دیدار دکتر ظهيري معاون فرهنگی جامعه الزهرا(س) از موسسه پژوهشي صراط مبین

  • یکشنبه, 12 دی 1395 14:28
  • بازدید 3361 بار

به گزارش پايگاه اطلاع رساني صراط مبين دکتر ظهیری معاون فرهنگی جامعه الزهرا(س)، در ديدار با عوامل موسسه فرهنگی مطالعاتی صراط مبین، به پیشینه آشنایی خود با فعالیت های موسسه اشاره نمود و اظهار داشت: با موسسه صراط مبین از طریق نشریه افق مکث و آثار فعالیت های آن آشنا شده ام.

وی در ادامه با تأکید بر این که متأسفانه بسیاری از مسائل فرهنگی و اجتماعی به درستی به جامعه هدف منتقل و تبیین نمی گردد، خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد ما خود را درگیر مسئله ها کرده، از ارائه صحیح مباحث غافل هستیم.
سرپرست معاونت فرهنگی جامعه الزهرا(س) با اشاره به این که بخشی از کارهای پژوهشی و تحقیقاتی اعم از پژوهش های میدانی و کتابخانه ای، باید به سمت ارائه و انتقال صحیح مباحث سوق پیدا کند، خاطرنشان کرد: متاسفانه در بسیاری از فعالیت های فرهنگی و اجتماعی از راه کارهای دینی غافل بودیم و خود را درگیر تجدد گرایی کرده، به سمت پیگیری راه کارهای غیر دینی گام نهاده ایم.
دکتر ظهیری شورای فرهنگی و اجتماعی زنان، را یکی از مراکز همسو برای ارائه راه کارهای فرهنگی در عرصه خانواده عنوان کرد و اظهار داشت: مراکز فرهنگی مطالعاتی، باید به منظور اجرایی سازی طرح های ارائه شده، از پشتوانه پژوهشی مراکز دولتی استفاده نمایند.
وی توجه به پنج موضوع مهم عرصه فرهنگی مورد تاکید مقام معظم رهبری را بسیار مهم ارزیابی نمود و ابراز داشت: در بحث حل آسیب های اجتماعی، راهکارهای تحقیقاتی موسسه صراط مبین بسیار چاره ساز خواهد بود.
سرپرست معاونت فرهنگی جامعه الزهرا(س) افزود: متاسفانه مطالعات فرهنگی پژوهشی صورت گرفته در عصر کنونی، قرابت چندانی با فضای جامعه نداشته، نتوانسته ایم ارتباط زیادی را به منظور عملیاتی سازی تحقیقات در جامعه ایجاد نماید.
دکتر ظهیری توجه به نو پدید بودن آسیب ها علل و عوامل معضلات اجتماعی را مهم دانست و یادآور شد: ارائه راه کارهای به روز و پویا، امری مهم در مواجه با آسیب ها و چالش های فرهنگی اجتماعی است.
گفتنی است؛ دکتر محمد تقی دشتی، مدیر عامل موسسه فرهنگی مطالعاتی صراط مبین در ابتدای این دیدار، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های موسسه، بر فراهم سازی زمینه های همکاری برای حل چالش های فرهنگی پیش روی نظام مقدس اسلامی تاکید نمود.
وی با بیان این که موسسه فرهنگی مطالعاتی صراط مبین در فعالیت نه چندان طولانی خود، دستاوردهای مهمی را رقم زده است، خاطرنشان کرد: آسیب شناسی فرهنگ دینی، فرهنگی و دینی مهمترین رویکرد موسسه بوده، حل مباحث مربوط به مسائل دینی و فرهنگی مهمترین رویکرد فعالیتی موسسه صراط مبین می باشد.
دکتر دشتی با بیان این که اگر پایه های فرهنگ دینی نظام اسلامی، دچار اخلال شود، نظام مقدس اسلامی با چالش های محتوایی و شکلی فراوانی روبرو خواهد بود، ابراز داشت: تهیه پیش نویس سیاست های کلی نظام در حوزه امر به معروف و نهی از منکر و نیز جامعه اسلامی و دولت اسلامی از مهمترین فعالیت های موسسه به شمار می رود.
مدیر عامل موسسه فرهنگی مطالعاتی صراط مبین دو فصلنامه فقه حکومتی با رویکر تفکر فقه بنیادین و نیز کتاب جریان شناسی فکری و گونه شاسی جریان های فکری حوزه های علمیه را از دیگر آثار موسسه صراط مبین عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: موسسه فرهنگی مطالعاتی صراط مبین همواره آمادگی خود را بر هم افزایی و گسترش همکاری های فی مابین در راستای برگزاری نشست های مشترک در موضوعات مختلف فرهنگی و دغدغه های استانی مطرح می کند.
دکتر دشتی در پایان تبدیل نمودن راهکارهای پویای دینی به فعالیت های عملیاتی در عرصه های مختلف اجتماعی و فرهنگی، بر اساس نیازهای کنونی جوامع را مهم دانست و یادآور شد: اتصال تحقیقات مراکز حوزوی به بدنه اجرایی حاکمیت و عملیاتی سازی آن یکی از دغدغه های موسسه صراط مبین به شمار می رود.

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید