برگزاری نشست تخصصی فعالان عرصه"پاسخگویی به شبهات دینی در فضای مجازی"

  • یکشنبه, 16 آبان 1395 10:55
  • بازدید 3064 بار

به گزارش صراط مبین متعاقب انتشار پژوهش نامه افق مکث در خصوص "پاسخگویی به شبهات دینی در فضای مجازی" اولین جلسه هم اندیشی مراکز فعال در این عرصه برگزار گردید. این جلسه با حضور نمایندگان مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی، مرکز مطالعات حوزه علمیه قم، رادیو معارف، موسسه رواق حکمت، موسسه دارالعرفان شیعی و برخی از کارشناسان مراکز دیگر برگزار گردید.

در آغاز جلسه حجت الاسلام نجفی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با طلاب تهران که فضای مجازی را میدان جنگ واقعی خوانده بودند، لزوم اهتمام به این فضا را یادآور شدند و خاطر نشان کردند، علیرغم کمبود امکانات مراکز فعال در این عرصه، برنامه محاسبه شده و دقیق می تواند بسیاری از مشکلات را مرتفع کند. خصوصا با توجه به آنکه ستادی برای ساماندهی مراکز فعال در این عرصه وجود ندارد و از همین رو شاهد موازی کاری، تواکل (واگذار کردن کار به امید مراکز دیگر)، عدم هم افزایی و حتی در برخی مواقع شاهد رقابت های غیر حرفه ای می باشیم. در حالی که نشست های ساده مراکز با یکدیگر می تواند آنها را تا حدی با یکدیگر هماهنگ کند. و تا حدودی خلاء ستاد ساماندهی مراکز را مرتفع نماید.
در ادامه حجج الاسلام آقایان عظیمی، اصلانی، حقانی، کمالی ، سجادی، فرخ زاده و آقای حبیب زاده به معرفی مراکز خود پرداختند. و اگر چه در ابتدا سخنانی مبنی بر عدم امکان کار منسجم و ساماندهی شده در فضای مجازی با توجه به وسعت، تنوع سلائق، عدم وجود نهاد مرجع مورد توافق همگان و ... مطرح شد، اما این تصور با نقدهای حضار مواجه گشت و با اشاره به فعالیت ساماندهی شده دشمن، امکان اشتباه نگاه های بخشی و احتمال بازی کردن در زمین و طرح دشمن، مزیت غیر قابل انکار هم افزایی و امکان جهت دهی به فعالیت ها؛ وفاق جمعی بر لزوم نشست های هم اندیشی حاصل گردید. و با توجه به تجربیات مختلف تاکید گردید که برای بهره برداری حتی می توان از جلساتی که در سطح پایین تر از مدیران اصلی برگزار می شود نیز بهره های فراوانی برد. هر چند قطعا سطح بالاتر جلسات، نتایج آن را مفیدتر خواهد نمود.
همچنین در گفتگوها بر لزوم آینده پژوهی و پیش بینی آینده تحولات رسانه ها توسط جامعه شناسان، کارشناسان آی تی، نیروهای امنیتی و ... سخن به میان آمد که البته شاید پیش بینی دقیق توسط هیچ کس مقدور نباشد. اما با رصد دقیق تر و نشست های هم اندیشی می توان به سرعت تحولات را دریافت و به مدیریت آن پرداخت.
در خصوص پژوهش نامه منتشر شده نیز با بیان اینکه بخش از مخاطبان آن، کارشناسان فعال در عرصه پاسخگویی دینی می باشند، مفید بودن و لزوم طرح این مباحث خصوصا با توجه به خلاهای مهارتی مورد تاکید قرار گرفت. که شاید بتوان در آینده مطالب بیشتری در این راستا تولید و منتشر نمود.  
در انتهای جلسه پیشنهاد گردید، جلسات آینده می تواند در مراکز مختلف برگزار گردد تا زمینه همکاری و مشارکت افزایش یابد. از همین رو جلسه دوم به اهتمام رادیو معارف و برای بررسی زمینه های تعامل و همفکری به صورت روشن تر برگزار خواهد شد.
و همان گونه که روشن است مشارکت حداکثری مراکز فعال در این عرصه، قطعا به بهره وری بالاتر فعالیت ها و امکان استفاده از تجربیات یکدیگر منتهی خواهد شد. و امید است که این روند، با اهتمام مدیران دلسوز، ادامه داشته باشد.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

تحمیل نظر خویش بر آگاهان
قرآن : ... ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ کُونُوا عِباداً لي‏ مِنْ دُونِ اللَّهِ ... (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: هیچ کس (حتی پیامبر) حق ندارد به مردم بگوید به جای خدا مرا عبادت کنید.حدیث: روی الحلبی قلتُ لاَبی عبدالله علیه السلام ما أدنى ما یکون به العبد کافراً ؟ قال: « أن یبتدع به شیئاً فیتولى علیه ویتبرأ ممّن خالفه (معانی الاخبار ، ص 393)ترجمه: ... حلبی روایت می کند که از امام صادق (ع) پرسیدم : کمترین سبب کافر شدن انسان چیست؟ فرمودند : این‌که بدعتی بگذارد و از آن بدعت جانبداری کند و از هر کس با او مخالفت کند روی برگرداند و آنان را متهم و منزوی سازد.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید