دیدار مدیر پژوهشی، فرهنگی و هنری آستان مقدس حضرت معصومه(س) با مدیر عامل موسسه صراط مبین

  • یکشنبه, 28 آذر 1395 14:46
  • بازدید 2948 بار


حجت الاسلام والمسلمین محمدی کرمانشاهی، مدیر پژوهشی فرهنگی هنری آستان مقدس حضرت معصومه(س) از موسسه فرهنگی مطالعاتی صراط مبین دیدن نمودند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صراط مبین حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل محمدی کرمانشاهی ضمن بازدید از مرکز فرهنگی مطالعاتی صراط مبین، از نزدیک با فعالیت های این مجموعه فرهنگی مطالعاتی آشنا شدند.

ایشان در ابتدای این دیدار ضمن تاکید بر تقویت همکاری های فی مابین در رابطه با موضوعات فرهنگی، گزارش از فعالیت های معاونت فرهنگی پژوهشی آستان مقدس حرم مطهر ارائه نمود و اظهار داشت: معاونت فرهنگی پژوهشی این آستان مقدس، مجموعه های مختلفی، چون؛ پژوهشکده علامه طباطبایی، مجموعه فرهنگی هنری، کتابخانه، موزه و مرکز اسناد آستان را تحت اشراف خود دارد.
وی درادامه ضمن ارائه گزارشی از فعالیت مجموعه های فرهنگی پژوهشی آستان مقدس حرم حضرت معصومه(سلام الله علیها) اظهار داشت: موزه آستان مقدس حضرت معصومه(سلام الله علیها) جزء نخستین موزه های ایران و غنی ترین موزه های بین المللی به شمار می رود.
ایشان با بیان این که موزه آستان با پیگیری کارها و برنامه های بزرگ، به عنوان غنی ترین موزه کشور در عرصه گفتمانی شناخته می شود، خاطرنشان کرد: در این موزه اشیاء ارزشمندی از شاهزادگان و درباریان قاجار و صفویه نگهداری می شود؛ به گونه ای که موزه آستان مقدس حضرت معصومه، می تواند موزه تخصصی دوران قاجار و صفویه را راه اندازی نماید.
وی قرآن منسوب به امام رضا و امام حسن عسکری(علیهما السلام) را از مهمترین گنجینه های موزه آستان مقدس حضرت معصومه(س) عنوان کرد و ابراز داشت: کتابخانه حرم مطهر حضرت معصومه(س) در سال 1331 تاسیس شده که از لحاظ کیفی جزء کتابخانه های ارزشمند ایران به شمار می رود.
حجت الاسلام والمسلمین محمدی کرمانشاهی با بیان این که بسیاری از نوسندگان و مشاهیر بزرگ جهان اسلام، با دست نوشته هایی آثار خود را به کتابخانه آستان اهدا نموده اند، خاطرنشان کرد: با توجه به اهداء کتابخانه های شخصی خیرین به این کتابخانه این مجموعه را به از لحاظ کمی نیز به کتابخانه ای ارزشمند تبدیل نموده است.
وی خانه مطبوعات آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) را از غنی ترین خانه مطبوعات ها دانست و یادآور شد: مرکز اسناد حرم مطهر نیز اسناد ارزشمندی را در رابطه با حرم مطهر حضرت معصومه(س) جمع آوری و دسته بندی نموده است. بخش هایی از تاریخ معاصر را نیز می توان در میان اسناد این آستان مقدس احصا نمود.
مدیر پژوهشی فرهنگی هنری آستان مقدس حضرت معصومه(س) پژوهشکده استان مقدس حضرت معصومه(س) را یکی از مجموعه های علمی و فرهنگی فعال در شهر مقد قم عنوان کرد و اذعان داشت: این پژوهشکده از سال 1386 آغاز به کار کرده، تاکنون بالغ بر 115 اثر علمی را تولید و منتشر نموده است.
وی با بیان این که آشنایی با مجموعه های فرهنگی حرم مطهر، می تواند ترسیم کننده زمینه های همکاری با مجموعه های علمی و فرهنگی باشد، خاطرنشان کرد: امیدواریم ضمن ایجاد تعاملات عمیق با مراکز پژوهشی و فرهنگی قم، از ظرفیت های متقابل استفاده نماییم.
گفتنی است؛ دکتر دشتی مدیر عامل موسسه فرهنگی مطالعاتی صراط مبین در این نشست ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های این مجموعه علمی فرهنگی، ابراز داشت: موسسه صراط مبین با اهتمام نخبگان حوزوی و دانشگاهی به منظور پژوهش در موضوع دین و نهادهای دینی و با هدف کمک به مولفه های بنیادین نظام اسلامی تشکیل شده و حل مسئله و پاسخ به نیازهای جامعه را هدفگذاری نموده است.
وی آسیب شناسی دینی و فرهنگی، آسیب شناسی نهادهای دینی، بحث ولایت فقیه و حکومت اسلامی و نیز مردم سالاری دینی را از پژوهش های بنیادین موسسه صراط  مبین دانست و اظهار داشت: در جریان شناسی های فکری ورود نموده، دستاوردهای مهمی را کسب نموده است.
دکتر دشتی بهره گیری از روش فرا تحلیلی و بررسی پژوهش مجموعه های علمی و احصاء چالش های مطرح را از مهمترین رویکرهای پژوهشی موسسه صراط مبین دانست و تصریح کرد: ضمن دریافت نظرات کارشناسان و نخبگان،‌‌ راهکارهای عملیاتی به مچموعه های تصمصم گیر ارائه می گردد.
مدیر عامل موسسه صراط مبین به برخی از ظرفیت های شهر مقدس قم و حرم مظهر حضرت معصومه(س) اشاره نمود و ابراز داشت: سالانه قریب ۲۰ ملیون زائر و مسافر ظرفیت زیادی را در این شهر به وجود آورده است.
وی ضمن تاکید بر شناسایی زمینه های همکاری، اظهار داشت: در عرصه آسیب شناسی، برگزاری طرح های فرهنگی و دینی مشترک و نیز نشر محصولات فرهنگی به منظور انتقال اندیشه های  معرفتی از مهمترن عرصه های همکاری به شمار می رود.

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید