مقدمه

مقدمه:
تولید و ترویج اندیشه حکمرانی شایسته در اسلام، امری خطیر و زیربنایی است که متأسفانه تا به حال با غفلت محافل علمی مسلمین به ویژه اندیشمندان شیعی همراه بوده است. عقیده ما این است که در متون اصیل اسلامی، مبانی نظری لازم برای هدایت جامعه به سوی کمال و پیشرفت وجود دارد و باید با بررسی‌های عالمانه و تکاپوهای اندیشمندانه، احصاء، تدوین و ارائه شوند تا مورد استفاده جوامع بشری به ویژه مسلمانان قرار گیرند.


به عبارت دیگر وظیفه خطیر محافل علمی جوامع اسلامی این است که آموزه‌های اصیل اسلامی را به صورت روشمند و متناسب با نیازهای روز عرضه کنند تا آن چه خود داریم از بیگانه تمنا نکنیم.
البته بهره‌گیری از علوم و تجارب بشری نیز مورد تاکید دین مبین اسلام است[1] و در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران[2] نیز مورد اشاره قرار گرفته است.
موسسه صراط مبین در راستای تحقق این آرمان بزرگ، اقدامات متعددی را در موضوع حکومت اسلامی شروع کرده است. یکی از برنامه‌های مهم این موسسه برگزاری نشست‌ها و حلقه‌های علمی با شرکت اساتید و اصحاب علم و قلم است.
اثر پیش رو، محصول نشست علمی «حکمرانی شایسته از منظر قرآن کریم» است که با مشارکت اساتید، طلاب، دانشجویان و محققین، بیست و سوم اسفند سال 1391 در شهر مقدس قم برگزار شد و بازتاب زیادی در خبرگزاری‌ها پیدا کرد.
در این نشست که دبیر علمی آن دکتر تقی دشتی و سخنرانانش حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر ارسطا و خانم دکتر مستقیمی بودند، مطالب ارزنده‌ای در موضوع حکمرانی شایسته در قرآن کریم مطرح شد که پس از تکمیل مباحث توسط اساتید، مقالات کامل در این اثر به چاپ رسید.
امیدواریم این حرکت، فتح بابی برای طرح و گسترش مباحث علمی اسلامی در موضوع حکومت اسلامی باشد.
موسسه صراط مبین آماده دریافت نظرات ارزشمند اساتید و محققین محترم برای ارتقای نقش خود در این زمینه می‌باشد.
و من الله التوفیق
مدیر موسسه صراط مبین- مردادماه 1392
[1] - مراجعه شود به حدیث معروف «اطلبوا العلم ولو بالصّین» و احادیث دیگر در این موضوع.
[2] - اصل دوم قانون اساسی یکی از راه­های رسیدن نظام جمهوری اسلامی به اهداف تعیین شده در قانون اساسی را استفاده از علوم، فنون و تجارب بشری معرفی کرده است.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

پیام هفته

همکاری با نفوذیان خائن و اختلاس‌گران بی دین
قرآن : لِيَحْمِلُوا أَوْزارَهُمْ کامِلَةً يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ مِنْ أَوْزارِ الَّذينَ يُضِلُّونَهُمْ بِغَيْرِ عِلْمٍ أَلا ساءَ ما يَزِرُونَ (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: تا روز قیامت بار گناهان خود را تمام بردارند ، و [ نیز ] بخشی از بار گناهان کسانی را که ندانسته آنان را گمراه می کنند. آگاه باشید ، چه بد باری را می کشند.حدیث: و ایما داع دعی الی ضلالة فاتبع علیه، فان علیه مثل اوزار من اتبعه، من غیر ان ینقص من اوزارهم شیئا!: (مجمع‌البیان، ج6، ص 365)ترجمه: ... و هر کس دعوت به ضلالت کند و از او پیروی کنند همانند کیفر پیروانش را خواهد داشت، بی آنکه از کیفر آنها کاسته شود.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید