پيشگفتار

پيشگفتار

دوران كوتاه حكومت اميرالمؤمنين على بن ابى‏طالب عليه السلام، مصداقى جامع والگويى ماندگار را از نظام سياسى اسلام و حكومت حق و عدل پس از حكومت پيامبر اكرم(ص) بر جاى گذاشت و اميرالمؤمنين(ع) در همين فرصت كوتاه و على‏رغم كارشكنى‏هاى وسيعى كه در استقرار و ثبات و كارآمدى حكومت وى صورت مى‏گرفت و سه جنگ عمده بر او تحميل شد، توانست نمونه‏اى از حكومت دينى و مردمى را ارائه دهد كه براى هميشه قابل تأسى براى همه كسانى است كه خواهان اِعمال قدرت بر مدار حق و عدالت، و حاكميت سياسى بر محور ارزشهاى انسانى و دينى مى‏باشند و برپايى «حق» و از ميان‏بردن «باطل» را سرلوحه حكومت مى‏دانند و براى قدرت و مناصب و مسؤوليتهاى سياسى، ارزشى ذاتى قايل نيستند. كسانى كه در نگاهشان آنچه به قدرت و حكومت ارزش مى‏دهد، به تعبير اميرالمؤمنين(ع)، تنها «اقامه حق» و «دفع باطل» است و الّا ارزش كفشى كهنه نيز ندارد و در ذائقه علوىّ از آب دماغ يك بز نيز چندش آورتر است.

كسانی كه كسب قدرت سياسی ودستيابی به حكومت را تنها پيمانی از سوی خداوند می‏دانند تا در سايه آن بر سيری ظالم وگرسنگی مظلوم ساكت نمانند و حكومت را در خدمت ارزشهای دينی و گسترش فضيلت‏های انسانی بگيرند. حكومت علوی با خاستگاه الهی خود و در پی خواست مردم، حكومتی در خدمت دين و مردم بود. حكومتی كه آن همه دشواری‏های داخلی ومانع‏ تراشی‏های مخالفان و دشمنان، نتوانست آن را از مسير عدالت و اهداف اسلامی ورسالت الهی‏ اش خارج كند. با مردمش به عدالت و مهربانی رفتار كرد و با مخالفان ودشمنانش به انصاف و تلاش برای هدايت آنان. بر كارگزاران خود نظارت دقيق داشت ومجاهدت‏ها وزحمات آنان را می‏ستود واز كاستی‏ها وسلوك غيراسلامی آنان بازخواست می‏كرد، وجامعه ‏ای را مقدس می‏شمرد كه در آن، حق ضعيف به راحتی از قوی بازستانده شود. حكومتی كه معيشت شخص اول آن، در سطح زندگی تهی‏دستان جامعه بود و گرسنه می‏خوابيد تا رعيت سير باشد و به اندك لباس اكتفا می‏كرد تا كسی برهنه نباشد. نزديكان خود را از منافع قدرت و حكومت دور می‏ساخت تا كسی در سياست وی به ناروا طمع نكند و آفتاب خورشيد حاكميت او همه خانه‏ ها را گرمی بخشد و برای هميشه روشنی‏بخش راه همه حاكمان و سياستمداران باشد و اين چنين است كه حكومت علوی، آينه تمام‏ نمای اصول و ارزشهای حاكم و جاری در حكومت‏اسلامی است و اسوه همه جوامعی است كه خواهان حكومتی اسلامی و انسانی و مردمی می‏باشند.

سالهای 1379 و 1380 كه از سوی رهبر معظم انقلاب، حضرت آيةالله خامنه‏ای «مدظله» به عنوان سال اميرالمؤمنين(ع) اعلام شد، فرصتی بود تا به تبيين حكومت و سلوك علوی پرداخته شود. مجموعه‏ای كه اينك پيش روی داريد به همين هدف تهيه شده است. اين مجموعه دستاورد تلاشی است كه در «مركز تحقيقات علمی» دبيرخانه مجلس‏خبرگان‏رهبری، با نظارت و بررسی چند تن از عالمان گرامی، توسط جمعی از محققان ونويسندگان محترم در قالب مقاله‏های مستقل نوشته و پس از تأييد در هيأت علمی، در چهار مجلّد تنظيم شده است. نخستين بخش با عنوان «حكومت علوی، بنيانها و چالشها» به مسايل كلی حكومت علوی می‏پردازد. دومين بخش، با عنوان «حكومت علوی، هدفها ومسؤوليتها» به شرح اهداف و وظايف آن حكومت اختصاص يافته است. در سومين بخش، با عنوان «حكومت علوی، ساختار و شيوه حكومت» مقاله‏هايی آمده كه عهده‏دار بيان شكل وشيوه حكومت حضرت(ع) می‏باشد. و چهارمين جلد از اين مجموعه، با عنوان «حكومت علوی، كارگزاران» موضوع كارگزاران و شيوه رفتار اميرالمؤمنين(ع) با آنان را بررسی كرده است.

اين مجموعه علی‏رغم كاستی‏هايی كه دارد، و طبعاً شامل همه مسايل و موضوعات حكومت علوی نمی‏باشد، مقالات و مطالب مفيدی را پيش روی خوانندگان محترم وعلاقه‏مندان به شناخت بهتر حكومت علوی می‏گذارد و اميد می‏رود گامی مفيد برای همه مسؤولان و دست‏اندركاران نظام جمهوری اسلامی ايران باشد تا با اهتمام و آگاهی بيشتر همان‏گونه كه خواست و آرزوی بلند بنيانگذار جمهوری اسلامی ايران، حضرت امام خمينی«قدس سره» بود، اين نظام اسلامی و مسؤولان آن، اهداف و اخلاق و سيره حكومت اميرالمؤمنين علی(ع) را سرلوحه حكومت‏داری خود قرار دهند.

در اينجا لازم می‏دانم از همه كسانی كه در تهيه اين مجموعه تلاش كرده‏اند بويژه حجةالاسلام والمسلمين آقای مرتضوی مسؤول بخش تحقيقات دبيرخانه و محققان ونويسندگان محترم مقالات سپاسگزاری كنم. توفيق همگان بالاخص مسؤولان نظام جمهوری اسلامی ايران را در تأسی به حكومت اميرالمؤمنين(ع) از خداوند متعال طلب‏می‏كنم.

ابراهيم امينی

مرداد 1381

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید