اهمیت نقش تربیت فرزندان در ازدواج موفق

  • سه شنبه, 29 دی 1394 12:07
  • بازدید 3659 بار

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی واعظ موسوی در مصاحبه با مؤسسه صراط مبین،  لزوم آموزش مهارت های زندگی و ازدواج در یک فرآیند 21 ساله تربیتی به فرزندان را مطرح نمود.

به گزارش صراط مبین؛ در راستای آسیب شناسی فرهنگی طلاق، مصاحبه ای با حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی واعظ موسوی با محوریت ارائه راهکارهای فرهنگی جلوگیری از طلاق توسط مؤسسه صراط مبین صورت پذیرفت.
با توجه به شناسایی «عدم آگاهی از فنون و مهارت های زندگی و زناشویی» به عنوان یکی از عوامل اصلی طلاق، این محقق و پژوهشگر  حوزه خانواده با اشاره به گنجاندن آموزش مهارت های زندگی در کنار دیگر ابعاد تربیتی، خاطر نشان کرد: برنامه ریزی آموزش مهارت های زندگی و ازدواج طی فرآیند 21 ساله تربیت در سه فاز هفت سال اول ، هفت سال دوم و هفت سال سوم زندگی افراد ، با سه نسخه متفاوت، ضروری به نظر می رسد.
وی افزود: همان طور که در این فرآیند تربیتی به ابعاد مختلفی از جمله تربیت اخلاقی ، عاطفی ، اجتماعی ، جنسی و...توجه می شود باید آموزش ازدواج نیز یکی از ابعاد تربیت قرار گیرد ، به این شکل که برای هر دوره برنامه و نسخه متفاوتی طراحی شود
به عنوان مثال:
در هفت سال اول : در قالب بازی های کودکانه ، علاقه به والدشدن و همسری آموزش داده شود.
در هفت سال دوم : آموزش مفهوم زوجیت و جفت آفریده شدن و مفهوم تعهد ، پیمان و قداست آن در این دوره پیگیری شود.
مواردی که باید در هفت سال سوم آموزش داده شوند نیز عبارتند از :
الف- تبیین قداست ازدواج از منظر دین و غیر ارزش بودن تجرد
ب-آموزش عمیق تر قداست تعهد و پیمان
ج- آموزش کارکردهای ازدواج و ارتقاء جامعه پذیری افراد
د-آموزش انتخاب مناسب
ایشان با اشاره به این مطلب که آموزش های مذکور  باید توسط والدین، آموزش و پرورش ، صدا و سیما و مبلغان دینی ارائه گردد، از این راهکار به عنوان یک راهکار تربیتی یاد کردند.
همچنین تشکیل وزارت خانواده به جای وزارت جوانان یا ستاد ساماندهی امور خانواده تحت نظر رهبری
به عنوان راهکار های حاکمیتی از سوی استاد واعظ موسوی پیشنهاد گردید.
وی افزود، ستاد امور خانواده باید وظایفی چون سیاست گذاری ، تعیین وظایف دستگاههای اجرایی ، نظارت بر حسن اجرای قوانین و تدوین منشور جامع خانواده شامل تشکیل ،تحکیم و توسعه خانواده و... را به عهده داشته باشد.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید