انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان مرکز پژوهشی مبنا با دانشگاه آزاد اسلامی قم

  • شنبه, 15 آذر 1399 02:11
  • بازدید 1114 بار

تفاهم نامه همکاری میان مرکز پژوهشی مبنا و دانشگاه آزاد اسلامی امضا شد.

دکتر دشتی در بازدید از دانشگاه آزاد اسلامی قم و جلسه انعقاد تفاهم‌نامه همکاری، مواجه علمی با مسائل فرهنگی و دینی کشور را از رسالت‌های مهم مرکز پژوهشی مبنا برشمرد و اظهار داشت: بر آنیم تا با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی در بستر سامانه پژوهش‌یار دانشگاه آزاد نظام واره مسائل را به‌صورت موضوعات و عناوین پایان‌نامه‌ها و رساله‌های پژوهشی ارائه نماییم.
ایشان ضمن اشاره به جایگاه انعقاد تفاهم‌نامه و قرارداد همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی، بر اهمیت راه‌اندازی هیئت اندیشه‌ورز در دانشگاه آزاد اسلامی تأکید نمود و افزود: مرکز پژوهشی مبنا در ایجاد شبکه نخبگانی از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است و این سرمایه ارزشمند را می‌توان با بهره‌مندی از ظرفیت والای اساتید دانشگاه آزاد اسلامی فعال‌تر و گسترده‌تر نمود.
رئیس مرکز پژوهشی مبنا در ادامه این دیدار ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های این مرکز پژوهش‌های راهبردی، پژوهش در راستای دین و فرهنگ دینی، نهادهای دینی و مردم‌سالاری دینی را بارزترین رسالت این مجموعه دانست و اذعان داشت: این مرکز تمام فعالیت‌های علمی خود را در قالب سه گروه پژوهشی فرهنگ دینی، نهادهای دینی و مردم‌سالاری دینی پیگیری می‌کند؛ همچنین پژوهشگران این مرکز به‌صورت تیمی پژوهش‌های راهبردی را پیش می‌برند.
وی در ادامه به بررسی وضعیت دین و دین‌داری در کشور در حوزه‌های مختلف اعتقادات، عبادات، شرعیات و اخلاقیات و ارائه آورده‌های علمی در قالب سالنمای دین و دین‌داری اشاره نمود و اذعان کرد: با توجه به گستره ارتباطات مستحکم مرکز پژوهشی مبنا با مراکز راهبردی نظام اسلامی، زمینه اتصال نهاد پژوهش با نهاد اجرا تسهیل شده است.
دکتر دشتی بابیان این‌که تأثیرگذاری پژوهشی در حل مسائل پیرامونی کشور وارد فاز جدیدی شده است، خاطرنشان کرد: باید پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری دانشگاه‌های کشور را به سمت تحقیقات مسئله محور سوق داد.
در این جلسه حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر خیری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم ضمن خوش‌آمدگویی، بر تقویت جایگاه تحقیقات مسئله محور در پایان‌نامه‌های دانشگاهی تأکید نمود و خاطرنشان کرد: تحقیقات مسئله محور آینده‌پژوهانه ناظر به ارائه طرح‌ها و مدل‌های نوین برای حل مسائل پیرامونی نظام اسلامی باید تقویت شود.
ایشان بابیان این‌که دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم بر آن است تا تحولات مبارکی را در حوزه‌های تحقیقاتی و مطالعاتی مرتبط با مبانی دینی رقم زند، خاطرنشان کرد: برآنیم تا مسئله محوری، اساس کار دانشگاه آزاد اسلامی قرار گیرد لذا با بهره‌گیری از ظرفیت سامانه پژوهش‌یار و هدفمندسازی موضوعات پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دوره دکتری، هر واحد دانشگاهی استانی ناظر به استعدادها، ظرفیت‌ها و دغدغه‌های منطقه‌ای، چند مسئله اساسی را مبنای مطالعاتی خود قرار دهد و در یک بسته پژوهشی و اجرایی و عملیاتی کار را پیگیری نماید.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم بابیان این‌که هم‌افزایی دانشی مراکز تحقیقاتی فاخر و مستعد کشور با یکدیگر می‌تواند تأثیرات فراوانی در حل مسائل نظام اسلامی داشته باشد، افزود: در حوزه هنر دچار کمبود و کم‌لطفی هستیم و در شهر قم می‌بایست دانشکده فعال در عرصه هنر تأسیس نموده، همچنین الگوهای بارز هنر اسلامی در عرصه‌های مختلفی چون معماری، شهرسازی و ... را ارائه نماییم.
ایشان بابیان این‌که گرفتار تأخر فرهنگی هستیم، خاطرنشان کرد: جا دارد تا با بهره‌گیری از تجربیات ارزشمند مرکز پژوهشی مبنا، مراکز تخصصی راهبرد فرهنگی را در دانشگاه تأسیس نموده و با پرکردن خلأها، از ظرفیت اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها برای حل مسائل کشور استفاده نمود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: برآنیم تا با همکاری مراکز پژوهشی کشور تحقیقات بنیادین، راهبردی و عملیاتی برای حل مسائل کشور ارائه نماییم.
در این جلسه دکتر محمدتقی دشتی رئیس مرکز پژوهشی مبنا و حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن خیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم تفاهم‌نامه همکاری را امضا کردند.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نگارخانه

View the embedded image gallery online at:
https://smhi.ir/index.php/news/item/5489-1#sigProId8522b16f53

نظر دادن

پیام هفته

تحمیل نظر خویش بر آگاهان
قرآن : ... ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ کُونُوا عِباداً لي‏ مِنْ دُونِ اللَّهِ ... (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: هیچ کس (حتی پیامبر) حق ندارد به مردم بگوید به جای خدا مرا عبادت کنید.حدیث: روی الحلبی قلتُ لاَبی عبدالله علیه السلام ما أدنى ما یکون به العبد کافراً ؟ قال: « أن یبتدع به شیئاً فیتولى علیه ویتبرأ ممّن خالفه (معانی الاخبار ، ص 393)ترجمه: ... حلبی روایت می کند که از امام صادق (ع) پرسیدم : کمترین سبب کافر شدن انسان چیست؟ فرمودند : این‌که بدعتی بگذارد و از آن بدعت جانبداری کند و از هر کس با او مخالفت کند روی برگرداند و آنان را متهم و منزوی سازد.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید