطَقَ أوْ يَنْطِقُ بِالْكَلام ؛ بلكه ميگويند : يُسْتَفادُ مِنْ كَلامِهِ هَذا
اين را ميگويند مفهوم . مفهوم مخالف ، مفهوم است ؛ وليكن منطوق ، شامل مفهوم موافق هم می‏شود و مفهوم موافق ، منطوق كلام است . لهذا ميگويند : خود آيه ميگويد : آنها را كتك نزن ، نه اينكه از آيه چنين معنائی استفاده می‏شود . 
اين دلالتی كه ما از «ثُمّ اخْتَرْ لِلْحُكْمِ بَيْنَ النّاسِ أَفْضَلَ رَعِيّتِكَ» استفاده كرديم به دلالت منطوقی است . يعنی اين كلام بالأولويّة القطعيّة المُستفادة من ظاهر اللفظ ، دلالت دارد بر اينكه : خود والی از هر جهت (از جهت مسؤوليّت و سيطره و ولايتی كه بر قاضی دارد و بايد بر تمام أعمال و رفتار او مسلّط باشد) بايد أعلم باشد . 
شاهد بر اين مطلب آنستكه : حضرت در همينجا به مالك دستور ميدهند كه : تو بايد به كار قُضات هم مراجعه كنی و ببينی آنها در قضاوتشان چطور هستند ، و آنها را رها نكنی ؛ بلكه بايد تصدّی در أمر قضاوت آنها هم داشته باشی . چون حضرت در اينجا أصنافی را بيان می‏كند : جُنود ، و كُتّابِ خاصّه و كُتّاب عامّه ، أهل إنصاف و رفق ديوان ، و أصحاب صناعات و تجارات ، و أفراديكه خراج ميپردازند ، و ضعفاء ؛ و حضرت همه اين أصناف را شمرده و وظائف آنها را معيّن می‏كنند . و بعد به مالك أشتر خطاب نموده ـ در باب قضاوت ـ می‏فرمايند : بايد به كارهای آنها رسيدگی كنی . 
اگر آن قاضی كه مالك بايد به كارهای او سر كشی كند لازم است أفضل رعيّت باشد ، اين مالكی كه بر آن قاضی سيطره دارد بطريق أولی بايد أفضل رعيّت و أعلم اُمّت باشد . چون مالك ولیّ است ، او از طرف حضرت بعنوان ولیّ منصوب شده و دارای مقام ولايت است و قضات زير دستش فقط متصدّی رفع خصومات هستند . اين بود دلالت مقاليّه . 
و أمّا دلالت مقاميّه ، اين است كه : حضرت اين نامه را برای مالك أشتر نوشته‏اند . و مالك ، خودش بعنوان ولايت منصوب شده است . بنابراين ، وقتی حضرت به مالكی كه خود از طرف ايشان بدين عنوان منصوب است ميفرمايد : «تو در ميان مردم أفضل رعيّت خود را (فِی نَفْسِكَ) برای حكم بين النّاس انتخاب كن!» و اين اختيار و ولايت بدست مالك است و او هم با ولايت خود اين اختيار را می‏كند ، و أعلم أمّت را برای قضاء انتخاب مينمايد ؛ اين مقام و اختيار دادن حضرت به مالك برای انتخاب أعلم ، دلالت دارد بر اينكه خود مالك بايد در وهله أوّل واجد اين درجه باشد ؛ و حضرت نمی‏تواند مالكی را كه خودش أعلم و أفضل نيست بر مردم بگمارد ، و بعد به او بگويد : تو بايد بر آن قُضاتی كه أعلم از همه أفراد اُمّتند ، سيطره داشته باشی ! 
بنابراين ، نصب حضرت ، مالك را در اين مقام ، خود شاهد و قرينه قطعيّه است بر اينكه : مالك بايد دارای اين صفت (أفضليّت) باشد ؛ و مالك اينچنين بوده است . و إلّا حضرت أصلاً او را به ولايت منصوب نمی‏كردند . و مالك كه از ناحيه خود بايد به جنود و أصحاب صناعات و أرباب خراج و مسؤولين ديوان و متصدّيان اُمورِ رسيدگی به مردم و كُتّاب خاصّه و كُتّاب عامّه و غير اينها رسيدگی كند و بر همه آنها ولايت و سيطره داشته باشد ، می‏بايست در مرحله أوّل ، خود أعلم باشد تا اينكه بتواند أعلم را بشناسد و آنها را بر اين مصادر قضاء و رفع منازعات و خصوماتِ بينَ النّاس منصوب نمايد . 
عيناً مانند اين است كه فی المَثل بدستور إنسان ، يك اُستاد طبّ به رياست دانشگاهی منصوب شود ، كه بدينوسيله شاگردانی را در رشته‏های مختلف تربيت نمايد ؛ در اينصورت او بايد از همه آنها أعلم باشد . و صحيح نيست گفته شود كه : با اينكه آن شخص اُستاد است و متصدّی اُمور شاگردان و تعيين و تكليف آنان می‏باشد و مسؤوليّت همه آنها هم بعهده اوست ، در عين حال ضرری ندارد كه خود ، فاقد صفات و بصيرت و درايت شاگردان باشد . 
پس ممكن است به قرينه مقاميّه (نصب مالك برای ولايت مصر بوسيله آنحضرت) در اين روايت ، لزوم أعلميّت را برای ولايت و فقاهت مالك استفاده نمود . بلكه قطعاً اين روايت ، دلالت بر ولايت فقيه و حتّی أعلميّت او دارد . 
يكی از آياتی كه با آن می‏توان استدلال بر لزوم و وجوب فتوی نمود ، آيه مباركه «نَفْر» می‏باشد . و أحدی به اين آيه استدلال بر ولايت فقيه ننموده است ، و ما برای إثبات اين مطلب كه اين آيه دلالت ندارد ، توضيحات مختصری پيرامون آن می‏دهيم . 
رسول خدا صلّی الله عليه و آله و سلّم در مدينه برای غزوه تبوك كه در سال نهم از هجرت واقع شد ، إعلان بسيج عمومی كردند ، و می‏بايست تمامی أفراد برای شركت در جنگ حركت نمايند . غزوه تبوك در تابستان واقع شد . هوا گرم و مشكلات زياد بود . ميوه‏های درختان رسيده و هنگام درو نمودن زراعتها بود ؛ و اگر حركت می‏كردند ميوه‏ها و زراعتها از بين می‏رفت . و از طرفی حكم پروردگار بوسيله رسول أكرم صلّی الله عليه و آله إبلاغ شد كه : بايد از همه اينها صرف نظر كرده ، به سوی دشمن حركت نمود ! 
همه مسلمين باستثناء عدّه‏ای از منافقين كه هر يك از آنها در مقام سرپيچی عذری آوردند (و خداوند شرح حال آنانرا بتفصيل در سوره «توبه» بيان می‏فرمايد) در آن نبرد شركت جستند ، مگر سه نفر از مسلمين كه آنها از منافقين نبودند ولی از آن غزوه تخلّف ورزيدند ، كه عبارت بودند از : كَعْب بن مالِك ، مُرَارَة بن ربيع و هِلال بن اُمَيّة كه اين آيه درباره آنها نازل شد (3) : 
وَعَلَی الثّلَثَةِ الّذِينَ خُلّفُوا حَتّی‏ إِذَا ضَاقَتْ عَلَيْهِمُ الْأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ وَ ضَاقَتْ عَلَيْهِمْ أَنفُسُهُمْ وَ ظَنّوا أَن لّا مَلْجَأَ مِنَ اللَهِ إِلّآ إِلَيْهِ ثُمّ تَابَ عَلَيْهِمْ لِيَتُوبُوا إِنّ اللَه هُوَ التّوّابُ الرّحِيمُ (4) . 
داستان آنها مفصّل است ؛ مجملاً اينكه : أهل مدينه آنها را ديگر به خود راه ندادند ، از مصاحبت با آنان دريغ نمودند و با آنها تكلّم نكردند ؛ و آنها هم منزوی و منعزل گرديده حتّی مشرف بمرگ شدند ؛ و نزديك بود كه از غصّه دِق كنند و هلاك شوند . تا اينكه توبه نمودند و خداوند توبه آنها را يكی پس از ديگری پذيرفت . و از اينجهت كه ما در مقام بحث از آيه من جميع الجهات نيستيم ، به همين إشاره اكتفاء كرديم . 
شاهد در اينست كه : در غزوه تبوك ، همه أهل مدينه مأمور به شركت در جنگ بودند كه از جمله آنها معلّمين قرآن و أحكام بودند ، و پيامبر آنانرا مأمور نموده بود تا به أفرادی كه در مدينه بودند و يا از سائر قُری و قَصَبات به مدينه می‏آمدند و إسلام اختيار می‏نمودند ، قرآن و أحكام بياموزند ، تا آنان با تعليمات إسلامی آشنا شده ، به ديار خود باز گردند . 
اين أفراد مأمور بودند تمامی قرآن را ـ غير از آياتی كه در غزوه تبوك نازل شد ـ به مسلمين بياموزند . همينكه اين أفراد نيز همانند سائر مسلمين آماده حركت شدند ، آيه نازل شد و آنانرا أمر به ماندن در مدينه و تعليم قرآن و أحكام و سنّت پيغمبر نمود . 
وَ مَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِرُوا كَآفّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِن كُلّ فِرْقَةٍ مّنْهُمْ طَآنِفَةٌ لّيَتَفَقّهُوا فِی الدّينِ وَ لِيُنذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلّهُمْ يَحْذَرُونَ (5) . 
«نبايد همه مؤمنين كوچ كنند . چرا از هر طائفه‏ای يك گروه خاصّی از شهرها و بلاد مختلف حركت نمی‏كنند و به جانب مدينه كوچ نمی‏كنند ، تا اينكه به قرآن و مسائل شرعی خود آشنا بشوند و هنگام بازگشت به شهرهای خود ، قوم خود را به تعاليم إسلام و قرآن و عقائد صحيحه دعوت كنند ، و آنها را از عواقب أعمال وخيمه خود بترسانند؟» 
از آيه : مَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِرُوا كَآفَةً ، استفاده می‏شود كه أوّلاً : طلّاب علوم دينيّه كه مشغول تحصيل هستند حتّی در بسيجهای عمومی كه عموميّت شديد هم دارد ، از خدمت به نظام وظيفه و حضور در جبهه و كشته شدن معفوّ ميباشند . نبايد طلّاب كشته شوند . بلی ، بردن آنان به جبهه جهت تبليغ و إرشاد و ترويج دين و بيان مسائل و أحكام شرعی و رسيدگی به اين اُمور إشكالی ندارد ؛ وليكن بايد در سنگر محفوظ باشند . بايد خوب درس بخوانند و قرآن و مسائل و أحكام را خوب فرا بگيرند . زيرا كه اگر اينها از بين بروند ، إسلام از بين می‏رود . إسلام قائم به همين قرآن است ؛ و اگر پاسداران و حافظين قرآن و سنّت كشته شوند ، أصل قرآن و سنّت بكلّی از بين می‏رود . 
لذا با اينكه در اين جنگ مهمّی كه حتّی وقتی سه نفر ازشركت كردن در آن مضايقه نمودند ، آن آيات شديده نازل شد و پيغمبر و مسلمين ، آنها را بخود راه ندادند تا اينكه توبه نمودند ، معلّمين قرآن و أحكام استثناء شدند و پيغمبر در حقّ آنان فرمود : اينها بايد در مدينه بمانند و به مردم تعليم قرآن كنند . 
اين مسأله كه اگر طلّاب بروند و كشته شوند و ديگر جای خالی آنها را كسی پر نخواهد نمود ، از جمله : مَا كَانَ الْمُؤمِنُونَ لِيَنفِرُوا كَآفّةً ، بخوبی استفاده می‏شود . 
ثانياً : از اين آيه وجوب و لزوم تحصيل علم و تدريس قرآن و سنّت پيغمبر و أحكام دين و تفسير و فقه و أخباری كه از طرف أئمّه عليهم‏السّلام رسيده است ، و تعليم أخلاق و سير و سلوك إلی الله و علم كلام و حكمت و عرفان إلهیّ برای يكدسته از أفراد ، بعنوان وجوب كفائیّ استفاده می‏شود . چون نمی‏فرمايد : همه مردم به مدينه كوچ كنند ، بلكه ميفرمايد : فَلَوْلَا نَفَرَ مِن كُلّ فِرْقَةٍ مّنْهُمْ طَآنِفَةٌ . يعنی جماعتی از هر فرقه‏ای بيايند تا اينكه برگردند و متكفّل اُمور همه بشوند . پس تحصيل علم بعنوان وجوب كفائی واجب است تا بمقداريكه نياز آن جمعيّت از جهت تعليم و تعلّم دينی بر طرف بشود و آن مردم ، ديگر محتاج نباشند . 
حال ، شاهد در اينست كه : اين آيه دلالت می‏كند بر لزوم اجتهاد و تقليد ، چون می‏فرمايد : چرا يك عدّه از مردم به مدينه نمی‏آيند؟! يعنی واجب است كه دسته‏ای از مردم بيايند در مدينه و مركز علمی إسلام ، تا قرآن و سنّت را ياد بگيرند و به ديار خود بر گردند . و بايد مردم به آنها مراجعه كنند و اينها هم مردم را با آن مسائل آشنا نمايند . پس لزوم مراجعه جاهل به عالم و مرجعيّت در فتوی ، از اين آيه استفاده می‏شود . 
و همچنين از اين آيه شريفه ، قضاء و فصل خصومت نيز بدست می ‏آيد . يعنی فَلَوْلَا نَفَرَ مِن كُلّ فِرْقَةٍ مّنْهُمْ طَآنِفَةٌ لّيَتَفَقّهُوا فِی الدّينِ وَ لِيُنذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ ، شامل موارد فصل خصومت و رفع نزاع بين متخاصمين هم می‏شود . پس بايد اينها أحكام را بيان كنند ، و آن أفرادی هم كه با يكديگر نزاع دارند ، به حكم اينها اكتفا كنند و از خدا بترسند و به حقّ خود قانع باشند . 
و أمّا اينكه آيا آن شخصی كه زمامدار اُمور مردم است بايستی حتماً فقيه باشد يا نه ؟ از اين آيه استفاده نميشود . و به همين جهت ما اين آيه را ، در «رساله بديعه» در تفسير آيه شريفه : الرّجَالُ قَوّامُونَ عَلَی النّسَآء ـ كه در آنجا بحثی هم پيرامون ولايت فقيه نموديم ـ در زمره أدلّه ولايت فقيه ذكر نكرديم . 
از جمله أدلّه‏ای كه برای ولايت فقيه ذكر نموده ‏اند ، سه طائفه از روايات است . 
دسته أوّل : رواياتی است كه می‏گويند : علماء ورثه أنبياء هستند . 
دسته دوّم : رواياتی است كه دلالت دارند بر اينكه : علماء اُمناء خدا هستند . 
طائفه سوّم : رواياتی است كه ميفرمايند : علماء و فقهاء ، حُصون و قلعه‏ها و سنگرهای إسلامند . 
اكنون بايد ديد كه : آيا می‏توان به اين روايات بر ولايت فقيه استدلال نمود يا نه ؟ 
أمّا رواياتی كه دلالت می‏كنند بر اينكه علماء ورثه أنبياء هستند : يكی صحيحه أبی الْبَخْتَری است ؛ كه آنرا محمّد بن يعقوب كُلينیّ در «كافی» از محمّد ابن يحيی ، از أحمد بن محمّد بن عيسی ، از محمّد بن خالد ، از أبی الْبَخْتَریّ ، از حضرت صادق عليه‏السّلام روايت می‏كند كه حضرت فرمودند : 
إنّ الْعُلَمَآءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِيَآء ؛ وَ ذَاكَ أَنّ الْأَنْبِيَآءَ لَمْ يُوَرّثُوا دِرْهَمًا وَلَا دِينَارًا وَإنّمَا أَوْرَثُوا أَحَادِيثَ مِنْ أَحَادِيثِهِمْ فَمَنْ أَخَذَ بِشَیْ‏ءٍ مِنْهَا فَقَدْ أَخَذَ حَظّا وَافِرًا ؛ فَانْظُرُوا عِلْمَكُمْ هَذَا عَمّنْ تَأْخُذُونَهُ ؟ فَإنّ فِينَا أَهْلَ الْبَيْتِ فِی كُلّ خَلَفٍ عُدُولًا يَنْفُونَ عَنْهُ تَحْرِيفَ الْغَالِينَ ، وَانْتِحَالَ الْمُبْطِلِينَ ، وَ تَأْوِيلَ الجَاهِلِينَ (6) . 
«علماء ورثه أنبياء هستند ؛ و أنبياء نيامدند كه از خود درهم و دينار و سلطنت و ملك و تاج و تخت باقی بگذارند ، بلكه آنچه از أنبياء بعنوان ميراث می‏رسد أحاديثی است از گفتار آنها كه در ميان اُمّت باقی می‏ماند ؛ كسی كه از آنها چيزی فرا گيرد به حَظّ وافر رسيده است . بنابراين ، شما ببينيد علمتان را از چه كسی أخذ می‏كنيد ؟ تحقيقاً در ميان ما أهل بيت در هر گروهی كه می‏آيند ، جماعت پاسدارِ موثّق و عادلی هستند كه تحريف أفراد غالی ، و أفراد مُبطلی كه خود را به دين إسلام مُنتَحِل می‏كنند ، و جاهلينی كه كتاب خدا و سنّت را تغيير می‏دهند را نفی می‏نمايند.» يعنی آنها را از آن راه خراب و كج منصرف كرده ، وتحريف غالين و انتحال مبطلين و تأويل جاهلين را دور می‏سازند . 
و باز روايت ديگری است كه كُلينی از محمّد بن حسن و علیّ بن محمّد ، از سَهْل بن زياد ؛ و محمّد بن يحيی ، از أحمد بن محمّد ، و هر دو نفر از جعفر بن محمّد الا شعریّ ، از عبد الله بن ميمون القدّاح ، و علیّ بن إبراهيم ، از پدرش ، از حَمّاد بن عيسی ، از قَدّاح ، از حضرت صادق عليه‏السّلام روايت می‏كند كه : 
قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَهِ صَلّی اللَهُ عَلَيْهِ و ءَالِهِ وَ سَلّم : ... وَ إنّ الْعُلَمَآءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِيَآء ؛ إنّ الْأَنْبِيَآءَ لَمْ يُوَرّثُوا دِينَارًا وَلَا دِرْهَمًا وَ لَكِنْ وَرّثُوا الْعِلْمَ ، فَمَنْ أَخَذَ مِنْهُ أَخَذَ بِحَظّ وَافِرٍ (7) . 
سند اين روايت صحيح است و مُفادش هم همان مفاد روايت أوّلی می‏باشد . 
اين است رواياتی كه دلالت می‏كنند بر اينكه علماء ورثه أنبياء هستند . 
أمّا طائفه ديگری كه دلالت می‏كنند بر اينكه فقهاء ، اُمناء رُسل و اُمناء پروردگارند : مثل روايتی كه كُلينیّ در «كافی» از علیّ بن إبراهيم ، ازپدرش ، از نَوْفَلیّ ، از سَكونیّ ، از حضرت صادق عليه السّلام روايت كرده است كه : 
قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَهِ صَلّی اللَهُ عَلَيْهِ وَ ءَالِهِ وَ سَلّمَ : الْفُقَهَآءُ أُمَنَآءُ الرّسُلِ مَا لَمْ يَدْخُلُوا فِی الدّنْيَا . قِيلَ يَا رَسُولَ اللَهِ : وَ مَا دُخُولُهُمْ فِی الدّنْيَا ؟ قَالَ : اتّبَاعُ السّلْطَانِ . فَإذَا فَعَلُوا ذَلِكَ فَاحْذَرُوهُمْ عَلَی دِينِكُمْ (8) . 
«حضرت صادق عليه‏السّلام از رسول الله صلّی الله عليه و آله و سلّم اين روايت را نقل می‏كنند كه فرمود : فقهاء ، اُمناء پيغمبران هستند تا زمانيكه در دنيا داخل نشوند . عرض شد : ای رسول خدا ، مقصود از دخول فقهاء در دنيا چيست؟ حضرت فرمود : اتّباع و دنبال سلطان رفتن (يعنی پيروی نمودن از حاكم جور ، و وارد شدن در دستگاه آنان ، و متابعت آنها رانمودن ؛ و إمضاء نمودن أعمال و رفتار آنان ، كه بطور كلّی به هر اسم و رسمی كه باشد ، برای آنان جائز نيست). پس هر زمانی كه اينكار را كردند ، يعنی به دنبال سلطان رفتند ، فَاحْذَرُوهُم عَلَی دِينِكُمْ ؛ از آنها بپرهيزيد ، زيرا دين شما را آتش می‏زنند و آنرا فاسد نموده از بين می‏برند.» زيرا خودشان در أثر متابعت سلطان ، فاسد شده‏اند . چون تا در قلب آنها تباهی و سياهی پيدا نشود ، تبعيّت از سلطان نمی‏كنند و آن مرام را نمی‏پسندند . و پس از آنكه به جانب سلطان متمايل شدند ، پيوسته آن سياهی و تباهی در قلب آنها رشد نموده و بزرگ می‏شود تا اينكه آنها را بكلّی از حقّ منحرف می‏نمايد . بنابراين شما از آنها دنباله روی نكنيد ، زيرا كه شما را فاسد خواهند نمود . 
و مثل روايت ديگری كه باز كلينیّ آنرا از محمّد بن يحيی از أحمد بن محمّد بن عيسی از محمّد بن سنان از إسمعيل بن جابر از حضرت صادق عليه‏ السّلام روايت می‏كند كه حضرت فرمودند : الْعُلَمَآءُ أُمَنَآءُ ، وَ الْأَتْقِيَآءُ حُصُونٌ ، وَ الْأَوْصِيَآءُ سَادَةٌ (9) . 
علماء ، اُمناء پروردگار هستند . يعنی اگر كسی به آنها رجوع كند ، به شخصی أمين مراجعه كرده و در أمنيّت وارد شده ، از گزند حوادث و وساوس و خطرات شيطانی محفوظ است . يعنی همانطور كه اگر كسی قصد مسافرت كند ، خانه خود را بدست أمين می‏سپارد و آن شخص أمين ، پاسداری از زن و فرزندان و أموال و ناموس و آبروی او ميكند تا آن شخص از مسافرت بر گردد ، علماء هم أمينان پروردگار هستند . «وَ الْأَتْقِيَآءُ حُصُونٌ» متّقيان (أفراد متّقی و پاكيزه) قلعه‏هائی هستند كه إسلام را از گزندها و حوادثی كه از خارج می‏رسد و اُمّت را فرا می‏گيرد حفظ می‏كنند . «وَ الْأَوْصِيَآءُ سَادَةٌ» و أوصياء هم سروران و سيّدان و سالاران اُمّتند . 
أمّا آن رواياتی كه دلالت می‏كنند بر اينكه مؤمنين و فقهاء ، حصون و قلعه‏های إسلام هستند ، مثل روايتی كه كُلينیّ از محمّد بن يحيی ، از أحمد بن محمّد از ابن محبوب ، از علیّ بن أبی حمزه نقل می‏كند كه می‏گويد : من از حضرت موسی بن جعفر عليه‏السّلام شنيدم كه می‏فرمود : إذَا مَاتَ الْمُؤْمِنُ بَكَتْ عَلَيْهِ الْمَلَئِكَةُ وَ بِقَاعُ الْأَرْضِ الّتی كَانَ يَعْبُدُ اللَه عَلَيْهَا وَ أَبْوَابُ السّمَآء الّتِی كَانَ يُصْعَدُ فِيهَا بِأَعْمَالِهِ وَ ثُلِمَ فِی الْإسْلاَمِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدّهَا شَیْ‏ءٌ ؛ لِأَنّ الْمُؤْمِنِينَ الْفُقَهَآءَ حُصُونُ الْإسلاَمِ كَحِصْنِ سُورِ الْمَدِينَةِ لَهَا (10) . 
حضرت إمام موسی بن جعفر عليهماالسّلام می‏فرمايد : زمانی كه مؤمنی بميرد ، ملائكه آسمان ، و زمينهای گسترده‏ای كه روی آنها نماز می‏خوانده ، همه بر او گريه می‏كنند ؛ و درهای آسمان كه أعمال او را از آن درها بالا می‏بردند ، بر او گريه می‏كنند . و در إسلام شكافی وارد می‏شود كه به هيچوجه قابل انسداد و ترميم نيست . برای اينكه مؤمنينِ فقهاء ، كه هم مؤمنند و هم فقيه می‏باشند ، حصون و قلعه‏ های إسلام هستند . و اگر قلعه شكسته شود هيچ أمنيّتی برای أهل قلعه نيست . حفظ و صيانت زن و بچّه و أموال و أفرادی كه در قلعه زندگی می‏كنند ، به آن ديوارهايی است كه دور قلعه كشيده شده است ؛ پس آن ديوارها حافظ أهل قلعه هستند . و اگر ديوار شكسته شود ، هر لحظه آنها از خارج در معرض تهاجم بوده و ناموس و مال و عزّت و شرف همه به غارت خواهد رفت . 
«لِأَنّ الْمُؤْمِنِينَ الْفُقَهَآءَ حُصُونُ كَحِصْنِ سُورِ الْمَدِينَةِ لَهَا.» مانند قلعه‏ای كه دور شهر می‏كشند . 
بعضی به اين فقره «الْفُقَهَآءُ حُصُونُ الْإسْلاَمِ» و به آن دو جمله قبلی «الْفُقَهَآءُ أُمَنَآءُ الرّسُلِ» و «الْعُلَمَآءُ وَرَثَةُ الْأَنْبِيَآء » در مورد ولايت و قضاء استدلال نموده‏اند . زيرا وراثت از أنبياء ، شامل جميع مناصب مورّث می‏شود . وراثت ، يعنی اينكه شخص وارث از همه مناصب مورّث إرث ميبرد ، كه از جمله مناصب أنبياء ، ولايت و قضاء است . و همچنين آنها أمناء و حصون إسلام هستند ، يا اينكه آنان أمينان رسولان خدايند . 
وَ لَكِنّ الإنْصافَ عَدَمُ دَلالَةِ رِواياتِ الْوِراثَةِ عَلَی ذَلِك ؛ زيرا روايات وراثت ، در مقام بيان فضيلت عالم است . و شاهد بر اين مطلب ، ذيل همان دو حديثی است كه نقل كرديم ؛ و آن ذيل صريح است كه : مراد از إرث ، إرث علوم و أحاديث است . چون در ذيل روايت أوّل فرمود : وَ ذَاكَ أَنّ الْأَنْبِيَآءَ لَمْ يُوَرّثُوا دِرْهَمًا وَ لَا دِينَارًا وَ إنّمَا أَوْرَثُوا أَحَادِيثَ مِنْ أَحَادِيثِهِمْ فَمَنْ أَخَذَ بِشَیْ‏ءٍ مِنْهَا فَقَدْ أَخَذَ حَظّا وَافِرًا . و در ذيل روايت دوّم فرمود : وَلَكِنْ وَرّثُوا الْعِلْمَ ، فَمَنْ أَخَذَ مِنْهُ أَخَذَ بِحَظّ وَافِرٍ . پس اين روايات در مقام بيان وراثت علم وارد است و ما نمی‏توانيم از آن به مقام قضاء و ولايت تعدّی كنيم . 
و أمّا اينكه فقهاء حصون إسلامند و فقهاء اُمناء رُسُل هستند ، اين خوب است ؛ وَلا بَأْسَ بِالْأَخْذِ بِإطْلاقِهِما فی كُلّ ما يَرْجِعُ إلَی حِفْظِ الْإسْلامِ وَ مَناصِبِ الرّسُلِ مِنَ الْوَلايَةِ وَ الْقَضآء وَ الْإفْتآء
از اين روايات می‏توانيم در هر سه مرحله : قضاء و إفتاء و ولايت استفاده كنيم به همان تقريری كه ذكر شد . (همانطور كه حصن مدينه و ديوار آن ، أهل مدينه را حفظ می‏كند علی نحو الإطلاق ، همانگونه فقهاء ، أهل إسلام را از حوادث خارجيّه حفظ می‏كنند . و نيز أمين ، أمين است در جميع ما يَرْجِعُ إلَيْهِ الْمَأْمونُ مِنَ الْمَناصِبِ ؛ مِنْ مَناصِبِ الرّسالَةِ وَ النّبُوَة . اين علماء هم كه أمينند و از طرف پيغمبران به عنوان اُمناء الرّسل شناخته شده‏اند ، از تمام جهاتی كه راجع به أنبياء است ، أعمّ از ولايت و قضاء و إفتاء ، بايد پاسداری كنند و در حفظ أمانت كوشا باشند .)

بنابراين از رواياتِ «حُصون الإسلام و اُمنآء الرّسل» می‏توانيم استفاده ولايت فقيه بكنيم ؛ و از روايات «ورثة الأنبيآء» نمی‏توانيم . 
اللَهُمّ صَلّ عَلَی مُحَمّدٍ وَ ءَالِ مُحَمّد 

 

 


پی‏نوشتها: 



1) نهج البلاغة» باب الرّسآئل ، رساله 53 ، و از «نهج البلاغه» طبع مصر ، با تعليقه شيخ محمّد عبده ، ج 2 ، ص 94 
2) قسمتی از آيه 23 ، از سوره 17 : الإسرآء 
3) مغازی واقدی» ج 3 ، ص 1073 و ص 1075 
4) آيه 118 ، از سوره 9 : التّوبة 
5) آيه 122 ، از سوره 9 : التّوبة 
6) اُصول كافی» ، ج 1 ، كتاب فضل العلم ، باب 2 ، ص 32 ، از طبع مطبعه حيدریّ 
7) اُصول كافی» ج 1 ، كتاب فضل العلم ، باب 4 ، ص 34 
8) اُصول كافی» ج 1 ، ص 46 
9) اُصول كافی» طبع مطبعه حيدری ، ج 1 ، باب صفة العلم و فضله و فضل‏العلمآء ، ص 33 ، حديث 5 
10) اُصول كافی» طبع مطبعه حيدری ، ج 1 ، باب فقد العلمآء ، ص 38 ، حديث 3

 

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

پیام هفته

مصرف گرایی بلای جامعه برانداز
قرآن : وَ لَنُذِیقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الأَدْنى دُونَ الْعَذابِ الأَکْبَرِ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ  (سوره سجده، آیه 21)ترجمه: به آنان از عذاب نزدیک (عذاب این دنیا) پیش از عذاب بزرگ (آخرت) مى چشانیم، شاید باز گردند.توضیح : مصرف گرایی بدون تولید مناسب سبب می شود تا قیمت ها در جامعه افزایش پیدا کند و گرانی (که در احادیث به عنوان یکی از عذابهای دنیوی عنوان شده) در جامعه شایع شود.حدیث: وَ لِلّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عِبَادٌ مَلاعِينُ مَنَاكِيرُ لا يَعِيشُونَ وَ لا يَعِيشُ النَّاسُ فِي أكْنَافِهِمْ وَ هُمْ فِي عِبَادِهِ بِمَنْزِلَة الْجَرَادِ لا يَقَعُونَ عَلَي شَيْ‏ءٍ إلاّ أتَوْا عَلَيْهِ. (اصول کافی،...

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید