مقالات

07 مرداد 1392

مؤلف: سید حسن طاهری خرم آبادی

07 مرداد 1392

مؤلف: سید حسن طاهری خرم آبادی

07 مرداد 1392

مؤلف: سید حسن طاهری خرم آبادی

07 مرداد 1392

مؤلف: سید حسن طاهری خرم آبادی

20 مهر 1392

مؤلف: سید حسن طاهری خرم آبادی

 

20 مهر 1392

مؤلف: سید حسن طاهری خرم آبادی

04 شهریور 1392

مؤلف: سيٌد مرتضى تقوى

08 دی 1392

مؤلف: مصطفی جعفرپیشه فرد

14 مرداد 1392

مؤلف: سید محمد موسوی خوئینی ها

07 مرداد 1392

مؤلف: منصور میراحمدی

07 مرداد 1392

مؤلف: مرتضی شیرودی

08 بهمن 1392

مؤلف: احمد عابدى

03 فروردين 1394

مؤلف: علی شکوهی

17 اسفند 1392

مؤلف: جعفر سبحانی

08 بهمن 1392

مؤلف: حسين علي احمدي حبيبيان

27 بهمن 1392

مؤلف: سيد مرتضي آويني

27 بهمن 1392

مؤلف: راشد غنوشی

17 اسفند 1392

مؤلف: محمد جواد لاریجانی

06 مرداد 1392

مؤلف: سید محمد ثقفی

10 آبان 1392

مؤلف: سیدکاظم سیدباقری

11 خرداد 1393

مؤلف: سیدککاظم سیدباقری

10 تیر 1393

همان گونه كه هر پديده اي اجتماعي بي دليل و بي حساب اتفاق نمي افتد، استمرار و پيوستگي رشد هر گفتمان در يك جامعه نيز همراه با دليل و منطق رفتارهاي تحليل گرانه است.

جستجوي مسلمين و دغدغه هاي فكري انديشمندان آنان براي چرايي عقب ماندگي جوامع اسلامي و حضور ايدئولوژي قوي رقيب، و بسياري عوامل ديگر، منجر به ظهور اسلام سياسي در ايران گرديد و اين نظام دانايي، توانست در يك روند تكاملي و رو به پيش، از خواسته هاي ابتدايي و نه چندان عميق، مثل استقرار جامعه اسلامي به سوي خواسته هايي بسيار فراگير، چون تشكيل حكومت اسلامي، به پيش رود.

اين حركت رو به جلو طبيعتاً حاكي از آن است كه اين انديشه، همواره در رويدادها و تحولات معاصر ايران حاضر بوده، نقش بازي كرده و توانسته است با تداوم انديشه ها و آموزه هاي هماهنگ با مقتضيات زمان و مكان، رو به جلو گام بردارد.

10 تیر 1393

چكيده: نويسنده در اين مقاله تلاش مي كند تا برداشت نادرستي را كه در غرب از اسلام شده است، نقد كند و نشان دهد كه اسلام با دموكراسي و عقلانيت سازگار است. به نظر او هيچ يك از حكومت هاي اسلامي الهي نبوده اند؛ بلكه آنها نيز سكولار بوده اند. وي مشكل دولت هاي اسلامي مدرن را ناكارآيي آنها مي داند؛ نه غير عقلاني بودن آنها

01 مرداد 1392

مقدمه:

حكومت ديني، در ايران اسلامي، عملا"بعنوان يك رژيم سياسي جديد مطرح گرديد وسنتهاي سياسي موجود در دنيا را در هم ريخت.هدف اين مقاله، بنحو اجمال، مقايسه تطبيقي اين حكومت با دو نوع حكومت ديگر يعني استبدادي و دمكراتيك است. اما حكومتهاي ديگر، از جمله كمونيستي كه سالها در تعدادزيادي از كشورها دائر بود و نيز حكومتهاي فاشيستي كه عليرغم چهره تجددگرائي و دانش دوستي، يا دينداري و مردم دوستي، بنوعي انحراف از اصول و مباني عقلاني است، بعلت فرط تنوع و تغير، از حوزه اين بررسي خارج مي مانند.

اكنون براي امكان مقايسه مزبور محورهايي را كه از اهم عناصر قوام بخش و مورد توجه حكومتهاست، مورد توجه قرار مي دهيم از قبيل:منشا حاكميت، هدف حاكميت، منشا حقوق وقوانين، رابطه حكومت و مردم، گزينش تركيب حاكميت، برخورد با مخالفان داخلي، برخورد بامخالفان خارجي، عوامل واهرمهاي كنترل حاكميت، و سرانجام اقدام به تغيير حاكميت.

27 خرداد 1393

امام خميني ره در دوران مبارزه با رژيم شاه، نظريه ولايت فقيه را به‌عنوان نظريه سياسي اسلام به‌منظور تشکيل حکومت ديني مطرح ساخت. با پيروزي انقلاب اسلامي، نظام سياسي ايران در قانون اساسي بر اساس مدل جمهوري اسلامي تدوين و اجرا شد. مسئله اصلي در اين تحقيق، پاسخ به این پرسش است كه: آيا مدل جمهوري اسلامي با نظريه ولايت فقيه هماهنگي و تطبيق كامل دارد يا میان اين دو تضاد وجود دارد؟ فرضيه‌ نویسنده اين است كه هيچ‌گونه تضادي میان مسئله ولايت فقيه و جمهوري اسلامي وجود ندارد و جمهوري اسلامي كاملاً با ولايت فقيه مطابقت دارد. نویسنده با بررسي مهم‌ترين اصول حكومتي حضرت امام خميني ره و مفهوم «جمهوريت» و «اسلاميت» از نظر ايشان، به اثبات این فرضيه پرداخته است.

01 مرداد 1392

القسم الثاني ـ الأدلة العقلية:

الدليل الأول : وهو يتألف من مقدمتين :

المقدمة الاولي : إن احكام الله لازمة الاجراء في حياة الفرد والمجتمع ، ولا يجوز تعطيل شي ء منها ؛ إذ الإسلام لكل عصر ولكل مجتمع ، وليس مختصا بالمجتمع الذي عاصر الرسول صلي الله عليه و آله والائمة الاطهار عليهم السلام .

المقدمة الثانية : ان الحكومة مقدمة لازمة لإقامة أحكام الله ، ومقدمة الواجب واجبة ايضا كما يذكر في علم الاصول . فتثبت الولاية للفقيه .

21 خرداد 1393

مولف : محمدتقى مصباح یزدى

10 آذر 1392

تحقيق و بررسي جنبه هاي گوناگون اين مساله، نيازمند بحث ازسه كيفر است: 1. حدود شرعي كه حق خداوند به شمار مي آيد ; مانند حد زنا، شراب خواري و دزدي. 2.كيفرهايي كه حقي از حقوق انسانهاست; مانند حق قصاص و حد افترا. 3. كيفرهاي تعزيري.

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید