اولین شماره پژوهشنامه افق مکث با موضوع "حجاب" منتشر شد.

  • سه شنبه, 08 تیر 1395 10:08
  • بازدید 2815 بار

به گزارش "صراط مبین"  شماره اول پژوهشنامه افق مکث در فروردین 1395 منتشر شد.
این نشریه که به صورت ماهنامه، منتشر می شود، در هر شماره یکی از مسائل اجتماعی – فرهنگی را با رویکرد حل مساله مد نظر قرار داده و با محورهای پژوهشی مختلف، پس از ارائه تصویر واضحی از مساله، در صدد تبیین راهکارهای حل آن می باشد.
موضوع شماره اول مساله پردامنه حجاب می شود که همواره در فضای اجتماعی ایران در صد سال اخیر، مد نظر بوده و چالش های متعددی به همراه خود داشته است.
بخش اول این شماره، فراتحلیل 76 منبع علمی (کتاب، مقاله، مصاحبه و پایان نامه) است که پس از پالایش منابع این موضوع در سه محور: آسیب ها، عوامل و راهکارها به صورت تیتروار و در قالب نموداری ارائه شده است.
بخش دوم شناخت پیشینه مساله است که در فصل اول به تحولات تاریخی حجاب پس از انقلاب می پردازد و در فصل دوم به آمارهای مختلف مربوط به حجاب از ارقام و اعداد مربوط به مولفه های موثر، تا وضعیت کنونی حجاب می پردازد. و فصل سوم بیان مقررات موثر در مساله حجاب می باشد و در انتهای این بخش گزارشی از اقدامات نهادهای موثر در مساله بیان شده است.
بخش سوم با مقدمه ای که نتیجه تحلیل دو بخش سابق است، لزوم تمرکز بر نهادینه سازی فرهنگی را یادآوری کرده و پس از ارائه نتیجه گفتگو با خانم علاسوند (عضو دفتر مطالعات و تحقیقات زنان حوزه علمیه قم) به بیان راهکارهایی از بیان آقای بیاتی (مدیر مرکز راهبردی عفاف و حجاب) می پردازد که بخش قابل توجهی از آن بیان گام های لازم برای قانون گذاری در این عرصه است.
لازم به ذکر است که راهکارهای پژوهش شده برای حل مساله، منحصر به آنچه در نشریه منتشر شده است، نمی باشد. و نشر این بخش از ثمرات پژوهشی، جهت مخاطبان عمومی تر و با هدف قرار دادن فعالان اجتماعی – فرهنگی می باشد.
دومین شماره پژوهشنامه افق مکث با موضوع حجاب در اردیبهشت ماه منتشر شد.
جهت تهیه نشریه می توانید با دفتر نشریه به شماره 32910663-025 تماس حاصل فرمایید.

این مورد را ارزیابی کنید
(4 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

قانون شکنی
آیه شریفه : إِنَّمَا ﭐلسَّبِيلُ عَلَى ﭐلَّذِينَ يَظْلِمُونَ ﭐلنَّاسَ وَيَبْغُونَ فِي ﭐلْأَرْضِ بِغَيْرِ ﭐلْحَقِّ أُوْلَـٰئِکَ لَهُم عَذَابٌ أَلِيمٌ  (سوره مبارکه شوری ، آیه 42)ترجمه : گناه بر کساني است که به مردم ظلم مي‏کنند ، و بدون داشتن بهانه‏اي و حقي مي‏خواهند در زمين فساد و ظلم کنند ، آنان عذابي دردناک دارند. روایت : قال علی( ع ): من تعدی الحق ، ضاق مذهبه.  (بحار الانوار ، ج 77 ، ص 211 )ترجمه : امام علی(ع) مي‌فرمايد: هر کس از حق (قانون) تجاوز کند ، در تنگنا گرفتار می آید.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید