تعارض فرم و محتوا؛ معضل بزرگ عزاداری

  • پنج شنبه, 28 مرداد 1395 14:35
  • بازدید 2950 بار


وجود تعارض میان فرم و محتوا در عزاداریها، موجب انحرافاتی در عزاداری گردیده است. از همین رو "صراط مبین" مصاحبه ای با دکتر منتظری مقدم، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌ (رحمة‌الله علیه) انجام داده که در ادامه به طور خلاصه به آن پرداخته می شود:

دکتر منتظری مقدم برای تبیین آسیب تعارض میان فرم و محتوا، ابتدا به تعریفی از مفهوم عزاداری پرداختند که مراسمی است برای تسلا یا دلداری دادن افراد داغ‌دیده از حادثه جانگداز و مصیبت‌بار عاشورای محرم 61. بعد از آن به ویژگیهایی اشاره کردند که برگرفته از مختصات شخصیتی حضرت سید الشهدا(علیه السلام) است.

ویژگیهایی که باعث ماندگاری ایشان در تاریخ گردیده است. از منظر دکتر منتظری مقدم، این ویژگیها که در عزارداری به عنوان امتیازی بزرگ دانسته می شود آسیبهایی را نیز به همراه دارد. در واقع شخصیت ابی عبدالله(علیه السلام) با عواطف بسیاری از افراد از مذاهب و مسالک مختلف و نقاط گوناگون گره خورده است. لذا تجلی و نشان دادن این عشق و علاقه موجب تولید فرم های جدید در عزاداری می شود که اگر آن مدیریت نگردد مطمئناً آسیب خیز خواهد بود. بنابراین باید گفت عزاداری رفتاری است که در قالب یک ساختار و فرم تجلی می یابد لذا غلبه فرم بر محتوا مشکلی ایجاد نمی کند بلکه آسیب این مسئله ایجاد تعارض میان ساختار و محتوای عزاداری است که نیاز به مدیریت دقیق دارد.
جناب آقای دکتر منتظری مقدم در ادامه سخنانشان راهکارهایی برای حل آسیب تعارض میان فرم و محتوا بیان داشتند که اهم آن چنین است:
-روشنگری و ارتقای شناخت برای مداحان و سخنرانان و ... مد نظر قرار گیرد زیرا برخی از آنها مقدمات و ضروریات عزاداری را اشتباه متوجه شدند که نیاز به اصلاح دارد.
-نوع مناسب عرضه برای ارائه مطالب، شناسایی و استفاده شود.
- ابزارهای قانونی برای مقابله با برخی نبایدها همچون قمه زنی به کار گرفته شود.
- مدیریت فرهنگی کلان در عرصه های فرهنگی و اجتماعی برای شناسایی آسیبها شکل بگیرد.
- فرم های عزاداری رصد و دسته بندی شود و نقاط تعارض آن درمان گردد.
- فرم و محتوای جدید براساس تأمین نیازهای اجتماعی تولید شود تا تأثیرات آن بر جامعه استمرار یابد.
- یک نهاد مستقل از نخبگانی که با شرایط جامعه و آسیبهای آن آشنا هستند شکل بگیرد.
متن کامل این مصاحبه در پژوهشنامه افق مکث منتشر خواهد شد.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید