تجهیز نظام آموزش زبان دولتی؛ راه کنترل مؤسسات آزاد

  • چهارشنبه, 03 شهریور 1395 08:00
  • بازدید 2891 بار


نقاط ضعف و نداشتن الگویی مناسب در نظام آموزش زبان خارجه باعث گردیده که بازطراحی و بهینه سازی نظام آموزشی بومی زبان از دغدغه های مهم و ضروری در این حوزه گردد. مسئله ای که باعث شد "صراط مبین" مصاحبه ای با جناب آقای دکتر مسعود پورفرد، استادیار علوم سیاسی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه، انجام دهد. در این مصاحبه، ضمن بررسی اهمیت و ضرورت این موضوع، دکتر پورفرد به مباحث و راهکارهایی پرداختند که در ادامه گزارشی از آن ارائه می شود.

به گزارش "صراط مبین" ، دکتر پورفرد سخنان خود را با تطبیق موضوع بحث با نظریه مکتب «لاستول» یا «مکتب علوم خطی ارتباطات» آغاز کرد و ابراز داشتند که براساس این نظریه، در علوم ارتباطات چند بند کلیدی وجود دارد که در بهینه سازی و بازطراحی نظام آموزش زبان باید لحاظ گردد: نخست فرستنده است که کلیدی ترین نقش را ایفاء می کند و ما در بحث خودمان، آموزشگاه های زبان و نیروی انسانی رابه عنوان فرستنده داریم که باید کاملاً مورد بررسی قرار بگیرند. بند دوم پیام است. پیامی که در این موسسات با کتب خاص خود صادر می شود. حال باید بنگریم آن پیام به لحاظ محتوا چیست؟ و چطور تدوین شده است؟ بند سوم وضعیت گیرنده یا مخاطب است. آیا روی مخاطب سرمایه گذاری کرده ایم و آیا به صورت علمی آنها را ارزیابی کرده ایم؟ بند چهارم این که مجرا و کانال انتقال پیام به مخاطب چگونه است؟ آیا شبکه مجازی است یا حقیقی؟ بند پنجم بحث تأثیر است و این که انتقال پیام چه تأثیری بر مخاطب می گذارد؟ لذا لازم است در این زمینه، کار رواشناسی و جامعه شناسی صورت پذیرد و به مدیریت برنامه ریزی آموزشی توجه گردد. از منظر ایشان عمده ضعف ما در کارکرد و کارآمدی است که باید برای آن شاخصی مشخص و براساس آن ارزیابی صورت گیرد.
استادیار علوم سیاسی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه در ادامه سخنانش گفت: اگر تعلیم زبان به شکل پیام سبک زندگی و آنچه در زندگی غربی وجود دارد باشد ناخودآگاه مخاطب را تحت تأثیر قرار می دهد. از همین رو نظام آموزشی ایران باید به فرم و محتوا توأمان توجه نماید و از این تأثیرپذیری جلوگیری کند.
دکتر پورفرد درباره چگونگی تجهیز و تقویت نظام آموزشی براساس نظریه ای که ذکر کردند معتقدند ابتدا باید انگیزه و احساسات مسئولین بلند پایه آموزش و پرورش کشور را بالا برد به طوری که خودشان در این رابطه احساس نیاز نمایند. در مرحله بعد با تجهیز خود، موسسات آزاد را نیز رهبری و نظارت کنند. وی درباره نظارت و رهبری موسسات آزاد نیز قائل است که به دو صورت قابل اجرا خواهد بود: یا نیروهای انسانی این موسسات تفهیم شود که محتوای زبان در تأثیرگذاری بر مخاطب بسیار مهم است. یا آن که اهداف اکثر موسسات خصوصی که درآمدزایی و نگاه اقتصادی می باشد با کمکها و حمایتهای مالی تأمین گردد که به این شیوه می توان آنان را هماهنگ نمود.
دکتر پورفرد در این مصاحبه راهکارهایی در این مسئله بیان داشتند که اهم آن از این قرار است:
- باید در تدوین کتب تمام اضلاع مرتبط را به صورت منظومه ای در نظر بگیریم. فرستنده، پیام، گیرنده، مجرای انتقال و نحوه تاثیر.
- در تدوین متون نباید تمام توجهات معطوف به فرم باشد و محتوای آموزشی باید مد نظر قرار گیرد.
- محتواهای فرهنگی متون آموزشی باید با نگاه انتقادی تکمیل و تبیین و ملزومات آموزشی آن فراهم شود.
- احساس نیاز برای لزوم اصلاحات لازم در آموزش زبان تقویت شود.
- همه رسانه ها باید در این زمینه اطلاع رسانی انجام داده و رسالتشان این باشد که هرچند آموختن زبان‌های خارجی نیاز است اما باید با اصلاح متون از آسیب‌های آن برای منافع کشور و فرهنگمان جلوگیری کرد.
- با حمایت از موسسات خصوصی، پذیرش سیاست های فرهنگی در آنها تقویت شود.
- شاخص های لازم برای جهات مختلف در تعلیم زبان تدوین و تعیین شود و با توجه به آنها برنامه ریزی صورت بگیرد.


متن کامل این مصاحبه در پژوهشنامه افق مکث با موضوع بررسی وضعیت آموزشگاه های زبان منتشر خواهد شد.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید