مسئول سازی خرده نظام ها در اجراسازی امر به معروف

  • یکشنبه, 31 مرداد 1395 13:06
  • بازدید 2489 بار


گسترش تساهل و تسامح در جامعه به تضعیف مسئولیت اجتماعی جهت اجرای امر به معروف و نهی از منکر شده است. که اصلاح این روند، نیازمند توجه جدی است. برای این منظور "صراط مبین" مصاحبه ای را با آقای حجت الاسلام والمسلمین فاضل حسامی، معاون خدمات پژوهشی پژوهشکده دانشنامه‌نگاری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، انجام داده است تا از نظرات ایشان در این رابطه جویا شویم.


حجت الاسلام حسامی در این گفتگو، نحوه غلط اجرایی سازیِ فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر از همان زمان پیروزی انقلاب اسلامی را عامل افول آن دانسته و خاطرنشان کرد:  اجرایی سازی این فریضه به وسیله جریانات تندرو و همچنین دولتی ساختن این حرکت دینی توسط حاکمیت، اشتباهاتی بود که باعث روی گردانی مردم در اجرای آن گردید. در کنار آن دشمنان نظام نیز برای تضعیف جریان انقلاب، از این فرصت استفاده کرده و علیه  این فریضه الهی برنامه ریزی و تبلیغ کردند.
معاون خدمات پژوهشی پژوهشکده دانشنامه‌نگاری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در ادامه سخنانشان، معتقدند برای اجرایی سازی این فریضه، ابتدا باید معروف ها و منکرات بازشناسی شود و دامنه آن مطابق دین توسعه داده شده و به مردم نیز آموزشها و اطلاعات لازم داده شود و سپس در جامعه اجرا گردد. دوم آنکه در حل این معضل نباید همیشه به برجسته سازی غرب پرداخت و غلبه یافتن اخلاق لیبرالی را عامل دانست بلکه باید اشتباهات خود را که از جمله آن دولتی کردن امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، محصورسازی این فریضه در چند موضوع خاص، بی‌تدبیری در روش مواجهه و غفلت از فرایند یاددهی و یادگیری است پذیرا باشیم و آن را تصحیح نماییم. سوم آن که حاکمیت نیز باید حوزه سیاستگزاری این مسئله را برعهده بگیرد و بدون دخالت در امور اجرایی آن، سازمانها و نهادها و خرده نظام ها را سهم بندی ننموده و از آنان در اجراسازی این فریضه حمایت کند.
حجت الاسلام حسامی در ادامه سخنانشان چند راهکار برای حل این معضل پیشنهاد دادند که به اهم آن اشاره می گردد:
- مانع تندروی‌ها و انجام فریضه با عملی که خودش منکر است شویم.
- حاکمیت باید نقش حمایتی برای اقدامات مردمی را ایفا کند.
- آموزش بسیار مهم است و باید به مردم معروف‌ها و منکرها را شناساند و شیوه انجام فریضه را تعلیم داد.
- در شناسایی معروف و منکرها بازنگری کرده و آن را از کانالیزه شدن در چند مورد محدود خارج سازیم.
- خرده نظام‌های متولی با پژوهش دقیق مشخص شوند و با سهم‌بندی، مسئولیت سازی آن‌ها انجام شود.
- ساختارهایی که برخلاف معروف و منکر حقیقی ایجادشده‌اند، اصلاح گردند.


متن کامل این مصاحبه در پژوهشنامه افق مکث با موضوع "امر به معروف و نهی از منکر " منتشر خواهد شد.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

تحمیل نظر خویش بر آگاهان
قرآن : ... ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ کُونُوا عِباداً لي‏ مِنْ دُونِ اللَّهِ ... (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: هیچ کس (حتی پیامبر) حق ندارد به مردم بگوید به جای خدا مرا عبادت کنید.حدیث: روی الحلبی قلتُ لاَبی عبدالله علیه السلام ما أدنى ما یکون به العبد کافراً ؟ قال: « أن یبتدع به شیئاً فیتولى علیه ویتبرأ ممّن خالفه (معانی الاخبار ، ص 393)ترجمه: ... حلبی روایت می کند که از امام صادق (ع) پرسیدم : کمترین سبب کافر شدن انسان چیست؟ فرمودند : این‌که بدعتی بگذارد و از آن بدعت جانبداری کند و از هر کس با او مخالفت کند روی برگرداند و آنان را متهم و منزوی سازد.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید