کتاب" گونه شناسی جریان های فکری حوزه و نسبت آنها با انقلاب اسلامی" منتشر شد.

  • چهارشنبه, 07 مهر 1395 10:39
  • بازدید 5337 بار


کتاب " گونه شناسی جریان های فکری حوزه و نسبت آنها با انقلاب اسلامی" توسط موسسه مطالعاتی صراط مبین و با قلم دکتر سید محسن طباطبایی فر و ویراستاری رضا مصطفوی چاپ و منتشر شد.

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی صراط مبین" در بخشی از این کتاب آمده است: سخن از جریان های فکری و آثار سازنده یا مخرب آن در فضای اندیشه وعمل ایرانیان، چند صباحی است رونق یافته است. تنفس هر یک از اندیشمندان در فضای ناشی از جریان های خاص و ارجاع استنادات خود به برخی متون و نادیده انگاشتن دیگر متنها، گویای جدّی بودن حیات و حرکت جریان های فکری است. این نگره، متفکران را ذیل جریانات و نماینده ای از آن طرز تلقی و سلوک قلمداد می کند. در این صورت نقطۀ اتکا و بررسی اندیشه ها، نه شخص متفکر، بلکه نحلۀ فکری او است.
این نوشتار در مقام توصیف وضعیت فکری حوزۀ معاصر قم و درصدد پاسخ به پرسش های زیر است.
پرسش از چیستی جریان های فکری حوزۀ قم و بررسی این که جریان فکری چیست؟ ویژگی های جریان های فکری در حوزه چیست؟ چارچوب نظری و آبشخور فکری هر یک از این جریانات کدام است؟ آثار هر یک از این جریانات، چگونه در حوزه بروز و ظهور پیدا می کنند؟ مؤسس یا مهم ترین نمایندگان فعال جریان کدام اند؟
پس از شناخت نقشۀ جریانات فکری و نشانه گذاری آن ها برای فهم مرزبندی های درون گفتمانی، ضروری است به این پرسش بپردازیم که نسبت هر یک از این جریانات با دیگری چیست؟ چگونه جریانات از یکدیگر کمک می گیرند؟ هر یک از این جریانها چگونه درصدد حل بحران زمانۀ خودند؟ نسبت این جریانات با اندیشۀ انقلاب اسلامی چیست؟
بنابر گزارش پیش رو، کتاب حاضر در قالب پنج  بخش تحت عناوین:چارچوب نظری، جریان های اجتهادی، جریان های نص گرا، جریان های عقل محور و جمع بندی و برخی نتایج تدوین شده است.
این کتاب در شمارگان هزار نسخه و با قیمت سی و پنج هزار تومان توسط نشر مکث اندیشه منتشر شده است.


علاقمندان برای تهیه این کتاب از دفتر مرکزی انتشارات می توانند با تلفن32910663-025 در ارتباط باشند.

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

همکاری با نفوذیان خائن و اختلاس‌گران بی دین
قرآن : لِيَحْمِلُوا أَوْزارَهُمْ کامِلَةً يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ مِنْ أَوْزارِ الَّذينَ يُضِلُّونَهُمْ بِغَيْرِ عِلْمٍ أَلا ساءَ ما يَزِرُونَ (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: تا روز قیامت بار گناهان خود را تمام بردارند ، و [ نیز ] بخشی از بار گناهان کسانی را که ندانسته آنان را گمراه می کنند. آگاه باشید ، چه بد باری را می کشند.حدیث: و ایما داع دعی الی ضلالة فاتبع علیه، فان علیه مثل اوزار من اتبعه، من غیر ان ینقص من اوزارهم شیئا!: (مجمع‌البیان، ج6، ص 365)ترجمه: ... و هر کس دعوت به ضلالت کند و از او پیروی کنند همانند کیفر پیروانش را خواهد داشت، بی آنکه از کیفر آنها کاسته شود.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید