نشست معرفي و بررسي كتاب گونه شناسي جريان هاي فكري حوزه و نسبت آن با انديشه انقلاب اسلامي

  • سه شنبه, 10 مرداد 1396 11:51
  • بازدید 2575 بار

 نشست معرفي و بررسي كتاب گونه‌شناسي جريان‌هاي فكري حوزه و نسبت آن با انديشه انقلاب اسلامي عصر روز چهارشنبه 14 تيرماه در سالن سراي اهل قلم با حضور سيد محسن طباطبايي­ فر نويسنده كتاب و محمدتقي ­دشتي مدير عامل موسسه صراط مبين برگزار گرديد.

http://seratolmobin.com/images/arm.jpg  در اين نشست نويسنده كتاب با ارائه توضيحاتي درباره لزوم نگارش كتاب، توجه به موضوع جريان‌شناسي در حوزه علميه قم را مورد تاكيد قرار داد و در خصوص مطالب آن گفت: «در نگارش اين كتاب سعي شده است تا فارغ از جانبداري و داوري در خصوص جريان‌هاي اشاره شده، تنها به توصيف اين جريان‌ها پرداخته شود».
 طباطبايي‌فر گفت كه بخش‌هاي مختلف اين كتاب را در چهار بخش عمده تقسيم‌بندي كرده است و در بخش ابتدايي كتاب به چارچوب‌هاي نظري پرداخته است و در سه بخش بعدي شناسايي و معرفي 12 جريان مختلف انجام گرفته است.
طباطبايي‌فر با اشاره به مباني و چارچوب‌هاي نظري كتاب، الگوهاي تحليل را بر سه بخش تقسيم‌بندي كرده كه اين تقسيم‌بندي‌ها شامل روحانيون برمحور مدرنيته، اقبال يا ادبار به امر سياست مي‌شود. سپس چارچوب‌هاي نظري و مفاهيم اساسي در ادامه فصل آمده است.
نويسنده كتاب گونه‌شناسي جريان‌هاي فكري حوزه، در ادامه بحث خود به حضور تكثر در حوزه علميه قم اشاره كرده كه در حين اين تكثر بسيار اخلاقي عمل كرده و كار ايجابي مي‌كند كار سلبي در آن كم است.
 وي افزود: از ديگر ويژگي‌هاي حوزه اين است كه بسيار تكليفي عمل مي‌كند. بسيار متكي به خود بوده و اثرگذار است تا اثرپذير، و همين تاثيرگذاري باعث شده است تا هميشه در مظان نقد و بررسي قرار داشته باشد.
در ادامه بحث طباطبايي‌فر توضيح داد: تلاش كرده است تا فارغ از انتقاد و داوري، جريان‌هاي موجود در حوزه را بررسي كرده و حتي پيش از انتشار اين كتاب آن را به برخي از بانيان اين جريان‌ها ارائه كرده است و اغلب ارزيابي‌هاي مثبتي از آن داشته‌اند.
وي اضافه كرد: با مطالعه اين كتاب نقشه و ليستي از جريان‌هاي مختلف در ذهن مخاطبان شكل مي‌گيرد.
نويسنده از 12 جريان عمده‌اي كه در اين كتاب اشاره شده است در ذيل سه عنوان كلي جريان‌هاي اجتهادي،‌ جريان‌هاي نص‌گرا و جريان‌هاي عقل محور سخن گفته و هر كدام از اين جريان‌ها را در زيرمجموعه‌اي از اين سه محور قرار داده است كه هر كدام از آنها را توضيح داده و افزود در خاتمه كتاب جمع‌بندي و برخي از نتايج‌ها را ارئه كرده است.
در ادامه جلسه محمد تقي دشتي، مدير عامل موسسه صراط مبين درباره كتاب صحبت كرده و اين اثر را يكي از آثار برجسته در اين حوزه دانست كه نگاهي جديد به بحث بخشيده است.
 وي معتقد است :در عين عميق و دقيق بودن كتاب، قلم روان نويسنده را از ويژگي‌هاي عمده كتاب است كه اين سليس بودن را عاملي است كه كمك مي‌كند تا مخاطب از جريان‌هاي سياسي سر درآورد.
 دشتي گفت: نويسنده كتاب با نگاه متعادل و ملاحظه‌گرايانه‌اي سعي كرده است تا از افراط و تفريط دور شود اما اين كافي نيست و نياز به تكميل و ادامه كار دارد.
وي با طرح سوال‌هايي از نقش كاركردي اين كتاب و تاثير آن در جامعه جويا شد كه آيا اخلاقي عمل كردن جريانات درون حوزه تاثيري در جريان‌هاي خارج از حوزه هم دارد يا نه؟
بحث ديگري كه دشتي در ادامه به آن پرداخت نگاه آسيب‌شناسانه‌اي است كه علاوه بر توصيف بايد در اين حوزه به آن توجه شود و ابراز اميدواري كرد: آسيب‌شناسي و تنوع آن مي‌تواند پروژه ديگري باشد كه در ادامه انجام شود.
 در انتهاي اين برنامه مراسم رونمايي از كتاب «گونه‌شناسي جريان‌هاي فكري حوزه و نسبت آن با انديشه انقلاب اسلامي»، انجام گرفت. اين كتاب در 520 صفحه از سوي انتشارات مكث انديشه منتشر شده است.

برای تهیه این محصول می توانید با دفتر انتشارات به شماره 02532910663 تماس حاصل نمایید

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید