دهمین شماره از پژوهشنامه تخصصی مساله شناسی افق مکث با موضوع " طلاق و فروپاشی کانون خانواده" منتشر شد.

  • شنبه, 28 اسفند 1395 15:06
  • بازدید 3558 بار

اگر جامعه را ساختمان باشکوهی ببینیم، خانواده‌ها مانند خشت‌های این بنا هستند. از هم پاشیدن هر خانواده‌ای، به معنای کاسته شدن خشتی از دیوارهای خانه است. نابودی خانواده‌ها رفته‌رفته، موجب سست شدن بنا می‌شود و سرانجام فرومی‌ریزد. مروری بر آمار طلاق در کشور –به‌ویژه در دهة گذشته- زنگ خطری است که از سست شدن و کوتاهی عمر خانواده در جامعه ایرانی خبر می‌‎دهد.

  خانواده ایرانی در سال‌های نه‌چندان دور با بافت سنتی-مذهبی، نهادی بود که از بیراهه رفتن اعضای خود جلوگیری می‌کرد و در صورت بروز مشکلی، با همیاری و محبت خالصانه، پناهگاهی برای اعضای خود بود.
پژوهش‌ها حاکی از بروز 47 معضل در سطح فردی و اجتماعی دارد که برخی از آنها گاه قابل‌حل نیست یا برطرف کردن آنها بسیار دشوار و پیچیده است؛ برای مثال فقط 10 درصد زنان طلاق‌گرفته بعد از طلاق ازدواج می‌کنند. ناگفته پیداست که این موضوع ممکن است چه پیامدهای روانی و اجتماعی داشته باشد. برای ایجاد سدی استوار برابر سیل پرقدرت طلاق، نیاز به راه‌کارهای عملیاتی است که پشتوانه‌ای علمی و منطبق بر آمار واقعی داشته باشد.
ماهنامه افق مکث -که نشریه‌ای با رویکرد مسئله شناسی است- در شماره اخیر خود کوشیده است پس از بیان برخی نظرات مقام معظم رهبری دراین‌باره، علاوه بر ارائه تصویری از وضعیت طلاق در کشور، عوامل و پیامدهای آن را توصیف کرده و راه‌کارهایی را برای کاهش طلاق و استواری پایه‌های خانواده بیاید. مطالب این شماره افق مکث به شرح ذیل است:
بخش اول، فراتحلیل:
در این بخش، عوامل کلان، میانی و خُرد طلاق در کشور از میان ده‌ها منبع پژوهش و جمع‌آوری شده است؛ ازجمله عوامل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و روانی. سپس پیامدهای فردی و اجتماعی طلاق از منابع پژوهشی و آماری استخراج و ارائه شده است. فصل پایانی این بخش نیز راه‌کارهای به‌دست‌آمده از آثار صاحب‌نظران و کارشناسان این موضوع ارائه شده است.
بخش دوم، پیشینه:
در گام نخست این بخش مقررات نهادهای مختلف کشور درباره طلاق نقل شده است و سپس در فصل دوم آمارهای مستندی از وضعیت طلاق در منطقه و کشورهای دیگر در طول سالیان گذشته ارائه می‌شود. این بخش همچنین به وضعیت آماری طلاق در کشور با معیارهای مختلف تاریخی، جغرافیایی و جنسیتی و همچنین دلایل طلاق می‌پردازد. فصل سوم این بخش اقدامات نهادهای مختلفی که به نحوی با موضوع طلاق مرتبط هستند، گزارش می‌شود.
بخش سوم، راه‌کارها:
در بخش پایانی مجله، پایین بودن آگاهی زوجین در حوزه‌های مختلف را گره اصلی برای ارائه راه‌کارها قرار دادیم. ناآگاهی زوجین از مهارت‌های زندگی و از سوی دیگر ظهور رسانه‌های جدید و پایین بودن سواد رسانه‌ای عمومی، موجب بروز مشکلات جدی شده است. از این‌رو سراغ نُه تن از کارشناسان و صاحب‌نظران این حوزه رفته‌ایم و نظرات و راه‌کارهای آنها را جویا شده‌ایم. در این بخش علاوه بر متن مصاحبه‌ها، خلاصه‌ راه‌کارهای هر یک از کارشناسان خلاصه و ارائه شده است.

برای تهیه این محصول می توانید با دفتر پژوهش نامه به شماره 02532910663 تماس حاصل نمایید

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

تحمیل نظر خویش بر آگاهان
قرآن : ... ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ کُونُوا عِباداً لي‏ مِنْ دُونِ اللَّهِ ... (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: هیچ کس (حتی پیامبر) حق ندارد به مردم بگوید به جای خدا مرا عبادت کنید.حدیث: روی الحلبی قلتُ لاَبی عبدالله علیه السلام ما أدنى ما یکون به العبد کافراً ؟ قال: « أن یبتدع به شیئاً فیتولى علیه ویتبرأ ممّن خالفه (معانی الاخبار ، ص 393)ترجمه: ... حلبی روایت می کند که از امام صادق (ع) پرسیدم : کمترین سبب کافر شدن انسان چیست؟ فرمودند : این‌که بدعتی بگذارد و از آن بدعت جانبداری کند و از هر کس با او مخالفت کند روی برگرداند و آنان را متهم و منزوی سازد.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید