سلسله کلاس های حقوق عمومی در قرآن

  • چهارشنبه, 03 تیر 1394 15:08
  • بازدید 3738 بار

 سلسله کلاسهای حقوق عمومی در قرآن که از سال 1392 در موسسه صراط مبین آغاز شده در سال جاری نیز به طور منظم توسط معاونت پژوهش موسسه صراط مبین برگزار می شود، سومین کلاس این سلسله مباحث در سال جاری روز پنج شنبه مورخه 17/2/94 در محل موسسه صراط مبین برگزار گردید.

در ادامه برگزاری سلسله کلاسهای بررسی حقوق عمومی در قرآن که به طور منظم توسط معاونت پژوهش و با تدریس حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر ارسطا در موسسه صراط مبین برگزار می شود، سومین کلاس این سلسله مباحث در سال جاری روز پنج شنبه مورخه 17/2/94 در محل موسسه صراط مبین برگزار شد.
بر اساس این گزارش، در این جلسه در ادامه بررسی مفاد حقوق عمومی در سوره بقره آیات 174 الی 176 سوره بقره مورد بحث و بررسی قرار گرفت ..

مباحث مطرح شده در جلسه

1- حق دین داری و حق برخورداری از تعالیم الهی حقی همگانی دانسته شده و کتمان تعالیم الهی ، تضییع این حق را به دنبال دارد و جزو بزرگترین کناهان است .

2- کتمان تعالیم الهی(اعم از تحریف ، از دسترس خارج کردن علوم الهی و یا تفسیر نادرست )برای کسب منفعت دنیوی (هرقدر هم زیاد باشد )خسران است

3- وظیفه حکومت اسلامی جلوگیری از کتمان احکام الهی و عدم گزینشی شدن احکام آن است و باید دین را با تمام جهات آن به مردم تعلیم داد .

4- وظیفه علماابلاغ کامل دین الهی به مردم است و نباید به جای خدا مصلحت سنجی کنند .

5- رویکرد قرآن تقویت رویکرد عقل گرایی در جامعه است و آیات مختلف قرآن در این زمینه ، عقل را در جهت تعالیم الهی به عنوان یک حجت شرعی در جامعه معرفی می نمایند ، بنابراین دولت اسلامی نیز باید عقل گرایی را در جامعه گسترش دهد .

6- منشا اختلافات در جامعه دانشمندان معرفی شده و لذا پایش مستمر و آسیب شناسی در مورد علما توسط نهاد مربوطه و دولت اسلامی ضروری است .

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید