سومین پیش شماره دو فصلنامه علمی تخصصی فقه حکومتی منتشر شد.

  • پنج شنبه, 10 تیر 1395 10:04
  • بازدید 2601 بار

به گزارش "صراط مبین" سومین پیش شماره دو فصلنامه علمی تخصصی فقه حکومتی که حاوی پژوهش های فقهی، حقوقی و آسیب شناختی در موضوع مردم سالاری دینی و حکومت اسلامی است منتشر شد.
در این شماره شش مقاله از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه که در این زمینه صاحب نظر هستند به چاپ رسیده است که عبارتند از:
1- زعامت سیاسی فقیه در اندیشه مرحوم آیت الله خویی از حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد جواد ارسطا عضو هیات علمی دانشگاه تهران که در این مقاله به استنباط نظر مرحوم آیت الله خویی در رابطه با زعیم سیاسی جامعه پرداخته شده است.
2- بررسی مبانی مشروعیت حکم حکومتی از خانم دکتر فاطمه رجایی عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری که در این مقاله ضمن تعریف و تبیین مبانی و ادله مشروعیت حکم حکومتی به ذکر نمونه هایی از حکم حکومتی پرداخته اند.
3- وحدت یا تعدد حکومت در نظریه ولایت فقیه توسط جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه که محصول مباحثات حلقه علمی ولایت فقیه در موسسه مطالعاتی صراط مبین می باشد و در آن به وحدت یا تعدد حکومت در نظریه حکومتی امامیه پرداخته شده است.
4- قاعده عدم ولایت از حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد جواد ارسطا که در آن پس از بیان مفاد قاعده عدم ولایت ادله این اصل را مورد ارزیابی قرار داده اند.
5- ولایت فقیه یا نظارت فقیه توسط جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه که محصول مباحثات حلقه علمی ولایت فقیه در موسسه مطالعاتی صراط مبین می باشد و در آن به نقد و بررسی ادله عقلی این نظریه پرداخته شده است.
6- مبنای فقهی تقنین در حکومت مبتنی بر ولایت فقیه توسط جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه که در آن ضمن تبیین به بررسی ایرادات دیدگاه هایی که در خصوص این موضوع قابل ارائه می باشد پرداخته شده است.
دوفصلنامه"فقه حکومتی" به مدیر مسئولی دکتر محمد تقی دشتی تولید می شود و پیش شماره سوم آن هم اکنون در دسترس عموم علاقمندان قرار گرفته است.
برای تهیه این نشریه می توانید با دفتر موسسه صراط مبین به شماره 32910663-025 تماس حاصل فرمایید.
برای دیدن مقالات پیش شماره سوم کلیک کنید
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

پیام هفته

حاکمیت قانون و ضوابط
قرآن : وَلَا تَأْخُذْكُم بِهِمَا رَأْفَةٌ فِي دِينِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ (سوره نور، آیه 2) ترجمه: اگر به خدا و روز بازپسين ايمان داريد در [كار] دين خدا نسبت به آنها (مجرمان) دلسوزى نكنيد. حدیث: انما هم اهل الدنیا مقبلون علیها، و مهطعون الیها و قد عرفوا العدل و راوه، و سمعوه و وعده، و علموا ان الناس عندنا فی الحق فهربوا الی الاثره فبعدا لهم و سحقا. (نهج البلاغه، نامه به سهل بن حنیف استاندار مدینه) ترجمه: آنان دنیا پرستانی هستند که به آن روی آوردند و شتابان در پی آن روانند. عدالت را شناختند و دیدند و شنیدند و به خاطر سپردند و دانستند که همه مردم نزد م...

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید