آسیب شناسی سطحی؛ آسیبی بزرگ برای عزاداری

  • چهارشنبه, 27 مرداد 1395 11:59
  • بازدید 2582 بار


هیئت های عزاداری که سرمایه بزرگی برای فرهنگ اسلامی و انقلابی هستند، با آسیب هایی مواجه هستند که از جمله مهم ترین آنها، غلبه فرم های نامناسب بر محتوای جلسات است. از همین رو "صراط مبین" مصاحبه ای را با حجت السلام و المسلمین مرتضی وافی، معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران، برای شناسایی راه های حل این معضل فرهنگی انجام داده است که در ادامه، برخی از نظرات و دیدگاه های ایشان بیان می گردد:

حجت الاسلام وافی سخنان خود را با بیان هدف اصلی عزاداری آغاز کردند و گفتند که عزاداری یکی از مناسک آیینی در جهت تکریم اهل بیت (علیه السلام) است که در سوگواری ها و مجالس خانگی نشان داده می شود. ایشان معتقد است آسیب شناسی سطحی خود آسیبی بزرگ برای عزاداری ها و دیگر مبانی دینی می باشد که ابتدا لازم است این نوع آسیب شناسی اصلاح گردد.
از نگاه ایشان، برای ارتقاء آسیب شناسی ها توجه به چند نکته حائز اهمیت است:
1-نبود مرکز اطلاعات و داده پردازی، نظرسنجی و ارزیابی مخاطبان سبب عدم شناخت صحیح درباره آسیب ها شده است که با ایجاد این مرکز، جریاناتی که باعث بزرگ جلوه دادن آسیبها می شود رفع می گردد و ناصواب بودن بسیاری از آسیب شناسی های سطحی مشخص می شود.
2-باید به تأثیر روانی آسیب شناسی سطحی بر جامعه توجه داشت و تبعات اینکه اکنون همه قصد انجام آسیب شناسی هیئات را دارند، در نظر گرفت.
3-باید شیوه نقد و ذکر آسیب ها هوشمندانه انتخاب شود.
با بیان این سه نکته، ایشان افزودند که شیوه های آسیب شناسی سطحی رایج در ایران حکم پاشویه برای یک بیمار مبتلا به تب را دارد که تنها به صورت موقت تب را پایین می آورد. و در انتها به جایی منجر می شود که هیچ اقدامی را ممکن نمی دانیم. در حالی که برای آسیب شناسی باید به  فنداسیون و قسمت پنهان موضوع توجه شود.
 نکات مهم مطرح شده در ادامه سخنان ایشان بدین شرح است:
- بهبود کیفیت و تعمیق محتوا مقدم تر از نقد و آسیب‌شناسی باشد.
- حوزه و دانشگاه، وظیفه خود را در حوزه باورها انجام دهند و تعارضات را حل نمایند.
- منظر صحیح توسط رسانه ها و نهادهای فرهنگی و آموزشی ترویج شود.
- نظارت صحیح بر حوزه رفتارها صورت گیرد.
- برای آرایه های بصری، موسیقی، سبک های عزاداری، سرمایه گزاری های لازم انجام شود.
متن کامل این مصاحبه در پژوهشنامه افق مکث منتشر خواهد شد.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید