درس طبیعت برای حکومت

  • چهارشنبه, 01 فروردين 1397 01:27
  • بازدید 3393 بار

بسم‌الله الحی القیوم
یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ

تحول، نوسازی و برانداختن کهنگی، رسم راستین طبیعت است. نظام هستی همواره با خلقت و خلاقیت و تحول و تکامل عجین شده است. (کُلَّ یَوْم هُوَ فِى شَاْن) به قول مولانا: «هرنفس نو می‌شود دنیا و ما / بی‌خبر از نو شدن اندر بقا» پس گوهرِ ماندگاری و پویایی را باید در صدفِ دگرگونی و حیات مجدد جست.
هر فرد و مجموعه‌ای، نیازمند آسیب‌شناسی خود است تا به فراخور زمان، خود را بازسازی کند. حکومت‌ها نیز بسان هر مجموعه‌ای ساختاری بر لبة پرتگاه کهنگی و پوسیدگی و میرایی ایستاده‌اند و اگر به رسم طبیعت، خود را بازسازی و متحول نکنند، به درة نابودی سقوط خواهند کرد. اگر ندای طبیعی نوخواهی را نادیده بگیرند، مصداق این جمله حکیمانه خواهند شد که «هر حکومتی به پرسش‌های تازه پاسخ‌های کهنه دهد، محکوم به نابودی است». امید است جامعة ما به‌ویژه دولتمردان ما از «تحول مستمر و پایدار»، این اصل اصیل طبیعت، بهره ببرند و در رشد بیشتر کشور اسلامی‌مان هرچه بیشتر کامیاب شوند.
مؤسسة مطالعاتی صراط مبین با دو اقدام مهم می‌تواند در این مسیر معینِ نظام اسلامی حرکت کند:
• اقدام نخست، آسیب‌شناسی و تحلیل علمی و تخصصی مسائلِ عرصة فرهنگی-دینی جامعه است که با شیوه‌ای نو و فراگیر صورت می‌گیرد.
• اقدام دوم، احیای مبانی نظری حکومت اسلامی با رویکرد فقه اجتماعی و استخراج مبانی، اصول و قواعد، روش‌های اصیل دینی از منابع اسلامی است.
ان‌شاءالله در آینده شاهد تجدد و فراگیرشدن حکومت جهانی اسلام خواهیم بود.

 

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

دوری از فساد
قرآن : ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما کَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذيقَهُمْ بَعْضَ الَّذي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ   (سوره روم ، آیه 41)ترجمه: فساد و پریشانی به کرده بد خود مردم در همه برّ و بحر زمین پدید آمد تا خدا هم کیفر بعضی اعمالشان را به آنها بچشاند، باشد که (از گنه پشیمان شده و به درگاه خدا) باز گردند.حدیث: امام صادق(ع) : سياتي علي النّاس زمان لا ينال الملك فيه الّا بالقتل و التّجبّر و لا الغني الّا بالغصب و البخل و لا المحبّه الّا باستخراج الدّين و اتباع الهوي؛... (اصول کافی ، ج2 - ص 91)ترجمه: به زودي زماني فرا مي رسد كه در آن به سلطنت رسيدن ممكن نيست، مگر با ...

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید