دیدار قائم مقام حوزه علمیه از مرکز پژوهشی مبنا

  • جمعه, 16 آبان 1399 08:25
  • بازدید 1227 بار

حجت الاسلام والمسلمین حمید ملکی قائم مقام حوزه علمیه از مرکز پژوهشی مبنا دیدارکرد

در ابتدای این دیدار دکتر محمدتقی دشتی، رئیس مرکز پژوهشی مبنا ضمن خیرمقدم و اظهار خرسندی از حضور قائم‌مقام مدیر حوزه‌های علمیه، ارتباط و همکاری با مراکز علمی و پژوهشی معتبر کشور را از اهداف مرکز مبنا نامید و اظهار امیدواری کرد که بتوان با هم‌افزایی مراکز علمی، راه برای پژوهش‌های کاربردی در کشور هموار شود. وی با تشریح روش‌های پژوهش در مرکز مبنا، آسیب‌شناسی در حوزه دین، نهادهای دینی، مردم‌سالاری و فرهنگ دینی را از مهم‌ترین رویکردهای این مجموعه برشمرد و ابراز داشت: نظام واره‌گی در پژوهش‌ها از شاخصه‌های مهم مرکز پژوهشی مبنا به شمار می‌رود. ایشان بعد از ترسیم نظام واره مسائل فرهنگی، مردم‌سالاری دینی و روحانیت بر اهمیت پروژه‌های جریان شناسی در مرکز پژوهشی مبنا اشاره نمود و بابیان این‌که جریان شناسی فکری حوزه علمیه قم از مهم‌ترین پروژه‌های این مجموعه است.
وی فقه اجتماعی، فقه سیاسی و حکومتی را از برجسته‌ترین موضوعات مورد اهتمام این مرکز عنوان کرد و بابیان این‌که مسئله محوری پژوهشی‌ها از مهم‌ترین رویکردهای این مجموعه است، خاطرنشان کرد: حوزوی دانشگاهی بودن تمام پژوهشگران و پرهیز از رویکردهای جناحی؛ جامعیت مثال‌زدنی را در تسلط پژوهشگران به مباحث ایجاد نموده است.
توجه به دیدگاه‌های نخبگانی در حل مسائل، مسئول سازی نهادها امر بسیار مهمی است که از اهداف پژوهش‌های راهبردی این مرکز است. مرکز پژوهشی مبنا با برخورداری از شگردهای خاص در برگزاری هیئت‌های اندیشه‌ورز پیشتاز در این عرصه است.
رئیس مرکز پژوهشی مبنا تهیه پیش نویسِ سیاست‌های کلی نظام اسلامی در حوزه امربه‌معروف و نهی از منکر، جامعه اسلامی و دولت اسلامی را از دستاوردهای ارزشمند مرکز پژوهشی مبنا توصیف نمود و اذعان داشت: سالنمای دین‌داری جامعه ایران از دیگر پژوهشی‌هایی است که به‌صورت سالانه به‌روزرسانی می‌شود.
دکتر دشتی در بخش پایانی سخنان خود ضمن تشریح دیگر پروژه‌های مختلف مرتبط با حوزه و روحانیت،
خاطرنشان کرد: نیاز است تا همکاری‌های نظام‌مند و مستمری را برای حل مسائل پیش روی حوزه و روحانیت عملیاتی نماییم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ملکی قائم‌مقام مدیر حوزه‌های علمیه، توجه به اقتضائات نسلی و حفظ مرجعیت دینی را از مهم‌ترین دغدغه‌های مراکز حوزوی دانست و ابراز داشت: اصل حفظ جایگاه روحانیت در جامعه اصل مهمی است که باید موردتوجه قرار گیرد.
وی افزود: اگر جامعه از روحانیت جدا شود، جامعه به سمت انحطاط سوق پیدا خواهد کرد و علی‌رغم تمام دغدغه‌ها و مشکلات و کاستی‌های اجتماعی و اقتصادی و تبلیغات سوء همچنان روحانیت جایگاه خود را حفظ نموده است.
ایشان بابیان این‌که در جامعه ایران تغیر ذائقه‌ها، آرام و آهسته توسط رقبا و دشمنان پیگیری می‌شود، خاطرنشان کرد: طلاب باید در عین توجه به اصول مهم اعتقادی و تسلط به باورها و احکام دینی از فرهنگ تبادل و رفتار و تعاملات اجتماعیِ پویایی برخوردار باشند.
حجت‌الاسلام ملکی برجذب نخبگان جوان در حوزه‌های علمیه تأکید نمود و یادآور شد: در حوزه‌های علمیه صدها مسئله وجود دارد که در صورت حل مسائل پیرامونی حوزه، ساحت‌های مختلف فرهنگی اجتماعی جامعه اسلامی اشراب خواهد شد.
وی بابیان این‌که حوزه‌های علمیه باید توانمندی خود را برای رویارویی با چالش‌های روزافزون پیش رو آماده نماید، خاطرنشان کرد: با اهتمام به مباحث آینده‌پژوهشی باید خود را آماده رویارویی و پاسخ به مسائل و دغدغه‌های پیش رونماییم.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید