پيشگفتار

پیشگفتار

به حق مى‏توان «نظريه ولايت فقيه» را محورى‏ترين و مهم‏ترين پايه و اساس نظام سياسى اسلام در عصر غيبت امام زمان عليه السّلام دانست. نظريه‏اى كه در آخرين سال‏هاى قرن بيستم عملا كارآيى و صلاحيت دين را در اداره امور جامعه بر همگان آشكار ساخت و بنيان‏گذار جمهورى اسلامى ايران، حضرت امام خمينى قدس سرّه با تكيه بر اين انديشه توانستند على رغم ميل همه قدرت‏هاى استعمارگر دنيا، نظام حكومت اسلامى را ايجاد كرده و بخوبى آن را اداره كنند.

 درحالی‏كه از اواخر قرن شانزدهم ميلادی به اين طرف، در مغرب زمين انديشه جدايی دين از سياست و پاسخ‏گو نبودن دين در رفع مشكلات اجتماعی و عدم توان آن در اداره امور جامعه از سوی دانشمندان علوم سياسی و نيز سياستمداران به شدّت ترويج شده بود و ارباب كليسا نيز آن را پذيرفته بودند، يك روحانی و مرجع مسلمان دينی توانست با تأسيس يك نظام حكومتی مبتنی بر اصول، ارزش‏ها، احكام و در يك كلمه، انديشه دينی، دوست و دشمن را به حيرت وا دارد. او با تأكيد بر اين شعار كه «حكومت، فلسفه عملی تمام احكام اسلام است» و با تكيه بر اين‏كه «جمهوری اسلامی؛ نه يك كلمه كم، نه يك كلمه زياد» و حذف كلمه «دموكراتيك» از نامی كه برای اين حكومت پيشنهاد كرده بودند، خواست علما و عملا نشان دهد كه «نظام جمهوری اسلامی» با محوريت «ولايت فقيه» يك نظام دينی محض، و مستقل و منخاز از تمامی نظام‏های رايج موجود در دنياست كه علی رغم ادعاهای مخالفان قادر است بخوبی جامعه را اداره كند.

امروز پس از گذشت دو دهه از پيروزی انقلاب اسلامی و حاكميت اسلام و نظام ولايت فقيه در كشور عزيزمان ايران، دشمنان قسم خورده ملّت و كشور ما كه بدرستی دريافته‏اند رمز استواری، استقلال، عظمت و سربلندی اين كشور پای‏بندی به دين و ولايت فقيه است، با شيوه‏ها و ترفندهای گوناگون فرهنگی سعی در تضعيف اعتقاد و تشكيك در باورها، اصول و ارزش‏های دينی و اسلامی مردم و جامعه ما دارند و به عنوان يكی از اهداف راهبردی خود، تضعيف «ولايت فقيه» را نشانه رفته‏اند و متأسفانه گروهی از دگرانديشان، آگاهانه و ناآگاهانه، با اعمال و رفتار و زبان و قلم خود به اين جريان كمك می‏كنند.

ما معتقديم امروز و وضعيت كنونی جامعه ما ولايت فقيه، عمود خيمه اسلام است و حفظ و استحكام آن مايه حيات و رونق اسلام و احكام و ارزش‏های اسلامی در جامعه است؛ از اين‏رو بر آن شديم تا با تبيين اين نظريه و دفاع علمی و منطقی از آن و تنوير افكار عمومی و بويژه نسل جوان و نو رسته كشورمان كه ممكن است آشنايی كم‏تری با اين نظريه و كمّ و كيف آن داشته باشد، بخشی هرچند كوچك از وظيفه دينی و الهی خود را ادا نماييم. در اين نوشتار از بكار بردن اصطلاحات و استدلال‏های فنّی و پيچيده پرهيز كنيم تا مطالب برای افرادی كه كم‏تر با بحث‏ها و اصطلاحات حوزوی و علمی آشنا هستند. قابل استفاده باشد و تلاش كرده‏ايم تا آن‏جا كه ممكن است از قلمی ساده و روان بهره بگيريم و از طرح مطالب در قالب‏های دشوار و پيچيده دوری كنيم. همچنين در پی آن نبوده‏ايم به همه ابعاد و جوانب اين نظريه بپردازيم بلكه مباحثی را كه به نظر ما مهم‏تر و بحث‏انگيزتر بوده‏اند طرح كرده‏ايم و به هر حال رعايت اختصار و حوصله و فرصت خوانندگان مدّنظر بوده است؛ تا چه قبول افتد و چه در نظر آيد.

در خاتمه لازم به ذكر است كه اين مجموعه، برگرفته از سخنرانی‏ها، مقالات، كتاب‏ها و جلسات پرسش و پاسخ استاد فرزانه حضرت آية اللّه مصباح يزدی (دام ظله) است كه نگارنده آنها را تنظيم و تحقيق نموده و به رشته تحرير درآورده است. از آن‏جا كه نظريه ولايت فقيه، تنها يك بخش از هندسه نظريه سياسی اسلام می‏باشد لذا علاقمندان به تبيين هرچه بيشتر و واضح‏تر نظريه سياسی اسلام می‏توانند به دو كتاب ديگر استاد، يعنی حقوق و سياست در قرآن و نظريه سياسی اسلام (ج 1 و 2) مراجعه نمايند.

اسفند ماه 78 محمد مهدی نادری‏

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید