برگزاری نشست دوازدهم نظریه دولت اسلامی در مرکز پژوهشی مبنا با موضوع «حکمرانی شایسته»

  • شنبه, 25 مرداد 1399 01:49
  • بازدید 1502 بار

نشست دوازدهم نظریه دولت اسلامی با ارائه سرفصل «حکمرانی شایسته» توسط جناب اقای دکتر تقی دشتی در مرکز پژوهشی مبنا برگزار شد.

در نشست دوازدهم نظریه دولت اسلامی سرفصل حکمرانی شایسته توسط جناب آقای دکتر دشتی عضو هیئت علمی مرکز پژوهشی مبنا ارائه گردید.
در این نشست، جناب آقای دکتر دشتی ابتدا مفهوم حکمرانی شایسته را که مفهومی متناظر و نزدیک به مفهوم «حکمرانی خوب» (Good Governance) است تبیین نمودند و مقصود از آن را «حکمرانی خوب در اسلام» دانستند. سپس ایشان از میان تعاریف متعدد ممکن برای این مفهوم، ضمن بیان نقدهای وارد بر تعاریف فعلی، تعریف جدید را از دیدگاه خود تبیین نمودند.
جناب آقای دکتر دشتی در ادامه، توجه به «جایگاه حکمرانی شایسته» در میان سایر مفاهیم مربوط به نظریه دولت را حائز اهمیت دانسته و آن را ناظر به «فرآیند و چگونگی اعمال قدرت و عملکرد دولت» دانستند که نباید با عناوین دیگر مانند اهداف و وظائف دولت خلط گردد.
سپس ایشان برای مفهموم «حکمرانی شایسته» سه ویژگی ذیل را برشمردند:
1. نمایاندن نحوه و چگونگی اعمال قدرت
2. قابلیت تحقق داشتن در جامعه
3. قابلیت سنجش و ارزیابی
در آخر نیز ایشان به زیرعنوان «اصول و شاخص های حکمرانی شایسته» پرداختند و در این نشست تخصصی، اصول «مشارکت پذیری»  و «حاکمیت قانون» را تبیین نمودند و سایر اصول و ادامه مباحث نیز به نشست آتی موکول گردید.

شایان ذکر است در این نشست اساتید محترم حقوق عمومی جناب آقایان دکتر محمدجواد ارسطا، سید احمد حبیب نژاد و ابراهیم موسی زاده اعضاء محترم هئیت علمی دانشگاه تهران، جناب آقای دکتر حسین جوان آراسته عضو محترم هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و پژوهشگران مرکز پژوهشی مبنا در حوزه حقوق عمومی و علوم سیاسی، جناب آقایان دکتر سید سعید هاشمی نسب و محسن گلپایگانی و حجت الاسلام محمد مهدی فر حضور داشتند.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید