زمینه ظهور حکمران شایسته

  • پنج شنبه, 18 آذر 1395 13:25
  • بازدید 3848 بار

یادداشتی از دکتر محمد تقی دشتی استاد دانشگاه و مدیر عامل موسسه صراط مبین

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صراط مبین مدیر عامل موسسه صراط مبین به مناسبت فرا رسیدن ماه ربیع الاول و ایام به امامت رسیدن حضرت حجت(عج) طی یادداشتی به بررسی اجمالی شاخصه های حکمران و حکمرانی شایسته پرداختند:

 انسانها هنوز در حسرت حاکمیت انسان کامل به سر میبرند. داشتن حکمران و حکمرانی شایسته آرزوی بشر از سپیده دمان تاریخ تا عصر (و شاید غروب) تألم بار کنونی بوده است . اگر چه چند صباحی طعم شیرین آن را چشیده اند (آن ایام که برخی از پیامبران و اولیای الهی مجال حکومت یافتند اما آن را قدر ندانستند و از کف نهادند).

ایام ربیع یادآور به امامت رسیدن مردی از جنس ظهور است که نبود زمینه و شرایط او را در پس پرده غیبت نهاده است و زمینه اعمال قدرت و تشکیل حکومت شایسته او فراهم نشده است.

سوالی که می توان مطرح نمود این است که زمینه و شرایط لازم برای ظهور حکمران شایسته چیست؟ جامعه دچار چه خلاء ها و کاستی هایی است که حجت خداوند و خلیفه او امکان ظهور و تشکیل حکومت پیدا نمی کند ؟ چه عواملی به ظهور کمک می کنند ؟

شاید یکی از آنها "طلب و خواستن " واقعی باشد،خواستنی که از درد نداشتن ها برخاسته باشند

  • نداشتن امنیت ها ( امنیت حیثیت ، جان ، مال ، دین، مسکن ، شغل ، ارتباطات، و..)
  • نداشتن آزادی ها (آزادی عقیده ، بیان ، دینداری ، ...)
  • نداشتن عدالت (عدالت طبیعی ، توزیعی و..)
  • نداشتن برابری ها (در برابر قانون ، در برابر دادگاه ، در برخورداری از فرصت ها و...)
  • و نداشتن های متعدد دیگر
  • شاید بتوان یکی دیگر را "صبر و تحمل " در نظر گرفت . تحمل درد ها ، رنج ها ، سختی ها و مشکلات زمان ظهور و استقرار حکومت مهدوی . صبر در مقابل فشار های دشمن حکومت شایسته آخرالزمان . تحمل فرآیند ها ، تصمیمات و اقدامات عدالت محور آخرین باز مانده و ذخیره خدا بر روی زمین . تاریخ میگوید که هر کسی را یاری تحمل عدالت علوی نبوده و حتی نزدیکان و اصحاب با سابقه تنها امیرالمومنین تاریخ از او بریده اند و به خصم پیوسته اند!

ضعف صبر و تحمل یاران بود که آن حضرت را به شکست و شهادت دچار کرد و شاید بتواند تاریخ را تکرار کند .

  • شاید علل دیگر ضعف "درک عقلانیت فطری " باشد عقلانیتی برگرفته از قوانین الهی و فطرت پاک انسانی و نه حیلت های ابزاری . عقلی که قادر به تشخیص مسیر صحیح راهبردی میباشد و خوب را از خوبتر و بد را از بدتر تشخیص دهد .
  • اگر عقل و بصیرت در وجود بشر بیدار شود ، تشخیص حاکم شایسته (واقعی) کار دشواری نخواهد بود . تشخیص خیر مطلق به راحتی امکان پذیر خواهد بود .
  • النهایه عقل ودرک بصیرت زمینه و عامل کارسازی برای ظهور است اگر باشد .
  • علی ایحال بشر باید به خویشتن خویش برگردد ، هرچند به تحمل درد دچار و ناچار شود و باید بداند راه سعادت و کمال پر تلاطم است و ناهموار و طی این طریق و مرحله جز همرهی خضر ممکن نیست.

 

 

 

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

پیام هفته

مصرف گرایی بلای جامعه برانداز
قرآن : وَ لَنُذِیقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الأَدْنى دُونَ الْعَذابِ الأَکْبَرِ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ  (سوره سجده، آیه 21)ترجمه: به آنان از عذاب نزدیک (عذاب این دنیا) پیش از عذاب بزرگ (آخرت) مى چشانیم، شاید باز گردند.توضیح : مصرف گرایی بدون تولید مناسب سبب می شود تا قیمت ها در جامعه افزایش پیدا کند و گرانی (که در احادیث به عنوان یکی از عذابهای دنیوی عنوان شده) در جامعه شایع شود.حدیث: وَ لِلّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عِبَادٌ مَلاعِينُ مَنَاكِيرُ لا يَعِيشُونَ وَ لا يَعِيشُ النَّاسُ فِي أكْنَافِهِمْ وَ هُمْ فِي عِبَادِهِ بِمَنْزِلَة الْجَرَادِ لا يَقَعُونَ عَلَي شَيْ‏ءٍ إلاّ أتَوْا عَلَيْهِ. (اصول کافی،...

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید