لزوم بازنگری قوانین در حوزه "آموزشگاه های زبان"

  • دوشنبه, 01 شهریور 1395 13:56
  • بازدید 2542 بار


اصلاح و بومی سازی نظام آموزشی زبان های خارجی می تواند ظرفیت های موجود در این نظام را بهینه سازی نماید که این امر از موانع و چالشهایی برخوردار است که باید درصدد رفع آن برآییم. در این باره مؤسسه صراط مبین، مصاحبه ای با آقای قاسم اختیاری، مسئول سابق مدارس غیردولتی شهر تهران، انجام داده است که در ادامه به برخی نظرات ایشان پرداخته می شود.

این کارشناس حوزه مدارس غیر دولتی در این گفتگو، بر ضرورت یادگیری زبان های خارجی برای تعامل با دنیا تأکید داشته  و معتقد است که در میان زبان های خارجی، زبان انگلیسی به جهت کارآمدی بیشتر و بین المللی بودن آن بین همه کشورها، نقش پررنگی را ایفاء می کند.
به گزارش "صراط مبین"، آقای اختیاری قائل است برای ارتقاء فرهنگ آموزش زبانهای خارجی و کاستن پیامدهای سوء فرهنگی ناشی از فراگیری زبان، فرهنگ سازی براساس متد ایرانی – اسلامی لازم است و در کنار آن نیز باید اهداف یادگیری زبان را برای مردم تبیین نمود. ایشان انگیزه های مالی را از عوامل سوء فرهنگی در این باره می داند و معتقد است قانون صدور مجوز و نظارت برصلاحیت و اهداف مؤسسات آموزش زبان و اساتید و مدیران آن باید بازنگری گردد.
کارشناس  سابق مدارس غیردولتی شهر تهران افزود: تاکنون طرحی برای بومی سازی آموزش زبان اجرا نشده که از جمله عوامل این مسئله، اهداف مالی داشتن موسسات خصوصی و کوتاه بودن عمر مدیران در بخشهای دولتی است و کوتاهی و ضعف حاکمیت نیز در نظارت بر این مسئله مشهود است. در واقع لازم است نگرش مسئولین حاکمیت در این باره تغییر نماید.
وی برای بومی سازی آموزش زبان های خارجی چند راهکار پیشنهاد نموده که اهم آن بدین شرح است:
 به شکلی فرهنگ سازی صورت گیرد که جامعه زبان را صرفاً به عنوان وسیله ارتباطی ببیند.
 - کتابهایی در جهت متد ایرانی – اسلامی طراحی و اجرایی گردد.
- صدور مجوز با نگاه دقیق فرهنگی انجام شود.
- ثبات مدیریت و ثبت مستندات برای نظارت بر موسسات انجام شود.
- امنیت مالی برای سرمایه گذار در این بخش تضمین شود.
- با الگوسازی مناسب و به کارگیری خانواده ها و آموزش و پرورش، می توان مانع تاثیرات سوء فرهنگی زبان خارجی شد.


متن کامل این مصاحبه در پژوهشنامه افق مکث منتشر خواهد شد.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید