علل اصلی افزایش سن ازدواج به همراه آمار و ارقام

  • سه شنبه, 31 تیر 1399 11:57
  • بازدید 18996 بار

بررسی علل تاخیر ازدواج، باتوجه به اعداد و ارقام می تواند ما را از کلی گویی نسبت به عوامل دور کرده، و راه حل صحیح مشکل را به طور دقیق تر به ما نشان دهد. از همین رو اعداد و ارقام قابل دسترسی در این بخش را ذکر خواهیم کرد.

تحصیلات سطوح عالی زنان
نتایج بررسی ها در ایران نشان می دهد صرف گرایش به تحصیلات منجر به افزایش میانگین سن ازدواج به میزان 2 تا 3 سال می شود. رییس سابق مرکز مطالعات و پژوهش های راهبردی وزارت ورزش و جوانان از نتایج پژوهشی(1392) گفته بود که در آن 37.2 درصد دختران مجرد ادامه تحصیل را مهم ترین دلیل خود برای ازدواج نکردن عنوان کرده بودند. این پژوهش بر 800 نفر از جوانان تهرانی در رده سنی 18 تا 40 سال انجام شده بود. در پژوهش دیگری از سوی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران (1391) 21 درصد از دختران مهم ترین دلیل تجرد خود را ادامه تحصیل بیان کرده بودند. این پژوهش بر 1200 نفر از دختران مجرد 8 شهر تهران، ساری، خرم آباد، مشهد و سنندج در رده سنی 25 تا 44 سال شکل گرفته بود.
در کنار این فاکتور مناسب است به روند افزایش دانشجوی دختر در قیاس با دانشجوی پسر در طی سال های اخیر توجه کنیم. طبق اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان سنجش در کنکور سال 1394 از مجموع ثبت نام کنندگان در آزمون کنکور، 59 درصد زن و 41 درصد مرد بوده اند.
مسائل مالی
نتایج «بررسی وضعیت جمعیتی و اقتصادی-اجتماعی جوانان در ایران» که از سوی گروه جمعیت شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران صورت گرفته است، نشان می دهد: حدود 90 درصد جوانان معتقدند موقعیت ایده آل ازدواج برای پسران بعد از اشتغال به کار و دارا بودن شرایط مالی مناسب است. همچنین حدود نیمی از جوانان پاسخ گو مناسب ترین موقعیت ازدواج برای دختران را پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی و کسب استقلال اقتصادی گفته اند.
تحقیقات گروه پژوهشی آسیب های اجتماعی دانشگاه شهید بهشتی نیز نشان می دهد که افزایش بی رویه هزینه های زندگی یکی از عوامل اصلی کاهش تمایل جوانان در آستانه ازدواج محسوب می شود. در کنار این امور، میزان بالای مهریه نیز می تواند مانعی اقتصادی بر سر راه ازدواج شمرده شود. طبق بررسی ها بین 300 تا 500 سکه به طور معمول، مهریه ازدواج تعیین می شود.
دشواری نیافتن گزینه مناسب
نیافتن فرد مورد علاقه به مانعی جدی بر سر راه جوانان بدل شده است. اگر چه دختران و پسران، 20 تا 25 سالگی را سن مناسب ازدواج می دانند، مهم ترین علت به تعویق انداختن آن را نیافتن فرد مورد علاقه دانسته اند.
گذر از جامعه سنتی-که نزدیکان و خویشان نقش جدی در معرفی افراد به هم برای ازدواج داشته اند- به جامعه مدرن نابسامانی هایی در این عرصه رقم زده و همین تحول امروزه سبب گرایش به سایت های همسریابی شده است و حدود 2 درصد ازدواج ها از طریق اینترنت شکل می گیرد.
این درحالی است که یافتن سایت مجاز در این موضوع بسیار دشوار است و سایت های غیرمجاز نیز بستری برای کلاه برداری شده اند؛ به گونه ای که تراکنش مالی در یکی از این سایت ها روزانه حدود 12 میلیون تومان بوده است. در آبان ماه 93 از فعالیت 300 سایت غیرمجاز در زمینه همسریابی خبر داده شده است.

 

برگرفته از نشریه افق مکث با موضوع «پایش و آسیب شناسی وضعیت ازدواج در جامعه»

 

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

تحمیل نظر خویش بر آگاهان
قرآن : ... ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ کُونُوا عِباداً لي‏ مِنْ دُونِ اللَّهِ ... (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: هیچ کس (حتی پیامبر) حق ندارد به مردم بگوید به جای خدا مرا عبادت کنید.حدیث: روی الحلبی قلتُ لاَبی عبدالله علیه السلام ما أدنى ما یکون به العبد کافراً ؟ قال: « أن یبتدع به شیئاً فیتولى علیه ویتبرأ ممّن خالفه (معانی الاخبار ، ص 393)ترجمه: ... حلبی روایت می کند که از امام صادق (ع) پرسیدم : کمترین سبب کافر شدن انسان چیست؟ فرمودند : این‌که بدعتی بگذارد و از آن بدعت جانبداری کند و از هر کس با او مخالفت کند روی برگرداند و آنان را متهم و منزوی سازد.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید