پيشگفتار

 

پیشگفتار :

خرد ورزی، ويژگی اساسی انسان، و بهره گيری از فروغ عقل ضامن رهيابی در مسير تاريك و پرخطر زندگی است. همچنين اسلام بنيان های اصلی نظام فكری خود را بر پايه خردمندی بشر بنا مینهد. و اين هر دو، پژوهشگران دينی را وا میدارد تا با آغوشی باز از تراوش های فكری در جهت ساماندهی مباحث استدلالی، استقبال نمايند.

ولايت فقيه كه شالوده اصلی نظام سياسی اسلام و مركز ثقل حكومت دينی است، خود میتواند بعنوان موضوعی مناسب در بوته نقد و نظر قرار گيرد، و پرسش ها و احياناً شبهاتی را پيرامون آن به دنبال داشته باشد.

در چنين فضايی اگر پرسش ها و استدلال ها پاسخ درخور نيابد طبعاً به عقيده ای نادرست تبديل، و موجب انحراف در باورهای دينی خواهد شد. از اين رو لازم است متفكران اسلامی جهت تقويت پايه های فكریِ «انديشه ولايت فقيه» به بحث نشسته و هر چه بيشتر به پويايی آن كمك نمايند.

در اين راستا، استاد فرزانه حضرت آيت الله مصباح يزدی (دام ظلّه) طی نشست هايی كه با حوزويان و دانشگاهيان داشته اند به پاره ای از پرسشهای طرح شده در اين محافل پاسخ فرموده اند كه جهت استفاده بيشتر جمع آوری شده و به عموم علاقه مندان تقديم میگردد.

 انتشارات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خمينی(رحمه الله)

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
محتوای بیشتر در این بخش: « مشروعيت و مقبوليت

پیام هفته

همکاری با نفوذیان خائن و اختلاس‌گران بی دین
قرآن : لِيَحْمِلُوا أَوْزارَهُمْ کامِلَةً يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ مِنْ أَوْزارِ الَّذينَ يُضِلُّونَهُمْ بِغَيْرِ عِلْمٍ أَلا ساءَ ما يَزِرُونَ (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: تا روز قیامت بار گناهان خود را تمام بردارند ، و [ نیز ] بخشی از بار گناهان کسانی را که ندانسته آنان را گمراه می کنند. آگاه باشید ، چه بد باری را می کشند.حدیث: و ایما داع دعی الی ضلالة فاتبع علیه، فان علیه مثل اوزار من اتبعه، من غیر ان ینقص من اوزارهم شیئا!: (مجمع‌البیان، ج6، ص 365)ترجمه: ... و هر کس دعوت به ضلالت کند و از او پیروی کنند همانند کیفر پیروانش را خواهد داشت، بی آنکه از کیفر آنها کاسته شود.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید