آغاز پروژه آسیب شناسی شورش حاشیه بر متن

  • دوشنبه, 12 آبان 1399 17:09
  • بازدید 907 بار

حاشیه‌نشینی پدیده‌ای است که با اسکان غیررسمی و بدون مجوز گروه بزرگی از مردم در مکانی در اطراف شهرها ایجاد می‌شود. این پدیده سبب بروز برخی آسیب‌ها از جمله شورش‌هایی که برآمده از اختلاف طبقاتی است، می‌گردد.

این در حالی است که یکی از اصول امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران اصل عدالت همه جانبه است. این اصل بر رضایت فراگیر اکثریت قاطع مردم، هم‌پیوند با پیشرفت ملی، پرکننده فاصله طبقاتی، ایجاد کننده فرصت‌های برابر برای افراد برابر، و رفع کننده محرومیت، عدالت به معنای انصاف، مساوات، میزان، امر متعادل، حکم حق، و رعایت حدود و حقوق دیگران در همه عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و قضایی تکیه می‌کند. متاسفانه آمارها نشان می‌دهد اصل عدالت همه جانبه در کشور، کمتر عملیاتی شده و نیاز است مسئله حاشیه‌نشینی، اختلافات طبقاتی و پیامدهای امنیتی آن مورد مطالعه قرار گیرد.
مرکز پژوهشی مبنا آسیب‌شناسی مسئله حاشیه‌نشینی و پیامد‌های فرهنگی و امنیتی آن ‌را در دستور کار خود قرار داده و در نظر دارد براساس داده‌های آشکار و موجود، راهبردهای پیشنهادی برای رسیدن به نقطة مطلوب با شرح وظایف مسئولان و نهادها را ارائه دهد. در این پژوهش که روش موردنظر آن روش مسئله محور راهبردگراست ابتدا به بررسی تحقیقات و پژوهش‌های موجود در رابطه با مسئله شورش حاشیه بر متن پرداخته می‌شود.
بعد از یافتن علل و موانع با کمک یافته‌های پیشین، از اساتید خبره نظرسنجی صورت گرفته و با مشخص شدن گره اصلی، برای به‌دست آوردن پاسخ مسئله به مصاحبه با کارشناسان برتر در این حوزه می‌نشیند. در خاتمه نیز براساس داده‌های به‌دست‌آمده، راهبردهای پیشنهادی به همراه شرح وظایف مسئولان و نهادها بیان می‌شود. خاطرنشان می‌شود این روش تلاش دارد تا در حد ممکن راهکارهایی را ارائه کند که متناسب با وضعیت موجود و برای رسیدن به برنامه‌ریزی هدفمند باشد.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

تحمیل نظر خویش بر آگاهان
قرآن : ... ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ کُونُوا عِباداً لي‏ مِنْ دُونِ اللَّهِ ... (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: هیچ کس (حتی پیامبر) حق ندارد به مردم بگوید به جای خدا مرا عبادت کنید.حدیث: روی الحلبی قلتُ لاَبی عبدالله علیه السلام ما أدنى ما یکون به العبد کافراً ؟ قال: « أن یبتدع به شیئاً فیتولى علیه ویتبرأ ممّن خالفه (معانی الاخبار ، ص 393)ترجمه: ... حلبی روایت می کند که از امام صادق (ع) پرسیدم : کمترین سبب کافر شدن انسان چیست؟ فرمودند : این‌که بدعتی بگذارد و از آن بدعت جانبداری کند و از هر کس با او مخالفت کند روی برگرداند و آنان را متهم و منزوی سازد.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید