اهمیت جایگاه مسجد در جامعه ؛ وظایف و قصور مسئولین

  • سه شنبه, 26 مرداد 1395 14:31
  • بازدید 2502 بار

به سبب تضعیف جایگاه مساجد در میان جامعه اسلامی ایران، مؤسسه «صراط مبین» مصاحبه ای با حجت الاسلام و المسلمین تقی قرائتی، مدیریت مؤسسه مسجد، انجام داده است که در آن به اهمیت و لزوم مرکزیت مسجد در جامعه، وظایف و قصورات حکومت و سوء استفاده های دشمنان از مسجد برای تحقق اهداف خود و هم چنین برخی کارکردهای مسجد اشاره گردید که در ادامه به طور خلاصه به آن پرداخته می شود:


اهمیت و مرکزیت مسجد
حجۀ السلام قرائتی در این مصاحبه برای بیان اهمیت مسجد در جوامع اسلامی به زندگی پیامبران عظیم الشأن مبنی بر خدمت آنان به مسجد اشاره نمود که حضرت ابراهیم بزرگترین آنان به شمار می رود. از منظر ایشان، به سبب اهمیت مسجد برای جوامع اسلامی، باید آن را مرکز امور قرار داده و بسیاری از مراکز همچون کتابخانه، بسیج و ... را با محوریت مسجد اداره نمود. ایشان در ادامه سخنانشان با استناد به برخی روایات، بهترین عبادت در مسجد را تعقل و تفکر عنوان کردند و قائلند که مسجد بالاترین کارکرد آموزشی را داراست و برتر از هر دانشگاهی می باشد. در واقع همانطور که مادر برای طفل شیرخوار نقشی حیاتی ایفا می کند مسجد نیز برای جوامع اسلامی نقشی حیاتی دارد و مغز متفکر و ایفا کننده نقش اتحاد جامعه به شمار می رود. بنابراین در نبرد با اسرائیل، هر زمان جامعه اسلامی بتواند مسجد الاقصی را به دست آورد اسرائیل را نیز نابود خواهد کرد. اهمیت جایگاه مسجد در جوامع باعث گردیده که دشمنان اسلام نیز از آن در تحقق اهداف انحرافی خود بهره گیرند. به عنوان مثال عربستان مسجدی در پاکستان به نام ملک فیصل بنا نمود که تاکنون حدود 2 میلیون جوان انتحاری در آن تربیت شدند و بسیاری از مردم پاکستان نیز وارد فرقه ضاله وهابیت گردیدند.
برخی کارکردهای مساجد
حجۀ الاسلام قرائتی در بخشی از این مصاحبه به برخی از کارکردهای مساجد اشاره کرد که اهم آن عبارتند از: 1- مقابله با فرهنگ تبعیض نژادی، جنسیتی و مالی؛ 2- ایجاد فضا برای انجام کارهای خیریه بیشتر؛ 3- هویت بخشی به جامعه چند عشیره ای؛ 4- ترویج فرهنگ اسلامی در زمینه پوشش، ازدواج؛ 5- از بین برنده افراط و تفریط و عوامفریبی و ...
قصورات نهادهای اسلامی در رابطه با مساجد
ایشان در این مصاحبه به برخی از وظایف و قصورات حکومت اشاره نمود که در ذیل اهم آن ذکر می شود:
1- قوانین مدون و مشخصی در مجلس در رابطه با مساجد و مرکزیت یابی آن تصویب نمی شود. به عنوان مثال با وجودپیشنهاد مقام معظم رهبری در رابطه به رایگان شدن آب و برق مساجد، اما هنوز این مسئله قانونی نگردیده است.
2- وجود هزاران مرکز قانونی که باعث انحراف مردم از مساجد می گردد باید سامان دهی گردد علاوه بر آن بسیاری از مراکز همچون بسیج، کتابخانه و .. که سابقاٌ زیر نظر مساجد فعال بودند نیز از آن جدا گردیده است.
3- مردمی سازی مساجد: دولت نباید دخیل در امور مساجد باشد و مساجد باید به شیوه مردمی و با اصول اسلامی اداره گردد. برای حل این معضل باید نگرش دولت را تصحیح نمود.
آنچه ذکر گردید خلاصه ای از مصاحبه «صراط مبین» با حجۀ الاسلام و المسلمین قرائتی، مدیر مؤسسه مسجد می باشد. برای دریافت متن کامل این مصاحبه می توانید به پژوهشنامه افق مکث مراجعه نمایید.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

همکاری با نفوذیان خائن و اختلاس‌گران بی دین
قرآن : لِيَحْمِلُوا أَوْزارَهُمْ کامِلَةً يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ مِنْ أَوْزارِ الَّذينَ يُضِلُّونَهُمْ بِغَيْرِ عِلْمٍ أَلا ساءَ ما يَزِرُونَ (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: تا روز قیامت بار گناهان خود را تمام بردارند ، و [ نیز ] بخشی از بار گناهان کسانی را که ندانسته آنان را گمراه می کنند. آگاه باشید ، چه بد باری را می کشند.حدیث: و ایما داع دعی الی ضلالة فاتبع علیه، فان علیه مثل اوزار من اتبعه، من غیر ان ینقص من اوزارهم شیئا!: (مجمع‌البیان، ج6، ص 365)ترجمه: ... و هر کس دعوت به ضلالت کند و از او پیروی کنند همانند کیفر پیروانش را خواهد داشت، بی آنکه از کیفر آنها کاسته شود.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید