چهارمین جلسه مراکز فعال در عرصه پاسخگویی به سؤالات و شبهات دینی در فضای مجازی

  • سه شنبه, 10 اسفند 1395 11:02
  • بازدید 3044 بار

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی صراط مبین چهارمین جلسه مراکز فعال در عرصه پاسخگویی به سؤالات و شبهات دینی در فضای مجازی برگزار شد. در این جلسه که میزبان آن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بود، نمایندگانی از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، مرکز تخصصی مهدویت، مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم، رادیو معارف، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، مؤسسه رواق حکمت (سایت اسلام کوئست) و مؤسسه صراط مبین حضور داشتند.

در ابتدای جلسه حجت‌الاسلام‌والمسلمین نجفی ضمن پیشنهاد ایجاد دبیرخانه مرکزی برای تسریع در پیگیری امور و انجام پژوهش‌های احتمالی، تأکید کردند که جلسات بدون محور بودن مرکز واحد و با همکاری مراکز ادامه یابد. وی هدف بلندمدت این جلسات را «ترسیم نقشه جامع پاسخگویی و تبلیغ دین در فضای مجازی» در قالب شناسایی خلأها در این حوزه و ارائه راهکار اصلاح آن‌ها معرفی کرد که البته برکات دیگری مثل هم‌افزایی مراکز فعال را در پی خواهد داشت.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین عظیمی نیز با اشاره به‌اتفاق مبارکی که با شکل‌گیری پیوند میان مراکز صورت می‌گیرد افزود: این جلسات سبب می‌شود که ظرفیت مراکز به‌خوبی شناسایی شود؛ البته باید توجه داشت که از این ظرفیت‌ها پس از شناسایی استفاده کرد. اطلاع‌رسانی نکردن مراکز فعال، خلأ دیگری است که با ساخت تیزرها و کلیپ‌های تبلیغاتی برای معرفی مراکز پاسخگویی، می‌توان این خلأ را پر کرد.
در ادامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین سراقی اهداف ستاد را مناسب دانست و بر حرکت به سمت عملیاتی شدن راهکارها تأکید کرد. ایشان افزود: این ستاد باید اتاق فکری در حوزه پاسخگویی به مسائل دینی باشد؛ ازجمله آنکه باید رصد مطلوب و موانع رسیدن به آن شناسایی و راه‌های برطرف کردن آن موانع ارائه شود.
در ادامه با توجه به تصمیم معرفی کامل نهاد میزبان و بررسی ظرفیت‌های همکاری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین وحیدرضا ملکی به معرفی برخی فعالیت‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم پرداخت. ایشان ضمن اشاره به سابقه 37 ساله دفتر تبلیغات در تبلیغ، این نهاد را رسمی‌ترین مرکز اعزام مبلغین به سراسر کشور دانست و افزود: «با نیازسنجی‌ای که صورت گرفت از دو سال و نیم گذشته اداره کل تبلیغ نوین نیز به‌صورت رسمی مشغول به فعالیت است که ساختار اداری آن متشکل از سه اداره تبلیغ فضای مجازی، اداره کل اطلاع‌رسانی و اداره کتابخانه‌ها، همایش‌ها و نمایش‌ها است. همچنین شاکله غیر ساختاری این مجموعه در سه بخش رسانه، مکتوب هنری و تبلیغ مجازی در حال پیگیری است؛ به این صورت که بخش رسانه مربوط به مبلغینی است که در عرصه فیلم بلند، فیلم کوتاه، پویانمایی، تیزر و ... شناسایی می‌شوند. مواردی که در بخش رسانه گنجانده نمی‌شود در بخش مکتوب هنری قرارگرفته و درنهایت تبلیغ فضای مجازی هم همان‌طور که از عنوان آن پیداست، مرتبط با شناسایی مبلغین در فضای مجازی است.» حجت‌الاسلام ملکی اولویت اداره کل تبلیغ نوین را حمایت از گروه‌ها عنوان و روال این امر را این‌گونه بیان کرد: «ابتدا افراد شناسایی شده و در قالب گروه‌هایی متشکل از سرگروه، جانشین و اعضا ساماندهی می‌شوند؛ سپس طرح‌های ارائه‌شده در کمیسیون، بررسی و با توجه به کیفیتشان از آن‌ها حمایت مالی می‌شود. تاکنون از میان 6000 طرح ارائه‌شده، 2500 طرح تأیید شده است که از این میان 600 طرح در بخش رسانه، 1500 طرح در حوزه تبلیغ مجازی و 400 طرح هم در بخش مکتوب هنری جا دارد.»
در ادامه ایشان با اشاره به فعالیت 180 گروه در حال حاضر اضافه کرد: حمایت از این گروه‌ها به سه صورت مالی مانند هزینه‌های اینترنت سالیانه و وام قرض‌الحسنه؛ فنی مانند خدمات هاستینگ، سرور، سایت، دامین پشتیبانی و...؛ آموزشی، شامل آموزش ابزاری و محتوایی برای اعضای گروه‌ها در صورت نیاز و حمایت معنوی مانند صدور مجوز رسمی است. هرچه پیشرفت در گروه‌ها بیشتر می‌شود حمایت از آن‌ها کاهش می‌یابد تا گروه‌ها بتوانند به‌صورت مستقل به کار خود ادامه دهند.
آقای ملکی در ادامه آموزش فضای مجازی و سواد رسانه‌ای را از دیگر فعالیت‌های دفتر تبلیغات عنوان و از همکاری این مرکز با پلیس فتا، ستاد مشترک نیروهای مسلح، بهزیستی و آموزش و پروش در این حوزه خبر داد.
نماینده دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم این شرایط را بستر مناسبی برای به‌کارگیری طلاب تحت آموزش نهادهای دیگر ازجمله مرکز تخصصی مهدویت دانست که با استقبال حجت‌الاسلام‌والمسلمین عمران نماینده مرکز تخصصی مهدویت مواجه شد و مقرر شد، این موضوع تا حصول نتیجه پیگیری شود.
در پایان مقرر شد تا در جلسه آینده، دایره مراکز مشارکت‌کننده گسترش داده شود.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید