انتخابات و اخلاق مداری

  • پنج شنبه, 31 فروردين 1396 15:38
  • بازدید 3218 بار

یادداشتی از باقر صدقی پژوهشگر و استاد دانشگاه

امام على عليه السلام: اَلدُّنيا أَصغَرُ وَ أَحقَرُ وَ أَنزَرُ مِن أَن تُطاعَ فيهَا الحقادُ؛
دنيا كوچك تر و حقير تر و ناچيز تر از آن است كه در آن ازكينه ها پيروى شود. (غررالحكم، ج2، ص 52، ح1804)
آنچه در انتخابات لازم است، رقابت سالم است؛ رقابت بدون تهمت‌زنی و بدگوئی به یکدیگر است.( مقام معظم رهبری)

مساله اخلاق، و رعایت آن همیشه وهمه جا، به ویژه در عرصه حکومت داری و سیاست ورزی  از اهمیت بالا و تعیین کننده ای برخوردار  بوده و در عرصه انتخاباتی اهمیتی بیش تر و تاثیری افزون تر می یابد. از همین رو مراعات اخلاق انتخاباتی از زاوایای مختلف  می تواند بر انتخابات تاثیر گذار باشد. با توجه به در پیش بودن انتخابات مهم ریاست جمهوری شایسته است که مساله اخلاق انتخاباتی هم از سوی مسولین شامل نامزدها و عوامل برگزارکننده و هم از جانب طرفداران نامزدها و به طور عام همه مردم رعایت گردد. بی شک یکی از مهمترین افتخارات نظام اسلامی پیاده کردن اسلام تاب بوده و این اسلام ناب در کلام خاتم انبیاء تبلور میابد که فرمودند: من مبعوث شدم تا شرافت‌های اخلاقی را کامل و تمام کنم. لذا برهمگان لازم است در این برهه حساس که سردمداران مستکبر جهان ادعای مدیریت جهانی را با تبلیغات پر طمطراق خود در عرصه بین المللی به رخ میکشند اخلاق انتخاباتی مبتنی بر ارزشهای اسلامی را رعایت نموده  تا همچون کشورهای دیگر مثل آمریکا شاهد یک افتضاح تبلیغات انتخاباتی نباشیم. تبلیغات سال 2016 آمریکا نشان داد همه چیز بود جز رعایت اخلاق. نامزدها به یکدیگر انواع اتهامات ثابت شده یا نشده اعم از مسائل سیاسی- اقتصادی- اخلاقی و ... را نسبت داده و در انتها هر یک دیگری را به عدم داشتن شرایط انتخاب شدن متهم کردند.
با توجه به مطالب فوق موارد ذیل به عنوان راهکار پیشنهاد می گردد:
شایسته است که مسولین برگزار کننده انتخابات اعم از مجریان و هیئت های ناظر و شورای نگهبان و تمام دست اندرکاران انتخابات تلاش نمایند رضایت خدای متعال را  سر لوحه کار خود قرار داده و راه هر گونه تشویش در اذهان عمومی  را سد کنند.
در مرحله بعد وظیفه تمام نامزدهای انتخابات این است که اخلاق اسلامی و رعایت انصاف و مروت را در نظر داشته و از مسیر الهی خارج نشوند. ارائه تصویری غیر واقعی و سیاه از شرایط کنونی کشور، همکلامی با دشمنان قسم خورده ملت، اتهام زنی و تخریب یکدیگر و ارائه وعده‌های دروغ، در کنار اسراف در تبلیغات، بهره‌برداری غیرقانونی از امکانات عمومی و یا تضییع آنها به طرق گوناگون، از جمله مصادیق بارز بی اخلاقی در انتخابات محسوب می‌شود.
در آخر وظیفه طرفداران نامزدها این است که در تبلیغات خود دچار افراط و تفریط نشده و تحت تاثیر القائات گوناگون داخلی و خارجی قرار نگیرند. لذا  رعایت اخلاق اسلامی و احکام شرعی در فرایند برگزاری انتخابات آتی، مطالبه اصلی ملت مسلمان و اخلاق‌مدار ایران محسوب می‌شود که باید همه مجریان، ناظران، نامزدها، و طرفداران آنها رعایت نمایند.

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

2 نظرها

  • پیوند نظر محمدباقر نائیجی یکشنبه, 31 ارديبهشت 1396 01:40 ارسال شده توسط محمدباقر نائیجی

    یک طوری ژست گرفتید و تیتر زدید که انگار قرار است چه نکته مهمی را بیان کنید!!

    این حرف ها که از بدیهیات است و بقال سر کوچه ما هم می داند...!!

    چه نکته و حرف جدیدی داشت؟ هیچ

  • پیوند نظر حجت شنبه, 02 ارديبهشت 1396 11:00 ارسال شده توسط حجت

    با سلام محضر شمااستاد گرانقدر.
    بنده پیرامون موضوع مطروحه در سطور فوق سوالاتی دارم
    موارد فوق و توصیه های انجام شده نکاتی نیست که کسی نداند علی الخصوص کاندیداها ‌. اگر کسی این موارد را رعایت ننمود و همچون سنوات و دفعات گذشته بی اخلاقیی از کانداها سر زد جامعه چه واکنشی باید داشته باشد؟

نظر دادن

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید