ششمین پژوهشنامه افق مکث با موضوع هیئات و عزاداری منتشر شد

  • یکشنبه, 14 شهریور 1395 13:09
  • بازدید 2739 بار


به گزارش صراط مبین ششمین پژوهشنامه افق مکث در شهریورماه 1395 با موضوع پایش و آسیب شناسی هیئات و مراسم عزاداری منتشر شد. این پژوهشنامه در هر شماره یکی از مسائل اجتماعی فرهنگی را با رویکرد حل مساله مد نظر قرار داده و با محورهای پژوهشی مختلف، پس از ارائه تصویری واضح از مساله، در صدد تبیین راه کارهای حل آن است.

دور شدن هیئتها از محتوای اصیل قیام حسینی (ع) و پیامهای آن، میتواند زنگهای خطر را به صدا درآورد، اگر تاکنون به صدا درنیاورده باشد. زندگی عاشورایی که شیعیان با آن و در آن زیسته اند، حاصل روضه ها و منابری است که به نام امام حسین (ع) برپاشده است. در اینگونه زندگی که با عاشورا و پیامهای معرفتی آن شکل گرفته است، اعتلای جامعه و غلبه ی فرهنگ اسلامی، ایثار و تلاش برای همنوعان و رضایت خالق، روش و هدف زندگی است. ساکنان جامعه ی شیعی، از قرنها پیش هویت شیعی و اجتماعی خود را از واعظان مساجد و عالمان دین فرامیگرفته اند که با تشکل معرفتی «هیأت » پیوند خورده بود. بنابراین آسیبهای این تشکل میتواند جامعه ی شیعی را دچار چالش هویت و معرفت کند.

در بعضی از هیئات جدید، فرمهای عزاداری بر محتوای آن غلبه کرده است و مداحان برای جذب مخاطب، از سبکها و فرمهایی استفاده میکنند که در برخی موارد ممکن است با شئون هیئت و امر عزاداری متجانس نباشد. و این تغییر سبک و فرم، گاه به جایی می رسد که از بلندگوهای هیئات، آهنگهایی به گوش میرسد که فضایی متناسب با مجالس لهو و لعب را به ذهن مستمع متبادر میکند.

رفتارهای موهن، بالا و پایین پریدنها و لباس دریدنهای نمایشی، در برخی هیئتهای جوانان بیش از گذشته دیده میشود. و این امور نمایشی جایگزین پیامهای پرشور و معرفت و سازنده عاشورا میگردد. حرکت به این سمت وسوی، مجالس پربار عزاداری را که از ارکان انقلاب اسلامی بوده اند، به خطر انداخته و دغدغه مندان را با چالشی جدی مواجه خواهد ساخت.

حرکت هیئتها به سمت مداح محوری و غلبه ی مادحان بر واعظان در هیأتها، مستمعان مجالس حسینی را نیز از بهره مندی معرفتی محروم خواهد ساخت ومعرفت زایی که کارکرد اساسی هیأتها در قر نهای گذشته بوده، جای خود را به احساس معنوی کاذب خواهد سپرد.

از همین رو به این مساله مهم پرداخته ایم. و طی بخش ها و فصولی مساله شناسی نموده و راهکارهایی ارائه نموده ایم.

قبل از هر چیز مساله را از منظر رهبر معظم انقلاب واکاوی نموده و دیدگاههای ایشان در این مساله را 6 بخش (فلسفه عزاداری، اهمیت و جایگاه عزاداری، الگوی مطلوب عزاداری، ثمرات و برکات مجالس ذکر و عزا، تکالیف عمومی عزاداری و انحرافات و آفات عزاداری) به طور مختصر بیان نموده ایم.

پس از آن بخش اول به فرا تحلیل اختصاص دارد که بعد از دسته بندی هیئت ها بر اساس ملاکهای مختلف، با استفاده از منابع موجود (اعم از کتاب، مقاله، پایان نامه و مصاحبه ها)، آسیب ها، عوامل و راهکارهای مرتبط با مساله، در نمودارهایی به صورت مختصر ارائه شده است.

بخش دوم که پیشینه شناسی موضوع است، به بیان مقررات موثر در هیئات، آمارهای میدانی به دست آمده در این موضوع، گونه شناسی عزاداری ایرانی و معرفی نهادها و سازمانهای موثر و دخیل در مساله عزاداری و اقدامات آنان می پردازد.

 در بخش سوم با توجه به مباحث مطرح شده در بخشهای پیشین، یکی از عوامل اصلی مساله دار شدن هیئات را، غلبه فرم عزاداری بر محتوای آن تشخیص داده و با بهره گیری از اساتید فن در صدد یافتن راه حل های خروج از مساله بوده است. اساتید محترم در این شماره حجج اسلام وافی، هادی پور، منتظری مقدم و آقایان دکتر دشتی، رحمانی می باشند.

جهت تهیه نشریه می توانید با دفتر نشریه به شماره 32910663-025 تماس حاصل فرمایید.

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

پیام هفته

همکاری با نفوذیان خائن و اختلاس‌گران بی دین
قرآن : لِيَحْمِلُوا أَوْزارَهُمْ کامِلَةً يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ مِنْ أَوْزارِ الَّذينَ يُضِلُّونَهُمْ بِغَيْرِ عِلْمٍ أَلا ساءَ ما يَزِرُونَ (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: تا روز قیامت بار گناهان خود را تمام بردارند ، و [ نیز ] بخشی از بار گناهان کسانی را که ندانسته آنان را گمراه می کنند. آگاه باشید ، چه بد باری را می کشند.حدیث: و ایما داع دعی الی ضلالة فاتبع علیه، فان علیه مثل اوزار من اتبعه، من غیر ان ینقص من اوزارهم شیئا!: (مجمع‌البیان، ج6، ص 365)ترجمه: ... و هر کس دعوت به ضلالت کند و از او پیروی کنند همانند کیفر پیروانش را خواهد داشت، بی آنکه از کیفر آنها کاسته شود.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید