مقدمه

مقدمه
اگرچه بحث ولایت فقیه مشتمل بر مباحث روایی زیادی است لکن از آن جا که مباحث روایی عمدتاً در فضای حوزه و نخبگان و در محدوده فقه استدلالی مطرح می­شوند و نه تنها غالب مردم بلکه بسیاری از دانشجویان با مباحث روایی و دقائق آن آشنایی ندارند، لذا بیشتر مباحثي که در جامعه، پیرامون موضوع «ولایت فقیه» مطرح می­شوند، باید رویکرد عقلی داشته باشند. در واقع به دليل عدم آشنایی اقشار مختلف جامعه با مباحث روایی، بايد سعي شود، مطالبی كه در خصوص ولایت فقیه در سطح عموم مطرح مي‌شوند، در قالب مباحث عقلی ولایت فقیه باشند تا همگان بتوانند از آن استفاده نمایند و قابلیّت تفهیم و اقناع برای عموم مردم را داشته باشند.


از این رو قبل از آن که مباحث درونی ولایت فقیه مطرح شود، شایسته است مباحث پیشینی و مبنایی آن مورد بحث قرار گیرد. بر این اساس، بحث آغازین کتاب به معنای سیاست در منطق اسلام و رابطه دین با سیاست و حکومت اختصاص می­یابد. چرا که این بحث از مبانی ولایت فقیه بوده و اگر تبیین نشود و مورد پذیرش قرار نگیرد، نه تنها ولایت فقیه مورد پذیرش قرار نمی­گیرد، بلکه از پایه و اساس مورد انکار واقع می­شود. قبول مسأله ولایت فقیه، خود به معنای مطلوب بودن رویکرد به سیاست در اسلام و ارتباط دین با سیاست و حکومت است، زیرا در صورت نامطلوب بودن معنای سیاست و فقدان ارتباط میان دین و سیاست و حکومت، نمی‌توان از ولایت فقیه سخن گفت. از دیگر اصولی که در این خصوص باید مورد پذیرش قرار گیرد، این است که جایگاه مطلوب فقه در عرصه جامعه همانا فقهی است که به صورت حداکثری در جامعه حضور داشته باشد و همه شئون و نیازهای فردی، اجتماعی و حکومتی مردم و جامعه را مورد توجه قرار دهد، چرا كه اگر به این باور برسیم که فقه فقط به احوالات شخصیّه اختصاص داشته و تنها نیازهای انسان در عرصه فردی را پاسخ می گوید، دیگر بحث از ولایت فقیه که به معنای اداره جامعه به واسطه فقیه [و در سایه آموز­های شرعی] است، بی­معنا خواهد بود.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
محتوای بیشتر در این بخش: « درآمد مراد ازسیاست در اسلام »

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید