دموكراسي چيست؟ بخش سوم

  • دوشنبه, 07 مرداد 1392 14:22
  • منتشرشده در مقالات
  • بازدید 3052 بار

مؤلف:عبد الحسين خسرو پناه

2. بر اساس اصول توحيد در خالقيت و حاكميّت و ربوبيت حق تعالي، هيچ انساني، حق حاكميّت بر ديگري ندارد. مگر اينكه از طرف خداوند اذن داشته باشد. پس هرگونه تصرف و دخالت انسانها نسبت به يكديگر برخلاف اصل توحيد در حاكميّت و ربوبيت تشريح الهي است. و وقتي انسانها چنين حقي نداشته باشند نمي‎توانند از باب وكالت يا قرارداد اجتماعي به حاكم يا حكومت آن را توكيل يا تفويض نمايند.

3. اگر دموكراسي با قراردادهاي اجتماعي و وكالت نسبت به حكومت و حاكم مشروعيت‎زا باشد، پس موكلين هر موقع بخواهند مي‎توانند، وكلاي خود را عزل نمايند و يا اگر مصوبات آنها را مخالف رأي خود ديدند به آنها عمل نكنند در حالي كه مردم در نظامهاي دموكراسي، حق عزل نمايندگان خود را ندارند و تا اتمام زمان تصدي نمايندگان بايد صبر كنند و به مصوبات آنها عمل نمايند.

4. اشكال مهمتر آنكه، افرادي كه در زمان رأي‎گيري و انتخابات به سن قانوني نرسيده‎اند ولي در فاصله دو رأي‎گيري متوالي، بلوغ سياسي را پيدا مي‎كنند در برابر فرد منتخب از نظر فلسفي چه مسؤوليتي دارند؟ بي‎شك از نظر تئوري دموكراسي كه مشروعيت‎زايي را انجام مي‎دهد، اين گروه هيچ گونه مسؤوليتي نسبت به مقامات منصوب و قوانين مصوب ندارند.

5. نقد ديگري كه به لحاظ عملكرد بر نظامهاي مدعي دموكراسي وجود دارد، دخالت آنها در كشورهاي ديگر است و گاهي به بهانه نقض دموكراسي و به هدف سود شخصي و افزايش منابع ملي انجام مي‎گيرد. دخالت آمريكا در پاناما، عربستان، كشورهاي خاورميانه و فلسفي و دهها منطقه ديگر و نيز دخالت كشورهاي اروپايي در سرزمين‎هاي ديگر گوياي اين واقعيت است كه مدعيان دموكراسي نيز قانون و حقوق بشر را در راستاي حفاظت از منابع خود مطرح مي‎سازند وجود حق وتو در امتيازات غير عادلانه ديگر در سازمان ملل متحد براي برخي از كشورها از جمله آمريكا مؤيد اين رفتار ظالمانه است.

مردم دنيا شاهدند كه پس از گذشت بيش از دو دهه از انقلاب اسلامي كه با آراي بيش از 90 درصد مردم به تصويب و اجرا درآمد، هنوز جمهوري اسلامي ايران به عنوان مخالف دموكراسي و حقوق بشر معرفي مي‎گردد. و عليه آن قوانيني وضع مي‎شود. آري اين است كه در دنياي دمكراتيك معاصر در بطن آن بدترين نوع فاشيستي حاكم است.

6. با نگاه جامعه‎شناختي به حكومت‎هاي دموكراتيك جهان معاصر مي‎توان آفت ذيل را نيز نسبت به دموكراسي بيان كرد. بهره‎گيري سياستمداران و سرمايه‎داران از فنون و شگردهاي تبليغاتي، اراده مردم را در تصميم‎گيري‎هاي صحيح مختل مي‎سازد و آنها را دچار ترديد و حيرت قرار مي‎دهد. و به جاي اراده‎اي عمومي و واقعي، به اراده مصنوعي بدل مي‎نمايد.

«رسانه‎ها و تبليغات، نوعي شعور كاذب را در مردم پديد مي‎آورند يعني وضعيتي كه مردم در آن منافع واقعي خود را درك نمي‎كنند.»

شاهد اين مطلب ارتباط مستقيم بنگاههاي بزرگ اقتصادي با حزاب قوي سياسي است كه هدايت نامريي مردم را به عهده دارند. و دموكراسي اسلامي با ابتناي به آموزه‎ها و ارزشهاي ديني اين نقص را برطرف مي‎سازد و آحاد مردم را نسبت هب مسايل سياسي و اجتماعي مسؤول مي‎سازد، و براي مستمندان و تشكلهاي فاقد قدرت اقتصادي، حق در تصميم‎گيري قايل مي‎شود و تبليغات دروغين را تحريم مي‎سازد.

7. علاوه بر اشكالات مذكور، مي‎توان در باب دموكراسي به نقدهاي ذيل نيز پرداخت:

حكومت يك مفهوم اضافي است كه به فرمانبردار و رعيت محتاج است حال اگر دموكراسي را به حكومت مردم يا قدرت خلق بر خويشتن معنا كنيم بايد ببينيم آيا مردمي كه قدرت را اعمال مي‎كنند، هميشه همان مردمي هستند كه اين قدرت بر آنها اعمال مي‎شود، بي‎شك جواب منفي است پس حكومت مردم بر مردم نيز تزلزل مي‎يابد.

مردم معمولاً نمي‎توانند از عهده طرح‎ريزي و پيشنهاد قوانين لازم برآيند پس توده مردم فاقد توان حكومت‎داري هستند.

وقتي دموكراسي به حكومت مورد رضايت مردم يا داراي حقوق برابر يا حكومت براي مردم يا به وسيله مردم تعريف مي‎شود بايد پرسيد كه رضايت در مورد چه، حقوق برابر در چه مواردي، به هر حال، حكومت براي مردم يا حكومت به وسيله مردم؟ و اصولاً مردم چه كساني هستند؟

ديدگاه اسلام در خصوص احزاب سياسي چيست؟ و مشروعيت سياسي احزاب از ديدگاه اسلام در چه شرايطي است؟

حزب عبارت است از سازمان سياسي كه همة همفكران و طرفداران آن از يك آرمان و اهداف و برنامه‎هاي سياسي كوتاه مدت و دراز مدت براي نيل به آن در آرمان و اهداف برخوردار باشد. پس احزاب سياسي بايد از سازمان سياسي مشخص و تشكيلات منظم و برنامه‎هاي سياسي كوتاه مدت و دراز مدرت براي نيل به آن در آرمان و اهداف برخوردار باشد.

پس احزاب سياسي بايد از سازمان سياسي مشخص و تشكيلات منظم و برنامه‎هاي سياسي كوتاه مدت و دراز مدت جهت رسيدن به قدرت سياسي و رهبري پايدار و مستمر و ماندني و سازمانهاي محلي و سازمان مركزي و نيز پشتيباني مردم برخوردار باشند. شرط حزب بودن يك حزب اين است كه نظام سياسي و قانون اساسي كشور وابسته را بپذيرد.

پس اگر احزاب در نظام سايسي اسلامي پذيراي آموزه‎هاي توصيفي و توصيه‎اي اسلام باشند و درصدد تحقق اهداف و مصالح اسلام و مسلمين، برنامه‎ريزي نمايند و اختلاف آنها در تدوين برنامه‎هايي باشد كه جامعة اسلامي را به تحقق نظام اجتماعي اسلام ياري نمايند، اين احزاب با اسلام تعارض ندارند ولي احزابي كه مستقيم يا غير مستقيم با آموزه‎هاي اسلام مخالفت مي‎نمايند مشروعيتي از نظر اسلام ندارند.

حقوق مردم در نظام ساسي اسلام چگونه تبيين مي‎شود؟

نگاهي گذرا به دين اسلام از جمله قرآن و سنت نبوي و علوي و ولوي، حقوق مردم در برابر حاكم اسلامي را نمايان مي‎سازد. امام علي ـ عليه السّلام ـ در اين باره مي‎فرمايد: «اي مردم، من بر عهده شما حقوقي دارم كه از امر رهبري و امامت و تصدي امور دولت، ناشي مي‎شود، و شما نيز بر عهده من حقوقي داريد كه از مسؤوليت‎هايي كه من پذيرفته‎ام نشأت مي‎گيرد. آن حقوق كه شما بر عهده من داريد، عبارتند از:

1. همواره خيرخواه شما باشم و بر اساس مصلحت شما گام بردارم.

2. در تأمين رفاه و آسايش زندگي مادي شما و توسعه اقتصادي و رشد بهره‎وري تلاش كنم.

3. امر آموزش شما آنچنان باشد كه ناداني در ميان شما نماند.

4. فراهم آوردن رشد و تربيت به گونه‎اي كه شايسته شماست و آن چنانكه خود بدانيد و آگاه به رشد خويش باشيد و به سرحد كمال علم و آگاهي برسيد.

اما وظايفي كه شما در قبال دولت بر عهده داريد عبارتند از:

1. استواري بر بيعت و وفاداري نسبت به انتخاب خود.

2. خيرخواه بودن نسبت به امور عمومي و فعاليت‎هاي دولت و زمامداران و زير نظر گرفتن امور و ياري كردن دولت با دلسوزي و مصلحت‎انديشي.

3. اجابت و اطاعت از فرمانهاي الهي و همكاري و مساعدت با ولت.

ابوحمزه گويد: از امام باقر ـ عليه السّلام ـ پرسيدم كه حق امام بر مردم چيست؟

فرمود: حق او بر آنها اين است كه سخنش را بشنوند و فرمانش برند.

عرض كردم: حق مردم بر امام چيست؟

فرمود: اينكه (بيت‎المال) را ميان آنها تقسيم كند و با رعيت به عدالت رفتار نمايد.

حدگذاري براي حقوق شهروندي در دموكراسي چگونه است؟

گوهر دموكراسي، برگزاري انتخابات آزاد، دولت پاسخگو و شفاف، رعايت حقوق مدني سياسي است با توجه به اين اصول، دولت دموكراتيك، حق دارد به طور قانوني برخي از حقوق را سلب كند ولي نبايد از روشهاي تبعيض‎آميزي بهره گيرد.

براي نمونه مي‎توان حق رأي را از مجرماني كه دوران محكوميت خود را در زندان مي‎گذرانند، سلب كرد زيرا كسي كه حرمت قانون را شكسته است، حق تصميم‎گيري براي تدوين آن را ندارد. توجيه ديگر محروميت شهروندان از برخي حقوق اين است كه هر جامعه‎اي كه نخواهد بر اساس عقلانيت زندگي نمايد چاره‎اي جز اين ندارد كه ميان مصلحت فرد و جامعه در هنگام تزاحم، مصلحت جمعي را رجحان دهد، تفاوت اين نگرش با حكومت استبدادي اين است كه در جوامع استبدادي حقوق فرد و جامعه به تاراج مي‎رود و به هر دو سنخ مي‎شود.

پس همان گونه كه در حكومت اسلامي، در تزاحم حقوق فرد و جامعه، اهم و مهم تفكيك مي‎گردد و پيوسته حقوق جامعه مورد حمايت قرار مي‎گيرد در دموكراسي نيز اين حقيقت مورد لحاظ قرار مي‎گيرد البته حقوق افراد در حكومت اسلامي با عنصر آخرت و معنويت تأمين مي‎گردد. ولي در نظامهاي دموكراسي صرف اين پتانسيل مفقود است.

برخي در تحقق دموكراسي بر اين عقيده‎اند كه دين بايد فردي گردد و به تعبيري به سكولاريزم و سكولاريزاسيون شدن پناه برد، ديدگاه شما در اين خصوص چيست؟

يكي از مهمترين پرسشهاي دوران معاصر اين است كه آيا الزاماً‌بايد در تحقق حكومت دمكراتيك، به سكولاريزم و سكولاريزاسيون پناه آورد. برخي از نويسندگان بر اين باورند كه دين به شرطي دموكراتيك مي‎شود كه تمام آن به رابطه انسان و خدا فرو كاسته شود.

گي ارمه در كتاب فرهنگ و دموكراسي، با وجود پذيرش رابطه آشتي و قهرآميز ميان ارزشهاي ديني و ارزشهاي دموكراسي جديد به صراحت اين شرط را نمي‎پذيرد و با استناد به مطالب احسان نراقي مبني بر اينكه اسلام يك دين حماسي و ظلم‎ستيز است، اسلام را با دمكراسي به معناي كاهش امتياز و بي‎عدالتيهاي اجتماعي و احترام به آزادي انديشه سازگار دانسته و سكولاريزم را شرط تحقق مردمسالاري اسلامي نمي‎داند.

 

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

مصرف گرایی بلای جامعه برانداز
قرآن : وَ لَنُذِیقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الأَدْنى دُونَ الْعَذابِ الأَکْبَرِ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ  (سوره سجده، آیه 21)ترجمه: به آنان از عذاب نزدیک (عذاب این دنیا) پیش از عذاب بزرگ (آخرت) مى چشانیم، شاید باز گردند.توضیح : مصرف گرایی بدون تولید مناسب سبب می شود تا قیمت ها در جامعه افزایش پیدا کند و گرانی (که در احادیث به عنوان یکی از عذابهای دنیوی عنوان شده) در جامعه شایع شود.حدیث: وَ لِلّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عِبَادٌ مَلاعِينُ مَنَاكِيرُ لا يَعِيشُونَ وَ لا يَعِيشُ النَّاسُ فِي أكْنَافِهِمْ وَ هُمْ فِي عِبَادِهِ بِمَنْزِلَة الْجَرَادِ لا يَقَعُونَ عَلَي شَيْ‏ءٍ إلاّ أتَوْا عَلَيْهِ. (اصول کافی،...

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید