مقدمه:

مقدمه:

انقلاب اسلامى ايران به رهبرى امام خمينى (ره) براساس انديشه هاى نوين ملهم از قرآن و عترت شكل گرفت و دوران پر تلاطم خود را پس از تأسيس با گذار از هشت سال دفاع مقدس با بهره گيرى از معنويات اسلام و منويات رهبرى فرزانه آن، انقلاب بزرگ الهى را وارد دوران سازندگى و توسعه كرد و دستاورد عظيم آن، قدرت وحدت، ايمان و رهبرى اسلامى را به جهانيان نماياند.

 

دوران جديد اين انقلاب الهی دوران حساس و بحرانی تحكيم و تثبيت انديشه ای است كه اساس انقلاب بر آن استوار است. انديشه ای كه صاحب آن با تكيه بر مقدمات آن انديشه انقلاب اسلامی را هدايت و آن را دستاويز مسلمين و مستضعفين جهان در مقابله با قدرتهای بزرگ بخصوص امپرياليسم آمريكا قرار دارد.

آنچه در اين رهگذر بر كليه صاحبنظران و انديشمندان اسلامی لازم و واجب است، تبيين و تبويت مبانی انديشه سياسی اسلام و ارائه و اظهار آن در برابر ساير انديشه ها و ايسم های موجود است تا بدينسان حق جويان و حق طلبان به احسن وجه انديشه ها دست يابند و اين چنين وعده حقّه الهی در تحقق و حاكميت آرمانها و احكام خداوند در سراسر جهان جامه عمل پوشد.

آنچه در آغاز راه اين انديشه رخ نماياند، بحث سياست و حكومت و ابعاد، زوايا و مقومات آن در نظام اسلامی است كه اين مهم دلمشغولی صاحب قلمان و صاحبان انديشه های مختلف را فراهم كرد و به منظور هدايت و ايجاد بستری مناسب در اين راستا، حضرت آية الله مصباح يزدی اقدام به ارائه مباحث نظری انديشه سياسی اسلام در خطبه های نماز جمعه تهران نموده اند.

مركز آموزش و پژوهش سازمان تبليغات اسلامی نيز با توجه به رسالت خطير و با اهميت خود در روشنگری و تنوير افكار و اذهان مردم خداجو و بويژه دانش پژوهان و دانشجويان عزيز نظام اسلامی به جمع آوری و تدوين و تنظيم اين مباحث با نظارت مستقيم حضرت آية الله مصباح يزدی نموده است تا اين مباحث با بستری مناسب و دامنه ای گسترده در اختيار همگان قرار گيرد و اذهان و افكار با مبانی و مبادی انديشه سياسی اسلام بهتر و بيشتر آشنا شوند.

كتاب حاضر، دستاورد چهارم اين حركت علمی و اسلامی است كه در پنج فصل به بررسی مبنا و منشأ حقوق و آزاديهای فردی از ديدگاه اسلام، رويكرد ارگانيك به حكومت و جامعه، دمكراسی در انديشه سياسی غرب، عناصر و مقومّات دمكراسی از ديدگاه اسلام و غرب و ساختار حقوقی حكومت در نظام اسلامی پرداخته است.

اميد است با عنايت و توجه خاص حضرت باريتعالی و همت و پشتكار تمامی دلسوزان و متعهدان به انقلاب الهی و نظام ارزشمند ولايی بتوانيم گامی مؤثر در تحكيم و تثبيت مبانی انديشه سياسی اسلام برداريم، باشد بدينوسيله اندكی از دين خود را به امام عزيز و راحلمان و تمامی شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحميلی ادا كرده باشيم.

و السلام علی من اتبع الهدی مركز آموزش و پژوهش سازمان تبليغات اسلامی تابستان 1378

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

پیام هفته

تحمیل نظر خویش بر آگاهان
قرآن : ... ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ کُونُوا عِباداً لي‏ مِنْ دُونِ اللَّهِ ... (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: هیچ کس (حتی پیامبر) حق ندارد به مردم بگوید به جای خدا مرا عبادت کنید.حدیث: روی الحلبی قلتُ لاَبی عبدالله علیه السلام ما أدنى ما یکون به العبد کافراً ؟ قال: « أن یبتدع به شیئاً فیتولى علیه ویتبرأ ممّن خالفه (معانی الاخبار ، ص 393)ترجمه: ... حلبی روایت می کند که از امام صادق (ع) پرسیدم : کمترین سبب کافر شدن انسان چیست؟ فرمودند : این‌که بدعتی بگذارد و از آن بدعت جانبداری کند و از هر کس با او مخالفت کند روی برگرداند و آنان را متهم و منزوی سازد.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید