آموزش و افزایش سواد رسانه ای عاملی مؤثر در کاهش طلاق

  • سه شنبه, 06 بهمن 1394 12:09
  • بازدید 3454 بار

دکتر اسماعیلی طبا، با اشاره به نقش سواد رسانه ای به عنوان واکسیناسیون افکار در مقابل سیل اطلاعات غلط و نادرست، استفاده از سه ظرفیت حاکمیت، دین و خانواده را یکی از راه های مؤثر در امر آموزش سواد رسانه ای برشمرد.

در راستای بررسی میزان خطرات اجتماعی رسانه در افزایش طلاق و نگرانی های موجود در خصوص سیر صعودی آن در ایران زمینه ای بود تا گفت و گوی با دکتر مرتضی اسماعیلی طبا ترتیب دهیم.
مدیر کل سابق اداره فرهنگ و ارشاد قم در گفت وگو با صراط مبین با طرح این مطلب که بدیهی است برای مقابله با هر آسیبی نیاز به شفافیت در آمار و اطلاعات است بیانات خود را آغاز و در ادامه گفت: یکی از ضعف های ما در بررسی آسیب های اجتماعی نظیر طلاق، نداشتن اطلاعات و آمار دقیق از جوانب آن موضوع است. به عنوان مثال در همین موضوع، آمار دقیقی از سهم عوامل مربوط به آن وجود ندارد. لذا نمی توانیم به طور دقیق بگوییم که رسانه ها چه درصدی از علت طلاق را به خود اختصاص داده اند و به تبع آن نمی دانیم چه بخشی از توان خود را باید برای این عامل هزینه کنیم. بنابراین ایجاد یک  مرکز ملی افکار سنجی می تواند از طریق  مصاحبه های عمیق با افرادی که مبتلا به طلاق شده اند و همچنین مصاحبه با کارشناسان علوم مرتبط با پدیده های اجتماعی و قضات دادگستری ، سهم آسیب ها و عوامل آن را جهت دستیابی به راهکار مشخص نماید.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر استان قم در سخنان خود، مقابله با سیل انبوه اطلاعات غیر مفید و شدت تأثیر آن ها در زندگی انسان ها از طریق فیلترینگ را کم اثر دانست و در این زمینه اظهار داشت: لازم است افراد از دانش کافی برای تفکیک و تشخیص اطلاعات درست از نادرست برخوردار باشند تا مانع ورود سموم رسانه ها به افکار خود شوند. این دانش و مهارت که اصطلاحا سواد رسانه ای نام دارد در واقع نقش واکسیناسیون در مقابل سیل اطلاعات غلط و نادرست را ایفا می کند. پس این مهارت باید از طریق حاکمیت و نهاد دین و خانواده آموزش داده شود.
همچنین ایجاد یک ستاد قدرتمند در زمینه آموزش سواد رسانه ای تحت نظر حاکمیت (نه دولت ها) میتواند سیاست گذاری ها و تعیین وظایف دستگاه های دیگر را  در این حوزه به عهده گیرد.
ایشان افزودند: تاکنون در کشور ما محتوای مشخصی در زمینه افزایش سواد رسانه ای تولید نشده است. از سوی دیگر بسته ها و محتواهای غربی به دلیل تفاوت های گسترده در مبانی، در کشور ما کارآیی ندارند. بنابراین تولید محتوای غنی و بومی و عرضه آن از طریق ظرفیت های هنری مانند سینما ، تئاتر و...  برای اقشار وسنین مختلف ضروری است.
دکتر اسماعیلی طبا در پایان خاطر نشان کرد: صدا و سیما ، وزارت ارشاد ، آموزش و پرورش ، حوزه ی علمیه و مبلغین دینی بیشترین وظیفه را در جهت آموزش خانواده ها به عهده دارند.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

تحمیل نظر خویش بر آگاهان
قرآن : ... ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ کُونُوا عِباداً لي‏ مِنْ دُونِ اللَّهِ ... (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: هیچ کس (حتی پیامبر) حق ندارد به مردم بگوید به جای خدا مرا عبادت کنید.حدیث: روی الحلبی قلتُ لاَبی عبدالله علیه السلام ما أدنى ما یکون به العبد کافراً ؟ قال: « أن یبتدع به شیئاً فیتولى علیه ویتبرأ ممّن خالفه (معانی الاخبار ، ص 393)ترجمه: ... حلبی روایت می کند که از امام صادق (ع) پرسیدم : کمترین سبب کافر شدن انسان چیست؟ فرمودند : این‌که بدعتی بگذارد و از آن بدعت جانبداری کند و از هر کس با او مخالفت کند روی برگرداند و آنان را متهم و منزوی سازد.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید