شماره بیست‌وشش دوماهنامه راهبردی امنیت فرهنگی افق مکث منتشر شد

  • چهارشنبه, 09 مرداد 1398 03:40
  • بازدید 2524 بار

شماره جدید پژوهشنامه افق مکث با عنوان افراط گرایی شیعی چاپ شد  

افراط‌گرایی مذهبی از جمله پیچیده‌ترین چالش‌هایی است که دنیای امروز با آن روبرو است و همه ادیان و مذاهب از شرق تا غرب جهان به گونه‌ای با آن دست به گریبانند و ایران اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

افراط‌گرایی مذهبی از جمله پیچیده‌ترین چالش‌هایی است که دنیای امروز با آن روبرو است و همه ادیان و مذاهب از شرق تا غرب جهان به گونه‌ای با آن دست به گریبانند و ایران اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ اما با ظهور انقلاب اسلامی و در تلألو آن، وحدت اسلامی در جامعه ایران اوج گرفت و وحدت استراتژیکی به معنای وحدت عملی و همبستگی بر اساس اصول مشترک اسلامی در برابر دشمن مشترک جهان اسلام ایجاد شد که نمونه بارز آن در جنگ تحمیلی قابل مشاهده است. اما در حال حاضر تشتت درونی و درگیرهای مذهبی برخاسته از نگاه متفاوت گروه‌های اسلامی این آرمان را بسیار دور از دسترس قرار داده است. شعارها و اقدامات افراطی برخی افراد که با استفاده از ابزار رسانه اقدامات محدود خود را به صورت گسترده در دنیا منتشر می کنند، اختلافات را بین مذاهب اسلامی، اقوام و گروههای مختلف بیشتر کرده و آینده مبهمی را برای وحدت شیعه و سنی در ایران ترسیم نموده است. به جرات می‌توان گفت افراطی‌گری شیعی در کنار افراطی‌گری اهل‌سنت همراه با اراده‌های خارج از نظام، به انشقاق و تفرقه در جهان اسلام منجر می‌شود. این امر دقیقاً در راستای اهداف استعمار و استکبار است که درصدد تضعیف قدرت جهان اسلام هستند؛
ضمن اینکه تفرقه‌ها و ناامنی‌های نشأت گرفته از این افراط‌گرایی‌ها، بر پیکره امنیت و وحدت مردم و نظام جمهوری اسلامی آسیب خواهد زد؛ برای مثال به اقدامات افراطی از قبیل مراسم اختلاف‌برانگیز عمرکشان، ایام محسنیه، قمه‌زنی‌های خاص، شبکه‌های ماهواره‌ای اختلاف‌برانگیز و سخنرانی‌های اختلافی باعث ایجاد کینه‌ورزی‌ها، اختلافات و بدبینی اهل تسنن و سایر مردم جهان به تشیع شده و به تشدید افراطی‌گری طرف مقابل منجر می‌شود. چنین نگرش‌هایی موجبات شکاف بین مذاهبی در اسلام را افزایش داده و بیانات برخی سخنرانان و مداحان و تبلیغات بدون تفکر و اندیشه تقریب بر این شکاف افزوده است.
باید اذعان داشت این مسئله اقدامی برنامه‌ریزی شده و هدفمند است که با حمایت مادی، نظامی و سیاسی نظام سلطه در حال اجرا است و در این بین عملکرد برخی گروه‌های افراط‌گرای شیعه و بهره‌برداری دشمنان شیعه از اعمال خرافی و افراطی آنان و همچنین تحریک قاطبه اهل‌سنت علیه تشیع نیز از مهم‌ترین عوامل تنش مذهبی در کشور است؛ درواقع اهانت و تندروی برخی افراد و گروه‌های شیعی علیه مقدسات و اعتقادات اهل‌سنت و همچنین شیعیان اعتدال‌گرا، یکی از محرک‌های اثرگذار رشد افراطی‌گری است؛ به‌طوری که تیم‌های عملیاتی گروهک‌های تروریستی فعال در منطقه برای تحریک عوامل خود و انجام عملیات علیه شیعیان از سخنان و آثار این دسته از افراطیون شیعه سوء‌استفاده می‌کنند.
از همین رو یکی از مهمترین مسائلی که کنکاش و بررسی آن برای حفظ ثبات وحدت و انسجام ملی و مذهبی کشور ضرورت می‌یابد جریان شناسی رایج افراط‌گرایی برخی گروه‌های شیعی در داخل و خارج است که به سبب کم آگاهی غالب مردم و ضعف عملکرد مسئولان و متولیان، روز به روز در حال گسترش است و لازم است چاره‌ای برای آن اندیشیده شود. به نظر می‌رسد با بررسی ریشه‌ها و عوامل افراط گرایی در برخی پیروان شیعی می‌توان به راهبردها و راهکارهای رفع این آسیب دینی  و فرهنگی دست یافت. بنابراین سوالی که در این پژوهش به دنبال پاسخ آن هستیم، این است: «ریشه‌ها و عوامل افراط‌گری مذهبی در میان برخی شیعیان چیست و چگونه می‌توان با آن به مقابله پرداخت؟»

برای تهیه این محصول یا انتقال پیشنهادات و انتقادات می‌توانید از طریق پست الکترونیکی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید یا شماره تماس 5-32906404-025 اقدام فرمایید.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

قانون شکنی
آیه شریفه : إِنَّمَا ﭐلسَّبِيلُ عَلَى ﭐلَّذِينَ يَظْلِمُونَ ﭐلنَّاسَ وَيَبْغُونَ فِي ﭐلْأَرْضِ بِغَيْرِ ﭐلْحَقِّ أُوْلَـٰئِکَ لَهُم عَذَابٌ أَلِيمٌ  (سوره مبارکه شوری ، آیه 42)ترجمه : گناه بر کساني است که به مردم ظلم مي‏کنند ، و بدون داشتن بهانه‏اي و حقي مي‏خواهند در زمين فساد و ظلم کنند ، آنان عذابي دردناک دارند. روایت : قال علی( ع ): من تعدی الحق ، ضاق مذهبه.  (بحار الانوار ، ج 77 ، ص 211 )ترجمه : امام علی(ع) مي‌فرمايد: هر کس از حق (قانون) تجاوز کند ، در تنگنا گرفتار می آید.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید