پيشگفتار

  • یکشنبه, 19 آبان 1392 16:37
  • منتشرشده در ولايت
  • بازدید 4444 بار

پيشگفتار

ولايت يكى از اساسى ترين اصول مسلكى، اجتماعى، سياسى و معنوى اسلام است كه در قرآن مجيد بصورت مهمترين و حساسترين اصل عملى دين به شكلهاى متنوع و گوناگون، و گسترده تر از هر بحث ديگر، تشريح و تفسير شده است. و اين صرفاً يك ادعا نيست، زيرا آنها كه با اين كتاب الهى بطور عميق مأنوس و آشنايند، پس از سالها كوشش و مطالعه و تفكر و تدبر به اين نتيجه رسيده اند كه با ولايت در قرآن موج ميزند.

 

و اثبات اين مسأله زياد مشكل نيست. زيرا-- علاوه بر دهها آيه ی روشن و صريح درمسأله ولايت--- پردامنه ترين آيات قرآن، يكی آياتی است كه در آن نهضت های انبيای گذشته، و درگيری اين نهضتها با مستكبرين، و همچنين انقلاب رسول خدا و حوادث زمان آنحضرت، بطور دقيق از زبان خداوند تشريح شده است؛ كه سراسر درباره مسأله ولايت و رهبری در جوامع بشری است. و ديگر بحث قيامت و سرنوشت اقوام و گروهها است، كه باز از گسترده ترين بحثهای قرآنی است و باآياتی پردامنه درقرآن تصوير شده است اما درهمه آنها بحث ولايت خود نمائی می كند. زيرا اين دوستی ها و دشمنی ها و جبهه گرفتن ها و صف بنديها و تحزبها و انتخاب رهبريها و خطها، در دو جبهه حق و باطل در اين دنيا است كه سرنوشت انسان را در آن جهان مشخص می سازد. و قرآن نيز همين گونه مسأله قيامت را طرح ميكند و آنهمه روی آن تأكيد مينمايد. واين حقيقت برای آشنايان به قرآن مجيد بروشنی معلوم است. بهر حال مسأله ولايت مسأله ای نيست كه بتوان از آن بسادگی گذشت. سرنوشت هر فرد و اجتماعی در رابطه با مسأله ولايت شكل ميگيرد و خداوند سرنوشت اجتماعات را از بابت اين مسأله تغيير ميدهد. ولی متأسفانه اين موضوع عميق و اساسی تاكنون كمتر مورد توجه و عنايت قرارگرفته و كمتر بصورت ريشه ای و قرآنی برای مردم تشريح شده است. كتاب حاضر مجموعه شش سخنرانی در مسأله ولايت است كه در سال 1353-- چهار سال قبل از پيروزی انقلاب-- در ماه مبارك رمضان، در مسجد امام حسن مجتبی در مشهد مقدس بوسيله رهبر معظم انقلاب اسلامی آيت الله سيد علی خامنه ای ايراد شده است.

استاد بزرگوار ما، در شرايط خفقان و وحشتی كه در آن سالها بر ايران حكومت ميكرد، در يك ماه رمضان، طی بيست و هفت سخنرانی، طرح كلی انديشه اسلامی در قرآن را، با سبكی نو، به شيفتگان اسلام انقلابی عرضه داشت.

حضرتشان خود، درباره محتوای اين سخنرانی ها چنين می گويد: در اين سخنرانی ها كوشيده شد كه مهمترين پايه ها ی فكری اسلام از سازنده ترين و زنده ترين ابعادش، در خلال آيات رسا و روشن قرآن جستجو شود. و آنگاه ضمن تشريح تبيينی كه شيوه تدبر و تعمق در قرآن را به شنوندگان بياموزد، پايه های مزبور در اين آيات، مشخص و نشان داده شود و در موارد لازم از روايات صحيح صادر از پيامبر خدا و ائمه‏ معصومين (عليهم اسلام) برای توضيح و تأكيد، بهره گيری شود، تا ضمن اينكه آياتی از قرآن مورد تأمل و تدبر و فهم قرارگرفته، اصلی از اصول اسلام، آنهم از ديدگاه عملی و زائيده تعمد و تكليف و به عنوان يكی از نقاط طرز تفكر و ايدئولوژی اسلام، تعيين گرديده باشد.

... و بالأخره برای آنكه از مجموع مطالب ايراد شده، خلاصه و محصلی در ذهن و انديشه مستمعان به جای بماند و مبدأ تفكر و تعمقی مستقل و مستمر باشد در ورقه ای ثبت شده و روز بروز-- بصورت پلی كپی-- در اختيار حاضران نهاده ميشد.

كه اين پلی كپی ها و خلاصه درسها، در همان سال از طرف دفتر نشر فرهنگ اسلامی بصورت كتابی منتشر شد. ولی بعد از انتشار كتاب خواست جوانان و دانشجويان همواره از ايشان، اين بود كه متن كامل سخنرانی ها منتشر شود، كه سخنرانيها از نوار استخرج شد. اما گرفتاريهای پی در پی و پرداختن به تكاليف اجتماعی، مانع از آن بود كه فرصت و فراغتی برای ايشان پيش آورد كه به تصحيح و تكميل سخنرانيها بپردازد. ناچار علاقمندان و دانشجويان از نوارها استفاده می كردند. و آنرا دست بدست ميگردانيدند. و اين خواست و آرزو همچنان باقی بود تا بحمدالله انقلاب به پيروزی رسيد. و بعد از انقلاب هم كه تكليف روشن بود و اشتغالات معظم له معلوم. ولی ضرورت چاپ سخنرانيها همچنان احساس ميشد.

تا بالأخره ما موفق شديم از حضرت شان اين اجازه را بگيريم كه بخش ولايت را به همان صورت نوار و سخنرانی منتشر سازيم.

بنابراين، لازم به تذكر است كه اين نوشته متن استخراج شده آن سخنرانيهاست كه از نظر ايشان نگذشته و هيچگونه تصحيحی هم از طرف ايشان بعمل نيامده است فقط در چاپ اول واحد انتشارات حزب‏ جمهوری اسلامی تصحيح مختصری در برخی از عبارات انجام داده است. و شكل سخنرانيها همچنان محفوظ است. برای استفاده بيشتر خوانندگان محترم، در پايان هر گفتار خلاصه درس را نيز، از كتاب طرح كلی انديش اسلامی در قرآن نقل خواهيم كرد.

اميدواريم كه انتشار اين كتاب برای شيفتگان و عاشقان ولايت ارمغان ارزنده ای باشد. و سايه پر بركت رهبر معظم انقلاب اسلامی را تا ظهور حضرت مهدی (عج) مستدام بدارد.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
محتوای بیشتر در این بخش: گفتار اول ولايت‏ »

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید