مقدمه

  • سه شنبه, 19 شهریور 1392 16:58
  • منتشرشده در ولایت فقیه
  • بازدید 4283 بار

مقدمه:

اين مباحث برگرفته از سخنرانی ها، مقالات، كتاب ها و جلسات پرسش و پاسخ آيت الله مصباح يزدی درباره ولايت فقيه است كه طی شش فصل به مطالب زير می پردازد:

فصل اول درباره اهميت و ضرورت بحث ولايت فقيه و جايگاه علمی و پيش‌فرض‌های نظريه ولايت فقيه بحث مي‌كند.از آنجا كه يكی از پيش‌فرض‌های نظريه ولايت فقيه، عدم جدايی دين از سياست است. فصل دوم به بحث از رابطه دين با سياست می پردازد و ضمن آن، معنای سكولاريسم تبيين و مبانی آن نقد می شود.

درفصل سوم جايگاه مردم در نظريه ولايت فقيه بررسی می شود كه ضمن آن، معانی مشروعيت و مقبوليت و رابطه اين دو با هم بيان شده، نقش مردم در حكومت اسلامی از ديدگاه های شيعی و سنی مورد ارزيابی قرار می گيرد.

فصل چهارم به اثبات ولايت فقيه می پردازد كه برای اين منظور به ادله نقلی و عقلی استناد می شود.

در فصل پنجم نيز مفهوم ولايت مطلقه فقيه تبيين می شود و جايگاه ولايت فقيه در قانون اساسی و نيز رابطه مرجعيت و ولايت فقيه مورد بررسی قرار می گيرد.

و بالأخره،در فصل ششم بحثی درباره خبرگان و ولايت فقيه صورت می گيرد كه در ضمن آن، اشكال معروف دور و نيز شبهه خبرگان و انواع تخصص ها و همچنين پارادوكس عزل (معمای هم زمانی عزل رهبری و انحلال مجلس خبرگان) بيان و نقد می شود.
 

 

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

پیام هفته

همکاری با نفوذیان خائن و اختلاس‌گران بی دین
قرآن : لِيَحْمِلُوا أَوْزارَهُمْ کامِلَةً يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ مِنْ أَوْزارِ الَّذينَ يُضِلُّونَهُمْ بِغَيْرِ عِلْمٍ أَلا ساءَ ما يَزِرُونَ (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: تا روز قیامت بار گناهان خود را تمام بردارند ، و [ نیز ] بخشی از بار گناهان کسانی را که ندانسته آنان را گمراه می کنند. آگاه باشید ، چه بد باری را می کشند.حدیث: و ایما داع دعی الی ضلالة فاتبع علیه، فان علیه مثل اوزار من اتبعه، من غیر ان ینقص من اوزارهم شیئا!: (مجمع‌البیان، ج6، ص 365)ترجمه: ... و هر کس دعوت به ضلالت کند و از او پیروی کنند همانند کیفر پیروانش را خواهد داشت، بی آنکه از کیفر آنها کاسته شود.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید