مدیر کل گزینش و مشاور عالی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از موسسه صراط مبین دیدار نمودند.

  • دوشنبه, 13 دی 1395 15:31
  • بازدید 3692 بار

دکتر علی هاشمی مدیر کل استخدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با مدیر عامل موسسه فرهنگی مطالعاتی صراط مبین، ضمن تقدیر از فعالیت های صورت گرفته این موسسه، اظهار داشت: فعالیت های فرهنگی این موسسه، دغدغه مبارکی است که پژوهشگران با روحیه جهادی مسائل و آسیب های فرهنگی را دنبال می کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صراط مبین رئیس هیئت رسیدگی به تخلفات اداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به برخی از نیازهای فرهنگی کشور و حاکمیت دینی اشاره نمود و اظهار داشت: با توجه به سابقه حکومت کلیسا در سالیان گذشته، متاسفانه فهم صحیحی از حکومت اسلامی در جهان وجود ندارد، و ملت های غربی حکومت اسلامی را همانند حکومت کلیسا می دانند.
وی ریشه دار بودن نگاه تاریخی به حکومت دینی و همانی آن با حکومت کلیسا و نیز ضعف در انتقال صحیح تفکر حکومت اسلامی را از مهمترین آسیب های حوزه مردم سالاری دینی در عرصه بین المللی عنوان کرد و ابراز داشت: در پیگیری فعالیت های فرهنگی مطالعاتی و بررسی آسیب های پیش رو ضمن مسئولیت شناسی صحیح، نباید خود را در دام مقصرنگاری ها گرفتار نماییم.
هاشمی با اشاره به این که در حوزه فرهنگ و هنر، فهم متقابلی از نیازها و اقتضائات وجود ندارد، خاطرنشان کرد: متأسفانه اسلامی نبودن متون آموزشی حوزه فرهنگ در مجامع علمی، یکی از مهمترین دغدغه های پیش روی حکومت اسلامی است، که در بسیاری از موارد جبهه گیری های سوئی را به دنبال دارد.
وی با تأکید بر این که پایه های آموزشی عرصه های مختلف فرهنگی از جمله هنر را باید جدی گرفت، اظهار داشت: با توجه به تنوع قومیتی در ایران اسلامی و لزوم تأکید بر احیای تمدن نوین اسلامی، متاسفانه در بسیاری از موارد، عدم ایجاد همدلی میان تفکر ملی گرایی و اسلامی گرایی در جامعه، به یکی از مهمترین دغدغه های فرهنگی و اجتماعی کشور تبدیل شده است.
مدیر کل استخدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نبود تقارب میان تفکر توسعه ای و تفکر اخلاق دینی را از دیگر چالش های عصر حاضر عنوان کرد و ابراز داشت: متأسفانه بسیاری از ظرفیت های فرهنگی کشور، هزینه فعالیت های موازی شده، در برخی از موارد بر ضد یکدیگر به کار گرفته می شود.
دکتر هاشمی بر ترسیم مبانی روشن فرهنگ دینی تأکید نمود و اظهارداشت: باید سیاست گذاری منسجمی در حوزه فرهنگ داشته، فرهنگ را از دعاوی سیاسی و حزبی به دور نگه داریم.
در این دیدار دکتر حسین پور، مشاور عالی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به ضرورت تحقیقات علمی در عرصه های فرهنگی اشاره نمود و اظهار داشت: باید نسبت به مباحث فکری ایجاد شده در جامعه توجه نموده، فعالیت های پژوهشی هدفمندی را پیگیری نماییم.
حسین پور به لزوم توان بخشی و کارآمد سازی مولفه های فرهنگی در نظام مقدس اسلامی اشاره نمود و اذعان داشت: متاسفانه آن گونه که باید فقه سیاسی و حکومتی اسلام و نیز اندیشه های سیاسی مردم سالاری دینی در مجامع دانشگاهی ما ورود نکرده است.
وی با بیان این که پژوهش ها و تحقیقات موسسه فرهنگی مطالعاتی صراط مبین کمک به سزایی می تواند به پایان نامه و تحقیقات آکادمیک داشته باشد، ابراز داشت: موسسه صراط مبین باید ارتباط خود را با مراکز دانشگاهی به ویژه مجموعه های فعال در حوزه علوم سیاسی و فرهنگی تقویت نماید.
ایشان با اشاره به این که باید از پیگیری بخش نامه ای فعالیت های علمی پرهیز نمود، خاطرنشان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یکی از نهادهای فعال در حوزه فرهنگ، ارتباط با جامعه نخبگانی عرصه فرهنگ را در دستور کار خود قرار داده است.
وی تعدد مراکز تصمیم گیر در عرصه های فرهنگی و اعمال فعالیت های جزیره ای را یکی از دغدغه های مهم عرصه فرهنگ کشور عنوان کرد و یادآور شد: موسسه فرهنگی مطالعاتی صراط مبین، می تواند به بازویی برای پیگیری دغدغه های فکری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تبدیل شود.
مشاور عالی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به گستره اخذ مجوز چاپ 70 هزار عنوان کتاب در سال اشاره نمود و اظهار داشت: باید تمام نهادهای فرهنگی فعال کشور، حل معضلات فرهنگی جامعه را در دستور کار خود قرار دهند.
دکتر حسین پور پیگیری روش های مختلف فرهنگی را مهم دانست و خاطرنشان کرد: باید با برگزاری دوره های دانش افزایی، کارکنان و کارمندان مسئله شناس را در عرصه فرهنگ تربیت نموده، سرفصل های مختلفی را در این حوزه طراحی نماییم.

دکتر محمد تقی دشتی، مدیر عامل موسسه فرهنگی مطالعاتی صراط مبین، نیز در ابتدای این دیدار ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های موسسه فرهنگی مطالعاتی صراط مبین، تصریح کرد: موسسه فرهنگی مطالعاتی صراط مبین ضمن اتخاذ رویکردی متفاوت در حوزه حکومت اسلامی، مخاطرات نظری و کارکردی پیش روی حکومت اسلامی را مورد توجه قرار داده است.
وی به گسترش دامنه های تحقیقاتی در حوزه دین و نهادهای دینی تأکید نمود و اظهار داشت: رسالت موسسه صراط مبین بر پژوهش و آسیب شناسی نهادهای دینی استوار بوده، مباحث فرهنگ دینی و حوزه های اجتماعی را در دستور کار خود قرار داده است.
مدیر عامل موسسه فرهنگی مطالعاتی صراط مبین در ادامه به بخش های مختلف موسسه فرهنگی مطالعاتی صراط مبین اشاره نمود و اذعان داشت: شناساندن آسیب های مربوط به حوزه دین و نهادهای دینی به مسئولان، نهادهای حاکمیتی و پژوهشگران با تمرکز بر ارائه راهکارهای عملیاتی در حوزه های مختلف فرهنگ دینی، مهمترین رویکرد پژوهشی این موسسه می باشد.
وی ترسیم نظام وار مسائل و دغدغه های فرهنگی کشور را از مهمترین دستاوردهای پژوهشی موسسه صراط مبین عنوان کرد  و اذعان داشت: حضور فعال در همایش های علمی، نشر پژوهش نامه فقه  حکومتی، چاپ نشریه آسیب شناسی فرهنگی افق مکث، کتاب گونه شناسی جریان های فکری حوزه معاصر قم و انجام پروژه های تخصصی مختلف، به صورت بسته های پژوهشی تخصصی از مهمترین فعالیت های این موسسه می باشد.
دکتر دشتی در پایان خلاء نظام سازی در حوزه های مختلف کاربردی را از مهمترین ضعف های جامعه ما عنوان کرد و اذعان داشت: اگر بخواهیم فعالیت های ریشه ای، هدفمند و با تأثیرات عمیق و پایدار در عرصه های مختلف فعالیتی داشته باشیم، باید نظام واره های متعددی را برای حوزه های مختلف ترسیم نماییم.

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نگارخانه

نظر دادن

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید