شوراى‏ نگهبان‏ واحرازصلاحيت‏ داوطلبان‏ نمايندگى‏ مجلس ‏خبرگان‏

شوراى‏ نگهبان‏ واحرازصلاحيت‏ داوطلبان‏ نمايندگى‏ مجلس ‏خبرگان‏

گفت‏وگوبا
آيت ‏اللّه احمد جنّتى‏

حكومت اسلامي: شوراى نگهبان چه روشى براى اجراى آيين‏ نامه انتخابات مجلس‏ خبرگان رهبرى در احراز صلاحيت داوطلبان در پيش دارد؟


آيت اللّه جنّتی: روش كلی شورا در احراز صلاحيت‏های قيد شده در قانون، چه در انتخابات مجلس و چه در انتخابات خبرگان، عبارت است از: تحقيق و رسيدن به حجت‏ شرعیِ اطمينان بخش. آن جا كه شورا خود، نامزد را می‏شناسد و علم و اطلاع از وجود شرايط در او دارد، به همان علم خود، كه بالاترين و قطعی‏ترين حجّت عقلی و شرعی است، اكتفا می‏ كند. البته امتناعی از تحقيق هم ندارد و در مواردی كه خود شناختی ندارد، از راه‏ های ديگری‏ كه در شرع يا قانون معرفی شده است، وارد می‏شود و با تحقيق، احراز صلاحيت می‏كند. ماده‏ 49 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، مراجعی را برای تحقيق معرفی كرده است; مانند وزارت اطلاعات، دادستان كل، اداره ثبت احوال و اداره تشخيص هويت.
حكومت اسلامي: مبنای فقهی و حقوقی اين روش چيست؟
آيت اللّه جنّتی: مبنای فقهی اين روش همان است كه در همه ابواب فقه، مورد استناد و معمول به‏ است و در علم اصول، ابواب حجج شرعيه، مفصل تبيين شده است; يعنی علم و علمی، كه در صورت‏ فقدان علم، به امارات شرعيه و عقلاييه اطمينان بخش استناد می‏شود، هم برای اثبات موضوعات - مانند وقت و قبله و فتوای مجتهد، و نَسَب و ازدواج و طلاق و معاملات - و هم برای اثبات احكام‏ تكليفی و وضعی. مبنای حقوقی آن هم، مصرّحات قانون است كه در پاسخ قبل بيان شد.
حكومت اسلامي: شورای نگهبان، غير از شرط اجتهاد، چگونه شرايط ديگر داوطلبان، مانند بينش سياسی و اجتماعی را احراز می‏كند؟
آيت اللّه جنّتی: راه‏ های احراز شرايط و تحصيل اطمينان، لازم نيست يك‏نواخت باشند، بعضی شرايط را به سادگی و با تحقيقی مختصر می‏توان احراز كرد. برخی نيز پيچيدگی‏ هايی‏ دارند; از جمله، بينش درست سياسی و اجتماعی و آشنايی با مسائل روز را به دشواری می‏توان‏ شناخت; اما با وجود اين، سوابق شخص، موضع‏گيری‏های او در مسائل سياسی، اظهاراتی كه در سخنرانی‏ها، نوشته‏ ها به صورت كتاب، مقاله يا گفت‏ وگوهای حضوری در جلسه‏ ها و يا در مصاحبه از او به دست آمده است، می‏تواند ميزان آشنايی او با مسائل سياسی و اجتماعی را مشخص كند. اگر سوابق نتواند در اين امر كمك كند، تنها راه، مصاحبه و سؤال و جواب است.
اين كار را خود خبرگان هم در كشف صفات مذكور در اصل يكصدونهم قانون اساسی، در باره رهبر انجام می‏دهند كه بايد احراز كنند كه منتخب آنان بينش سياسی و اجتماعی، تدبير، شجاعت، مديريت و قدرت كافی را برای رهبری دارد.
حكومت اسلامي: اجتهادی كه شرط عضويت در مجلس خبرگان است، مطلق است يا متجزی؟
آيت اللّه جنّتی: اجتهاد شرط شده در قانون، اجتهاد مطلق نيست. آن چه لازم است، همان‏ مقدار از معلومات فقهی است كه در قانون تصريح شده است; يعنی مقدار معلوماتی كه بتواند پاره‏ای از مسائل فقهی را استنباط كند و ولی فقيه دارای شرايط را تشخيص دهد.
حكومت اسلامي: آيا شورا خود به تشخيص می‏نشيند يا از كارشناسان استفاده می‏كند؟
آيت اللّه جنّتی: محدوديتی ندارد، هم شورا خود می‏تواند به تحقيق بپردازد و هم‏ می‏تواند از كارشناسان استفاده كند; چنان كه تا كنون هم در دوره‏ های گذشته، برای احراز شرط علمی، از علمای بزرگ حوزه علميه قم خواسته است كه عده‏ای را معرفی كنند برای‏ امتحان گرفتن از داوطلبان در ديگر شرايط، مانند عدم سأ سابقه، از مراكزی كه اطلاعاتی‏ داشته ‏اند و سوابق احتمالی نامزدها در آن جا وجود داشته است، مانند وزارت اطلاعات، دستگاه قضايی و نيروی انتظامی استعلام می‏شود.
حكومت اسلامي: آيا شورای نگهبان می‏تواند درباره واگذاری تشخيص، به ديگر نهادها تصميم بگيرد، يا بايد آيين‏ نامه خبرگان تغيير كند؟
آيت اللّه جنّتی: شورا نمی‏تواند وظايف قانونی خود را به ديگری تفويض كند; اما می‏تواند در مواردی خاص از ديگران كمك بگيرد; چنان كه در باره امتحان بيان شد. البته خبرگان كه مسؤوليت‏ تصويب قوانين مربوط را دارند، می‏توانند چنين اجازه‏ای را بدهند; يعنی قانون را تغيير دهند.
حكومت اسلامي: كسانی كه در دوره‏ های قبل، عضو مجلس خبرگان بوده ‏اند يا در انتخابات رأی نياورده ‏اند، آيا بايد دوباره احراز صلاحيت شوند؟
آيت اللّه جنّتی: اصل بر اين است كه احراز صلاحيت دوباره لازم نيست، مگر اين كه‏ اتفاق جديدی رخ داده باشد كه در بقای شرايط، تشكيك شود; مانند اين كه مراجع قضايی‏ اعلام كنند كه شخص سوء سابقه ‏ای پيدا كرده است. البته اين وضعيت، در عكس قضيه نيز حاكم است; يعنی كسی كه به علت برخی شرايط، رد شده است، ممكن است با تغيير وضعيت‏ تأييد شود; مثلاً قبلاً شرط اجتهاد را نداشته است و پس از چند سال، اين شرط را احراز كرده‏ است كه در اين صورت، قهراً بايد تأييد صلاحيت شود.
حكومت اسلامي: كسانی كه پس از تأييد، انصراف داده، در انتخابات شركت نكرده‏ باشند، چطور؟
آيت اللّه جنّتی: انصراف پس از تأييد صلاحيت يا عدم كسب آرای لازم، موجب سلب‏ صلاحيت نخواهد شد، مگر با تغيير شرايط، به گونه‏ای كه در پاسخ پرسش پيشين بيان شد.

 

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

پیام هفته

مصرف گرایی بلای جامعه برانداز
قرآن : وَ لَنُذِیقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الأَدْنى دُونَ الْعَذابِ الأَکْبَرِ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ  (سوره سجده، آیه 21)ترجمه: به آنان از عذاب نزدیک (عذاب این دنیا) پیش از عذاب بزرگ (آخرت) مى چشانیم، شاید باز گردند.توضیح : مصرف گرایی بدون تولید مناسب سبب می شود تا قیمت ها در جامعه افزایش پیدا کند و گرانی (که در احادیث به عنوان یکی از عذابهای دنیوی عنوان شده) در جامعه شایع شود.حدیث: وَ لِلّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عِبَادٌ مَلاعِينُ مَنَاكِيرُ لا يَعِيشُونَ وَ لا يَعِيشُ النَّاسُ فِي أكْنَافِهِمْ وَ هُمْ فِي عِبَادِهِ بِمَنْزِلَة الْجَرَادِ لا يَقَعُونَ عَلَي شَيْ‏ءٍ إلاّ أتَوْا عَلَيْهِ. (اصول کافی،...

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید