ضرورت توجه ویژه به ارتقاء سواد رسانه‌ای در میان طلاب، برای مقابله با معضلات اجتماعی

  • یکشنبه, 25 آبان 1399 07:55
  • بازدید 1066 بار

دکتر محمدتقی دشتی در دیدار رئیس دانشگاه مجازی المصطفی از مرکز پژوهشی مبنا، ضمن خیرمقدم به میهمانان، بر اهمیت گونه شناسی در مباحث فرهنگی و دینی؛ آسیب‌شناسی و حرکت به سمت حل مسائل پیرامونی دین، نهادهای دینی و فرهنگ دینی تأکید نمودند و یکی از ویژگی‌های مرکز پژوهش‌های مبنا را ارائه راهبرد برشمردند.

وی در ادامه به اهمیت پیگیری رویکردهای بنیادی در مرکز پژوهشی مبنا اشاره نمود و اذعان داشت: مرکز پژوهشی مبنا تحقیقات خود را در قالب فعال‌سازی سه گروه پژوهشی پیگیری نموده و در همین راستا مسئله محوری، شاخص‌ترین ویژگی تحقیقات راهبردی این مرکز به شمار می‌رود.
دکتر دشتی نگاه نظام واره‌ای نسبت به موضوعات و تحقیقات پژوهشی را از دیگر ویژگی‌های مرکز مبنا توصیف نمود و یادآور شد: اتصال نهاد پژوهش به نهاد اجرا، از اهداف مهمی است که مرکز پژوهشی مبنا دنبال می‌کند؛ این مهم در قالب‌های مختلفی ازجمله عملیاتی سازی و روش نوین راهبردگرای مکث پیگیری می‌شود.
ایشان ضمن اشاره به اتصال مرکز پژوهشی مبنا با شبکه نخبگانی وسیع حوزوی و دانشگاهی کشور، خاطرنشان کرد: ارتباط مستقیم با بیش از 500 نخبه حوزوی و دانشگاهی کشور زمینه را برای ارائه پژوهش‌های تیمی چندوجهی و راهبردگرا آسان نموده است.
رئیس مرکز پژوهشی مبنا در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تأکید بر جایگاه مهم و تأثیرگذار سواد رسانه‌ای بر مسائل فرهنگی و اجتماعی، تصریح کرد: سواد رسانه‌ای جامعه ازجمله طلاب و فضلای علوم دینی را باید به‌منظور رویارویی هوشمند و مقابله با معضلات اساسی آینده، ارتقا داد.
دکتر دشتی در پایان سخنان خود بر اعلام آمادگی مرکز پژوهشی مبنا برای برگزاری دوره‌های تخصصی سواد رسانه‌ای ویژه طلاب علوم دینی اشاره نمود و یادآور شد: این مرکز پس از شناسایی آسیب‌های فرهنگی تحقیقات راهبردی خود را با بهره‌گیری از روش‌های نوین پژوهشی دنبال نموده و راهکارهای عملیاتی را برای حل مسئله ارائه می‌نماید.
در ادامه دیدار حجت‌الاسلام دکتر سعید ارجمندفر رئیس دانشگاه مجازی جامعه المصطفی ضمن تقدیر و تشکر از فعالیت‌های راهبردی و پویای مرکز پژوهشی مبنا، گزارشی از اقدامات دانشگاه مجازی المصطفی ارائه نمود و خاطرنشان کرد: ارائه آموزش‌های دینی و بسط آن در قالب‌های فضای مجازی و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین آموزشی از مهم‌ترین رسالت‌های دانشگاه مجازی المصطفی به شمار می‌رود.
عضو هیئت‌علمی جامعةالمصطفی ضمن اشاره به ارائه دوره‌های پودمانی در دانشگاه مجازی المصطفی، خاطرنشان کرد: با توجه به ویژگی‌های خاص دوران کرونا، دانشگاه مجازی المصطفی آمادگی دارد تا با همکاری مجموعه‌های علمی و آموزشی دوره‌های پودمانی را در قالب‌های متعدد نوینی ازجمله آموزش برخط ارائه نماید.
ایشان همچنین گزارشی از همکاری دانشگاه مجازی المصطفی در برگزاری نشست‌های پژوهشی با دانشگاه‌های مختلف کشور ارائه نمود و خاطرنشان کرد: دانشگاه مجازی المصطفی در عرصه‌ پژوهشی به دنبال پیگیری پژوهشی ناظر به گریدهای بین‌المللی است و در این راستا نیز نشست‌های مختلفی را با مجموعه‌های داخلی و حتی بین‌المللی برگزار نموده است.
حجت‌الاسلام دکتر سعید ارجمندفر در بخش پایانی سخنان خود بر گسترش تعاملات و همکاری‌های علمی دانشگاه مجازی المصطفی با مجموعه‌های دانشی کشور به‌ویژه مراکز راهبردی چون مرکز پژوهشی مبنا تصریح نمود.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نگارخانه

View the embedded image gallery online at:
https://smhi.ir/index.php/news/item/5477-1#sigProIda3cd9cee99

نظر دادن

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید