سرگذشت اين دفتر

سرگذشت این دفتر

 

با پيروزی انقلاب شكوهمند اسلامی و پی‏ريزی نظام اسلامی و آزادی دين از اسارت نظام سياه ستمشاهی در ايران، پرسشهای فراوانی فراروی انديشه دوستان داخلی قرار گرفت، چنان‏كه دشمنان خارجی را به طرح و القای شبهات فراوانی واداشت. از سوی ديگر، ظهور و بروز مكاتب فكری جديد در غرب و بازتاب برخی پيشرفتهای علمی غرب در كشور ما، پرسشهای بسياری را در اذهان مردم، به ويژه قشر پرسشگر جوان پديد آورد.

در اين ميان رسالت عالمان دين و ستارگان آسمان هدايت در هر عصر و مصری اين است كه همواره پاسخگوی سؤالات و شبهات مطرح در باب دين باشند و مسئوليت سنگين پاسداری از حدود و حريم شريعت را ايفا كنند.

از بارزترين شخصيتهای معنوی و علمی كه با استفاده كامل از اساتيد معرفت و اساطين معنويت، درخشش كم‏نظيری در جهان امروز داشته، استاد علّامه جوادی آملی است كه در پرتو تعاليم وحيانی و آموزه‏های آسمانی قرآن و عترت (عليهم‏السلام)، به دريايی زلال با درّهايی سفته تبديل شده و در جهان امروز وظيفه پاسبانی از حريم شريعت را برعهده گرفته‏اند و راست قامت و استوار در برابر هجمه‏های درونی و بيرونی وارد بر دين ايستاده‏اند و به رغم كثرت مشاغل علمی و فكری، هيچ‏گاه حضور ميان مردم، به ويژه جوانان پرسشگر را فراموش نكرده و همواره چون پدری دلسوز برای پاسخگويی به پرسشهای فرزندان جوان جامعه اسلامی، ميان آنان حضور يافته و با متانتی مثال زدنی، به پرسشهای خرد و كلان آنان پاسخ گفته‏اند.

كتاب حاضر، نخستين دفتر از مجموعه «نسيم انديشه»، محصول پرسشهای شفاهی و مكتوبی است كه به محضر استاد فرزانه، آيت اللّه جوادی آملی ارائه شده و به فراخور سطح علمی مخاطبان پاسخ يافته است.

دسته‏بندی پرسشها و تبويب آنها بر اساس شاخه‏ها و گرايشهای علمی موجود در آثار استاد است كه در زمينه‏ها و شاخه‏های زير دسته‏بندی می‏شود:

1. تفسير قرآن كريم (ترتيبی و موضوعی).

2. معارف عترت (عليهم‏السلام).

3. فلسفه و كلام.

4. اخلاق و عرفان اسلامی.

5. فقه و حقوق اجتماعی.                    

بر اين اساس در هر يك از دفترهای «نسيم انديشه»، پرسشها و پاسخهای مربوط به يك يا چند شاخه علمی (قرآن، عترت، فلسفه و كلام، اخلاق و عرفان، فقه و حقوق اجتماعی) ارائه می‏شود.

شايان گفتن است كه بيشترين پرسشها به صورت حضوری و شفاهی مطرح شده و استاد نيز با رعايت سطح علمی مخاطبان و به اقتضای فضای خاص جلسات، به آنها پاسخ داده‏اند، از اين رو بسياری مباحث سنگين علمی، به گونه‏ای تبيين و ارائه شده كه فهم آن برای مخاطبان عمومی، به ويژه جوانان و دانشجويان كه مخاطبان اصلی استاد در اين جلسات بوده‏اند، آسان گردد.

اين نكته را نيز بايد افزود كه به اقتضای نشستهای پرسش و پاسخ، پرسشها متنوع و پراكنده بوده و در مرحله تدوين مجموعه «نسيم انديشه»، كوشيده‏ايم پرسشها را هماهنگ با شاخه‏های اصلی آثار استاد جوادی آملی دسته‏بندی و ساماندهی كنيم. در عين حال، گاه پيوند برخی پرسشها با عنوان فصل چندان وثيق نيست.

در پايان، ضمن تقدير از مجموعه دوستانی كه در انتشار اين اثر همكاری نمودند، به خصوص حجج اسلام سيد محمود صادقی و ولی اللّه عيسی زاده، اميدواريم اين اثر بتواند پاسخ درخوری برای نسل پرسشگر و جوان كشور اسلامی ما باشد.

مركز نشر اسراء

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
محتوای بیشتر در این بخش: « پيشگفتار بخش يكم؛ قرآن‏ »

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید