برگزاری نشست هم‌اندیشی و بزرگداشت پژوهش‌های دینی- فرهنگی با رویکرد حل مسائل

  • سه شنبه, 12 دی 1396 10:55
  • بازدید 4023 بار

نشست هم‌اندیشی و بزرگداشت پژوهش‌های دینی- فرهنگی با رویکرد حل مسائل، در آستانه ششمین سالگرد تأسیس مؤسسه فرهنگی- مطالعاتی صراط مبین و به مناسبت هفته پژوهش، با حضور میهمانان ویژه برگزار شد.

دکتر محمدتقی دشتی، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی- مطالعاتی صراط مبین، ضمن خیرمقدم به حضور میهمانان، گزارشی از روند فعالیت‌های پژوهشی موسسه فرهنگی مطالعاتی صراط مبین ارائه نمود و تدوین «نظام واره مسائل و آسیب‌های دینی- فرهنگی با تأکید بر عوامل آسیب‌زا» را یکی از مهم‌ترین محصولات تولیدی این مجموعه عنوان کرد که در آن متخصصانی از حوزه‌های مختلف علمی نظرات و دیدگاه‌های خود را مطرح ساخته اند. وی در ادامه نشریه افق مکث را یکی دیگر از محصولات علمی این مؤسسه معرفی نمود؛ که با هدف بهره گیری حداکثری مدیران اجرایی از تحقیقات علمی، به‌صورت خلاصه چند صد صفحه پژوهش در یک موضوع خاص ارائه شده است.
در ادامه این نشست حجت‌الاسلام‌والمسلمین پور زنجانی، پژوهشگر مطالعات فرهنگی نیز، به عملیاتی نبودن دستاوردهای غربی با تغییر پسوند، اشاره کرد. وی عملکرد منفعلانه در برابر مباحث مطالعاتی حوزه زنان را نتیجه ارائه طرح هایی دانست که صورت ظاهری داشته و در باطن دارای شاکله ای انفعالی هستند. ایشان در ادامه ضمن معرفی زنان به‌عنوان برترین شاخصه‌های شناسایی، معرفی و تفکیک جامعه دینی، عدم دسترسی به دستاوردهای عملیاتی در حل معضلات اجتماعی را حاصل بروز معضل استاد و شاگردی در نظام آموزش بیان کرد. به عقیده وی پیوست پژوهشی به فعالیت‌های اجرایی در حوزه فرهنگ دارای اهمیت ویژه ای است و رهایی از معضلات هزارساله اجتماعی در گرو معطوف نمودن ذهن انسان به واقعیت‌های زندگی و اقتضائات زمانی و تغییر نگاه‌ها است. همچنین ابتر دانستن هر دانشی که دریکی از پایه‌های پنج‌گانه دانش همچون آموزش، پژوهش، مهارت، عملیات و ارزیابی نقصان داشته باشند و نتوانند مؤلفه های علمی خود را به مرحله عملیات و ارزیابی برسانند، پایان بخش صحبت های ایشان بود.
دکتر رسول داداشی آذر، کارشناس فرهنگی نیز مشارکت مجموعه‌های اجرایی و پژوهشی به‌منظور ارتقاء دامنه تأثیرگذاری پژوهش‌ها را موردتوجه قرار داد و بر توجه به مؤلفه‌های تقاضامحوری و  مشارکتی بودن پژوهش‌ها تأکید کرد. دکتر داداشی آذر با اشاره به این‌که پژوهش‌های فاخر را باید به‌صورت سند، ارائه و از انتشار آن در قالب طرح‌های پژوهشی مکتوب و کتاب پرهیز نمود به ارائه تحقیقات پژوهشی در حوزه مطالعات فرهنگی به‌صورت گزارش‌های راهبردی اشاره کرد؛ چراکه مطالعه نظام واره های فرهنگی توسط دست‌اندرکاران و مجریان، به ذهن مدیران فرهنگی سمت‌وسو داده، تأثیرات مثبتی را در ایشان ایجاد می کند.
در انتها خانم دکتر صف‌آرا، عضو هیئت‌علمی دانشگاه الزهرا نیز ضمن تأکید بر تقاضامحوری پژوهش‌های فرهنگی و اینکه برخی از فعالیت‌های پژوهشی ناظر به مؤلفه‌های تقاضامحوری نیست، توجه مراکز پژوهشی مطالعات فرهنگی به تقاضاهای سازمانی بر اساس فرا تحلیل‌های موضوعی و عنوانی را نیازی ضروری دانست.
وی ضمن تأکید بر سمت‌وسو دهی به فعالیت‌های پژوهشی در راستای بررسی پارامترهای نیازمندی، بر لزوم توجه به روشمند سازی پژوهش‌ها اشاره نمود و خاطرنشان کرد: پژوهش‌ها باید راهکار مدارانه به‌پیش رفته و ارتباطات نیز با همین نگاه موردتوجه قرار گیرد.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

تحمیل نظر خویش بر آگاهان
قرآن : ... ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ کُونُوا عِباداً لي‏ مِنْ دُونِ اللَّهِ ... (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: هیچ کس (حتی پیامبر) حق ندارد به مردم بگوید به جای خدا مرا عبادت کنید.حدیث: روی الحلبی قلتُ لاَبی عبدالله علیه السلام ما أدنى ما یکون به العبد کافراً ؟ قال: « أن یبتدع به شیئاً فیتولى علیه ویتبرأ ممّن خالفه (معانی الاخبار ، ص 393)ترجمه: ... حلبی روایت می کند که از امام صادق (ع) پرسیدم : کمترین سبب کافر شدن انسان چیست؟ فرمودند : این‌که بدعتی بگذارد و از آن بدعت جانبداری کند و از هر کس با او مخالفت کند روی برگرداند و آنان را متهم و منزوی سازد.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید