نشست یازدهم نظریه دولت اسلامی در مرکز پژوهشی مبنا برگزار شد

  • یکشنبه, 12 مرداد 1399 08:30
  • بازدید 1286 بار

نشست یازدهم نظریه دولت اسلامی با بررسی جامع چارچوب نظریه و همچنین تکمیل مباحث «مقدمه تحلیلی نظریه» با ارائه حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر ارسطا برگزار شد.

در این نشست اساتید محترم حقوق عمومی آقایان دکتر محمدجواد ارسطا، دکتر ابراهیم موسیزاده، دکتر سید احمد حبیب‌نژاد، دکتر محمدتقی دشتی و پژوهشگران مرکز پژوهشی مبنا در حوزه علوم سیاسی و حقوق عمومی آقایان دکتر سید سعید هاشمی‌نسب و حجت‌الاسلام محمدمهدی‌فر شرکت داشتند.
در نشست یازدهم، سرفصل‌های نظریه دولت اسلامی به‌طور کامل مورد واکاوی قرار گرفتند و تصمیم‌های لازم در ارتباط با آنها اتخاذ شد. در ادامه نشست نیز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر ارسطا، «مقدمه تحلیلی نظریه دولت اسلامی» را با ارائه خود در این نشست، تکمیل و به انتها رساندند.
جناب آقای دکتر ارسطا در این ارائه، به تبیین «پیش‌فرض‌های نظریه دولت اسلامی» یعنی «ضرورت تشکیل حکومت اسلامی»، «ولایت عامه فقیه» و «نگاه جامع به فقه» پرداختند.
در خصوص «ضرورت تشکیل حکومت اسلامی»، ایشان با استناد به نظرات مختلف فقهی و استدلال‌های حقوقی، مقصود فقیهان مخالف را «عدم امکان تشکیل حکومت تمام‌عیار اسلامی» دانستند نه آنکه آنها مخالف اصل تشکیل حکومت اسلامی باشند.
ایشان در ادامه، در مورد «ولایت عامه فقیه»، ضمن مرور دیدگاه‌های فقهی مختلف موجود در مسئله، ارتباط مستقیم بین هر دیدگاه با ساختار دولت برآمده از آن نظریه را تبیین کردند.
در آخر نیز حجت‌الاسلام‌والمسلمین ارسطا «نگاه جامع به فقه» را راه برون‌رفت از مشکلات اجتماعی دانستند. ایشان ضمن استشهاد به مواردی از تاریخ مشروطه، ضرورت وجود نگاه جامع و موسّع به فقه را برای تکرارنشدن حوادث تلخ آن دوران ضروری دانستند.
گفتنی است مقدمه تحلیلی نظریه دولت اسلامی با اختصاص شش نشست تخصصی به خود در این جلسه به پایان رسید. در نشست‌های آتی نیز ان‌شاءالله برای دیگر سرفصل‌های مصوب، از سایر اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های برتر کشور جهت ارائه مباحث نظریه دولت اسلامی استفاده خواهد شد.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید